Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Negen

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Negen »

Trein 1135 liep vanmorgen op Tilburg 12 minuten vertraging op vanwege een overwegstoring vlakbij Tilburg. Op dat moment ging er ook een brandalarm af maar er bleek niks aan de hand te zijn. :)

Toen stapte ik in Eindhoven op de intercity naar Venlo van 11:49 en die werd blijkbaar met SLT gereden: Stelnummer 2608 reed vanaf Leiden Centraal ipv Dordrecht naar Venlo en vervolgens ook weer terug.

Toen ik later in trein 846 zat, bleven we op 's-Hertogenbosch 10 minuten langer staan door een 'storing in het spoor', bleek ook een overwegstoring te zijn en geluk bij een ongeluk hadden we uiteindelijk 4 minutjes ingehaald waardoor ik op Utrecht Centraal trein 5551 nog kon pakken naar huis. Anders had ik een uur moeten wachten want die van 15:07 was blijkbaar ook uitgevallen. :Y
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Waarom worden vertragingen op het spoor altijd afgerond? Trein 717 stond in Lelystad met +5 op de borden maar vertrok uiteindelijk krap twee minuutjes later dan gepland. Waarom staat er dan niet +2 of desnoods +3 op de borden?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Marc

Bericht door Marc »

Vanochtend wederom een Break in Maastricht. Stel 308 mocht de slag 18913/18910 maken. Bij veel reizigers was het niet duidelijk dat ze moesten overstappen.
en-es

Bericht door en-es »

Tot zo ver het prestigeproject :lol:
henrivanderweijden

Bericht door henrivanderweijden »

Milco schreef: vr 04 okt 2024, 06:50 Waarom worden vertragingen op het spoor altijd afgerond? Trein 717 stond in Lelystad met +5 op de borden maar vertrok uiteindelijk krap twee minuutjes later dan gepland. Waarom staat er dan niet +2 of desnoods +3 op de borden?
Dat is een Nederlands dingetje denk ik.
In Zwitserland staat er wel +2 of +19 enz.
Vliegtijden worden in NL ook op 5 minuten afgerond, een vliegtuig vertrekt om 11.40 of 11.45 uur. In de USA is bijv 11.43 uur weer heel normaal.
verfmeer

Bericht door verfmeer »

Is dit niet gewoon een reliek uit de tijd van de analoge klapperborden? Als je op die borden de vertraging tot op de minuut precies wil aangeven heb je 5x zo veel bordjes nodig. Ik weet niet eens of dat systeem het wel aan zou kunnen.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Gister om 21:26 stond ik op Asdm (Utrechtse perron) en zag een ICM langs het Gooise perron ri Amsterdam stoppen. Op OVinfo zag ik om 21:27 een IC ri Amsterdam en om 21:35 een IC ri Amersfoort. Bij doorklikken op die eerste stond Asdm niet in het rijtje stations, maar alleen Amf, Hvs en Asd. Ik heb helaas niet gescreenshot welk treinnummer het was.

De 5800 rijdt vandaag niet, terwijl de 5700 wél rijdt, wat die normaal niet op vrijdag doet. Lastig, want daardoor is er vanaf de oostelijke Bijlmer geen aansluiting van bus 49 op de trein ri 't Gooi, en vanwege de werkzaamheden op Van der Madeweg is de overstap van de 53 op een 50 of 54 ri Gein echt ruk, vandaag reed de 41 niet, én mijn fiets stond op Bijlmer. Dus de 53 naar Dmnz, van daar uit de risicovolle overstap van t304324 op 11631, gelukkig hadden ze beiden +1. #vervoersarmoede :-p
Laatst gewijzigd door IIVQ op vr 04 okt 2024, 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Bemined

Bericht door Bemined »

De 1500 stopt sinds de verbouwing van Asd extra in Asdm om een overkruisconflict netjes weg te werken. Deze stop is echter niet voor reizigers en staat dus niet in de reisinformatie.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

IIVQ schreef: vr 04 okt 2024, 09:39 De 5800 rijdt vandaag niet, terwijl de 5700 wél rijdt, wat die normaal niet op vrijdag doet. Lastig, want daardoor is er vanaf de oostelijke Bijlmer geen aansluiting van bus 49 op de trein ri 't Gooi, en vanwege de werkzaamheden op Van der Madeweg is de overstap van de 53 op een 50 of 54 ri Gein echt ruk, vandaag reed de 41 niet, én mijn fiets stond op Bijlmer. Dus de 53 naar Dmnz, van daar uit de risicovolle overstap van t304324 op 11631, gelukkig hadden ze beiden +1.
Waarom heb je dan niet vanaf Dmnz de 5700 genomen?
Daarnaast snap ik niet helemaal waarom je op Van der Madeweg zou willen overstappen op een metro richting Gein als je richting 't Gooi wilt reizen. :s
Bemined schreef: vr 04 okt 2024, 09:43 De 1500 stopt sinds de verbouwing van Asd extra in Asdm om een overkruisconflict netjes weg te werken. Deze stop is echter niet voor reizigers en staat dus niet in de reisinformatie.
Waarom is die stop niet voor reizigers? Als de trein er toch stopt, kun je toch net zo goed reizigers vervoeren?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
iamthedutchdude

Bericht door iamthedutchdude »

Meltrain schreef: vr 04 okt 2024, 10:00
Bemined schreef: vr 04 okt 2024, 09:43 De 1500 stopt sinds de verbouwing van Asd extra in Asdm om een overkruisconflict netjes weg te werken. Deze stop is echter niet voor reizigers en staat dus niet in de reisinformatie.
Waarom is die stop niet voor reizigers? Als de trein er toch stopt, kun je toch net zo goed reizigers vervoeren?
Waarschijnlijk omdat die stop net zo makkelijk wordt overgeslagen als het overkruisconflict wegvalt, bijv. doordat
  • de 1500 vertraging heeft.
  • de trein waarmee het overkruisconflict bestaat vertraagd is.
  • de trein waarmee het overkruisconflict bestaat komt te vervallen.
cassie127

Bericht door cassie127 »

En om discussies te voorkomen (van toen kon het ook) als de stop weer komt te vervallen omdat de dienstregeling is aangepast waardoor het conflict niet meer bestaat.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Meltrain schreef: vr 04 okt 2024, 10:00
IIVQ schreef: vr 04 okt 2024, 09:39 De 5800 rijdt vandaag niet, terwijl de 5700 wél rijdt, wat die normaal niet op vrijdag doet. Lastig, want daardoor is er vanaf de oostelijke Bijlmer geen aansluiting van bus 49 op de trein ri 't Gooi, en vanwege de werkzaamheden op Van der Madeweg is de overstap van de 53 op een 50 of 54 ri Gein echt ruk, vandaag reed de 41 niet, én mijn fiets stond op Bijlmer. Dus de 53 naar Dmnz, van daar uit de risicovolle overstap van t304324 op 11631, gelukkig hadden ze beiden +1.
Waarom heb je dan niet vanaf Dmnz de 5700 genomen?
Daarnaast snap ik niet helemaal waarom je op Van der Madeweg zou willen overstappen op een metro richting Gein als je richting 't Gooi wilt reizen. :s
Mijn normale route is van huis (in de buurt van station Ganzenhoef) op de fiets naar Dvd en daar de IC naar Hvs, maar ik heb nogal wat alternatieven:
- Metro 53 naar Van der Madeweg, metro 50/54 ri Gein naar Dvd, IC
- Metro 53 naar Dmnz, daar spr naar Wp en dan naar Hvs, of het andere kwartier zonder overstap te Wp
- Lopen naar Kraaiennest, bus 49 naar Wp en dan een spr naar Hvs
- M53 naar Dmnz, daar Spr naar Dvd en dan terug met de IC naar Hvs, dit is een 1-minuut-overstap.

Ik zou normaal al niet de 5700 nemen naar Hvs omdat ik dan later aankom (a:59) dan met de 5700 naar Dvd en dan de IC (a:36), en zelfs de 5800 komt om :45 aan.
En vandaag dus zeker niet omdat ik geen 23 minuten wilde wachten te Wp.

Grappig dat de stop van de 1500 te asdm wel in OVinfo getoond wordt.
Laatst gewijzigd door IIVQ op vr 04 okt 2024, 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
waldo79

Bericht door waldo79 »

Bij Rijden de Treinen staat de IC erin met de mededeling "niet instappen".
Jultar

Bericht door Jultar »

Milco schreef: vr 04 okt 2024, 06:50 Waarom worden vertragingen op het spoor altijd afgerond? Trein 717 stond in Lelystad met +5 op de borden maar vertrok uiteindelijk krap twee minuutjes later dan gepland. Waarom staat er dan niet +2 of desnoods +3 op de borden?
Op dit moment worden de borden nog aangestuurd via het GSM-R netwerk, met een zeer beperkte capaciteit. Daarom worden op dit moment de vertragingen afgerond op 5 minuten om zo het datagebruik te ontlasten. Er loopt momenteel wel een ombouwproject om de borden op bedraad internet of via een reguliere 4G/5G verbinding te laten maken, maar zolang dat nog niet afgerond is worden de tijden nog even afgerond weergegeven.

Dat deze specifieke trein uiteindelijk met +2 vertrekt zal zijn omdat de trein dan tussen het laatste meetpunt en de binnenkomst op het station nog net iets meer aan tijd heeft kunnen inlopen dan verwacht.
iamthedutchdude

Bericht door iamthedutchdude »

IIVQ schreef: vr 04 okt 2024, 11:48 Grappig dat de stop van de 1500 te Asdm wel in OVinfo getoond wordt.
Maar dan wel alleen in het vertrektijdenoverzicht op Asdm zelf. Als je de trein in kwestie aanklikt staat Asdm er dan weer niet bij en stopt de trein alleen in Amf, Brn, Hvs en Asd. Op die stations staat ook in het vertrektijdenoverzicht niet vermeld dat er op Asdm gestopt wordt.

Vermoedelijk heeft het dus te maken met hoe apps als OVinfo en RijdenDeTreinen de data (die ze van NS ontvangen) interpreteren. V.z.i.w. wordt in de data namelijk wel een stop op Asdm aangegeven, maar met zowel het instap- als het uitstaplabel op false.
Negen

Bericht door Negen »

IIVQ schreef: vr 04 okt 2024, 09:39 Gister om 21:26 stond ik op Asdm (Utrechtse perron) en zag een ICM langs het Gooise perron ri Amsterdam stoppen. Op OVinfo zag ik om 21:27 een IC ri Amsterdam en om 21:35 een IC ri Amersfoort. Bij doorklikken op die eerste stond Asdm niet in het rijtje stations, maar alleen Amf, Hvs en Asd. Ik heb helaas niet gescreenshot welk treinnummer het was.

De 5800 rijdt vandaag niet, terwijl de 5700 wél rijdt, wat die normaal niet op vrijdag doet. Lastig, want daardoor is er vanaf de oostelijke Bijlmer geen aansluiting van bus 49 op de trein ri 't Gooi, en vanwege de werkzaamheden op Van der Madeweg is de overstap van de 53 op een 50 of 54 ri Gein echt ruk, vandaag reed de 41 niet, én mijn fiets stond op Bijlmer. Dus de 53 naar Dmnz, van daar uit de risicovolle overstap van t304324 op 11631, gelukkig hadden ze beiden +1. #vervoersarmoede :-p
Vanuit de 5500 was er op Baarn ook geen overstap op de IC die in plaats van de 5800 stopt. (27 minuten)
Maar ja het ging sowieso wel erg lekker in Hilversum en Amersfoort vandaag dus ben nogal blij dat ik daar niet hoefde te zijn/ben geweest. :)

Overigens ging het tussen Amersfoort en Zwolle nogal goed (ahum):
Eerst was/is er een defecte bovenleiding tussen Nunspeet en Putten, vervolgens rond Amersfoort een defecte trein en later weer een aanrijding...
Gamma

Bericht door Gamma »

De machinist van de stoptrein Hengelo - Enschede besloot weg te rijden op het moment dat er 300 mensen naar zijn trein aan het lopen waren vanuit de stopper uit Zutphen die met +2 aankwam. Erg fijn.
Etienne
Donateur
Contacteer:

Bericht door Etienne »

Vanochtend heeft een trein ergens tussen Putten en Nunspeet de bovenleiding kapot gemaakt; de 500 en 600 stoppen daardoor ook in Harderwijk, maar dat past niet in de dienstregeling. In de middagspits kwam zodoende de 552 pas met +13 binnen in Rotterdam en de 563 vertrok aldaar ook met +11.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Inmiddels is die stop dan ook weer vervallen. Die extra stop past overigens prima, de reden van de vertragingen zullen eerder het deels enkelsporig rijden zijn tussen Zwolle en Amersfoort.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
marvinkok

Bericht door marvinkok »

Gamma schreef: vr 04 okt 2024, 16:24 De machinist van de stoptrein Hengelo - Enschede besloot weg te rijden op het moment dat er 300 mensen naar zijn trein aan het lopen waren vanuit de stopper uit Zutphen die met +2 aankwam. Erg fijn.
Van de opdrachtgever moet er op tijd vertrokken worden, de reiziger is maar bijzaak :Y
Sorry_geen_dienst

Bericht door Sorry_geen_dienst »

Is bijna elk halfuur zo... de 31200 is krap gepland en zolang er op Zp-Hgl geen infra bij komt (dubbelspoor) gaat er ook niks aan veranderen.
Gamma

Bericht door Gamma »

Door werkzaamheden rijden er 6 treinen tussen Woerden en Utrecht Centraal: 2x uur de snelle trein Leiden - Utrecht, 2x uur een stopper Leiden - Utrecht en 2x uur een stopper Woerden - Utrecht.

De snelle trein uit Leiden gaat zoals altijd door naar Tiel, de extra stopper uit Leiden keert in Utrecht op spoor 20 op zichzelf. De stopper Woerden - Utrecht lijkt doorgekoppeld te zijn aan de Sprinter naar ‘s-Hertogenbosch met bijna een half uur (!) haltering te Utrecht Centraal op spoor 21. Aangezien er tussendoor wel de Sprinter naar Tiel op spoor 21 afgehandeld wordt, lijkt deze afgerangeerd te worden naar het keerspoor.

Maar hoor graag als ik het verkeerd zie :)
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Ik vroeg iets aan de Hc, we raakten even in gesprek, en ik kreeg toestemming om in de 1e klas te zitten, terwijl hij zelf op een klapzitje op het balkon bleef zitten!

Overigens zit 1e klas in ICM niet echt beter dan 2e. Maar het gaat om het idee.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Waarom stopt de IC 1500 (Vandaag: Hvs-BnBrn-Amf) vandaag in Baarn en niet de 1600 vanuit Dvd?

De stop van de 1600 had er prima bij gekund zonder overstappen te missen, en dan had de hele 1500 niet hoeven rijden. Of mis ik iets?

De overstap van de [serie=Sprinter|2024|Dordrecht - Den Haag Centraal]5000[/serie] 5500 uit Soest te Baarn (die maar 1x per uur rijdt en te Soest Zuid nog staanders had) is nu 23 mn ri Amf en 28 ri Hvs.
Laatst gewijzigd door IIVQ op za 05 okt 2024, 18:48, 3 keer totaal gewijzigd.
henrivanderweijden

Bericht door henrivanderweijden »

IIVQ schreef: za 05 okt 2024, 12:47 Ik vroeg iets aan de Hc, we raakten even in gesprek, en ik kreeg toestemming om in de 1e klas te zitten, terwijl hij zelf op een klapzitje op het balkon bleef zitten!

Overigens zit 1e klas in ICM niet echt beter dan 2e. Maar het gaat om het idee.
Daar verschillen wij dan over van mening. ;)
Plaats reactie