Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3838
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Tom024 »

Twee uur keertijd in Venetië lijkt me ook wel sportief, trouwens.
jossevb
Donateur
Berichten: 238
Lid geworden op: ma 19 jan 2015, 17:42

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door jossevb »

Als ik het schema bekijk, staat de trein iedere keer 3 degen te keren in Venetië. Dat lijkt me wel genoeg. Alleen de ritten tot Innsbruck gaan de zelfde dag nog terug. Dat is een keering van 12 uur. Dat moet ook wel te doen zijn
DovaModaal
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 30 okt 2023, 14:38

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door DovaModaal »

DovaModaal schreef: wo 11 sep 2024, 14:55 De verkoop opent 24/9, er is een restauratierijtuig / bar-lounge

De trein gaat 7 keer heen een weer, vertrek 21/2 tot 12/3
Het rijschema is een combinatie van:
  • Vijf keer rijdt de trein tot Venetië en blijft daar telkens 3 nachten ter plaatse. Dit schema wordt ongeveer om de 9 dagen herhaald. Deze treinen bedienen dus zowel de markt van de short-ski (Innsbruck, Bolzano) als de city-trips naar Venetië en de andere steden onderweg, in de stijl van partner GreenCityTrip. Het carnaval van Venetië is van 22 februari tot 4 maart 2025.
  • Daarbovenop zijn er ook nog twee extra vrijdagen (21 en 28 februari) waarop de trein enkel tot Innsbruck rijdt. Door daar te keren kan hij al op zaterdag terugrijden (en bijvoorbeeld de wintersporters van een week eerder (14/2) terugbrengen). Deze 3 mogelijke volle vakantieweken (7 nachten verblijf rond Innsbruck/Tirol van zaterdag tot zaterdag) komen overeen met de verschillende Nederlandse voorjaarsvakanties, en met de Belgische krokusvakantie.
De verkoopspagina staat open !
Ik kon bijvoorbeeld voor 4 maart couchettes selecteren (6-persoons, 5-persoons, eventueel enkel vrouwen of per groep afgehuurd).
en voor 21 februari ook slaaprijtuigen (alleen, per twee, per drie).
https://www.europeansleeper.eu/
en-es
Berichten: 5398
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door en-es »

en-es schreef: do 09 mei 2024, 09:51 Zojuist voor 49.90 euro een couchette geboekt voor Utrecht-Wenen eind september. Wel in een 6 persoons coupé en bovenste bed.
Vandaag was het zover. Ik en nog andere reizigers stapten in het couchetterijtuig maar de deuren van de compartimenten waren gesloten. Vervolgens schreeuwde een dame van Nightjet dat we het rijtuig uit moesten. We konden niet mee want het rijtuig was defect en in een andere rijtuig kon ook niet. Dus weer naar huis. :(
rvdborgt
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door rvdborgt »

en-es schreef: do 26 sep 2024, 20:09 Vandaag was het zover. Ik en nog andere reizigers stapten in het couchetterijtuig maar de deuren van de compartimenten waren gesloten. Vervolgens schreeuwde een dame van Nightjet dat we het rijtuig uit moesten. We konden niet mee want het rijtuig was defect en in een andere rijtuig kon ook niet. Dus weer naar huis. :(
Ze zijn zeker vergeten om erbij te roepen wat de alternatieven zijn?
Als je nog wilt reizen, dan mag je dat ook morgen overdag doen, met het bestaande ticket. Daarbij heb je dan uiteraard recht op 50% GTBV want een defect rijtuig is geen overmacht.
Je mag ook omboeken naar een toekomstige datum naar keuze, uiteraard zonder extra kosten.
Je mag ook van de reis afzien en een volledige restitutie aanvragen.
en-es
Berichten: 5398
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door en-es »

We kregen een papiertje in onze handen gedrukt waarin stond dat je een hotel moest zoeken en dat je de volgende dag met NS Internationaal de vergoeding van het hotel alsmede een alternatieve reis moet bespreken.
BasGeluk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 05 jun 2024, 20:53

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door BasGeluk »

En dan vraagt de overheid zich af waarom mensen steeds vaker de auto nemen en steeds minder het OV.
Gr BasG
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52109
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Suus »

Vanwege een nachttrein met een defect rijtuig? Ik denk eerder dat mensen daarom gaan vliegen…
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 4159
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Nitein-Repart »

Met oude rijtuigen, grote kans op grote vertragingen en de hoge prijzen bedient de nachttrein echt een nichemarkt. Het is veel belangrijker om vliegen duurzamer te maken en te hopen dat elektrisch vliegen tot 1.000 kilometer in de nabije toekomst mogelijk wordt. Dan kan zowat het hele ÖBB-nachtnet opgedoekt worden.
-
Dionysusnu
Berichten: 1995
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Dionysusnu »

Vliegen blijkt echter moeilijk te verduurzamen. Goh. Daarom zijn treinen juist op die middellange afstanden waardevol, en is het jammer dat internationale verbindingen nog zo achterlopen.
waldo79
Berichten: 8480
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door waldo79 »

Ik zou niet reageren op de trol. Op de middellange afstand is de nachttrein tot een factor van enige betekenis te maken.
umbusko
Donateur
Berichten: 6005
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door umbusko »

Nitein-Repart schreef: vr 27 sep 2024, 18:44 Met oude rijtuigen, grote kans op grote vertragingen en de hoge prijzen bedient de nachttrein echt een nichemarkt. Het is veel belangrijker om vliegen duurzamer te maken en te hopen dat elektrisch vliegen tot 1.000 kilometer in de nabije toekomst mogelijk wordt. Dan kan zowat het hele ÖBB-nachtnet opgedoekt worden.
Dat jij niet van nachttreinen houdt, betekent nog niet dat er geen vraag is naar een betrouwbaar, niet overdreven duur nachttreinnetwerk. Die 'niche' is zelfs in de huidige dure, onbetrouwbare situatie groot genoeg om een hele hoop treinen ruim voor vertrek uit te verkopen. Als de geldschieters daar graag werk van zouden willen maken, zou je heel veel kunnen bereiken met een fractie van het geld dat je in de ontwikkeling van elektrisch vliegen moet steken. En met een stuk zekerder resultaat.
en-es
Berichten: 5398
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door en-es »

Alleen jammer dat er bewust stokoude rijtuigen worden ingezet die allang over de houdbaarheidsdatum zijn.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 11428
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
Locatie: Golf van Mexico

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door trolly »

Ja, erg raar dat ze kiezen om treinen te laten rijden met stokoude rijtuigen, terwijl ze natuurlijk ook géén treinen hadden kunnen laten rijden.

De comeback van de nachttrein is heel recent. Investeerders zullen zich daarom afvragen hoe bestendig die hausse is, en pas nu de vraag lijkt aan te houden gaan investeren in nieuwe spulletjes. Het duurt dan weer even voordat er geleverd wordt, want slaaprijtuigen staan niet ergens in een showroom te wachten.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
MaartenD
Berichten: 1131
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door MaartenD »

en-es schreef: za 28 sep 2024, 08:53 Alleen jammer dat er bewust stokoude rijtuigen worden ingezet die allang over de houdbaarheidsdatum zijn.
Je bedoelt dat ze die nieuwe rijtuigen bewust niet inzetten en in plaats daarvan alleen maar stokoude rijtuigen inzetten?

Skoda heeft ook een concept voor een nieuwe nachttrein voorgesteld. Net zoals ÖBB met eenpersoons coupé's maar die diagonaal aan beide zijden waardoor je denk ik een wat ruimtelijker gevoel krijgt.
https://www.railway.supply/en/skoda-gro ... r-comfort/
Afbeelding
en-es
Berichten: 5398
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door en-es »

Nee, die stokoude rijtuigen worden ingezet omdat er nog geen nieuwe zijn. Zoals Trolly al.
MaartenD
Berichten: 1131
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door MaartenD »

Exact. Door het zo te zetten is trollen, want je weet dat er geen andere optie is.
en-es
Berichten: 5398
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door en-es »

Je kan er ook voor kiezen om die rijtuigen die aan het eind van hun latijn zijn helemaal niet meer in te zetten. Hoef je ook geen reizigers meer te downgraden of erger nog de toegang tot de trein te ontzeggen. Maar dan kom je vast aan het winstmodel van Nightjet.
umbusko
Donateur
Berichten: 6005
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door umbusko »

Ik zat al te wachten op bericht van vrienden, die met zijn drieën vanavond van Utrecht richting München zouden reizen met de Nightjet, en dan overdag verder naar Venetië. Wat denk je? Dit keer is het slaaprijtuig (of in ieder geval hun cabine) de klos, maar kunnen ze wel met zijn drieën in een zitcoupé terecht; ze krijgen wel lakens en dekens. Ik heb net de tip gegeven om de stoelen tot een groot bed uit te vouwen, dus met wat behelpen zal dat toch nog wel goedkomen. Maar wat een onbetrouwbaar gedoe, die Nightjet.
verfmeer
Berichten: 958
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door verfmeer »

Hoe meer ik hier over hoor, des te blijer ik ben dat ik van de zomer vanuit Bologna de dagtrein naar Nederland heb genomen.
MetroRET
Berichten: 4089
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door MetroRET »

Nu er zoveel geroepen wordt over de oude stammen (en terecht) is er wellicht goed nieuws, want de NJ Vectrain is sinds een paar dagen toegelaten in Nederland.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 3399
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door ICE11 »

Volgens een discussie op DSO (zie https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 0,10995079) rijdt de Nightjet tussen Nederland en Wien ook in 2025 nog met de oude rijtuigen omdat er te veel problemen met de nieuwe stellen zijn.
en-es
Berichten: 5398
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door en-es »

Dat is best wel een tegenvaller voor veel mensen. Weer die ouwe zooi. :x
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 11428
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
Locatie: Golf van Mexico

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door trolly »

Maar wel een opsteker voor sommigen hier. Kunnen we bovenstaande discussie nog eens dunnetjes overdoen :trein:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
cassie127
Berichten: 7256
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door cassie127 »

ICE11 schreef: di 17 dec 2024, 20:03 Volgens een discussie op DSO (zie https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 0,10995079) rijdt de Nightjet tussen Nederland en Wien ook in 2025 nog met de oude rijtuigen omdat er te veel problemen met de nieuwe stellen zijn.
De laatste informatie die ik gehoord heb is juist dat men vanaf medio april definitief om zal gaan op de nieuwe rijtuigen (dat was tot voorkort nog niet 100% zeker)

Overigens zijn de zitplaatsen niet te boeken, zijn er alleen maar 4 persoons couchettes te boeken en Sleppercabins voor maximaal 2 personen. Dat geeft toch aan dat er iets staat te gebeuren.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten