Met Arriva door Zuidoost-Friesland en met Qbuzz door Drenthe (24 foto’s)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Met Arriva door Zuidoost-Friesland en met Qbuzz door Drenthe (24 foto’s)

Bericht door Milco »

Toen ik aan het begin van de week de weersvoorspellingen in gaten hield, bleek het afgelopen vrijdag erg mooi weer te worden. Nu het nog relatief lang licht is en aangezien het werk het toeliet, besloot ik een dag vrij te nemen. Ik wist al waar ik naartoe wilde: Zuidoost-Friesland, daar waar nu nog Arriva rijdt en in december Qbuzz terugkeert na acht jaar afwezigheid. Ik ben er nog maar weinig geweest, dus daar bracht ik vrijdag verandering in. En aangezien de weersvoorspellingen voor de zaterdag ook goed waren, plande ik zowel de vrijdag als de zaterdag vol en boekte ik een hotelovernachting in Assen.

Vrijdagochtend ging het vroeg de deur uit om na een wandeling naar station Almere Buiten nog voor de ochtendspits te kunnen vertrekken. Met de sprinter ging het naar Lelystad om daar over te stappen op de intercity naar Assen. Omdat de zon nog maar net op was en deze nog niet direct voldoende licht gaf en ik ook geen zin had om tot negen uur te wachten, de dagkaart is immers pas na die tijd geldig, besloot ik naar de eerste geplande fotolocatie te gaan lopen. Na ongeveer een uurtje wandelen, ik liep alsnog stevig door zoals altijd, was ik bij de Hoofdvaartsweg aan de rand van de stad. De zon was inmiddels goed doorgekomen en zodoende kon ik nabij de halte Balkendwarsweg de Arriva 9225 op de foto zetten die hier onderweg is naar station Assen:
Afbeelding

Even later kon ik op dezelfde locatie deze Ebusco op de foto zetten van Qbuzz, die via een andere route eveneens onderweg is naar station Assen:
Afbeelding

Ik besloot nog een stuk door te lopen en nog wel langs de Hoofdvaartsweg, maar inmiddels tussen Assen en Bovensmilde, trof ik weer een leuke locatie aan voor enkele foto’s. Na even wachten in het zonnetje, heerlijk, kon ik een VDL Citea van Arriva op de foto zetten die oorspronkelijk in Noordwest-Friesland reed:
Afbeelding

Een halfuurtje later volgde dan weer een bus die wel oorspronkelijk uit de regio Zuidoost-Friesland komt:
Afbeelding

Hierna had ik het hier wel gezien en ging de reis verder. Met lijn 114 reisde ik naar Appelscha hoewel ik vlak voor het dorp uitstapte. Na nog even zoeken naar een mooie locatie vond ik deze langs de Vaart Zuidzijde met lijn 115 naar station Assen:
Afbeelding

Een halfuurtje later volgde dan weer lijn 114 die ik even verderop een vanaf een iets lager standpunt eveneens op de plaat kon zetten:
Afbeelding

Met een VDL Berkhof Ambassador op lijn 114, die had ik hier eigenlijk niet verwacht, ging de reis hierna verder en wel naar Oosterwolde. Nadat ik uitstapte bij de halte Nanningasluis kon na wat geluk hebben, er waren relatief veel wolken actief, lijn 116 vanuit Wolvega op de foto gezet worden op de Nanningaweg:
Afbeelding

Nadat hierna nog een foto mislukte door de aanwezige wolken, kon daarna eveneens op de Nanningaweg lijn 14 vanuit Leeuwarden nog op de foto:
Afbeelding

Met lijn 114 ging het hierna snel verder en wel naar Drachten. Eenmaal uitgestapt bij het Van Knobelsdorffplein, kon ik de Arriva 7504 op de foto zetten die hier als Qliner 320 onderweg is naar Heerenveen:
Afbeelding

Qliner 314 van Qbuzz werd dan weer uitgevoerd door een bus met een nummertje hoger:
Afbeelding

Nadat ik hier nog wat foto’s maakte die ik hier niet zal tonen, besloot ik terug te lopen naar Transferium Oost. Eenmaal daar aangekomen kon de “Qstreek” 314 nogmaals op de foto, ditmaal op de Zonnedauw:
Afbeelding

Op lijn 320 arriveerde hierna een laagvloers Qliner die ooit in Zuid-Holland is begonnen in het toenmalige DAV-gebied:
Afbeelding

Lijn 320 naar Leeuwarden reed dan weer met de enige ex-Brabantliner die in Friesland rijdt omdat er in het afgelopen jaar twee Intouro’s van Arriva afzonderlijk van elkaar zijn uitgebrand:
Afbeelding

Hierna had ik het ook hier wel gezien en ging de reis weer oostwaarts om zo de naar het westen rijdende bussen op de foto te kunnen zetten gezien de stand van de zon. Met lijn 84 reisde ik naar Ureterp, alwaar ik de tegenbus op de Weibuorren mooi op de foto kon zetten zonder hinder van tegenverkeer:
Afbeelding

Met de fors vertraagde lijn 14 naar Leeuwarden ging het overigens nog maar net goed met het tegenverkeer, maar de foto is gelukt:
Afbeelding

Met lijn 84 reisde ik hierna verder en wel naar Haulerwijk. Aldaar was de zon dusdanig gezakt en afwezig tussen de bebouwing dat een foto van lijn 85 van Qbuzz niet lukte. Wel kon ik de tegenbus van lijn 84 naar Drachten mooi op de foto zetten op de Norgerweg:
Afbeelding

Hierna was ik klaar met fotograferen en reisde ik met lijn 84 terug naar Assen. Nadat ik de supermarkt nog had geplunderd met wat te snaaien voor de avond, liep ik naar het Pannenkoekenschip voor het diner. Daarna werd koers gezet naar het hotel in het centrum van Assen met een bijzonder grote kamer. Hier vermaakte ik mij prima met snooker op tv en wat lekkers te knabbelen. :)

Zaterdag ging ik relatief bijtijds weer op. Na een goed ontbijtje verliet ik het hotel en liep ik weer naar station Assen. Met lijn 24 reisde ik naar Rolde om daar als eerste wat busjes te fotograferen. Omdat deze in dezelfde richting reden bleef ik hier relatief lang. Na een halfuurtje wachten kon lijn 21 naar Emmen op de foto op de Asserstraat die met een Mercedes-Benz Citaro werd uitgevoerd:
Afbeelding

Een halfuurtje later volgde weer een Citaro maar ditmaal als lijn 24, die ik een stuk westelijker maar nog altijd op de Asserstraat op de foto kon zetten:
Afbeelding

Na nog een halfuurtje wachten reisde ik verder en wel met lijn 21 naar Emmen. Door de vele bomen en de smalle straatjes is het fotograferen daar altijd een uitdaging. Toch kon ik op de Weerdingerstraat een foto maken van een Ebusco op lijn 74:
Afbeelding

Ook met het maken van een foto van een Vlaamse Flat had ik geluk en deze bus zette ik hier op de foto terwijl hij vanaf de Weerdingerstraat de Hoofdstraat in draait:
Afbeelding

Met lijn 74 reisde ik hierna verder en wel naar Musselkanaal. Nadat ik was uitgestapt duurde het niet lang meer en kon ik even later lijn 73 naar Emmen op de foto zetten op de Marktstraat, de bus had ik in Rolde al op de foto trouwens:
Afbeelding

Na het halen van de lunch bij de Lidl reisde ik weer verder en wel met lijn 73 naar Stadskanaal. Eenmaal uitgestapt bij de halte 1e Afdraai, daar had ik immers een mooie fotolocatie gevonden, had ik bij de eerste twee foto’s een wolk voor de zon. Ik besloot toch nog een bus af te wachten en met de derde bus, lijn 73 naar Emmen, had ik meer geluk en deze kon ik met een zonnetje op de foto zetten op de Oosterstraat:
Afbeelding

Al lopend besloot ik hier het kanaal te volgen tot de route van lijn 312. Met wat doorlopen zou ik het precies moeten redden, maar dan moest ik nog wel een geschikte fotolocatie vinden. Met de draaiende zon werd dat aardig lastig, maar alsnog lukte het mij om lijn 312 gereden met een Setra op de foto te zetten langs het kanaal op de Poststraat in Stadskanaal:
Afbeelding

Nadat ik hier best wel wat tijd had verloren vanwege de eerdere foto, besloot ik niet naar Annen te gaan maar in lijn 312 te blijven zitten tot Haren. Aldaar liep ik vanaf het P+R-terrein langs de A28 naar de route van lijn 51 en op de Dilgtweg vond ik nog net een mooie locatie in de zon, voordat deze onder zou gaan:
Afbeelding

Hierna was het klaar met fotograferen en liep ik naar het centrum om wat te gaan eten. Daarna reisde ik met lijn 20 weer terug naar Assen om daarna met de lijnen 20 en 28 via Dieverbrug naar Meppel te reizen. Daarvandaan volgden twee sprinters waarna vanaf station Almere Buiten een wandeling volgde naar huis na twee zeer leuke dagen reizen met prachtig weer èn in totaal 42 kilometer wandelen! 8)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
02-07-2025 NIEUW --> 25 foto's uit Zandvoort, Haarlem en IJmuiden!
22-06-2025 --> 116 foto's uit de provincies Noord-Brabant, Utrecht en Gelderland!
waldo79

Re: Met Arriva door Zuidoost-Friesland en met Qbuzz door Drenthe (24 foto’s)

Bericht door waldo79 »

Je wandelt heel wat af. Fraaie foto's.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Zeer fraaie plaatjes weer :pos: En behoorlijk wat afgewandeld zeg.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag. :)
Wel vind ik het bijzonder dat de lettergrootte niet op alle Citaro's hetzelfde is. Op sommige bussen zijn de letters wel érg klein. :o
Milco schreef: zo 06 okt 2024, 14:15 Qliner 304 van Qbuzz werd dan weer uitgevoerd door een bus met een nummertje hoger:
Zo te zien is dat lijn 314. ;)
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

Qbuzz heeft in Groningen-Drenthe twee verschillende series (of strikt genomen drie als je de 'oudjes op de reservebank' ook meetelt) van de Citaro LE rijden. De bussen met een nummer in de serie 71xx zijn iets nieuwer dan de bussen uit de serie 33xx (2019 tegen 2016) en hebben een ander type lijnfilm.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Plaats reactie