Eindhoven Centraal

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
RobertT
Berichten: 667
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Eindhoven Centraal

Bericht door RobertT »

Ik heb vorig jaar de eerste plannen gezien,daarin wordt uitgegaan van een perron langs spoor 7(het huidige goederenspoor)en idd een perron aan de stadskant(opoffering van 1 of 2 sporen)
teun
Berichten: 1764
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Eindhoven Centraal

Bericht door teun »

Dit soort uitbreidingen hebben vaak uiteindelijk toch een wat minder resultaat. RAI is er met de komst van de metro al op achteruit gegaan maar nu het viersporig is is het helemaal een ratjetoe. En dat nieuwe ontwerp voor dat perronkapje voor Tilburg vind ik ook een beetje net niet nu je nu zo mooi op de achterzijde kunt kijken.
tjoektjoek
Berichten: 448
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Eindhoven Centraal

Bericht door tjoektjoek »

RobertT schreef: za 11 nov 2023, 00:10 Ik heb vorig jaar de eerste plannen gezien,daarin wordt uitgegaan van een perron langs spoor 7(het huidige goederenspoor)en idd een perron aan de stadskant(opoffering van 1 of 2 sporen)
In de openingspost is een uitwerking te vinden van de varianten van het emplacement en de varianten van de nieuwe perrons. Ik weet niet of er in de tussentijd veel is veranderd in de planning.
RobertT
Berichten: 667
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Eindhoven Centraal

Bericht door RobertT »

Lijkt idd veel op wat ik vorig jaar heb gezien,er waren ook meerdere varianten
TffpaA
Donateur
Berichten: 5048
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Eindhoven Centraal

Bericht door TffpaA »

Gamma
Berichten: 442
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Eindhoven Centraal

Bericht door Gamma »

Zijn er nog mede-forumleden die een voorkeur hebben voor een van deze varianten?
Menander
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 25 jun 2023, 14:37

Re: Eindhoven Centraal

Bericht door Menander »

Als je dit aan de omwonenden voorlegt wordt het een tunnelvariant. Deze is weliswaar duurder en complexer maar als je m voorlegt dan zal t ook betaald kunnen worden.
TffpaA
Donateur
Berichten: 5048
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Eindhoven Centraal

Bericht door TffpaA »

teun
Berichten: 1764
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Eindhoven Centraal

Bericht door teun »

Ik ben zelf van de fly over richting Helmond, lekker goedkoop, lekker praktisch, en je krijgt nog een beetje meer uitzicht vanuit je trein! *O*
MaartenD
Berichten: 1129
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Eindhoven Centraal

Bericht door MaartenD »

Fly-over naar Helmond is er één en naar Weert zijn er twee? Dan is naar Helmond vind ik een betere keuze.

Dive-under onder de Insulindelaan door naar Helmond lijkt me een uitdaging voor goederen (en die zullen er toch veel blijven en zullen ook eerder aan de zuidkant langsrijden, dus moeten dan ook door die dive-under. Dan lijkt me de laatste optie, dive-under op het emplacement, de meest kansrijke.
Hans
Berichten: 809
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Eindhoven Centraal

Bericht door Hans »

Opgegroeid in Tongelre en in mijn jeugd werd er al over gesproken. Zo'n 35-40 jaar jaar later gaat het er dan eindelijk van komen :D

Mijn vader is vorige week naar een van de bijeenkomsten voor de buurt geweest. Er is door omwonenden veelal gestemd op de variant bij het emplacement, maar dat zal niet verbazen.
TffpaA
Donateur
Berichten: 5048
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Eindhoven Centraal

Bericht door TffpaA »

Stelletje nimby's.

Maar mijn voorkeur gaat daar ook naar uit.
iamthedutchdude
Berichten: 1789
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Eindhoven Centraal

Bericht door iamthedutchdude »

Het lijkt sowieso het meest gunstige ontwerp voor de nabije omgeving, zowel qua ruimtelijk beeld als qua kans op geluidsoverlast.
huibf
Donateur
Berichten: 4359
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Eindhoven Centraal

Bericht door huibf »

TffpaA schreef: ma 23 sep 2024, 15:11 Je mag stemmen!

https://onlinepartvrijekruising.prorail ... ge/1650553
Hier staat meer detail over de 4 opties:

https://www.prorail.nl/OV-knoop-eindhov ... e-kruising
MaartenD schreef: ma 23 sep 2024, 15:23 Fly-over naar Helmond is er één en naar Weert zijn er twee? Dan is naar Helmond vind ik een betere keuze.
Hoezo 2 naar Weert? Zowel Helmond als Weert zijn 1 sporig Driveover bedacht.
ITF
Berichten: 1143
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Amsterdam / Bilthoven

Re: Eindhoven Centraal

Bericht door ITF »

^^ Op de afbeeldingen van ProRail zie ik toch echt 2 flyovers van en naar Weert.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
erjeebee
Berichten: 1907
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Eindhoven Centraal

