Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
-
- Berichten: 255
- Lid geworden op: wo 10 jul 2019, 00:18
- Locatie: Groningen
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Maar ik denk niet dat ze hier in gd (reizigers) dienstjes gaan rijden want dan zouden ze net zo goed weer 3 75xx van non actief kunnen halen. Ik denk eerder dat ze voor instructie zijn (zoals hoe rijd je geleed, en als er wat fout gaat boeit het wat minder als iets kapot gaat), of het is tijdelijk matrieel voor friesland
Ben erg geïnteresseerd in het ov in Nederland
-
- Berichten: 590
- Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
- Locatie: Veendam
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Ze zijn puur voor instrucite, mogen niet op dienst.
-
- Berichten: 768
- Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Bijzonder: 7013 is ontdaan van haar Stad logos, is dit een bewuste actie geweest of is dit per ongeluk gebeurd tijdens het verwijderen van de TT-branding?
-
- Berichten: 171
- Lid geworden op: wo 11 mar 2015, 16:58
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Is altijd al zo geweest eigenlijk. Als je even Streetview pakt op de Uppsalaweg achter het Arriva terrein kun je zien dat er zelfs in 2015 al Qbuzz materieel op dat terrein stond. En op alle tussenliggende momenten tussen toen en nu.
-
- Berichten: 1993
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
https://www.rtvnoord.nl/verkeer/1216564 ... gevaarlijk
In Haren is een bus van lijn 51 over een gesloten overweg gereden. Deze lag 6 minuten dicht vanwege een defecte trein, maar was niet in storing. ProRail reageert uiteraard verontwaardigd; Qbuzz is intern een onderzoek gestart.
In Haren is een bus van lijn 51 over een gesloten overweg gereden. Deze lag 6 minuten dicht vanwege een defecte trein, maar was niet in storing. ProRail reageert uiteraard verontwaardigd; Qbuzz is intern een onderzoek gestart.
-
- Berichten: 1792
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
ProRail is sowieso goed in verontwaardigd reageren. In het artikel staat ook genoemd dat al een aantal andere verkeersdeelnemers de gesloten overweg gepasseerd hebben. Om dan alleen verontwaardigd te reageren over de buschauffeur die de anderen volgt is ronduit selectief.
Een verkeersdeelnemer kan uiteraard niet ruiken of een overweg al dan niet bewust dicht blijft, die neemt alleen waar dat het langer duurt dan normaal en hangt daar al dan niet een conclusie aan ("zal wel storing zijn", "ik kan er nog wel langs" o.i.d.). Dat is ook precies de reden dat in de door ProRail opgestelde procedures is vastgelegd dat de treindienstleider een EI-8 (voorheen Aanwijzing Overweg) af zou moeten geven als een overweg langdurig (ik meen langer dan 3 minuten) dicht heeft gelegen. Dit incident zou dus, mits de bijbehorende procedure netjes door de medewerkers van ProRail en NS opgevolgd wordt, niet noodzakelijkerwijs in een gevaarlijke situatie veranderen.
Dat gezegd hebbende: van een beroepschauffeur (in het algemeen, maar zeker met groot rijbewijs) mag je verwachten dat hij/zij beter weet. Volledig terecht dus dat Qbuzz onderzoek instelt. Zeker aangezien op basis van de ooggetuigenverklaringen en de beelden niet vast te stellen is of er passagiers aanwezig waren in de bus, enkel dat de bus met een lijndienst bezig was (lijnfilm vertoonde lijnnummer+bestemming en overweg bevond zich op bijbehorende route). De buschauffeur kiest er hier bewust voor om de verkeersregels te negeren en zichzelf, bedrijfseigendom (de bus) en mogelijk passagiers in gevaar te brengen.
Een verkeersdeelnemer kan uiteraard niet ruiken of een overweg al dan niet bewust dicht blijft, die neemt alleen waar dat het langer duurt dan normaal en hangt daar al dan niet een conclusie aan ("zal wel storing zijn", "ik kan er nog wel langs" o.i.d.). Dat is ook precies de reden dat in de door ProRail opgestelde procedures is vastgelegd dat de treindienstleider een EI-8 (voorheen Aanwijzing Overweg) af zou moeten geven als een overweg langdurig (ik meen langer dan 3 minuten) dicht heeft gelegen. Dit incident zou dus, mits de bijbehorende procedure netjes door de medewerkers van ProRail en NS opgevolgd wordt, niet noodzakelijkerwijs in een gevaarlijke situatie veranderen.
Dat gezegd hebbende: van een beroepschauffeur (in het algemeen, maar zeker met groot rijbewijs) mag je verwachten dat hij/zij beter weet. Volledig terecht dus dat Qbuzz onderzoek instelt. Zeker aangezien op basis van de ooggetuigenverklaringen en de beelden niet vast te stellen is of er passagiers aanwezig waren in de bus, enkel dat de bus met een lijndienst bezig was (lijnfilm vertoonde lijnnummer+bestemming en overweg bevond zich op bijbehorende route). De buschauffeur kiest er hier bewust voor om de verkeersregels te negeren en zichzelf, bedrijfseigendom (de bus) en mogelijk passagiers in gevaar te brengen.
-
- Berichten: 329
- Lid geworden op: wo 05 jun 2024, 20:53
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Ook ProRail: https://nos.nl/l/2538922Dionysusnu schreef: ↑zo 29 sep 2024, 11:13 https://www.rtvnoord.nl/verkeer/1216564 ... gevaarlijk
ProRail reageert uiteraard verontwaardigd; Qbuzz is intern een onderzoek gestart.
Gr BasG
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: di 09 okt 2018, 04:56
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Dit is waarschijnlijk door het verwijderen van de reclame voor de TT. Ook 2 dubbeldekkers zijn kaal door het verwijderen van deze stickers.
-
- Berichten: 590
- Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
- Locatie: Veendam
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Haha ja die zien er een stuk beter uit in originele kleur en die chromen lijst.
Je bedoeld Koningsdag ipv TT zeker.
Je bedoeld Koningsdag ipv TT zeker.
-
- Berichten: 364
- Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
- Locatie: Vleuten
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Waarbij er natuurlijk echt nog wel een ander uitmaakt hoe het precies gegaan is. Stond de trein vanuit de bus aan de overzijde van het spoor, en is de chauffeur gestopt bij de slagbomen om vast te stellen of er een trein aankomt? Dan is het onprofessioneel, maar niet echt onveilig geweest. Reed de chauffeur direct de overweg op in de veronderstelling "zal wel stuk zijn", of zorgde de stilstaande trein ervoor dat het zicht niet 100% was (bv doordat deze vanuit de bus op het voorste spoor stond) is natuurlijk wel levensgevaarlijk. Gelukkig neem ik aan dat dat in dit soort gevallen op camerabeelden terug te zien is, beelden en ooggetuigen lijken me redelijke aanleiding.iamthedutchdude schreef: ↑zo 29 sep 2024, 11:46 Dat gezegd hebbende: van een beroepschauffeur (in het algemeen, maar zeker met groot rijbewijs) mag je verwachten dat hij/zij beter weet. Volledig terecht dus dat Qbuzz onderzoek instelt. Zeker aangezien op basis van de ooggetuigenverklaringen en de beelden niet vast te stellen is of er passagiers aanwezig waren in de bus, enkel dat de bus met een lijndienst bezig was (lijnfilm vertoonde lijnnummer+bestemming en overweg bevond zich op bijbehorende route). De buschauffeur kiest er hier bewust voor om de verkeersregels te negeren en zichzelf, bedrijfseigendom (de bus) en mogelijk passagiers in gevaar te brengen.
Los van de reactie van deze buschauffeur, vraag ik me ook af of dit protocol vanuit ProRail nou de veiligste manier is. Op deze manier ga je geheid altijd krijgen dat er mensen oversteken, ook al mag het niet. Dus als een voertuig stil komt te staan voor de overweg, zou het denk ik veiliger zijn als de bomen wél omhoog gaan, zodat ze ook weer omlaag kunnen als danwel de stilstaande trein in beweging komt, danwel er een andere trein aankomt. Al weet ik niet of dat technisch mogelijk is.
-
- Berichten: 551
- Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Over het eerste lijkt het inderdaad (afgaande op de berichten in de verschillende media) dat de chauffeur heeft gedacht dat de trein stuk zou zijn en dat oversteken wel zou kunnen (behalve dat hij er even geen rekening mee hield dat het andere spoor gewoon in dienst was, en dat daar wel gewoon een trein had kunnen komen).
Het tweede is vrij makkelijk te beantwoorden: Nee, momenteel is het technisch niet mogelijk om een overweg handmatig/op afstand te openen. De defecte trein stond in de aankondiging van de overweg, dus dan gaat de overweg hoe dan ook dicht, en deze zal ook niet meer open gaan zolang er een trein in de aankondigingssectie staat. Theoretisch is het nog wel mogelijk om een overweg te "sleutelen"(de aankondigingssectie handmatig uitschakelen), maar dit mag alleen gedaan worden bij werkzaamheden door bevoegd (infra/veiligheids)personeel.
Het tweede is vrij makkelijk te beantwoorden: Nee, momenteel is het technisch niet mogelijk om een overweg handmatig/op afstand te openen. De defecte trein stond in de aankondiging van de overweg, dus dan gaat de overweg hoe dan ook dicht, en deze zal ook niet meer open gaan zolang er een trein in de aankondigingssectie staat. Theoretisch is het nog wel mogelijk om een overweg te "sleutelen"(de aankondigingssectie handmatig uitschakelen), maar dit mag alleen gedaan worden bij werkzaamheden door bevoegd (infra/veiligheids)personeel.
Grt. Stefan
-
- Berichten: 625
- Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24
-
- Berichten: 551
- Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
"Ik kan daar wel even keren, want ik weet niet zeker of ik onder het viaduct pas"....
Op zich wel goed dat de chauffeur niet zo onder het viaduct doorgekacheld is.


Grt. Stefan
-
- Berichten: 590
- Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
- Locatie: Veendam
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Zware elektrtische bus... ja hoor Sikkom.
Bus staat ook in de knikbeveiliging. Misschien had hij gewoon nog soort van grip, anders kom je niet zo ver. Maar eenmaal in die beveiliging kan je gaan bellen want dan moet iemand hem er uit halen, ook op asfalt.
Maar draaien in nat gras gaat hem eigenlijk niet worden.
Jaren geleden ook al eens zoiets net buiten Harkstede. Doen zagen de kinderen van een boer het gebeuren, hebben papa met de trekker gehaald en die heeft de bus er achteruit weer uit getrokken.
Bus staat ook in de knikbeveiliging. Misschien had hij gewoon nog soort van grip, anders kom je niet zo ver. Maar eenmaal in die beveiliging kan je gaan bellen want dan moet iemand hem er uit halen, ook op asfalt.
Maar draaien in nat gras gaat hem eigenlijk niet worden.
Jaren geleden ook al eens zoiets net buiten Harkstede. Doen zagen de kinderen van een boer het gebeuren, hebben papa met de trekker gehaald en die heeft de bus er achteruit weer uit getrokken.
-
- Berichten: 255
- Lid geworden op: wo 10 jul 2019, 00:18
- Locatie: Groningen
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Vond de meegeleverde video van de vrachtwagen ook wel mooi, bewoner neemt de truck gewoon over want die weet hoe die die draai moet maken
Ben erg geïnteresseerd in het ov in Nederland
-
- Berichten: 625
- Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Door gras gaan is al een risico, als je dan een weiland in gaat rijden gaat er toch echt iets niet goed. 

- ArrivaBas
- Berichten: 9512
- Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Kennelijk rijdt lijn 5 een omleiding en heeft de chauffeur een afslag te vroeg of te laat genomen. Alleen ligt er in de buurt van dat weiland een laag viaduct (zie dat gele bord op de foto) waardoor de bus wel ergens moest keren. Het lijkt mij logisch dat het minder schade geeft als een bus vast komt te zitten in de modder (en zijn knikbeveiliging) dan dat de chauffeur probeert om onder dat viaduct door te rijden en er een cabriobus van maakt. Dat is eerder dit jaar al een keer gebeurd met een Van Hool op waterstof.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
- Berichten: 12082
- Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
- Locatie: Oosterhout
- Contacteer:
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Maar aan het begin van die weg staan al aan beide kanten van de weg borden met een hoogtebeperking van 2,5 meter. Die heeft ie dan blijkbaar dus al gemist.
-
- Berichten: 523
- Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
De chauffeur had op de plek waar hij het weiland in is gereden de bus achteruit het verharde deel in moeten steken om te kunnen keren zoals ook met de vrachtwagen gebeurd is.
Het kan nog gekker, want een elektrische gelede reed vandaag vanuit de Stoeldraaierstraat de Vismarkt/Akerkhof op
https://sikkom.nl/spraakmakend/Wat-is-e ... 42144.html
Het kan nog gekker, want een elektrische gelede reed vandaag vanuit de Stoeldraaierstraat de Vismarkt/Akerkhof op

https://sikkom.nl/spraakmakend/Wat-is-e ... 42144.html
-
- Berichten: 590
- Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
- Locatie: Veendam
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 40633
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
In het artikel is inmiddels een verklaring toegevoegd...
De woordvoerder van Qbuzz meldt dat er een ongeluk was waardoor de buschauffeur van zijn route moest afwijken. „Onder begeleiding van de politie is hij toen door de binnenstad gereden.”
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- The Greyhound
- Berichten: 891
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Het kan nog gekker. Ergens in de jaren 80 was de Gelkingerstraat op een zondagochtend afgesloten ivm een brand de vorige avond. Een chauffeur van het GVG had blijkbaar de omleiding gemist en besloot toen hij zag dat de Gelkingerstraat echt was afgesloten dan maar de Herenstraat te nemen!! Het zal de eerste en de laatste keer zijn geweest dat er CSA1 door dit winkelgebied heeft gereden.ov'tje schreef: ↑do 10 okt 2024, 18:43 De chauffeur had op de plek waar hij het weiland in is gereden de bus achteruit het verharde deel in moeten steken om te kunnen keren zoals ook met de vrachtwagen gebeurd is.
Het kan nog gekker, want een elektrische gelede reed vandaag vanuit de Stoeldraaierstraat de Vismarkt/Akerkhof op![]()
https://sikkom.nl/spraakmakend/Wat-is-e ... 42144.html
-
- Berichten: 590
- Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
- Locatie: Veendam
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Ach, dubbelgelede bus tegen het verkeer in door de Nieuwe Ebbingestraat kan ook. Politieagenten in de auto die vanaf de andere kant kwamen staken netjes hun handjes omhoog toen de chauffeur hun groette
En er zijn nog wel meer mooie voorbeelden haha.

En er zijn nog wel meer mooie voorbeelden haha.
-
- Berichten: 668
- Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
- Locatie: Groningen-Den Haag
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Is er al wat duidelijk over wanneer de de (oudere) diesel bussen van GD eindelijk vervangen gaan worden?
-
- Berichten: 1765
- Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
- Locatie: Helmond
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Ik vermoed tegen de tijd dat Ebusco klaar is met de bussen. 

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten