Nieuwe generatie e-Citea van VDL

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 9514
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe generatie e-Citea van VDL

Bericht door ArrivaBas »

Die beste persoon heeft misschien iets te veel Russische dashcamvideo's bekeken. _O-
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3208
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Nieuwe generatie e-Citea van VDL

Bericht door nvdw »

Ook zou de bus nadat je bent uitgestapt onmiddellijk moeten verdampen of op z’n minst moeten veranderen in een fietstaxi, want al die ritten waar je zelf niet in zit zijn alleen maar slecht voor het milieu.

Dat VDL daar niet aan denkt zeg.
Feed the childrens
sirvinniei
Berichten: 3774
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe generatie e-Citea van VDL

Bericht door sirvinniei »

Suus schreef: di 01 jun 2021, 10:57 Deze reactie op Nu.nl, ik kon halverwege mijn lachen niet meer inhouden :X
Geef OV-bussen een lichte kleur. Dat bespaart energie voor de airco. Ook helpt dat gevaarlijke oververhitting van reizigers voorkomen, bijv. als de airco zomers kapot gaat.

Lichte kleuren van buiten zijn ook veiliger bij slechte zichtomstandigheden.

Verplicht veiligheidsgordels in het OV, en raampjes die handmatig geopend kunnen worden.

Op elke bus zou het kenteken ook moeten worden vermeld in het interieur, en met heel grote stickers aan de buitenkant.

Dat maakt het makkelijker om een noodsituatie in een bus door te geven aan 112. Ook kunnen hulpdiensten een bepaalde bus dan makkelijker vinden.

Gelede OV-bussen zouden verboden moeten worden, omdat ze gevaarlijker zijn in het verkeer dan enkelvoudige bussen. Ook is er bij gelede bussen te weinig controle op wangedrag van reizigers door de chauffeur.

De chauffeur zou bij zulk wangedrag moeten ingrijpen. Daarbij moet hij beschermd zijn tegen geweld, door training, kleding en uitrusting. Dat beleid helpt ook bij personeelswerving.
Ik vind de eerste twee zinnen nog best logisch (behalve dat de vervoerders daar niet over gaan). Daarna is het inderdaad geraaskal :p
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3326
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Nieuwe generatie e-Citea van VDL

Bericht door marvinkok »

Kijk eens op luchtfoto's, dan zul je zien dat bij de meeste bussen de daken wit zijn, juist vanwege de opwarming. De wanden dragen daar niet heel veel aan bij. De grote glasoppervlakken uiteraard wel...
RnBn
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 29 aug 2018, 18:03

Re: Nieuwe generatie e-Citea van VDL

Bericht door RnBn »

In Eindhoven hebben de elektrische bussen daarvoor enorm getinte ruiten maar daardoor is er dus weer minder controle op wangedrag. Het is haast alsof het een afweging is.
Al moet ik zeggen dat ik in de huidige elektrische bussen niet tegen noodraampjes ben die door de chauffeur geopend kunnen worden aangezien ze geen ventilatie via het dak hebben (schijnt dat daar accu's in de weg liggen). Al is dat probleem met de nieuwe generatie hopelijk alweer opgelost.
teun
Berichten: 1765
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Nieuwe generatie e-Citea van VDL

Bericht door teun »

VDL presenteert de nieuwe Citea LF-122 volgende week op Innotrans.

Ben benieuwd of die in Bravo kleurtjes gestoken gaat zijn. :Y
MichOV
Berichten: 499
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door MichOV »

Iemand van IJssel-Vecht ervaring met de nieuwe generatie VDL Citea’s LE-122 en LE-135 bussen? Schijnen goede verhalen over te zijn.. o.a. met name qua comfort voor de chauffeurs en passagiers.

Zo zijn de nieuwe voertuigen zijn voorzien van zowel links als rechts geplaatste laadaansluiting voor optimale laadflexibiliteit op depotlocaties. Daarnaast zijn de voertuigen uitgerust met camera monitoringsystemen in plaats van conventionele spiegels, zijn ze volledig emissievrij en uitgerust met een innovatief klimaatsysteem. De ergonomische chauffeursomgeving ondersteunt de chauffeur maximaal, waarbij de chauffeurscabine is voorzien van een elektrisch verstelbare, geklimatiseerde chauffeursstoel met geheugenfunctie. Alle voertuigen hebben aanvullende interieurverlichting en kenmerken zich verder door het grote aantal luxe stoelen voorzien van extra dikke zit- en rugkussens met voornamelijk vooruitrijdende zitplaatsen voor optimaal reizigerscomfort.

Naast het comfort en huisstijl, is veiligheid een centraal thema in de verdere uitvoering. Zo krijgen alle bussen een elektrische rolstoeloprijplaat, Isofix (systeem voor de bevestiging van kinderzitjes) en een AED. De voertuigen beschikken over diverse veiligheidssystemen en chauffeur-ondersteuningssystemen, zoals: cruise control inclusief snelheidsbegrenzer, bandenspanningscontrolesysteem, cameraspiegels inclusief dode hoek camera, licht- en regensensor, dode hoek waarschuwing, verkeersbord- en snelheidsherkenning, achteruitrijcamera en diverse detectie- en waarschuwingssystemen.
Laatst gewijzigd door MichOV op ma 07 okt 2024, 12:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1548
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door ovVeluwe »

Die rijden niet/gaan niet rijden in deze concessie.
MichOV
Berichten: 499
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door MichOV »

Helaas niet nee maar als ik dat zo lees een veel interessanter materieel dan die ebs nu heeft en een mooie optie voor na deze concessie.
Stan_Bronstring
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 05 sep 2022, 12:20
Locatie: Velserbroek

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Stan_Bronstring »

Ik heb nu twee keer in zo’n bus als passagier meegereisd, het comfort ervan is zeker prima en er lijkt wat minder wind doorheen te komen. Ook de stoelen vond ik erg prettig (zowel M.net als Rnet maar dat zijn niet echt standaard stoelen), evenals de aanwezige beenruimte. Grootste nadeel is wel het geluid van de electromotoren. Het is een vrij hoog en doordringend geluid en het maakt wel dat het echt de meest luidruchtige elektrische bussen zijn waar ik tot nu toe in heb gezeten.
Frequent reiziger in Haarlem IJmond.
Gebruikersavatar
Nickipedia
Berichten: 86
Lid geworden op: vr 07 okt 2022, 20:35
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Nickipedia »

MichOV schreef: ma 07 okt 2024, 12:28
…zijn ze volledig emissievrij en uitgerust met een innovatief klimaatsysteem. De ergonomische chauffeursomgeving ondersteunt de chauffeur maximaal, waarbij de chauffeurscabine is voorzien van een elektrisch verstelbare, geklimatiseerde chauffeursstoel met geheugenfunctie. Alle voertuigen hebben aanvullende interieurverlichting en kenmerken zich verder door het grote aantal luxe stoelen voorzien van extra dikke zit- en rugkussens met voornamelijk vooruitrijdende zitplaatsen voor optimaal reizigerscomfort.

De voertuigen beschikken over diverse veiligheidssystemen en chauffeur-ondersteuningssystemen, zoals: cruise control inclusief snelheidsbegrenzer, bandenspanningscontrolesysteem, cameraspiegels inclusief dode hoek camera, licht- en regensensor, dode hoek waarschuwing, verkeersbord- en snelheidsherkenning, achteruitrijcamera en diverse detectie- en waarschuwingssystemen.
BYD kwam in 2020 al aardig ver met deze optielijst.
Stillstand ist der sicherste Betriebszustand
BasGeluk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 05 jun 2024, 20:53

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door BasGeluk »

Tja. BYD. Mooie optielijst. Alleen de basis ontbrak.

• Rechts trekken van het stuur
• Kwaliteit van de chauffeursstoel
• Zwaar sturen
• Foutieve positie chauffeursstoel
• Te krappe chauffeurscabine

https://www.cnvvakmensen.nl/vervoer/nie ... 3-08-24-2/

https://pvmagazine.nl/krakkemikkige-byd ... en-klagen/

https://www.autointernationaal.nl/2023/ ... byd-autos/
Gr BasG
Stan_Bronstring
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 05 sep 2022, 12:20
Locatie: Velserbroek

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Stan_Bronstring »

BasGeluk schreef: ma 07 okt 2024, 19:42 Tja. BYD. Mooie optielijst. Alleen de basis ontbrak.

• Rechts trekken van het stuur
• Kwaliteit van de chauffeursstoel
• Zwaar sturen
• Foutieve positie chauffeursstoel
• Te krappe chauffeurscabine

https://www.cnvvakmensen.nl/vervoer/nie ... 3-08-24-2/

https://pvmagazine.nl/krakkemikkige-byd ... en-klagen/

https://www.autointernationaal.nl/2023/ ... byd-autos/
Zijn al deze problemen inmiddels opgelost? Vgm is er de laatste tijd geen aandacht meer over geweest in de media dus heb echt geen idee hoe het er nu voor staat…
Frequent reiziger in Haarlem IJmond.
BasGeluk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 05 jun 2024, 20:53

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door BasGeluk »

Gr BasG
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10202
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Milco »

Dat bericht is 1,5 jaar oud…
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
IIVQ
Berichten: 1900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door IIVQ »

MichOV schreef: ma 07 okt 2024, 12:28 Iemand van IJssel-Vecht ervaring met de nieuwe generatie VDL Citea’s LE-122 en LE-135 bussen?
Ik heb er vorige week (1 halte) in gereden in Eindhoven, en in juni 2022 een paar uur (maar dat was nog een proefmodel met draden langs de buitenkant getaped). Ik kan vertellen dat de bus niet echt lekker rijdt op onverharde wegen :-p
Laatst gewijzigd door IIVQ op di 08 okt 2024, 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.
gkw1969
Berichten: 2362
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Arnhem

Re: Nieuwe generatie e-Citea van VDL

Bericht door gkw1969 »

Een bus voor de Nederlandse markt is ook niet gebouwd voor onverharde wegen, dus is het niet bijzonder dat hij dan niet prettig rijdt (overigens.... geen enkel voertuig rijdt prettig op onverharde wegen)
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
IIVQ
Berichten: 1900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Nieuwe generatie e-Citea van VDL

Bericht door IIVQ »

Ik kan je vertellen dat een Humvee prima rijdt op ... nouja, dat was niet eens een weg, maar meer een steile heuvel met struiken. Beter dan op het verhardde stukje weg ervoor.
gkw1969
Berichten: 2362
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Arnhem

Re: Nieuwe generatie e-Citea van VDL

Bericht door gkw1969 »

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/456 ... en-ze-rond

En de volgende bestelling voor VDL is een feit
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
robert1955
Berichten: 289
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Nieuwe generatie e-Citea van VDL

Bericht door robert1955 »

Er staat een foto bij van de 'nieuwe fabriek' in Roesselaere. Ik neem aan dat dat de voormalige Van Hool vestiging is?
Er staat nogal wat bijna klaar op het parkeerterrein
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40633
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe generatie e-Citea van VDL

Bericht door Daniel »

Nee, VDL heeft zelf een nieuwe fabriek in Roeselare gebouwd ter vervanging van hun oude vestiging daar.
Van Hool zat in Koningshooikt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
BasGeluk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 05 jun 2024, 20:53

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door BasGeluk »

Stan_Bronstring schreef: ma 07 okt 2024, 20:32Zijn al deze problemen inmiddels opgelost? Vgm is er de laatste tijd geen aandacht meer over geweest in de media dus heb echt geen idee hoe het er nu voor staat…
Kennelijk niet goed.

https://www.mobiliteit.nl/ov/2024/12/17 ... ist-beeld/
Gr BasG
gkw1969
Berichten: 2362
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Arnhem

Re: Nieuwe generatie e-Citea van VDL

Bericht door gkw1969 »

Volgens mij hoort dit bericht niet bij VDL thuis want het gaat om BYD's.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
BasGeluk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 05 jun 2024, 20:53

Re: Nieuwe generatie e-Citea van VDL

Bericht door BasGeluk »

Ik heb het bericht van 7 oktober beantwoord. Geen idee hoe dat hier verder werkt.
Gr BasG
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13790
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Nieuwe generatie e-Citea van VDL

Bericht door Z2N »

Als je de rest van de berichten had gelezen had je gezien dat het ging om de bussen van BYD. Net als dit artikel trouwens.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten