Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 13643
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Hainje »

Besef wel dat Volvo tegenwoordig ook een Chinese eigenaar heeft, maar daar lees ik op dit forum verder niet het commentaar dat ik wel lees over een Yutong.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 9514
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door ArrivaBas »

Hoewel Xi Jingping het niet bepaald op het kapitalisme heeft, is Yutong in de verste verte geen staatsbedrijf dat rust op dubieuze subsidies. Het bedrijf is beursgenoteerd op de onafhankelijke aandelenbeurs in Shanghai. Als we in Europa willen dat dit soort kapitaal niet naar China gaat, moeten de westerse fabrikanten, dus niet alleen Ebusco, ervoor zorgen dat hun productiecapaciteit op orde is. Want kennelijk lukt het alleen Chinese clubs om binnen de door concessieverleners gewenste termijnen te leveren.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3208
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door nvdw »

Hainje schreef: do 26 sep 2024, 21:13Besef wel dat Volvo tegenwoordig ook een Chinese eigenaar heeft
Ja, de autofabrikant Volvo, maar die is al 25 jaar geen deel meer van de Volvo Group waar de truck- en busdivisies onder vallen.
Feed the childrens
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 13643
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Hainje »

Alleen de auto divisie verkopen aan de Chinezen? Om een groots Neerlands dichter maar te citeren: "Waarom zou je dat doen?" :X
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3208
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door nvdw »

Omdat Ford (de toenmalige eigenaar) in 2010 dringend geld nodig had.
Feed the childrens
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 13643
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Hainje »

Dat is ijskoud.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
Dosje
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 22 jun 2012, 20:27

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Dosje »

Eigenlijk wordt je gedwongen met al die concessies, alles moet zo snel en goedkoop mogelijk.. de bussenmarkt in Europa heeft het druk, VDL heeft tekort aan materiaal en onderdelen, Iveco heeft het spul wel maar weer tekort aan personeel, Ebusco en VanHool failliet, en Mercedes en MAN te duur.. dit alles is genoeg om buiten Europa de bussen aan te schaffen, om aan de eis van 2030 emissievrij te zijn.. en diesel compleet te verbannen uit het straatbeeld.
Gebruikersavatar
Kopri
Donateur
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 22 jul 2024, 16:23
Locatie: Utrecht

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Kopri »

Nu nog afwachten wat Transdev gaat doen...
Favoriete bussen: VDL SLFA-181 Electric, MB eCitaro G, Setra S418 LE Business, Van Hool newAGG300, MB CapaCity L.
Favoriete treinen: Stadler FLIRT, ICMm, VIRMm 2/3.
iamthedutchdude
Berichten: 1792
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door iamthedutchdude »

Dosje schreef: vr 27 sep 2024, 17:08 Ebusco (...) failliet
Euhh, heb ik wat gemist? :s
Durashift
Berichten: 6079
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Durashift »

nvdw schreef: vr 27 sep 2024, 00:19
Hainje schreef: do 26 sep 2024, 21:13Besef wel dat Volvo tegenwoordig ook een Chinese eigenaar heeft
Ja, de autofabrikant Volvo, maar die is al 25 jaar geen deel meer van de Volvo Group waar de truck- en busdivisies onder vallen.
Toch staat Geely op plaats twee in de aandeelhouders lijst van Volvo Group, waar dus Bus, Truck, Penta (boten) en constructie (graafmachines e.d.) onder valt.

https://www.volvogroup.com/en/investors ... ation.html

Geen meerderheid dus maar helemaal vrij van de chinezen zijn ze niet.
Dosje
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 22 jun 2012, 20:27

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Dosje »

iamthedutchdude schreef: vr 27 sep 2024, 21:14
Dosje schreef: vr 27 sep 2024, 17:08 Ebusco (...) failliet
Euhh, heb ik wat gemist? :s
Randje dan..
omaylie
Berichten: 817
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door omaylie »

Stadsbus schreef: wo 25 sep 2024, 18:38 Vanaf 2025:
38x 12 meter Yutong U12, Ubus en Ulink
43x 15 meter Yutong U15, Ubus en Uliner
5x 18 meter Yutong U18 voor 10, 50, 107 en 202, Ubus en Uliner

Vanaf 2028:
8x 9 meter Yutong voor Woerden en 106, Ubus
78x 12 meter Yutong U12, Ubus en Ulink
77x 15 meter Yutong U15, Ubus en Uliner
10x 18 meter Yutong U18 voor 10, 50, 107 en 202, Ubus en Uliner
De buurtbussen worden weer eens vergeten, dus bij deze: 21x VDL MidCity (138-158) die moeten worden overgenomen.
Gebruikersavatar
Kopri
Donateur
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 22 jul 2024, 16:23
Locatie: Utrecht

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Kopri »

Het gaat bij de lijst met bussen alleen om nieuwe bussen, niet die overgenomen moeten worden. Dan heb je een langere lijst inderdaad. Alle Setra's en Citea's kunnen ook niet meteen vervangen worden.
Favoriete bussen: VDL SLFA-181 Electric, MB eCitaro G, Setra S418 LE Business, Van Hool newAGG300, MB CapaCity L.
Favoriete treinen: Stadler FLIRT, ICMm, VIRMm 2/3.
Dosje
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 22 jun 2012, 20:27

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Dosje »

omaylie schreef: di 01 okt 2024, 08:36

De buurtbussen worden weer eens vergeten, dus bij deze: 21x VDL MidCity (138-158) die moeten worden overgenomen.
Gaat de 131 van lijn 501 ook nog mee? Is een oudere Sprinter.
Laatst gewijzigd door Tom024 op di 01 okt 2024, 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verbeterd
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5832
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Lijn 45 »

Nee. Die rijdt alleen omdat de 501 nu in een testfase zit. Als de test slaagt komt er een nieuwe bus op die lijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40633
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Daniel »

Kopri schreef: di 01 okt 2024, 09:14 Alle Setra's en Citea's kunnen ook niet meteen vervangen worden.
Gezien er al Yutong's gaan rijden in 2026 zullen ze al met twee busstations op De Klomp moeten gaan werken. Dan kan je dus net zo goed gelijk alle Citea's eruit gooien, want tunnelbussen heb je dan niet meer nodig. Hoef je ze gelijk niet nog een keer naar U-liner om te stickeren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
BasGeluk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 05 jun 2024, 20:53

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door BasGeluk »

Als een Citea zuiniger is dan een Setra is te overwegen dat niet te doen. Verder openen en sluiten de deuren van een Citea vlotter dan van een Setra.
Gr BasG
Gebruikersavatar
Kopri
Donateur
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 22 jul 2024, 16:23
Locatie: Utrecht

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Kopri »

Thijsjuh schreef: wo 25 sep 2024, 23:21 1 oktober gaat de provincie communiceren, dan komt er meer naar buiten. *O*
Is er al wat bekend geworden vandaag? Ik kan nog niks vinden op de website van de provincie of bij Keolis/Transdev.
Favoriete bussen: VDL SLFA-181 Electric, MB eCitaro G, Setra S418 LE Business, Van Hool newAGG300, MB CapaCity L.
Favoriete treinen: Stadler FLIRT, ICMm, VIRMm 2/3.
Gartlin9
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 10 jul 2019, 00:18
Locatie: Groningen

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Gartlin9 »

Van transdev zou ik niks (publiek) verwachten gezien het lopende bezwaar
Ben erg geïnteresseerd in het ov in Nederland
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40633
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Daniel »

Ik zie in de agenda van de statencommissie bereikbaarheid dat zij op 9 oktober een informatiesessie over de implementatie van de nieuwe concessies hebben, dus daarna zal er sowieso wel wat te vinden zijn vermoed ik zo.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
RW2104
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 29 jan 2024, 22:00

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door RW2104 »

Pers bericht van provincie over Keolis: https://www.provincie-utrecht.nl/actuee ... -u-ov-geel
Statenbrief over implementatie en informatie over Transdev: https://provincialestatenutrecht.nl/Doc ... Buiten.pdf

Interessante punten:
- Transdev wilt meteen vanaf start concessie 100% op ZE rijden (Qbuzz bezwaar zou misschien hier mee te maken hebben, in welke hoedanigheid is mij niet duidelijk)
- Keolis zal voor de periode tot 2028, na de 1e fase van Yutongs, nog een aantal MAN diesels uit het buitenland lenen bovenop de Setra's die ze overhouden (Deze snap ik niet, houden ze niet al veel Setra's over na de eerste 86 Yutongs?)
- Hoorzitting bezwaar is in november, echter is dit bij de Awb-adviescommissie van de provincie, Qbuzz kan daarna ook nog besluiten om naar CvB te gaan.
BasGeluk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 05 jun 2024, 20:53

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door BasGeluk »

Als de lange nieuwe bussen later komen kunnen ze de 15 meter Setra nog even houden.
Gr BasG
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40633
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Daniel »

RW2104 schreef: wo 02 okt 2024, 15:27 - Keolis zal voor de periode tot 2028, na de 1e fase van Yutongs, nog een aantal MAN diesels uit het buitenland lenen bovenop de Setra's die ze overhouden (Deze snap ik niet, houden ze niet al veel Setra's over na de eerste 86 Yutongs?)
Wellicht hebben die MANs te maken met de te bieden kwaliteit op de U-liner? Of zijn het geledes zodat de capaciteit waarvoor ze de gelede Yutongs besteld hebben vanaf het begin al kunnen bieden?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
henrivanderweijden
Berichten: 953
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door henrivanderweijden »

Daniel schreef: di 01 okt 2024, 12:41
Kopri schreef: di 01 okt 2024, 09:14 Alle Setra's en Citea's kunnen ook niet meteen vervangen worden.
Gezien er al Yutong's gaan rijden in 2026 zullen ze al met twee busstations op De Klomp moeten gaan werken. Dan kan je dus net zo goed gelijk alle Citea's eruit gooien, want tunnelbussen heb je dan niet meer nodig. Hoef je ze gelijk niet nog een keer naar U-liner om te stickeren.
Waar zou je dat 2e busstation willen neerleggen dan?
En ook handig voor mensen die wat moeilijker kunnen (trap)lopen. Daarvoor wordt De Klomp dan een onneembare vesting.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40633
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Daniel »

Plek zat op het grasveld bij de hoek Ravelijn/Stationsweg, dan kan je via de tunnel naar de kant waar hellingbanen zijn. Enige alternatief is omrijden met langere reistijd als gevolg.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 123 gasten