Er gaat niets boven Groningen! (15 foto’s)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Er gaat niets boven Groningen! (15 foto’s)

Bericht door Milco »

Gisteren reisde ik weer eens door het noorden van het land en wel door de provincie Groningen. En ik bleef niet in de stad zelf, maar was vooral op bussenjacht in de kleine dorpjes waar ik nog nooit was geweest. Want dorpjes heb je daar genoeg!

Na een wandeling naar station Almere Buiten ging het met de sprinter naar Lelystad om daar over te stappen op de intercity naar Groningen. Bij het station was het daar een komen en gaan van bussen en ik hoefde dan ook niet zo heel lang te wachten om een van de nieuwe eCitaro’s voor het Q-link te kunnen spotten:
Afbeelding

Omdat de bus die ik wilde hebben voor negen uur vanaf het station zou vertrekken en een dagkaart pas na die tijd geldig is, besloot ik het eerste stuk lopend af te leggen. Het was helaas bewolkt, maar het was niet koud en dus prima weer voor een wandeling. Op de Kattenbrug kon ik per toeval een van de vier CapaCity’s die nog in deze regio rijden op de foto zetten die als lijn 6 onderweg is naar het Hoofdstation:
Afbeelding

Hierna liep ik nog een stuk verder. Op het Hanzeplein, bij het ziekenhuis, kon ik wederom een eCitaro G op de foto zetten, maar ditmaal een voor de streekdienst:
Afbeelding

Ook op de nabijgelegen Oostersingel trof ik een nieuwe streekwagen aan die hier onderweg is naar Veendam:
Afbeelding

Hierna reisde ik met de bus verder en wel met lijn 6 naar Appingedam. Nadat we daar nog een rondje over de garage reden, leuk zo’n busstation op het garageterrein, stapte ik uit om op de Farmsumerweg weer wat bussen af te wachten. Op Q-link 6 terug naar Groningen trof ik na niet al te lang wachten en helaas met bewolking deze streek-Citaro aan:
Afbeelding

Op dezelfde locatie kwam in de andere richting dan wel weer een correcte bus langs, onderweg naar Delfzijl:
Afbeelding

Nadat ik het hier wel weer had gezien reisde ik verder en dat deed ik met lijn 41 en wel naar Holwierde. Ik ging dorpjes bezoeken zei ik toch? In Holwierde wachtte ik de tegenbus af die ik hier, gereden met een Ebusco, op de foto kon zetten:
Afbeelding

Hierna besloot ik niet met de volgende bus verder te reizen, maar naar het volgende dorp te gaan lopen. Bierum was immers nou ook niet weer zo ver van Holwierde vandaan. En hoewel het nog een flinke tijd bewolkt bleef, kon ik ook hier weer leuke plaatjes maken. Zo kon ik de bus naar Uithuizen, waarmee ik dus eigenlijk naar Bierum zou reizen, op de foto zetten op de Hereweg:
Afbeelding

De tegenbus, waarmee ik eerder naar Holwierde reisde, kon om de hoek op de foto. Ook op de Hereweg overigens:
Afbeelding

Ook hierna besloot ik niet in dit dorp te blijven wachten, maar door te lopen naar Spijk. Het fotograferen had ik daar eigenlijk niet gepland, maar ik kon er wel de lokale supermarkt plunderen voor de lunch. Nadat deze op was en het onbekend was of de bus naar Uithuizen wel zou rijden, de ovinfo-app toonde “status onbekend”, besloot ik de gok te wachten en de wel op tijd rijdende bus naar Appingedam op de foto te zetten, wat ik deed in Spijk op de Nesweg:
Afbeelding

Hierna was het toch rennen geblazen, want de bus naar Uithuizen kwam er al aan en de halte was een stuk verderop. Gelukkig mocht een vrachtwagen eerst door de wegversmalling rijden, waardoor ik de bus nog haalde. Hiermee reisde ik naar Roodeschool om de bus, dezelfde als eerder in Bierum, op de terugweg op te wachten op de Hooilandseweg, terwijl er helaas een wolk voor de zon schoof:
Afbeelding

Hierna reisde ik voor de verandering verder per trein. Met de bus kon ook, maar het nou eenmaal erg lastig om in dezelfde richting te reizen als de bus rijdt die je op de foto wil zetten. Daarom ging het per trein naar Uithuizermeeden. Op de Hoofdstraat kon ik weer een bus op lijn 41 fotograferen, die hier onderweg is naar Uithuizen:
Afbeelding

Ook ik ging daarnaartoe, maar dan per trein. Op de langs het spoor gelegen Hooglandsterstraat kon ik voor de derde keer inmiddels Citaro 7121 op de foto zetten die hier als lijn 41 weer onderweg is naar Appingedam:
Afbeelding

Met lijn 61 reisde ik verder naar het volgende dorp en dat werd Onderdendam. Op de Bedumerweg middenin het dorp kon ik de tegenbus, die tot Middelstum rijdt om daar verder te rijden als lijn 45, op de foto zetten:
Afbeelding

Nadat ik hierna nog een foto maakte die ik later wel op mijn website zal tonen, reisde ik verder en wel naar Bedum. Nadat ik helaas een spitsslag met een Qliner niet kon fotograferen doordat de bus in Groningen was blijven staan, kon ik in de bocht van de Schoolstraat naar de Molenweg wel nog een foto maken van deze Ebusco die hier als lijn 61 onderweg is naar Uithuizen:
Afbeelding

Hierna was het over en uit met het fotograferen en reisde ik met lijn 61 terug naar Groningen. Nadat ik daar een pasta haalde, reisde ik per sprinter naar Meppel om daar snel over te stappen op de intercity naar Lelystad die voor de herstelwerkzaamheden uit nog vanuit Zwolle mocht vertrekken. Vanuit Lelystad nog twee haltes met de sprinter en na nog een wandeling was ik weer thuis na een leuke dag reizen en in totaal bijna 21 kilometer wandelen door allerlei kleine dorpjes! 8)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
02-07-2025 NIEUW --> 25 foto's uit Zandvoort, Haarlem en IJmuiden!
22-06-2025 --> 116 foto's uit de provincies Noord-Brabant, Utrecht en Gelderland!
erjeebee

Re: Er gaat niets boven Groningen! (15 foto’s)

Bericht door erjeebee »

Ik kwam daar nog wel eens in een ver verleden wegens familie in Spijk maar de laatste 40 jaar ben ik er niet meer geweest.
Leuk om weer terug te zien, waarvoor dank.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Leuk verslagje en vooral fraaie foto's :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
isadora

Bericht door isadora »

Dank Milco, erg fraai allemaal. :pos:

Zag dat het ziekenhuis er nog staat, dus kan volgende week met een gerust hart die kant weer eens op. :D
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Plaats reactie