Bericht door erjeebee »

en het staat expliciet boven de tekening: "Beide sporen van en naar Weert"
TffpaA
Donateur
Berichten: 5048
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Eindhoven Centraal

Bericht door TffpaA »

Tellen zijn moeilijk.
Menander
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 25 jun 2023, 14:37

Re: Eindhoven Centraal

Bericht door Menander »

Wel de vraag natuurlijk waarom Helmond met één kan volstaan en waarom richting Weert twee fly-overs noodzakelijk zijn. Het wordt ook niet echt benoemd in de voor- en nadelen.
Overigens het bezwaar van het verdwijnen van uitzicht vanuit Hofstraat lijkt niet zo groot want de flyover gaat pas echt stijgen meer richting stad. En wellicht kan voor dat huizenblok iets gedaan worden aan geluidsisolatie als 'uitruil'.
TffpaA
Donateur
Berichten: 5048
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Eindhoven Centraal

Bericht door TffpaA »

Menander schreef: di 24 sep 2024, 11:26 Wel de vraag natuurlijk waarom Helmond met één kan volstaan en waarom richting Weert twee fly-overs noodzakelijk zijn. Het wordt ook niet echt benoemd in de voor- en nadelen.
Het een en ander zal wel met de configuratie van de vrije kruising tussen Best en Boxtel te maken hebben. Maar ik zou het moeten uittekenen om het te begrijpen.
teun
Berichten: 1764
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Eindhoven Centraal

Bericht door teun »

Ik vermoed inderdaad dat men wellicht van plan is terug te schakelen naar de "oude" corridors Den Haag - Venlo en Amsterdam - Maastricht (neem eens een kijkje in de GRT verslechtering/verbetering top 3 van het productiemodel 2026). Dan zou het logisch zijn om de treinen van/naar Helmond de "buitenste" sporen 6/1 te laten gebruiken en de treinen van/naar Weert de "binnenste" sporen 5/2, en dan heb je dus (met de situatie van het Eindhovense opstelterrein tussen de binnenkomende en uitgaande sporen in) voor een flyover naar Weert in feite twee viaducten nodig.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6623
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Eindhoven Centraal

Bericht door ZO6176 »

Zou het niet zijn om de goederentreinen op de corridor Kijfhoek/Sloe - Venlo niet extra te laten kruisen?
RobertT
Berichten: 667
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Eindhoven Centraal

Bericht door RobertT »

Vanuit Helmond kom je eigenlijk altijd al uit op de buitenste sporen,het probleem zit hem vooral in de lijn van Eindhoven naar Helmond,die moet altijd de lijn van/naar Weert kruisen.
De huidige verdeling in Eindhoven van de treinen naar het zuiden,heeft het alleen maar ingewikkelder gemaakt:Spoor 1 naar Deurne,spoor 2 naar Maastricht,Heerlen en Venlo.De trein naar Deurne moet dus in feite 2x kruisen(eerst spoor 2,dan de lijn uit Weert).De verdeling in de avond is dan logischer:spoor 1 naar Maastricht en spoor 2 naar Deurne/Venlo.
Zo was het vroeger ook,spoor 2 werd bijna altijd voor Venlo gebruikt en spoor 1 voor Maastricht/Heerlen
sven_engelen
Berichten: 216
Lid geworden op: di 22 nov 2016, 16:04
Locatie: Venlo/Arnhem

Re: Eindhoven Centraal

Bericht door sven_engelen »

Tsja eigenlijk is het een no-brainer dat de dive-under op het oostelijk emplacement het minste aan overlast en horizonvervuiling veroorzaakt in elk geval. Ben benieuwd waar ProRail uiteindelijk voor gaat.
tjoektjoek
Berichten: 448
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Eindhoven Centraal

Bericht door tjoektjoek »

https://www.prorail.nl/nieuws/vernieuwd ... dichterbij
Daarom wordt door de gemeente Eindhoven, provincie Noord-Brabant, ProRail, NS en de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat en VRO in de MIRT -verkenning onderzoek gedaan naar een vernieuwde OV-Knoop Eindhoven Centraal. Onderdeel hiervan zijn de verkenningen naar de Multimodale Knoop met het ondergrondse busstation Neckerspoel en de Spoorknoop Eindhoven. Door de betrokken partijen zijn nu de eerste keuzes gemaakt en kansrijke oplossingen voor de OV-Knoop Eindhoven Centraal vastgesteld.
Deze impressie had ik nog niet gezien. De overkapping wordt uitgebreid naar zowel het noorden als het zuiden voor de 'kansrijke oplossing twee extra zijperrons'.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ivan
Berichten: 309
Lid geworden op: di 26 nov 2024, 23:48
Locatie: Tilburg

Re: Eindhoven Centraal

Bericht door Ivan »

Waarbij ik de Virm-1 ten westen van het zuidelijkste perron een komisch beeld vindt :lol:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten