Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
umbusko
Donateur

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

En je kunt er ook een maand lang ieder weekend meerdere retours Dordrecht-Maastricht mee maken en ieder weekend onderweg nog een paar koppen koffie drinken, als je Weekend Vrij neemt. Als dat je perspectief is, weekendreisjes per trein, is Nederland een stuk goedkoper.

Maar die vergelijking met vol tarief kun je in Duitsland ook maken: als ik in de DB Navigator een reis Aachen-Dortmund plan voor morgenochtend, met de RE4, wordt me een SchöneReiseTicket NRW voor €45,70 aangeboden. Enkele reis. Nu lijkt dat Deutschlandticket spotgoedkoop.

Met andere woorden: wat is nu precies je punt? ;)
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Dal Vrij voor 120 per maand is ook geen slechte deal. Ik doe tegenwoordig zo’n 3-4 retourtjes Rotterdam - Maastricht per maand. Voltarief is dat 29,40, bij het derde retourtje is het er ruim uit :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MaartenD

Bericht door MaartenD »

umbusko schreef: wo 25 sep 2024, 22:46 En je kunt er ook een maand lang ieder weekend meerdere retours Dordrecht-Maastricht mee maken en ieder weekend onderweg nog een paar koppen koffie drinken, als je Weekend Vrij neemt. Als dat je perspectief is, weekendreisjes per trein, is Nederland een stuk goedkoper.

Maar die vergelijking met vol tarief kun je in Duitsland ook maken: als ik in de DB Navigator een reis Aachen-Dortmund plan voor morgenochtend, met de RE4, wordt me een SchöneReiseTicket NRW voor €45,70 aangeboden. Enkele reis. Nu lijkt dat Deutschlandticket spotgoedkoop.

Met andere woorden: wat is nu precies je punt? ;)
Dat 8x per maand reizen voor voor 34 euro in een land als Nederland heel wat minder is als 30x per maand reizen voor 58 euro in een land als Duitsland?
ICE11

Bericht door ICE11 »

Men moet erbij zeggen, dat deze discussie hier in Duitsland ook sterk ideologisch wordt gevoerd, vooral vanuit de linkse en groene politieke zijde en van diegene die zeggen, de mensen moeten van het auto overstappen naar het OV voor het klimaat en daarom mag de prijsdrempel voor toegang naar het OV zo laag als maar mogelijk zijn. Maar ze willen niet zien dat het ticket tegen de huidige prijs (om nog maar te zwijgen van het kaartje van 9 euro) ervoor heeft gezorgd dat het OV op veel plekken nu al tegen zijn grenzen aanloopt. Met andere woorden: Zij negeren, dat het systeem eerst efficient moet worden gemaakt voordat klanten met een lage prijs kunnen worden gelokt terwijl de huidige prijs van 49,- euro ook nog een politiek gewenste prijs is verre van kostendekkend.

Maar dit "alles willen hebben, maar het moet zo weinig mogelijk kosten" is een mentaliteit die zich de afgelopen twintig jaar langzaam in Duitsland heeft ontwikkeld en als gevolg daarvan is het zicht op de waarde van dingen verloren gegaan. Symptomatisch hiervoor is een reclameslogan die Mediamarkt enige tijd geleden had: "Geiz ist geil!" (gierigheid is cool). :roll:
Laatst gewijzigd door ICE11 op do 26 sep 2024, 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

In relatie tot de oppervlakte is het Deutschlandticket een veel betere deal voor het geld dan het retourtje Dordrecht - Maastricht van iets meer dan 180 kilometer. Als ik verder wil na Maastricht, moet ik bijbetalen. Met het Deutschlandticket kan ik na Dortmund binnen dezelfde prijs nog honderden kilometers verder reizen met alle regionale vervoersmiddelen, ongeacht of het nou 49 euro of 58 euro is.

Vergelijken met Weekend Vrij is sowieso onzin, want het Deutschlandticket is 24/7 geldig. Altijd Vrij is een eerlijker vergelijk, maar met 350 euro voor alleen treinen enorm duur vergeleken met de Duitse tegenhanger die in al het regionale OV geldig is.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
teun

Bericht door teun »

Ik ben het eigenlijk wel met Suus eens dat Dal Vrij nog best voordelig is, als je niet per se in de spits hoeft te reizen (of een beetje kunt smokkelen door net voor de spits begint in te checken) betaal je voor een derde van Altijd Vrij voor driekwart van de reismogelijkheden.
ICE11

Bericht door ICE11 »

(Sorry, foute forum, kan weg)
Tom024
OVNL-beheerder

Bericht door Tom024 »

Ik heb vandaag het eenmaal daags rijdende Schienenersatzverkehr van Divaca (Slovenië) naar Buzet (Kroatië) gebruikt. De bezetting van de Mercedes Vito bestond uit een chauffeur, een conductrice en een reiziger (ikzelf). :') De rit ging in Balkan-tempo over achterafweggetjes waar je geen tegenliggers wil hebben.
Zometeen terug met de alleen in de zomer rijdende trein Pula-Divaca. Die staat al een aantal jaar op mijn lijstje met af te strepen grensovergangen. Daarmee heb ik op een na alle Sloveense grensovergangen bereden.
DPDelft
OVNL-beheerder

Bericht door DPDelft »

Klinkt als een mooi avontuur *bus*
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Ik las eerder vandaag op DSO dat die trein nog niet in de dienstregeling voor volgend jaar is verschenen en mensen (ook op een Sloveens forum) zich afvragen of het misschien na dit jaar afgelopen is. Dus wellicht ben je net op tijd. Ik heb de rit van Pula naar Divača zelf twee jaar geleden gedaan en de conclusie van mijn reisgenoot en mij was toen: deze trein blijft rijden totdat het materieel aan vervanging toe is, of het spoor, of beide, en dat is het eigenlijk allebei al. Tenzij de EU of iemand anders een grote zak geld heeft natuurlijk...
Ardan
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Ardan »

Ik sta al bijna een half uur stil in Mehrhoog met de RE5 naar Emmerich. Ik denk dat we veel enkelspoor rijden, want we hebben een iets afwijkend tijdspad en moesten al vaker wachten op tegentreinen. De mcn wist te vertellen dat Venlo eruit ligt door een storing dus allerlei treinen nu via Emmerich worden omgeleid en het dus extra druk is. En er zijn twee overwegen kapot. En alledrie de toiletten, dus gelukkig staan we langs het perron en kan ik er even uit en de bosjes in voor een watertje (sorry!). Naar verwachting gaan we over een kwartier verder. In de verte staat de RE19 achter ons, die normaal dik 20 minuten achter ons rijdt..

Is de gebruikelijke vraag: kom ik nog thuis? Ja, want we gaan naar Emmerich en daar staat mijn auto :Y
Gediplomeerd ongeluksmagneet
Karl

Bericht door Karl »

Een bekende van mij is zojuist in een hotel in Duitsland beland, omdat de laatste treinen plots waren uitgevallen.
Het is een spectrum.
Ardan
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Ardan »

Ik zie het, de RE13 is nu blijkbaar de klos voor de onverwachte werkzaamheden na 21:00.

Ik kom nu met +dik een uur in Emmerich. Heb misschien drie tegentreinen gezien.
Stefan

Bericht door Stefan »

Ik ga volgende week naar een concert in Oberhausen.. zit al een tijd te denken om met de trein te gaan, maar het lijkt me keer op keer een niet zo’n goed idee.. _O-
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
en-es

Bericht door en-es »

Groeten uit de CAT trein die straks om 16.08 van Wien Flughafen vertrekt naar Wien Mitte. De dubbeldekkertrein zit behoorlijk vol. Een groene trein met een rode locomotief ervoor. En in de trein gratis WiFi.
Nitein-Repart

Bericht door Nitein-Repart »

De CAT is toch wel een toeristenval, de S7 rijdt precies dezelfde route, doet er enkel 10 tot 15 minuten over en is voor ruim de helft goedkoper.
-
Tom024
OVNL-beheerder

Bericht door Tom024 »

Ah, Notartzeinsatz op de KRM (Schnellfahrstrecke Köln-Rhein-Main). Dat wordt een latertje... -0-
Het oorspronkelijke plan was om rond 20.30 in Goch te arriveren maar dat kon sowieso al de prullenbak in. Als het vier uur later wordt zal het meevallen.
en-es

Bericht door en-es »

Vanavond op station Wien Meidling gezien : eerst de propvolle RJ van 20.02 naar Salzburg en kort erna de vrijwel lege en flink vertraagde RJ van 19.02 naar Salzburg. Bij die laatste was een van de treinstellen een klimaticket treinstel.
Tom024
OVNL-beheerder

Bericht door Tom024 »

Tom024 schreef: vr 27 sep 2024, 18:42 Ah, Notartzeinsatz op de KRM (Schnellfahrstrecke Köln-Rhein-Main). Dat wordt een latertje... -0-
Het oorspronkelijke plan was om rond 20.30 in Goch te arriveren maar dat kon sowieso al de prullenbak in. Als het vier uur later wordt zal het meevallen.
Uiteindelijk was ik om middernacht in Duisburg. Wegens 'kurzfristiger Personalausfall' reden er ook geen treinen meer naar Goch/Kleve. Het werd dus een hotel in Duisburg, eens zien hoe Interrail daarmee omgaat.

Op de Schnellfahrstrecke blijken ongeveer tegelijkertijd een trein de bovenleiding naar beneden te hebben gehaald en een andere trein een aanrijding te hebben gehad. Omleiding ging via Bonn-Beuel omdat de linke Rheinstrecke ook gesperd was. Ook was er geen stop in Keulen, want zowel Hauptbahnhof als Messe/Deutz bleken door werkzaamheden gesloten. iCE 1222, waar ik oorspronkelijk inzat, is extra gestopt in Troisdorf. Succes verder. :') Uiteindelijk bleek de gok om in Frankfurt over te stappen op de 2402 een goede gok, die haalde de 1222 al in Mainz in.

Nightjet 421 heeft het ook stevig geraakt, die zit nu kennelijk nog voor Würzburg met ongeveer +360...
Ardan
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Ardan »

Sodeju :')
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Tom024 schreef: za 28 sep 2024, 07:53 Uiteindelijk was ik om middernacht in Duisburg. Wegens 'kurzfristiger Personalausfall' reden er ook geen treinen meer naar Goch/Kleve. Het werd dus een hotel in Duisburg, eens zien hoe Interrail daarmee omgaat.
En DB bood niks aan voor gestrande reizigers?
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Tom024 schreef: za 28 sep 2024, 07:53 Nightjet 421 heeft het ook stevig geraakt, die zit nu kennelijk nog voor Würzburg met ongeveer +360...
Ik zag inderdaad om 10.30 nog een Nightjet uit Duisburg richting Nederland vertrekken, die moet behoorlijk laat geweest zijn maar kon de oorspronkelijke vertrektijd niet meer zien.

Vanmorgen in ICE 255 een defecte keuken in het ene stel en een beperkt assortiment in de bistro van het andere stel. Dat gaat nu al lekker met de ICE3neo's.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tom024
OVNL-beheerder

Bericht door Tom024 »

rvdborgt schreef: za 28 sep 2024, 11:11
Tom024 schreef: za 28 sep 2024, 07:53 Uiteindelijk was ik om middernacht in Duisburg. Wegens 'kurzfristiger Personalausfall' reden er ook geen treinen meer naar Goch/Kleve. Het werd dus een hotel in Duisburg, eens zien hoe Interrail daarmee omgaat.
En DB bood niks aan voor gestrande reizigers?
De DB Information in Duisburg is 's avonds gesloten.
Volgens Nordwestbahn Rhein-Ruhr Bahn zouden er bussen rijden tussen Krefeld en Kleve. Vanwege werkzaamheden reden er tussen Düsseldorf en Krefeld sowieso al bussen. Ik had geen zin om het erop te wagen, in Krefeld wil ik echt niet stranden. Bovendien zou ik dan rond 2u 's nachts in Goch zijn en was ik echt aan het eind van mijn latijn.
gpvos

Bericht door gpvos »

Groeten uit de NJ 40490 die nu al een tijdje stil staat aan de westrand van Emmerik. Er staat een goederentrein met technische problemen voor ons, dus dit gaat nog wel even duren.

Update: we beginnen net weer met rijden na een kwartier ofzo stilstand.

In Neurenberg, waar ik opstapte, had de trein +76, maar dat was net teruggebracht tot zo'n +50. Nu dus weer iets meer.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
Jelle

Bericht door Jelle »

Groeten uit ICE 9498 (Ersatzzug van ICE 122) tussen Duisburg Hbf en Arnhem Centraal. Ik had niet verwacht vandaag nog in een ICE 3neo te belanden, maar de ICE 548 waar ik tussen Berlijn en Duisburg in zat arriveerde met +60 op laatstgenoemde bestemming dankzij meerdere vakjes op de DB bingokaart. Hierdoor was er een riante overstap van 0 minuten op de geplande RE19.

Het groepsticket waar ik op reisde specificeerde regionale treinen, maar een bezoekje aan het Reisezentrum in Duisburg leverde toegang tot de ICE op. Scheelt toch weer ruim een half uur :trein:
Plaats reactie