Na een broodje bij de lokale Spar naast het Busplein stapte ik in de trein naar Utrecht. Daar aangekomen kon ik mooi snel overstappen op de trein naar Maastricht, om uiteindelijk in Roermond over te stappen op de intercity naar Heerlen die op vrijdag vanuit Eindhoven rijdt en slechts enkele keren per dag een vleugeltrein is van de intercity die vanuit Enkhuizen naar Maastricht rijdt. Eenmaal in Heerlen aangekomen kon ik snel overstappen om met een korte overstap in Nijswiller naar Vaals te reizen. Nadat ik na het binnenrijden van Vaals aardig schrok van de tekst-to-speechomroep dat de AVV-tickets geldig zijn in Vaals en Aachen, wat klinkt die omroep toch tenenkrommend slecht, stapte ik uit.
Op een of andere manier vind ik de busroutes in Vaals altijd wel bijzonder, want waar de lijnen van Arriva recht toe recht aan over de doorgaande weg rijden, zijn het juist de lijnen van de ASEAG en de TEC die de in smalle straatjes rijden. Op de Ceresstraat kon ik zodoende een foto maken van deze Van Hool die als lijn 396 bijna zijn eindhalte heeft bereikt:

Via een zeer smal straatje stak ik hierna de grens over naar Aachen. Op de Alte Vaalser Straße in het Vaalserquartier kon ik een vrij nieuwe Scania Citywide van de ASEAG fotograferen die onderweg is naar Vaals:

Nadat ik hier nog wat bussen bleef afwachten, kon ik een stuk verderop in dezelfde straat nog een lijn 33 op de foto zetten die hier onderweg is met een Mercedes-Benz Citaro:

Hierna besloot ik wat te gaan eten bij de Vaalser Grill, aanrader, om daarna per bus door te reizen naar het hotel.
Zaterdag ging de wekker relatief bijtijds om na een goed ontbijtje naar het Hauptbhanhof te lopen, wat praktisch om de hoek lag. Op zaterdag had ik immers gepland om een rondje door België te gaan reizen! Nadat ik bij de kaartautomaat van Arriva een Euregioticket kocht ging ik de trein in. Met een viertal luxe intercityrijtuigen ging het als stoptrein naar Welkenraedt, wat in Duitstalig België ligt. Nadat de zon helaas niet echt doorkwam in de smalle straatjes in het centrum, besloot ik wel nog enkele bussen te fotograferen op het Place de la Gare, voor het station dus. Daar trof ik onder andere deze Iveco aan:

Nadat ik het hier wel had gezien reisde ik verder naar Verviers. Nadat ik op station Verviers-Paiais uit de vertraagde trein was gestapt, was ik daar nog wel mooi op tijd om de IC-trein naar Eupen op de foto te zetten:

Hierna ging ik al lopend verder om de busroute door het centrum te volgen. Ook op zaterdag rijden er relatief veel bussen in Verviers, zodoende kon ik al snel een vrij nieuwe Volvo 7900 Hybride spotten op de Rue des Carmes:

Ook op de Crapaurue trof ik een vrij nieuwe Volvo aan, ditmaal op lijn 725 naar het Duitstalige Eupen:

Streeklijn 388 werd dan weer uitgevoerd met een MAN van onderaannemer Autobus Gohy:

Een stuk verderop op het Place Verte trof ik even later dan weer een van de vele Volvo’s aan:

Inmiddels was de zon aardig aan het draaien, waardoor het verderop lukte om bussen in de tegenrichting te spotten. Op de Rue Xhavée trof ik weer een Volvo aan die hier onderweg is als lijn 702:

Op de Rue du Théâtre trof ik dan weer een Iveco Crossway Hybride aan waarvan de pachter mij onbekend is:

Hierna had ik het in Verviers wel gezien. Met wederom een vertraagde stoptrein reisde ik verder en wel naar Pepinster. Aldaar kon ik weer leuke plaatjes maken met een mooie achtergrond, zo kon ik lijn 388 naar Spa op de foto zetten op de Rue Hubert Halet:

Lijn 701 vanuit Verviers reed dan weer met een Volvo 7900 Hybride welke hier vanuit de Rue Hubert Halet linksaf slaat naar de Rue Pont Walrand:

Hierna reisde ik verder en wederom met een vertraagde stoptrein, het werd bijna gewoonte, ging het naar Chaudfontaine. Daar had ik geluk, want op de Avenue des Thermes lukte het mij om zonder in de weg rijdend tegenverkeer lijn 31 naar Liège te fotograferen die hier met een Solaris Hybride rijdt:

Ook de volgende rit kon in dezelfde straat, maar op een andere locatie, mooi op de foto:

Hierna besloot ik niet terug te lopen naar het treinstation, de eerstvolgende trein reed immers wel op tijd en had ik al gemist, maar reisde ik met lijn 31 naar Liège. Eenmaal uitgestapt bij de halte Palais des Congres kon ik streeklijn 240 even later mooi op de foto zetten:

Al lopend ging het hierna richting station Liège-Guillemins. Op de parallelbaan van de Boulevard Frère - Orban kon ik een VDL Citea fotograferen met de skyline van Liège op de achtergrond:

En net voordat ik bij het station was kon ik nog een Volvo 7900 op de foto zetten:

Met de Drielandentrein ging het hierna vrij soepeltjes en keurig op tijd de grens over en wel naar Maastricht. Daar was ik eigenlijk wat te laat voor goede foto’s in het centrum en met de omleidingen was het nog wat lastiger, maar op de Boschstraat kon ik forumlid Maurice op de foto zetten:

In Maastricht is in de afgelopen jaren de randweg verwijderd en vervangen door een nieuwe weg. Een brugdeel staat echter nog altijd op zijn plaats en dat leverde dit vrij aparte plaatje op:

Vanwege een omleiding reden alle bussen tussen het station en het centrum via de Noorderbrug waardoor ik stadslijn 11 op de Boschpoort kon fotograferen:

Hierna liep ik terug naar de Markt voor een pizza om daarna met lijn 350 terug te reizen naar het hotel in Aachen.
Zondag reisde ik dan weer naar huis. Uiteraard ging dat niet via de snelste route. Na wederom een goed ontbijt liep ik naar het Hauptbahnhof om ditmaal met de trein naar Mönchengladbach te reizen. Aldaar was het een flinke bende tijdens de verbouwing van het busstation. De overkapping was verwijderd en er werden meerdere eilandperrons aangelegd. In de Eickener Straße spotte ik deze gelede Citaro:

Hierna liep ik naar de Viersener Straße om ook daar nog wat bussen af te wachten. Daar trof ik onder andere deze vrij nieuwe BYD aan op lijn 023:

Met de trein ging het hierna verder en wel naar Krefeld. Hier bleef ik rond het station en spotte ik onder andere deze gelede Citaro aan:

Vanaf de andere kant kon ik dan weer deze Flexity tram op de foto zetten:

Zoals gezegd reisde ik hierna met lijn 052 naar Moers. Op de Homberger Straße kon ik niet veel later deze vrij nieuwe Ebusco 3.0 op de foto zetten:

Een stuk westelijker in dezelfde straat trof ik dan weer een MAN aan:

Een wat oudere MAN kon even later dan weer op de foto bij het station van Moers:

Hierna reisde ik met lijn 929 verder en wel naar Duisburg. Daar maakte ik niet heel veel foto’s, maar kon op de Friedrich-Wilhelm-Straße wel nog deze MAN op de foto worden gezet:

Hierna reisde ik per tram naar Dinslaken. Daar maakte ik verder niet zo veel foto’s meer, maar kon ik wel nog de eerstvolgende tram terug naar Duisburg op de foto zetten:

Hierna ging het per trein naar Arnhem om daarna via Utrecht weer naar huis te keren na een zeer leuk weekend met mooi weer en in totaal zo’n 40 kilometer te hebben gelopen.

Wil je meer foto’s zien? Deze staan inmiddels op mijn website!