Een provincie doet zeker meerdere types aanbestedingen per jaar, maar elk type concessie heeft zo zijn eigen doorrekenmethodieken. En die zullen in pakweg de zorg toch wel afwijken van die voor het OV.Selivio schreef: ↑vr 04 okt 2024, 23:59 Die expertise van de ambtenaren van de provincie is niet "eens in de 8 jaar een concessie moet aanbesteden en de regeltjes van evaluatie mag opstellen". Die ambtenaren doen meerdere aanbestedingen per jaar op tal van gebieden waaronder het OV, en daarmee meer dan deskundig genoeg om zo'n aanbesteding tot een goed einde te brengen (wat in principe dus ook bevestigd lijkt te zijn door zowel de bezwaarcommissie alsook de rechter van de CBB).
Verder is Arriva denk ik heel blij met je, dat je ze te vuur en te zwaard verdedigd, terwijl het ernaar uitziet dat dat in dit geval niet echt terecht is door fouten die de "experts van het tenderteam" over het hoofd lijken te hebben gezien. En uiteindelijk heeft dat geleidt tot het feit is dat Qbuzz half december in Friesland kan beginnen.
En zoals al eerder gezegd, ik verdedig graag mijn werkgever tegen dat gemakkelijke wegzetten als 'huilbedrijf' en 'slechte verliezer'. Zeker als je meer aanbiedt lijkt het me op z'n minst je taak richting de reiziger om te protesteren tegen een uitslag. Maar ik schrijf hierboven ook dat ik het zeker vreemd vind dat men dan niet voor de vorm die onderbouwing heeft gedaan om toch die punten te scoren ondanks de bezwaren.
Dat snoeien gaat inderdaad altijd via de provincie die het vervoerplan moet goedkeuren en soms opdracht geeft tot snoeien. Je kunt ook stellen dat Arriva juist vanaf het begin zaken de kans geeft die misschien niet kansrijk zijn en als dat dan zo blijkt te zijn na een jaar is het begrijpelijk dat het weer verdwijnt. Je kunt beter opportunistisch zijn en kijken of iets potentie heeft en het zich laten bewijzen in plaats van terughoudend zijn is mijn mening.Hainje schreef: ↑za 05 okt 2024, 09:00 Daarnaast is Arriva berucht om het beloven van gouden bergen en na een jaar al flink te gaan snoeien in het aanbod. Qbuzz daarentegen geeft hun plannen wel de tijd om te groeien. Plus, je kunt nu wel heel veel dru's beloven, maar is het personeel daar ook voor? Qbuzz doet het dan verstandiger en zet wat lager in, dan heb je wel meer zekerheid dat je gewoon al gelijk kunt bieden wat je belooft.
En of Arriva het waar kan maken, even een situatieschets: we hebben momenteel een uitbreidende vloot aan lesbussen en alleen afgelopen zaterdag hebben zich al weer 30 mensen aangemeld voor de opleiding tot buschauffeur in Maastricht na een wervingsdag. Wervingsdagen waarvan er hier om de twee maanden meerdere zijn op alle stallingen. Gevolg: we zitten zelfs ruim in de chauffeurs terwijl we in 2025 gaan opschalen qua aanbod. Ja, je leest het goed: opschalen en niet snoeien. Arriva doet dus alles om te kunnen realiseren wat ze willen bieden.