Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
henrivanderweijden
Berichten: 953
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door henrivanderweijden »

en-es schreef: vr 04 okt 2024, 19:46 Dat zou heel goed kunnen. Al was er in Wenen een of andere verwarde persoon die een fles wijn op de grond gooide. Ik zit nu in RJ746 waarvan de 1e klasse goed vol zat. Nu niet meer nadat de conducteur behoorlijk wat reizigers doorstuurde naar de 2e klasse.
Hetzelfde klasse probleem speelt hier in Zwitserland. Ik zit in de IC61 vanaf Interlaken naar Basel SBB en er zijn na controle ineens veel minder stoelen bezet in de 1e klasse. Valt me op dat het hier vooral Aziaten zijn die moeten verhuizen en niks (willen) snappen.
en-es
Berichten: 5399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Ja, prachtig. Die verbaaste gezichten. Huh is dit 1e klasse :N
Overigens is ICE128 zojuist met 43 minuten vertraging uit Siegburg/Bonn vertrokken.
henrivanderweijden
Berichten: 953
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door henrivanderweijden »

Schiet niet heel erg hard op. En het Ruhrgebiet moet nog komen voor jou.
en-es
Berichten: 5399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Jaja, zojuist met 1u 10m vertraging uit Keulen Deutz vertrokken. Met een andere trein want we kregen een extra overstap in Keulen Deutz bij. Volgens mij ook nog een nieuwe ICE met hele andere stoelen.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3838
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

Ik zie dat je vanuit Frankfurt vertrokken bent met een ICE3 en in Keulen bent overgestapt op een BR408. De 8029, volgens mij de nieuwste met inderdaad heel andere stoelen.
en-es
Berichten: 5399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Een Europa treinstel met blauwe lijn onder de ramen. Net als in Britse treinen zijn er gekleurde lichtjes bij de reserveringsdisplays. Apart dat je in het toilet ook contactless kan doorspoelen. ICE128 zou uiteindelijk met 1u 15m vertraging in Utrecht Centraal aankomen.
umbusko
Donateur
Berichten: 6005
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Groeten uit de EC Berliner richting Praha, nog niet met ComfortJet want die zitten op de twee treinen na mij, heb ze wel allebei met ons zien kruisen. Dus met een gewone stam.

In Děčín kwamen we met +5 aan door normaal DB-gedrag en toen stonden we stil op spoor 1. Twintig minuten later ging het vooruit om op het emplacement weer tot stilstand te komen. Nadat een goederentrein was langsgelaten, werden we teruggeduwd (!) naar hetzelfde spoor waar we net vandaan kwamen. Toevallig zat ik helemaal achterin met uitstekend uitzicht uit het laatste rijtuig. De HC en een rangeerder met een portofoon stonden op het achterste (of ja, nu dus eigenlijk het voorste) balkon en verder ging dat soepel. Vervolgens ging het via Děčín hl.n. západní nádraží (sic; dat betekent dus Děčín hoofdstation weststation :') ) weer terug de hoofdlijn op, schade is +40.
MetroRET
Berichten: 4089
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door MetroRET »

en-es schreef: za 05 okt 2024, 14:38 Een Europa treinstel met blauwe lijn onder de ramen. Net als in Britse treinen zijn er gekleurde lichtjes bij de reserveringsdisplays. Apart dat je in het toilet ook contactless kan doorspoelen. ICE128 zou uiteindelijk met 1u 15m vertraging in Utrecht Centraal aankomen.
Als je in Frankfurt al een 403 meekrijgt, dan weet je sowieso al dat je onderweg een overstap zal krijgen.
cassie127
Berichten: 7257
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door cassie127 »

En ook als je een 406 meekrijgt weet je het al vrijwel zeker dat je een overstap gaat krijgen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
MetroRET
Berichten: 4089
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door MetroRET »

Bij een 403 is die kans nog iets groter lijkt me :mrgreen: .
waldo79
Berichten: 8481
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door waldo79 »

Wat zit er achter de inzet van een 403 dan?
henrivanderweijden
Berichten: 953
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door henrivanderweijden »

Beter een 403 voor binnenlands verkeer tot Köln en dan overstappen dan helemaal geen trein lijkt me.

Mag de 406 eigenlijk nog de grens over?
cassie127
Berichten: 7257
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door cassie127 »

Zover ik weet mogen er nog maar 2 of 3 stellen de grens over.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
MetroRET
Berichten: 4089
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door MetroRET »

Hoezo dat dan, de toelating kan toch niet zomaar ontzien worden?
Dionysusnu
Berichten: 1997
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Dionysusnu »

[speculatie]
Niet meer gerepareerde defecten aan de 1,5kV-systemen, wellicht? Die waren vaak defect, en nu worden ze toch niet meer (structureel) gebruikt.
[/speculatie]
cassie127
Berichten: 7257
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door cassie127 »

De toelating is natuurlijk niet meer geldig als bepaalde (specifieke) onderdelen voor het Nederlandse net niet meer aanwezig zijn of uitgeschakeld zijn, daarnaast moeten de controles aan het materieel dan ook weer zo gedaan worden dat daarbij ook de controles die nodig zijn voor het rijden in Nederland worden gedaan.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3838
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

Vandaag Szczecin - Nederland gereisd zonder vertragingen, alle overstappen (15 minuten / 13 minuten) gingen soepel en de treinen waren niet extreem vol. Absoluut niet verwacht dat het zo soepel zou verlopen, een uurtje vertraging had ik toch wel ingecalculeerd.
cassie127
Berichten: 7257
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door cassie127 »

Ik heb dat vorige week gedaan en ook alles ging soepel. RE 4 kwam vertraagd uit voorgaande rit, maar de RE 3 had keurig netjes gewacht, maar goed ook want de ICE daar achter wat het alternatief was viel uit. Op Berlin Gesundbrunnen hadden we nog 5 minuten om over te stappen op de FEX naar Hbf en vanuit daar eerst nog een ICE genomen naar Hannover en daarna per 142 terug naar NL, bij Emmerich nog 30 minuten aan de kant gestaan en daardoor daar ook 30 minuten te laat vertrokken om op de grens nog maar met +3 te rijden en in Arnhem met -1 langs het perron te staan.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
DingeZ
Berichten: 493
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door DingeZ »

Vandaag stond in Graz Hbf op het vertrektijdenbord een D17858 om 11:43 naar Opatija via Spielfeld-Straß. Er stond geen vervoeder bij (wel een spoornummer). Ik had geen tijd om ‘m af te wachten, maar in de digitale bronnen ontbreekt elk spoor van de trein. Scotty kent het nummer niet en er staat ook geen trein in de vertrekstaat op die tijd. Heeft iemand enig idee wat voor trein dat zou kunnen zijn?
MaartenD
Berichten: 1131
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door MaartenD »

Je zou de vraag op de drehscheibe kunnen stellen. Ik denk dat daar ook wel oostenrijkers meelezen.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3838
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

ICE121 vertrok vanochtend op tijd uit Arnhem, maar had in Oberhausen al +28. Hier en daar een paar minuten stilstaan, overweg in storing en de gebruikelijke Duitse toestanden... Ook in Oberhausen wilde men de 143 de verkeerde kant opsturen, richting Duisburg. Machinist had het snel in de gaten, en na relatief vlot terugstellen konden we verder richting Dortmund.

Een ICE na een rit van München naar Hamburg gepland in een kwartier keren (inclusief de te verwachten vertraging waren het zeven minuten) om weer terug naar München te rijden. :') Zelfs als alles planmatig verloopt kun je dan niet eens prullenbakken leven.
diederickx
Berichten: 1700
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door diederickx »

De storm Kirk heeft in delen van Frankrijk nogal huisgehouden, lees ik nu. Vanochtend was ik daar door gebrekkige voorbereiding onwetend over. Ik reisde naar Hendaye. Vertrek uit Parijs met +5 door het vertraagd aankomen van het treinstel; dat was een teken aan de wand. In de TGV werd al ruim voor Bordeaux zeer duidelijk en herhaald omgeroepen dat we in Bayonne 50 minuten stil zouden blijven staan omdat eerst het spoor moest worden gecontroleerd. Reizigers voor Biarritz zouden per bus worden vervoerd. Na Dax reed de trein op aanwijzing van de verkeersleiding met aangepaste snelheid, en werd omgeroepen dat de plannen inmiddels omgekeerd waren: Reizigers voor Biarritz moesten wachten op betere tijden (in de praktijk kun je dat volgens mij desnoods per stadsbus doen); naar Saint Jean de Luz en Hendaye pasten we allemaal net in twee touringcars. De chauffeur had er zin in, we pakten zelfs een stuk péage, en uiteindelijk was de aankomst in Hendaye 40-45 minuten na plantijd; wie verder wilde met Euskotren haalde op het nippertje één trein later, dus +30. Terugziend vind ik eigenlijk dat we goed weggekomen zijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52110
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Bayonne-Biarritz delen het stadsbusnetwerk Txik Txak inderdaad :Y

Overigens is ook Franche-Comté erg getroffen door de storm, zag ik vanochtend bij de verkeersinformatie van TER BFC.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 5399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Bayonne, Biarritz en ook Anglet toch? Tien jaar geleden een dagkaart gekocht. Bayonne is best wel de moeite waard.
gpvos
Berichten: 856
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door gpvos »

Dat mag ik hopen, want dat (Anglet) ligt er nogal pontificaal tussenin.
Laatst gewijzigd door gpvos op vr 11 okt 2024, 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten