Ook vandaag de meeste treinen tussen Heerlen en Maastricht vervallen. Officieel vanwege "beperkingen in de materieelinzet".

Off topic: Het zou wel goed zijn als ze in België ook voorbereidingen treffen voor éénmansbediening. Dan wordt het in stand houden van het spooornetwerk in de wat minder dichtbevolkte gebieden ook een heel stuk meer rendabel.Suus schreef: ↑ma 12 aug 2024, 00:32 In België is de betrokkenheid van de treinbegeleider bij het vertrekproces strikt vastgelegd. Waar de machinist in Nederland theoretisch gewoon de lamp dat de deuren gesloten zijn mag vertrouwen en vervolgens op basis van de seinen de trein in beweging mag brengen, mag dat in België niet, en moet aan alle voorwaarden in LINDA voldaan zijn voordat de trein mag vertrekken.
Nee, ik wou gewoon schetsen waarom de veiligheidsprocedure bestaat. Daarnaast zijn er (ook van elders) verhalen over reizigers of huisdieren die aan de buitenkant van sluitende deuren vast komen te zitten met een hand of een riem of leiband en zo meegesleurd worden.
Er wordt gedaan alsof een machinist gewoon deuren sluit en verder niet kijkt, dat is niet zo. En ook met HC kan het fout gaan: ik heb eens meegemaakt dat een wat oudere vrouw met 7 koffers 's avonds uit een SGM op Asdm wilde stappen (in de buitenbocht, dus nog hogere uitstap) en zij met 4 koffers buiten stond, en 3 koffers + 4 mensen die nog uit wilden stappen (waaronder ik) binnen. Niet alsof ze talmde, naar mijn gevoel waren de deuren 5s open geweest. Dat heb ik toen opgelost door het noodruitje in te slaan, maar als ze alleen was geweest had de meerderheid van haar koffers in Uitgeest gestaan.DovaModaal schreef: ↑di 13 aug 2024, 08:00Machinisten hebben ook liever een tweede man die hen kan helpen bij een evacuatieprocedure, er is ook de kans dat de machinist gewond raakt bij een ongeval, of te aangedaan is na een aanrijding ("persoonsongeval") en het vervullen van alle formaliteiten daarbij.
Ook kortere stoptreinen rijden in België soms door tunnels, en dan zijn het niet alleen de lijnen in de Ardennen.
Toegegeven dat de bestaande procedure niet goed is bij gebruik van een Flirt die daarvoor niet uitgerust is, maar jullie weten ook dat dat soort veiligheidsprocedures, die in principe gelden voor heel het werkgebied, niet een-twee-drie gewijzigd raken.
Zeker niet als het zoiets gevoeligs is als eenmansbediening. Als buitenstaander acht ik de kans klein dat een nationale veiligheidsprocedure van de NMBS gewijzigd wordt omdat er op één kleine, uurlijkse stoptrein niet-compatibel materieel rijdt.
Je zou een gewijzigde vertrekprocedure kunnen invoeren voor de drie Nederlandse stations die door de NMBS bediend worden, maar dat vergt vooraf overleg, duidelijke afspraken en opleiding voor alle Belgische machinisten én conducteurs die op die trein zullen werken.
Vandaag tot nu toe nog geen beperkingen aangekondigd!
De gemeente Visé heeft 18.000 inwoners, maar voor een aanzienlijk deel van de inwoners is het station niet relevant als ze naar Luik willen, zoals Richelle, Argenteau en Cheratte dat allemaal ten zuiden van het station ligt. Ternaaien en Lieze hebben met buslijn 78 een directe verbinding met Luik. Daarentegen is het wel de ontsluiting voor de Voerstreek, voornamelijk in de spitsuren. Dat zal nog beter worden als de ingang van het station binnenkort wordt verplaatst richting het busstation.
Ik denk dat we de Belgische (taal)wetgeving nooit zullen snappen. Ipv beleving van de mensen te volgen wordt er bijna op autistische wijze vastgehouden aan de wetgeving.IIVQ schreef: ↑do 26 sep 2024, 07:30 Volgens de Belgische taalwetten is Wezet natuurlijk goed. Maar deze trein heeft geen haltes in Vlaamse gemeenten of faciliteitengemeenten (al rijdt ze er wel doorheen, wel 900m). Ik weet niet hoe het in Zuid-Limburg zit, maar in de rest van Nederland zal denk ik de overgrote meerderheid Wezet niet herkennen en Visé wel.
Wat wordt er in het Duits omgeroepen?
Volgens mij wordt Wezet al vanaf het begin omgeroepen, al heb ik daar geen bewijs voor. Maar ik ben eigenlijk vrij zeker dat ik dat eind juli al gehoord heb. En dat met die punt is ook al minstens een maand.Suus schreef: ↑do 26 sep 2024, 07:10 Het viel mij afgelopen weekend/week op dat de omroepen zijn verbeterd. Een aantal omroepen in de verkeerde volgorde staat nu in de juiste volgorde. Ook is in de Nederlandstalige omroep Visé aangepast naar Wezet. In Visé is helaas ook een nieuwe bug geïntroduceerd, in plaats van de uitstapzijde wordt nu “Punt. Punkt.” omgeroepen.
Overigens heb ik op verschillende ritten verschillende omroepen meegemaakt, waaronder een keer in Eijsden richting Maastricht “dit is het laatste station tot waar u met de OV-chipkaart kunt reizen. Reizigers naar België … etc.”. Misschien ligt het ook wel aan het treinstel.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten