Fotoquiz
-
- Donateur
- Contacteer:
Re: Fotoquiz
Het duurde even, maar inderdaad. Hij is gevonden 

Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
-
- Donateur
Nu had ik dat station bekeken maar niet als zodanig herkend
-
- Donateur
- Contacteer:
TffpaA schreef:Lokquote
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
-
- Donateur
Reclame voor de Efteling ... op welke bushalte?

-
-
- Donateur
Het juiste antwoord is Westwall, Dorsten. Ik geef het maar omdat de raadtermijn van 14 dagen allang verlopen is - zelfs de vraag om een hint hierboven viel al buiten die termijn.
Lieve medefotoquizzers, volgens mij is de Fotoquiz een beetje door zijn hoeven gezakt. Niet alleen bij deze opgave, maar ook bij vorige opgaven heb ik al een tijdje de indruk dat de doorlooptijd (ook van plaatsen) alleen maar langer is geworden, en dat het aantal raadpogingen of vragen naar hints allengs minder is geworden.
Deels zal dat een 'natuurlijk' verloop als oorzaak hebben - een ooit populair spel als De Jacht! is ook al lang geleden als een nachtkaars uitgegaan en op andere fora zie ik vrijwel iedere fotoquiz op den duur stilvallen. Maar aan de andere kant vind ik dit toch wel jammer, omdat juist deze quiz altijd wel leuke uitdagingen bood.
Ik wil daarom voorstellen dat we een frisse start maken, met een reset van alle in het verleden behaalde punten naar 0 (ja, dus ook voor mij). En om het nog wat interessanter te maken én de vaart er wat meer in te krijgen, wil ik ook een aantal aanpassingen en toevoegingen aan de regels voorstellen:
En o ja: om ook dit nou weer niet al te lang te laten hangen, wil ik voorstellen dat er uiterlijk vrijdag a.s. een knoop wordt doorgehakt. Ik zal zo wel even een apart topic en dito polletje aanmaken. Die laatste bepaalt wat er uiteindelijk gaat gebeuren met mijn voorstel.
Lieve medefotoquizzers, volgens mij is de Fotoquiz een beetje door zijn hoeven gezakt. Niet alleen bij deze opgave, maar ook bij vorige opgaven heb ik al een tijdje de indruk dat de doorlooptijd (ook van plaatsen) alleen maar langer is geworden, en dat het aantal raadpogingen of vragen naar hints allengs minder is geworden.
Deels zal dat een 'natuurlijk' verloop als oorzaak hebben - een ooit populair spel als De Jacht! is ook al lang geleden als een nachtkaars uitgegaan en op andere fora zie ik vrijwel iedere fotoquiz op den duur stilvallen. Maar aan de andere kant vind ik dit toch wel jammer, omdat juist deze quiz altijd wel leuke uitdagingen bood.
Ik wil daarom voorstellen dat we een frisse start maken, met een reset van alle in het verleden behaalde punten naar 0 (ja, dus ook voor mij). En om het nog wat interessanter te maken én de vaart er wat meer in te krijgen, wil ik ook een aantal aanpassingen en toevoegingen aan de regels voorstellen:
- Aanpassingen:
- De raadtermijn gaat van 14 dagen (vind ik erg lang) naar 7 dagen.
- De plaatsingstermijn gaat van 7 dagen naar 3 dagen.
- Toevoegingen:
Hints (ofwel het eeuwige op elkaar wachten): alleen nog op aanvraag. Dan krijgt de plaatser van een opgave nog een beetje het idee dat anderen zoeken, en is ook duidelijk wie in actie moet komen als de raadtermijn zijn einde begint te naderen. Geen limiet: vraag er lustig op los. Het is evenwel aan de plaatser of - en op welke termijn - hij/zij ook op een hintverzoek reageert (maar het spreekt voor zich dat dat wel zo netjes is).- Als jij de volgende beurt hebt, mag je deze doorgeven, eventueel onder een bepaalde voorwaarde (bijvoorbeeld 'de foto moet in het buitenland geschoten zijn'). De plaatsingstermijn blijft echter geldig, dus eenieder mag een willekeurige foto plaatsen (ook foto's die dus niet aan je voorwaarde voldoen) na het verstrijken daarvan.
- Daarnaast een rondegebaseerde opzet, waarbij we steeds 30 ronden spelen waarna de punten worden opgeteld en de rondewinnaar wordt uitgeroepen. De teller gaat daarna voor iedereen weer naar 0, en dan beginnen we weer aan 30 ronden.

En o ja: om ook dit nou weer niet al te lang te laten hangen, wil ik voorstellen dat er uiterlijk vrijdag a.s. een knoop wordt doorgehakt. Ik zal zo wel even een apart topic en dito polletje aanmaken. Die laatste bepaalt wat er uiteindelijk gaat gebeuren met mijn voorstel.
Laatst gewijzigd door TffpaA op ma 30 sep 2024, 15:39, 2 keer totaal gewijzigd.
- Z2N
- Donateur
Ik vind persoonlijk die willekeurige bushalte-vragen gewoon wat veel worden, en doe daarom niet meer de moeite om te zoeken bij dat soort opgaves.
-

Edit: Toch niet, dat was gewoon een andere. De stratenstructuur leek er alleen erg op waardoor ik dacht dat het dezelfde was.
Ik denk dat het voor de activiteit juist beter is als de plaatser zelf hints geeft. Anders dan voelt het alsof je steeds aan het spel moet trekken, en volgens mij haken de meesten dan al af.
Met je andere voorstellen ben ik het eens.
Laatst gewijzigd door Dionysusnu op ma 30 sep 2024, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Donateur
Dat eraan moeten trekken is dus precies de indruk die ik hier als plaatser heb. Daarom een voorstel dat vast te leggen. En de reden dat bij de raders te leggen is niet alleen vanwege hoe ik erin sta, maar ook beredeneerd vanuit wie er belang bij heeft. De plaatser heeft er in principe geen belang bij - sterker nog, als je het een beetje machiavellistisch bekijkt heeft die er júist belang bij dat de foto níet geraden wordt omdat de mededingers dan geen punten krijgen. Er valt ook niet echt een sanctie tegenover te zetten - ja: je zou kunnen zeggen dat er een nieuwe opgave geplaatst mag worden als er na X dagen nog geen hint gegeven wordt, maar dat benadeelt de raders (want geen punten) en niet de plaatser.Dionysusnu schreef: ↑ma 30 sep 2024, 11:21 Ik denk dat het voor de activiteit juist beter is als de plaatser zelf hints geeft. Anders dan voelt het alsof je steeds aan het spel moet trekken, en volgens mij haken de meesten dan al af.
Het zijn de raders die er belang bij hebben de foto te raden - want: punten - en daarom ligt het het meest voor de hand het initiatief voor een hint daar te leggen. En voor de plaatser is het een signaal dat er nog gezocht wordt - stilte kan immers zowel betekenen dat iedereen er nog op eigen kracht uit probeert te komen, als dat iedereen het maar heeft opgegeven.
Met je andere voorstellen ben ik het eens.

Laatst gewijzigd door TffpaA op ma 30 sep 2024, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
- Ardan
- Oud-beheerder OVNL
Goed plan! Maar ik ben het eens met Z2N, zodra ik de zoveelste random abri in een random woonwijk zie haak ik direct al af.
Het is natuurlijk nooit verplicht maar het zou leuk zijn als je ook nog een wetenswaardigheid of een verhaaltje bij de foto kan vertellen als het eenmaal geraden is.
Het is natuurlijk nooit verplicht maar het zou leuk zijn als je ook nog een wetenswaardigheid of een verhaaltje bij de foto kan vertellen als het eenmaal geraden is.
Gediplomeerd ongeluksmagneet
-
- OVNL-beheerder
Op verzoek een peiling toegevoegd aan de openingspost. Loopt tot en met komende vrijdag
-
- Donateur
In principe eens maar vind dat de plaatser verplicht wordt om hints te geven na x dagen. De plaatser van deze foto vindt dat de spelers moeten verzoeken om hints. Dat vind ik verkeerd om.
-
- Donateur
TffpaA waardeert deze toevoeging - en vraagt zich tevens af waar die bedankknop toch blijft...
Hoe wou je dat formaliseren in een regel? Want dat is waar ik mee zit: het is leuk om dat bij de plaatser te leggen, maar als tegenover uitblijven van hints geen sanctie staat, ondervindt hij/zij per saldo toch geen nadeel - zie ook mijn eerdere motivatie om het bij de raders te leggen.
- trolly
Nadeel... plicht... sanctie...
Ik dacht eigenlijk dat het een spelletje was. En eerlijk gezegd vrees ik dat het afhaken ook veel te maken heeft met verbeterde zoekfuncties, waardoor eenvoudiger opgaves binnen seconden geraden worden en er eindeloos naar bushaltes moet worden gezocht. Vind ik net als Z2N niet heel inspirerend.
Toverbal, dus.
Ik dacht eigenlijk dat het een spelletje was. En eerlijk gezegd vrees ik dat het afhaken ook veel te maken heeft met verbeterde zoekfuncties, waardoor eenvoudiger opgaves binnen seconden geraden worden en er eindeloos naar bushaltes moet worden gezocht. Vind ik net als Z2N niet heel inspirerend.
Toverbal, dus.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Donateur
De spelletjes die ik speel hebben over het algemeen allemaal met elkaar gemeen dat ik ze leuk vind ... én dat ze regels kennen, die vrijwel altijd met bonus- dan wel strafpunten worden afgedwongen. Het is bijna net als in het echte leven, dat eigenlijk ook als één groot spelletje gezien kan worden.
Dat is voor mij inderdaad de voornaamste reden om het maar op bushaltes te gooien. Ik verwacht eerlijk gezegd binnen nu en een paar jaar wel dat ook die door AI binnen een paar seconden zullen zijn gevonden. Maar voor die termijn verwacht ik net zo goed dat dit forum dan ook een spookstad zal zijn. Tot die tijd probeer ik er dan ook maar het beste van te maken, vandaar dit initiatief.
-
- Donateur
Sancties vind ik overdreven. Ik vind dat het belangrijkste, wanneer ik een foto plaats, dat het te raden valt. Al dan niet met hints. Wanneer een speler het nodig vindt om met behulp van Google of zo het juste antwoord te geven dan is dat maar zo. Ik kan me er niet druk om maken. Maar een plaatser kan niet verwachten dat ik bij de laatste opgave geheel Duitsland afzoek. Ik kan wel vragen in wel Bundesland het is en maar hopen op Saarland. Maar een plaatser kan ook zelf initiatief tonen en hints geven. Ik heb bewust niet gevraagd om hints. Met de plaatser heb ik vorige keer een bijna ontspoorde discussie gehad dus besloot ik maar om niks te doen. Let wel: ik heb niks tegen foto's van bushaltes maar het moet wel te doen zijn.
-
- Donateur
Ik vind het overigens ook prima om de hele passage over hints te schrappen. Het was vooral bedoeld als middel om eindelijk eens van die discussie af te zijn.
Wel wil ik daar dan tegenover zetten dat als we daar nu over afspreken het niet in een regel te vatten, we het aan eenieder overlaten of hij/zij vanuit zichzelf hints geeft (als plaatser) dan wel vraagt (als rader). Achteraf zeuren 'ja maar je gaf geen hints, terwijl het veel te moeilijk was, dat snap jij toch ook wel' moet dan ook tot het verleden behoren - vraag dan gewoon zelf om hints, of houd je mond.
Wel wil ik daar dan tegenover zetten dat als we daar nu over afspreken het niet in een regel te vatten, we het aan eenieder overlaten of hij/zij vanuit zichzelf hints geeft (als plaatser) dan wel vraagt (als rader). Achteraf zeuren 'ja maar je gaf geen hints, terwijl het veel te moeilijk was, dat snap jij toch ook wel' moet dan ook tot het verleden behoren - vraag dan gewoon zelf om hints, of houd je mond.
-
Eens, al heb ik sowieso niet het gevoel dat dat zeuren (nog) veel voorkomt.TffpaA schreef: ↑ma 30 sep 2024, 14:33 Wel wil ik daar dan tegenover zetten dat als we daar nu over afspreken het niet in een regel te vatten, we het aan eenieder overlaten of hij/zij vanuit zichzelf hints geeft (als plaatser) dan wel vraagt (als rader). Achteraf zeuren 'ja maar je gaf geen hints, terwijl het veel te moeilijk was, dat snap jij toch ook wel' moet dan ook tot het verleden behoren - vraag dan gewoon zelf om hints, of houd je mond.
Er zit bij (bushalte)foto's behoorlijk verschil in hoeveel aanknopingspunten er zijn. Bij de halte Uitgeest, Veenislaan een tijdje terug waren dat er zeer weinig, dus kwam het aanknopingspunt in de vorm van een hint. Bij deze halte waren er wel wat clue's: Het type wachthokje, de parkeergarage in de verte, en de reclame voor de Efteling. Zelf probeer ik daar bij mijn opgaven een beetje op te letten. "Slim" zoeken is leuker dan lang zoeken.
Tijdens deze opgave had ik niet zo veel tijd, maar zat ik nog wel nuttig te zoeken met de genoemde aanknopingspunten; Vandaar dat ik zelf niet om een hint gevraagd heb.
-
- Donateur
Ik speel het spel zelf eigenlijk ook altijd zonder hints, omdat ik het zelf zoeken gewoon veel leuker vind. Maar ik kan daar dan ook de tijd voor maken.
Wat mij tegen de borst stuit is dan ook niet dat anderen het spel ook zonder hints spelen, maar vooral het verwijt achteraf dat ik als plaatser geen hints gaf. Daaruit kan ik namelijk alleen maar afleiden dat de rader heeft zitten wachten op mij, in plaats van het initiatief naar zichzelf toe te trekken en gewoon eens naar een hint te vragen. Gezeur, in mijn optiek.
Enfin, beschouw de passage over de hints bij dezen als geschrapt. De overige punten blijven (uiteraard) wel staan.
Wat mij tegen de borst stuit is dan ook niet dat anderen het spel ook zonder hints spelen, maar vooral het verwijt achteraf dat ik als plaatser geen hints gaf. Daaruit kan ik namelijk alleen maar afleiden dat de rader heeft zitten wachten op mij, in plaats van het initiatief naar zichzelf toe te trekken en gewoon eens naar een hint te vragen. Gezeur, in mijn optiek.
Enfin, beschouw de passage over de hints bij dezen als geschrapt. De overige punten blijven (uiteraard) wel staan.
-
- Donateur
Ik verwijt niemand iets. Ik geef alleen aan hoe ik er tegenaan kijk. Ieder zo zijn mening. Een opgave kan in mijn ogen niet te moeilijk zijn, echter blijf ik vinden dat de plaatser de spelleider is en dus ook moet zorgen dat het spel op gang blijft. Velen zien dat anders en dat mag. Ik hoop weer vlug leuke opgaves te zien.
-
- Donateur
-
- Donateur
Bij deze dan:

Waar is deze foto gemaakt?

Waar is deze foto gemaakt?
-
- OVNL-beheerder
-
- Donateur
Duits klopt wel en in de late avond. Niet Kevelaer.
-
- Donateur
Duitsland - altijd lastig.
Is dit een spoorwegstation (waarmee ik bedoel: geen Stadtbahn, U-bahn, tram o.i.d., maar wel 'gewoon' spoor inclusief S-bahn)?
Is dit een spoorwegstation (waarmee ik bedoel: geen Stadtbahn, U-bahn, tram o.i.d., maar wel 'gewoon' spoor inclusief S-bahn)?