
Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)
-
- Berichten: 587
- Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)
Zit er niet een component in van ''We zijn maar noodconcessie, rit uitzitten tot 2026 en wegwezen''? Dat ze daarom niet veel veranderen willen? Ik zie trouwens nergens een woord over lijn 43, dat is dus de enige die naar behoren functioneert 

-
- Berichten: 2354
- Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
- Locatie: Arnhem
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)
Sterker nog.... omdat het een noodconcessie is mag er niet veel veranderd worden. Ook alle grote wijzigingen in Arnhem-Nijmegen, zoals het loskoppelen van Weezenhof/Aldenhof van lijn 331, wordt doorgeschoven naar de nieuwe concessie. De opdrachtgever zegt nu glashard: dit is het budget, daar moeten jullie zoveel uren voor leveren - punt -. Binnen dat budget krijg je de vrijheid om qua dienstregeling wat te doen, maar grote veranderingen vinden plaats in de zomer van 2026. En dat is wel net zo duidelijk richting de passagiers, anders ga je nu iets veranderen wat later door een nieuwe vervoerder weer veranderd gaat worden.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
-
- Berichten: 2354
- Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
- Locatie: Arnhem
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)
Het is niet zozeer "kan niet" maar gewoon "mag niet" .Philip schreef: ↑di 08 okt 2024, 19:31 De firma 'kan niet' is weer eens ingehuurd blijkbaar.
Dan heb je dus gefaald als vervoerbedrijf als je geen actie onderneemt om daar wat aan te doen.Op de volgende pagina zijn de aanvangstijden voor de musical weergegeven. De dienstverlening van lijn 105 voorziet in een reismogelijkheid voorafgaand en na afloop van alle middagvoorstellingen en voorafgaand aan de avondvoorstellingen, en ook na afloop van de avondvoorstelling op zondag. Op dinsdag t/m zaterdag is er geen reismogelijkheid meer na afloop van de avondvoorstelling.
Gezien de ideale ligging van de Midden Nederland Hallen ten opzichte van de A1 en A30 en de aanwezigheid van meer dan 1.650 gratis parkeerplaatsen, is de verwachting dat veruit het grootste gedeelte van alle bezoekers met de auto zal komen.
Op de website wordt ook enkel naar de bereikbaarheid per auto verwezen en wordt openbaar vervoer niet genoemd.De treinen naar Amersfoort en naar Ede-Wageningen vertrekken tegelijkertijd. Er was dus een prima aansluiting mogelijk.Hermes ziet geen aanleiding om de dienstverlening uit te breiden tot na afloop van de avondvoorstelling op dinsdag tot en met zaterdag. Mede omdat verwacht wordt dat niet alle bezoekers gelijktijdig de Midden Nederland Hallen zullen verlaten, en er bij station Barneveld Centrum geen goede aansluiting geboden kan worden van lijn 105 op zowel de trein richting Amersfoort als Ede-Wageningen.Goede bedrijven nemen zelf contact op met potentiële klanten.Bovendien is Hermes ook niet benaderd door de organisatie van de musical
Het betreft hier een noodconcessie waarin duidelijke afspraken gemaakt zijn. Om met ouder materiaal te mogen rijden heeft Hermes andere initiatieven weg moeten geven. Wat, dat weet ik niet maar er zal ongetwijfeld een vast aantal DRU af zijn gesproken en geen al te grote ontwikkelingen doorvoeren.
Daarnaast, en dat heb ik al een stukje verder terug ook gezegd, is het niet logisch en rendabel om voor het stukje Evenementenhal - Station een busverbinding te bieden. We moeten niet vergeten, het gaat hier om een musical en geen concert van Bon Jovi, Snollebollekes of een voetbalwedstrijd. Het gaat hier om een musical met maximaal 1600 bezoekers per voorstelling. Als je dan uitgaat van, door de goede bereikbaarheid per auto en de relatief slechte bereikbaarheid per OV (hoe dan ook, je moet altijd overstappen in Amersfoort of Ede-Wageningen om in de rest van het land te komen). Kun je wel veilig stellen dat alleen lokale mensen met het OV gaan (dus mensen die aan de treinverbinding Amersfoort - Ede-Wageningen wonen of inwoners van Barneveld. Inwoners van Barneveld gaan op de fiets. Dus als je eens een keer 10 of 15 passagiers hiervan hebt is het veel.
Maar..... de belangrijkste reden dat Hermes geen extra vervoer biedt ligt gewoon in het feit dat alle inkomsten naar de provincie gaan. Als Hermes extra zou gaan rijden doen ze dat voor eigen rekening en mogen ze de opbrengsten ook nog eens niet houden. (ditzelfde geldt voor het versterken van lijnen zonder overleg met de opdrachtgever)
Dus ga niet allemaal roepen dat Hermes niks doet omdat ze niet willen.... nee ze doen niks omdat ze niet mogen. Wijzigingen binnen het budget zijn toegestaan, kost het extra geld dan moeten ze toestemming hebben van de opdrachtgever.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
-
- Berichten: 2354
- Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
- Locatie: Arnhem
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)
Even over lijn 43.... dat valt me ook op dat daar niks van gezegd wordt omdat daar een ernstig rijtijdprobleem zit en de 6 drempels en afwaardering van de Loenenseweg niet zijn meegenomen in de rijtijden. In het verleden kon je tussen Loenen en Beekbergen 5-7 minuten vertraging, die je onherroepelijk in Arnhem op liep, goed maken. Dit rek is er helemaal uit.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
-
- Berichten: 587
- Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)
Kijk eens naar een gemiddelde dag van lijn 43 op OVInfo - vooral doordeweeks - en je komt tot de conclusie dat die lijn wel eens de slechtst presterende van de hele concessie zou kunnen zijn, wat betreft vertragingsgevoeligheid.
-
- Berichten: 809
- Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)
Er wordt in zijn algemeenheid geschreven dat rijtijden in Veluwe Zuid worden aangepast.
En dat gaat zeker gelden voor lijn 43! Daar komt flink wat rijtijd bij in december!
En dat gaat zeker gelden voor lijn 43! Daar komt flink wat rijtijd bij in december!
-
- Berichten: 329
- Lid geworden op: wo 05 jun 2024, 20:53
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)
Ik weet niet op welke bus je doelt met bovenstaande, maar de buurtbus heeft tijd over omdat een lus door een woonwijk met weinig instappers en veel drempels niet meer wordt aangedaan. In de tijd die over is rijdt de bus van en naar de Evenementenhal. Heel creatief en goed dat de buurtbusvereninging dit zo oppakt. Als je de gewone streekbus bedoelt; die rijdt al naar de evenementenhal. Als je extra ritten bedoelt alleen voor dit korte stukje; dan ben ik het met je eens, dat is niet rendabel.gkw1969 schreef: ↑wo 09 okt 2024, 00:53 Verder is het natuurlijk ook afvragen of het zoveel zin heeft om een extra rit Barneveld, Evenementenhal - Barneveld Station in te leggen. Een afstand van nog geen kilometer. 4 minuten, op papier, met de bus. Dat is alleen rendabel als er al een bus eindigt bij de evenementhal op dat moment. Als er op dat moment geen bus in Barneveld is en deze moet vanuit Ede komen (dichtstbijzijnde stalling), dan wordt het een duur ritje.
Gr BasG
-
- Berichten: 1062
- Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
- Locatie: Amersfoort
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)
Het valt me op dat Hermes ofwel het vervoerplan veel losmaakt bij veel forumleden. Ik zal proberen op de meeste onderwerpen gefundeerd te antwoorden. Collega gkw1969 heeft overigens op de meeste punten al antwoord gegeven, waarvoor dank.
Daarnaast is de wijziging van de buurtbus in Veenendaal een gezamenlijk resultaat van de gemeente, vervoerder en buurtbusvereniging.
gkw1969 schreef: ↑wo 09 okt 2024, 10:11Even over lijn 43.... dat valt me ook op dat daar niks van gezegd wordt omdat daar een ernstig rijtijdprobleem zit en de 6 drempels en afwaardering van de Loenenseweg niet zijn meegenomen in de rijtijden. In het verleden kon je tussen Loenen en Beekbergen 5-7 minuten vertraging, die je onherroepelijk in Arnhem op liep, goed maken. Dit rek is er helemaal uit.
Het klopt dat de reconstructie van de N786 tussen Loenen en Beekbergen de meeste speling uit lijn 43 heeft weggenomen. In plaats van 80 km/u haalt de bus daar in de nieuwe situatie eigenlijk geen snelheden hoger dan 30 km/u vanwege de vele drempels die kort op elkaar liggen. De rijtijd op lijn 43 wordt inderdaad aangepast per december, net zoals de rijtijd op enkele andere lijnen.
In dit geval spelen er meerdere componenten mee die tot dit resultaat leiden. De dienstregeling van lijn 105 in Barneveld stopt een kleine 2 uur eerder en rond de eindtijd van de musical is er niet toevallig een bus in Barneveld die een ritje van 4 minuten naar Station Centrum kan maken. Als we daarbij verwachten dat er een relatief beperkt aantal reizigers van dit ritje gebruik gaat maken wordt een afweging gemaakt wat er geboden kan worden binnen het beschikbare budget wat zoveel mogelijk reizigers bereikt. De musical profileert zich met bereikbaarheid per auto en dat is hun goed recht. Kijk bijvoorbeeld naar Soldaat van Oranje waar de organisatie pendelvervoer inkoopt omdat er geen lijndienst in de avond rijdt. Nu wordt de oorzaak bij de openbaar vervoersmaatschappij gezocht.gkw1969 schreef: ↑wo 09 okt 2024, 10:08Het is niet zozeer "kan niet" maar gewoon "mag niet" .Philip schreef: ↑di 08 okt 2024, 19:31 De firma 'kan niet' is weer eens ingehuurd blijkbaar.
Dan heb je dus gefaald als vervoerbedrijf als je geen actie onderneemt om daar wat aan te doen.Op de volgende pagina zijn de aanvangstijden voor de musical weergegeven. De dienstverlening van lijn 105 voorziet in een reismogelijkheid voorafgaand en na afloop van alle middagvoorstellingen en voorafgaand aan de avondvoorstellingen, en ook na afloop van de avondvoorstelling op zondag. Op dinsdag t/m zaterdag is er geen reismogelijkheid meer na afloop van de avondvoorstelling.
Gezien de ideale ligging van de Midden Nederland Hallen ten opzichte van de A1 en A30 en de aanwezigheid van meer dan 1.650 gratis parkeerplaatsen, is de verwachting dat veruit het grootste gedeelte van alle bezoekers met de auto zal komen.
Op de website wordt ook enkel naar de bereikbaarheid per auto verwezen en wordt openbaar vervoer niet genoemd.
(...)Goede bedrijven nemen zelf contact op met potentiële klanten.Bovendien is Hermes ook niet benaderd door de organisatie van de musical
Het betreft hier een noodconcessie waarin duidelijke afspraken gemaakt zijn. Om met ouder materiaal te mogen rijden heeft Hermes andere initiatieven weg moeten geven. Wat, dat weet ik niet maar er zal ongetwijfeld een vast aantal DRU af zijn gesproken en geen al te grote ontwikkelingen doorvoeren.
Daarnaast, en dat heb ik al een stukje verder terug ook gezegd, is het niet logisch en rendabel om voor het stukje Evenementenhal - Station een busverbinding te bieden. We moeten niet vergeten, het gaat hier om een musical en geen concert van Bon Jovi, Snollebollekes of een voetbalwedstrijd. Het gaat hier om een musical met maximaal 1600 bezoekers per voorstelling. Als je dan uitgaat van, door de goede bereikbaarheid per auto en de relatief slechte bereikbaarheid per OV (hoe dan ook, je moet altijd overstappen in Amersfoort of Ede-Wageningen om in de rest van het land te komen). Kun je wel veilig stellen dat alleen lokale mensen met het OV gaan (dus mensen die aan de treinverbinding Amersfoort - Ede-Wageningen wonen of inwoners van Barneveld. Inwoners van Barneveld gaan op de fiets. Dus als je eens een keer 10 of 15 passagiers hiervan hebt is het veel.
Maar..... de belangrijkste reden dat Hermes geen extra vervoer biedt ligt gewoon in het feit dat alle inkomsten naar de provincie gaan. Als Hermes extra zou gaan rijden doen ze dat voor eigen rekening en mogen ze de opbrengsten ook nog eens niet houden. (ditzelfde geldt voor het versterken van lijnen zonder overleg met de opdrachtgever)
Dus ga niet allemaal roepen dat Hermes niks doet omdat ze niet willen.... nee ze doen niks omdat ze niet mogen. Wijzigingen binnen het budget zijn toegestaan, kost het extra geld dan moeten ze toestemming hebben van de opdrachtgever.
(...)
Verder is het natuurlijk ook afvragen of het zoveel zin heeft om een extra rit Barneveld, Evenementenhal - Barneveld Station in te leggen. Een afstand van nog geen kilometer. 4 minuten, op papier, met de bus. Dat is alleen rendabel als er al een bus eindigt bij de evenementhal op dat moment. Als er op dat moment geen bus in Barneveld is en deze moet vanuit Ede komen (dichtstbijzijnde stalling), dan wordt het een duur ritje.
Het woordt ''gratis'' is er per abuis ingeslopen. Dat kon ik helaas niet meer herstellen in het vervoerplan toen bleek dat deze informatie onjuist was.BasGeluk schreef: ↑di 08 okt 2024, 23:05Eerder stond dit er op de website van de musical niets over bereikbaarheid per OV. Liegen is het dus niet.iamthedutchdude schreef: ↑di 08 okt 2024, 22:14 Daarnaast kunnen we natuurlijk liegen over de informatie op de site van de organisator van de musical. Parkeren is immers gratis (mits je eerst €15,- betaalt voor een parkeerticket) en er staat niks op de site over OV (behalve een verwijzing naar lijn 105, de exacte haltenaam en een beschrijving van de locatie van die halte - en dat op twee plekken op de site).
Wij hebben daar een bredere rol in maar het laatste woord is in principe aan de buurtbusvereniging. Mogelijk rijden enkele ritten niet verder dan de halte Troelstralaan om de buurtbuschauffeur niet op te zadelen met mogelijk meer dan 8 personen op de halte die op tijd bij de musical willen zijn. Die reizigers kunnen gebruik maken van lijn 105. Het verdichten van de verbinding naar halte Evenementenhal doe je niet puur voor de musical, maar voor andere activiteiten in de evenementenhal en voor de bewoners van de nieuwe woonwijk Bloemendal.gkw1969 schreef: ↑wo 09 okt 2024, 00:48Hermes stuurt geen buurtbus. De buurtbusvereniging bepaald de dienstregeling en dienstverlening. Het enige wat Hermes doet is het leveren van het voertuig en het onderhoud daarvan.iamthedutchdude schreef: ↑di 08 okt 2024, 22:14 Alsof dat laatste nog niet problematisch genoeg is: Hermes vindt het wel een goed idee om de buurtbus (max 8 personen) naar die drukke locatie te sturen.
Het valt me op dat hetzelfde forumlid telkens heel hard de klok hoort luiden maar niet weet waar de klepel hangt. Je kan niet het rijdend personeel een nieuw potentieel veiligheidsrisico in de schoenen schuiven, dat staan we gewoonweg niet toe. Dit staat ook in het vervoerplan beschreven. De laatste stand van zaken is dat de inrichting rondom de haltes Dolderstraat en Geertjesweg wordt aangepast waardoor lijn 86 de reguliere route weer kan hervatten als de Beatrixlaan wordt opgelevert.Dionysusnu schreef: ↑di 08 okt 2024, 22:59Nou, dat deel snap ik wel. Die inrichting is echt wachten op een ongeluk. Dat wordt niet anders door de omstandigheid dat een fietser een verkeersfout maakt. Dat is menselijk.iamthedutchdude schreef: ↑di 08 okt 2024, 22:14 Op lijn 86 blijven we de omleidingsroute rijden, omdat er gevaarlijke verkeerssituaties ontstaan als andere verkeersdeelnemers zich niet aan de verkeersregels houden
Zoals Hermes beschrijft gaat het ook niet over het algemene risico, maar om het gebrek aan uitwijkplekken, en dat de inrichting de fout makkelijk uitlokt.
iamthedutchdude schreef: ↑di 08 okt 2024, 22:14 Hermes lijkt wel wijzigingsschuw: Op veel plekken wordt de huidige situatie in stand gehouden, ondanks verschillende wensen. Wijzigingen vinden plaats omdat Syntus Utrecht de route wijzigt (waardoor Hermes dit noodgedwongen ook moet) of omdat de gemeente dit heeft oppakt met buurtbusvereniging. Een eigen wil bestaat op dit vlak dus niet echt.
(...)
Milco schreef: ↑di 08 okt 2024, 22:17 Dit is naar mijn mening een typisch Transdev/Connexxion-geval: we kijken vol afschuw naar wijzigingen, het kost geld en straks loopt het niet, dus we houden zoveel mogelijk zoals het nu is en de reiziger moet het er maar mee doen... Waar een menig bedrijf als Qbuzz, Keolis of EBS wijzigingen doorvoert zodat meer reizigers er profijt van hebben houdt Transdev toch vaak de boot af naar mijn idee...
Hier geeft gkw1969 het juiste antwoord. Er is nooit onwil om iets te wijzigen, zeker niet als dit vraag en aanbod dichter bij elkaar brengt. Echter zit de noodconcessie Veluwe Zuid in een fase dat relatief grote wijzigingen ongewenst zijn in aanloop naar de opvolgende concessie. Daarom is bijvoorbeeld opgenomen dat beschikbare kwantiteiten geinvesteerd worden in het verdichten van lijn 302 naar een halfuurdienst op momenten dat deze lijn nu nog een uurdienst rijdt omdat we verwachten daar in deze fase de meeste reizigers mee te bereiken.gkw1969 schreef: ↑wo 09 okt 2024, 09:20 Sterker nog.... omdat het een noodconcessie is mag er niet veel veranderd worden. Ook alle grote wijzigingen in Arnhem-Nijmegen, zoals het loskoppelen van Weezenhof/Aldenhof van lijn 331, wordt doorgeschoven naar de nieuwe concessie. De opdrachtgever zegt nu glashard: dit is het budget, daar moeten jullie zoveel uren voor leveren - punt -. Binnen dat budget krijg je de vrijheid om qua dienstregeling wat te doen, maar grote veranderingen vinden plaats in de zomer van 2026. En dat is wel net zo duidelijk richting de passagiers, anders ga je nu iets veranderen wat later door een nieuwe vervoerder weer veranderd gaat worden.
Daarnaast is de wijziging van de buurtbus in Veenendaal een gezamenlijk resultaat van de gemeente, vervoerder en buurtbusvereniging.
Laatst gewijzigd door Jurre op wo 09 okt 2024, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 560
- Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)
@Jurre Allereerst hartelijk dank voor de bereidheid om te reageren.
Toch ga je niet helemaal in op het commentaar dat ik gaf
Er zou niet vermeld staan op de musicalsite dat er OV is. Dat staat er nu wel, maar ik ga er vanuit dat het er eerder niet stond.
Kennelijk kiest Hermes ervoor om dan niet bij de musical te melden dat er OV is, maar om dat als reden op te voeren om geen extra OV aan te bieden. Dat kan ik op zich begrijpen, maar het vervoerplan geeft heel sterk de indruk dat Hermes zich passief opstelt. We rijden wat we moeten rijden en dat is het.
EBS is in Veluwe-Noord ook gebonden aan afspraken over het aantal DRU. Met de opdrachtgevers is afgesproken in 2025 hetzelfde aantal DRU te bieden als in 2024. Toch staat dat vervoerplan vol wijzigingen.
Het staat Hermes natuurlijk volkomen vrij om een wijzigingsvoorstel in te dienen, zelfs al zou dat tegen afspraken in zijn. Een wijziging die niets extra's kost en tot meer reizigers leidt, zal vermoedelijk op sympathie van de provincie kunnen rekenen. Maar er zijn dus alleen afspraken over het aantal DRU als ik het zo lees. Dat biedt genoeg mogelijkheden voor wijzigingen.
EBS heeft ook de wijzigingen van Keolis geërfd, maar desondanks gaat de boel weer behoorlijk op de kop. Dat is nu de derde (!) grote ronde in vier jaar. Een enkele keer wordt iets teruggedraaid, maar meestal gaat het om verbeteringen van de verbeteringen.
Ook een uitleg hoe het opheffen van niet-gebruikte haltes tot minder rijtijd leidt, ontbreekt. Is er overleg geweest met EBS om de knoop op de Wittenberg 2 minuten te verschuiven? Zij zitten namelijk met hetzelfde probleem op lijn 104 (afwaardering van de Wolweg) en drukte in Apeldoorn (lijn 102). Daarmee zou je een duurzame oplossing kunnen bieden voor lijn 107.
Wordt er gewerkt aan het herstellen van de overstap van lijn 105 en 107 in Wekerom? Als lijn 107 twee minuten later gaat rijden, zou je vanuit Arnhem in de richting van de Wittenberg een goede overstap hebben.
Gkw1969 geeft inderdaad aan dat er geen grote wijzigingen plaatsvinden, omdat in juli 2026 de concessiewissel plaatsvindt. Voor de duidelijkheid kennelijk. Dat is precies het probleem hier. Een nieuwe vervoerder gaat verbeteringen niet terugdraaien. Keolis heeft de stadsdienst Apeldoorn omgegooid, EBS heeft daar nauwelijks wijzigingen aangebracht, want Keolis heeft het goed gedaan.
Beide reacties bevestigen mij in het beeld dat Hermes de 'kan niet'-vervoerder is. Onder 'verbeteringen' versta ik niet enkel meer DRU, maar vooral ook beter gebruik van het aantal DRU.
Toch ga je niet helemaal in op het commentaar dat ik gaf
Er zou niet vermeld staan op de musicalsite dat er OV is. Dat staat er nu wel, maar ik ga er vanuit dat het er eerder niet stond.
Kennelijk kiest Hermes ervoor om dan niet bij de musical te melden dat er OV is, maar om dat als reden op te voeren om geen extra OV aan te bieden. Dat kan ik op zich begrijpen, maar het vervoerplan geeft heel sterk de indruk dat Hermes zich passief opstelt. We rijden wat we moeten rijden en dat is het.
EBS is in Veluwe-Noord ook gebonden aan afspraken over het aantal DRU. Met de opdrachtgevers is afgesproken in 2025 hetzelfde aantal DRU te bieden als in 2024. Toch staat dat vervoerplan vol wijzigingen.
Het staat Hermes natuurlijk volkomen vrij om een wijzigingsvoorstel in te dienen, zelfs al zou dat tegen afspraken in zijn. Een wijziging die niets extra's kost en tot meer reizigers leidt, zal vermoedelijk op sympathie van de provincie kunnen rekenen. Maar er zijn dus alleen afspraken over het aantal DRU als ik het zo lees. Dat biedt genoeg mogelijkheden voor wijzigingen.
EBS heeft ook de wijzigingen van Keolis geërfd, maar desondanks gaat de boel weer behoorlijk op de kop. Dat is nu de derde (!) grote ronde in vier jaar. Een enkele keer wordt iets teruggedraaid, maar meestal gaat het om verbeteringen van de verbeteringen.
Ook een uitleg hoe het opheffen van niet-gebruikte haltes tot minder rijtijd leidt, ontbreekt. Is er overleg geweest met EBS om de knoop op de Wittenberg 2 minuten te verschuiven? Zij zitten namelijk met hetzelfde probleem op lijn 104 (afwaardering van de Wolweg) en drukte in Apeldoorn (lijn 102). Daarmee zou je een duurzame oplossing kunnen bieden voor lijn 107.
Wordt er gewerkt aan het herstellen van de overstap van lijn 105 en 107 in Wekerom? Als lijn 107 twee minuten later gaat rijden, zou je vanuit Arnhem in de richting van de Wittenberg een goede overstap hebben.
Gkw1969 geeft inderdaad aan dat er geen grote wijzigingen plaatsvinden, omdat in juli 2026 de concessiewissel plaatsvindt. Voor de duidelijkheid kennelijk. Dat is precies het probleem hier. Een nieuwe vervoerder gaat verbeteringen niet terugdraaien. Keolis heeft de stadsdienst Apeldoorn omgegooid, EBS heeft daar nauwelijks wijzigingen aangebracht, want Keolis heeft het goed gedaan.
Beide reacties bevestigen mij in het beeld dat Hermes de 'kan niet'-vervoerder is. Onder 'verbeteringen' versta ik niet enkel meer DRU, maar vooral ook beter gebruik van het aantal DRU.
-
- Berichten: 1062
- Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
- Locatie: Amersfoort
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)
Het was al een hele kunst om alles juist te quoten, dus ik heb ongetwijfeld niet overal reactie op gegeven.
Dit stond er inderdaad pas recent. Een organisatie in het algemeen stelt een mobiliteitsplan op bij dergelijke festiviteiten waarbij bereikbaarheid per openbaar vervoer ongetwijfeld ook een onderdeel is, maar hierin zijn blijkbaar bepaalde keuzes gemaakt. Als Hermes vervolgens de hierboven genoemde afweging maakt is dit niet per definitie passief vanuit de vervoerder.Philip schreef: ↑wo 09 okt 2024, 14:38 Er zou niet vermeld staan op de musicalsite dat er OV is. Dat staat er nu wel, maar ik ga er vanuit dat het er eerder niet stond.
Kennelijk kiest Hermes ervoor om dan niet bij de musical te melden dat er OV is, maar om dat als reden op te voeren om geen extra OV aan te bieden. Dat kan ik op zich begrijpen, maar het vervoerplan geeft heel sterk de indruk dat Hermes zich passief opstelt. We rijden wat we moeten rijden en dat is het.
Hier heb ik in mijn vorige bericht op gereageerd: er is nooit onwil om iets te wijzigen, zeker niet als dit vraag en aanbod dichter bij elkaar brengt. Echter zit de noodconcessie Veluwe Zuid in een fase dat relatief grote wijzigingen ongewenst zijn in aanloop naar de opvolgende concessie. EBS rijdt tot 2036 in IJssel-Vecht.Philip schreef: ↑wo 09 okt 2024, 14:38 EBS is in Veluwe-Noord ook gebonden aan afspraken over het aantal DRU. Met de opdrachtgevers is afgesproken in 2025 hetzelfde aantal DRU te bieden als in 2024. Toch staat dat vervoerplan vol wijzigingen.
Het staat Hermes natuurlijk volkomen vrij om een wijzigingsvoorstel in te dienen, zelfs al zou dat tegen afspraken in zijn. Een wijziging die niets extra's kost en tot meer reizigers leidt, zal vermoedelijk op sympathie van de provincie kunnen rekenen. Maar er zijn dus alleen afspraken over het aantal DRU als ik het zo lees. Dat biedt genoeg mogelijkheden voor wijzigingen.
EBS heeft ook de wijzigingen van Keolis geërfd, maar desondanks gaat de boel weer behoorlijk op de kop. Dat is nu de derde (!) grote ronde in vier jaar. Een enkele keer wordt iets teruggedraaid, maar meestal gaat het om verbeteringen van de verbeteringen.
In de spitsperiode is de meeste rijtijd benodigd mede door het grotere passagiersaanbod en het gevolg dat de bus dan doorgaans ook op meer haltes moet stoppen. Verschuiven van de knoop in Wittenberg lost dit niet op. Daarnaast hangt deze knoop samen met de treintijden in Putten, de knoop in Voorthuizen met lijn 114 en ga zo maar door.Philip schreef: ↑wo 09 okt 2024, 14:38 Ook een uitleg hoe het opheffen van niet-gebruikte haltes tot minder rijtijd leidt, ontbreekt. Is er overleg geweest met EBS om de knoop op de Wittenberg 2 minuten te verschuiven? Zij zitten namelijk met hetzelfde probleem op lijn 104 (afwaardering van de Wolweg) en drukte in Apeldoorn (lijn 102). Daarmee zou je een duurzame oplossing kunnen bieden voor lijn 107.
Halte Landgoed Groot Spriel vervalt omdat het opwaarderen naar volwaardige halte niet opweegt tegen het gebruik. Momenteel is dit een haltepaal aan de doorgaande weg buiten de bebouwde kom. Je ziet op meer plekken in Nederland dat bij reconstructie van wegen gezocht wordt naar synergie door bijvoorbeeld twee zwakke haltes samen te voegen tot één sterkte halte.
Los van voorgenoemde reden heb je dan nog steeds geen overstap in de andere richting. Zolang haltes De Maalderij en Kruispunt niet in elkaars directe bereik liggen - waar nu wel onderzoek naar plaatsvindt - is er geen knoop te realiseren in Wekerom.
Niet elke wijziging is in ieders optiek een verbetering. Elke vervoerder staat in een aanbesteding vrij om bepaalde afwegingen te maken.Philip schreef: ↑wo 09 okt 2024, 14:38 Gkw1969 geeft inderdaad aan dat er geen grote wijzigingen plaatsvinden, omdat in juli 2026 de concessiewissel plaatsvindt. Voor de duidelijkheid kennelijk. Dat is precies het probleem hier. Een nieuwe vervoerder gaat verbeteringen niet terugdraaien. Keolis heeft de stadsdienst Apeldoorn omgegooid, EBS heeft daar nauwelijks wijzigingen aangebracht, want Keolis heeft het goed gedaan.
Beide reacties bevestigen mij in het beeld dat Hermes de 'kan niet'-vervoerder is. Onder 'verbeteringen' versta ik niet enkel meer DRU, maar vooral ook beter gebruik van het aantal DRU.
-
- Berichten: 100
- Lid geworden op: vr 04 nov 2022, 12:49
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)
Goed plan dat lijn 302 op zaterdagavond ook weer 2x per uur gaat rijden, is hard nodig dus mooie uitbreiding. Had ook gehoopt dat lijn 43 op zaterdag tijdens de winkeltijden weer een halfuursdienst zou gaan rijden zoals dat voor corona ook was.
Philip: Dat stukje over de stadsdienst Apeldoorn meen je sarcastisch hoop ik? Dat heeft Keolis IJssel-Vecht compleet om zeep geholpen.
Overstap 105-107 is te fixen door 105 weer via de oude route te laten lopen via Kootwijkerbroek. Kan er bij de halte Stroe Ravenweg weer worden overgestapt. Kan lijn 104 vervallen tussen Wittenberg-Barneveld, is lijn 105 weer stuk drukker op het noordelijke deel, heeft Harskamp weer zijn verbinding met Otterlo/Arnhem en Kootwijkerbroek ook 's avonds en in het weekend weer een lijndienst. Het wijzigen van al deze lijnen door Keolis IJssel-Vecht was weer een voorbeeld van zo'n verandering die totaal geen verbetering is maar juist een enorme verslechtering die nog steeds gepropageerd wordt helaas.
Philip: Dat stukje over de stadsdienst Apeldoorn meen je sarcastisch hoop ik? Dat heeft Keolis IJssel-Vecht compleet om zeep geholpen.
Overstap 105-107 is te fixen door 105 weer via de oude route te laten lopen via Kootwijkerbroek. Kan er bij de halte Stroe Ravenweg weer worden overgestapt. Kan lijn 104 vervallen tussen Wittenberg-Barneveld, is lijn 105 weer stuk drukker op het noordelijke deel, heeft Harskamp weer zijn verbinding met Otterlo/Arnhem en Kootwijkerbroek ook 's avonds en in het weekend weer een lijndienst. Het wijzigen van al deze lijnen door Keolis IJssel-Vecht was weer een voorbeeld van zo'n verandering die totaal geen verbetering is maar juist een enorme verslechtering die nog steeds gepropageerd wordt helaas.
-
- Donateur
- Berichten: 4360
- Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
- Locatie: Eindhoven
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)
Nou. Dat is niet waar. Bij route aanpassingen zal er toch echt door de vervoersdeskundige gekeken worden naar de rijtijden. Ook zal bij de aanleg van halten toch ook de gemeente moeten worden benaderd voor goedkeur. Vertrekstaten etc worden ook gewoon door de vervoerder geplaatst net al de omleidingen etc...gkw1969 schreef: ↑wo 09 okt 2024, 00:48Hermes stuurt geen buurtbus. De buurtbusvereniging bepaald de dienstregeling en dienstverlening. Het enige wat Hermes doet is het leveren van het voertuig en het onderhoud daarvan.iamthedutchdude schreef: ↑di 08 okt 2024, 22:14
Alsof dat laatste nog niet problematisch genoeg is: Hermes vindt het wel een goed idee om de buurtbus (max 8 personen) naar die drukke locatie te sturen.
-
- Berichten: 1792
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)
@gwk1969 en @Jurre, dank voor jullie toelichtingen.
Ik was voor specifiek deze concessie vergeten dat er nog sprake was van een noodconcessie. Dit maakt het beperkte aantal wijzigingen veel beter verklaarbaar. Ook de redenatie van het beperkte aantal reizigers richting Evenementenhal is te volgen. Wat betreft de foutjes in de argumentatie bij lijn 105: het is goed om te horen dat het in elk geval is opgevallen, maar jammer dat deze foutjes desondanks nog wel in het uiteindelijke vervoersplan staan.
De argumentatie rondom de fietsstraten in de route van lijn 86 begrijp ik, alleen had ik daar toch echt een andere argumentatie voor verwacht. Ik snap dat je een route niet minder veilig wilt/gaat maken dan voorheen. Tegelijkertijd is het belangrijk om te beseffen dat de "huidige" route v.z.i.w. een omleidingsroute betreft (ligt me bij dat het vervoersplan dat ook zo benoemde), waarbij dus de norm is dat er naar de reguliere route wordt teruggekeerd als de reden van omleiding (in dit geval werkzaamheden) wegvalt. In dat kader verwacht ik toch een onderbouwing alsof het een reguliere routewijziging i.v.m. veiligheid betreft (al is het tijdelijk), en niet alsof het behoud van een huidige situatie is als de omleiding ondanks het aflopen van de werkzaamheden gereden blijft worden.
Ik las de tekst in het vervoersplan meer als dat laatste. Als ik dan zie dat de argumentatie o.a. rust op een berekening waarin wordt aangenomen dat medeweggebruikers de verkeersregels niet zouden volgen* (wat mogelijk is, maar naar mijn mening niet een aanname is die je zonder bronnen/data/etc. zou mogen doen) en buschauffeurs niet opletten bij het wegrijden bij een halte*, dan vind ik daar wat van. Overigens heb ik soortgelijke argumentatiemethodes al eerder bij andere partijen gezien (bijv. OV-bureau Groningen Drenthe) en daar dan ook op gereageerd, dus troost je met het feit dat dit niet alleen bij Hermes gebeurt. Mijn verwoording was in dit geval wel veel te sarcastisch, maar kwam mede door de samenloop van alle verschillende punten.
* bron:
Ik was voor specifiek deze concessie vergeten dat er nog sprake was van een noodconcessie. Dit maakt het beperkte aantal wijzigingen veel beter verklaarbaar. Ook de redenatie van het beperkte aantal reizigers richting Evenementenhal is te volgen. Wat betreft de foutjes in de argumentatie bij lijn 105: het is goed om te horen dat het in elk geval is opgevallen, maar jammer dat deze foutjes desondanks nog wel in het uiteindelijke vervoersplan staan.
De argumentatie rondom de fietsstraten in de route van lijn 86 begrijp ik, alleen had ik daar toch echt een andere argumentatie voor verwacht. Ik snap dat je een route niet minder veilig wilt/gaat maken dan voorheen. Tegelijkertijd is het belangrijk om te beseffen dat de "huidige" route v.z.i.w. een omleidingsroute betreft (ligt me bij dat het vervoersplan dat ook zo benoemde), waarbij dus de norm is dat er naar de reguliere route wordt teruggekeerd als de reden van omleiding (in dit geval werkzaamheden) wegvalt. In dat kader verwacht ik toch een onderbouwing alsof het een reguliere routewijziging i.v.m. veiligheid betreft (al is het tijdelijk), en niet alsof het behoud van een huidige situatie is als de omleiding ondanks het aflopen van de werkzaamheden gereden blijft worden.
Ik las de tekst in het vervoersplan meer als dat laatste. Als ik dan zie dat de argumentatie o.a. rust op een berekening waarin wordt aangenomen dat medeweggebruikers de verkeersregels niet zouden volgen* (wat mogelijk is, maar naar mijn mening niet een aanname is die je zonder bronnen/data/etc. zou mogen doen) en buschauffeurs niet opletten bij het wegrijden bij een halte*, dan vind ik daar wat van. Overigens heb ik soortgelijke argumentatiemethodes al eerder bij andere partijen gezien (bijv. OV-bureau Groningen Drenthe) en daar dan ook op gereageerd, dus troost je met het feit dat dit niet alleen bij Hermes gebeurt. Mijn verwoording was in dit geval wel veel te sarcastisch, maar kwam mede door de samenloop van alle verschillende punten.
* bron:
- Spoiler: show
-
- Berichten: 1993
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)
Vóór die 2 seconden is de fietser nog niet in de spiegel te zien. Kijk maar naar de foto in het vervoerplan. Dan zie je ook hoe de weg met de extra breedte naast de haltes juist uitlokt dat fietsers dat doen.
-
- Berichten: 560
- Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)
Mag ik nog één opmerking maken? Lijn 505 krijgt in Veenendaal een gewijzigde route. Deze route is zowel in afstand als in tijd korter dan de huidige route. Op dit moment biedt lijn 505 in Lunteren in de richting Wekerom geen aansluiting op de trein naar Barneveld.
Idealiter zou de buurtbus de extra tijd gebruiken om eerder in Lunteren aan te komen. Drie minuten eerder betekent wel een aansluiting in Lunteren.
Idealiter zou de buurtbus de extra tijd gebruiken om eerder in Lunteren aan te komen. Drie minuten eerder betekent wel een aansluiting in Lunteren.
-
- Berichten: 2354
- Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
- Locatie: Arnhem
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)
Fietsers zijn de meest gevaarlijke weggebruikers. Ze zijn het meest onberekenbaar, er zijn veel verschillende soorten van:
1. kinderen die het nog niet helemaal onder knie hebben en aan de binnenkant van de ouders fietsen, maar dat gaat niet zo hard
2. idem maar dan die aan de buitenkant fietsen (tja.... die heb je ook, gefeliciteerd als je zo'n ouder bent: het ontbreekt je aan enig verantwoordelijkheidsgevoel)
3. scholieren die met elkaar donderjagen tijdens het fietsen en de hele weg nodig hebben
4. scholieren die per se met zijn vieren naast elkaar moeten fietsen
5. opa en oma op een normale fiets die niet zo stevig meer op de benen staan bij het afstappen
6. opa en oma op een elektrische fiets waarvan ze de snelheid niet beheersen
7. middelbare mannen in een midlife crisis die denken dat ze nog kunnen wielrennen
8. middelbare mannen in een midlife crisis die met een speedelec denken dat ze een motor zijn en dus met 50 km/u langs je heen razen (ik ben al eens ingehaald door zo'n idioot en ik reed gewoon 45)
9. ouders met een elektrische fietskar doodleuk ook nog een kind naast zich laten fietsen
10. dombo's die maar blijven trappen in de eerste versnelling
11. fatbikes van kinderen van een jaar of 10-14 die denken dat ze met 30 km/u overal tussendoor kunnen (kinderen op die leeftijd zien geen gevaar)
12. gillende keukenmeiden die keihard schreeuwen als ze ingehaald worden omdat ze met heel wat andere dingen bezig zijn dan het verkeer
En dit is nog lang niet alles van wat wij, als beroepschauffeur, elke dag tegenkomen in het verkeer. Sterker nog, in stedelijk gebied kun je alle twaalf in een half uur tegenkomen.
1. kinderen die het nog niet helemaal onder knie hebben en aan de binnenkant van de ouders fietsen, maar dat gaat niet zo hard
2. idem maar dan die aan de buitenkant fietsen (tja.... die heb je ook, gefeliciteerd als je zo'n ouder bent: het ontbreekt je aan enig verantwoordelijkheidsgevoel)
3. scholieren die met elkaar donderjagen tijdens het fietsen en de hele weg nodig hebben
4. scholieren die per se met zijn vieren naast elkaar moeten fietsen
5. opa en oma op een normale fiets die niet zo stevig meer op de benen staan bij het afstappen
6. opa en oma op een elektrische fiets waarvan ze de snelheid niet beheersen
7. middelbare mannen in een midlife crisis die denken dat ze nog kunnen wielrennen
8. middelbare mannen in een midlife crisis die met een speedelec denken dat ze een motor zijn en dus met 50 km/u langs je heen razen (ik ben al eens ingehaald door zo'n idioot en ik reed gewoon 45)
9. ouders met een elektrische fietskar doodleuk ook nog een kind naast zich laten fietsen
10. dombo's die maar blijven trappen in de eerste versnelling
11. fatbikes van kinderen van een jaar of 10-14 die denken dat ze met 30 km/u overal tussendoor kunnen (kinderen op die leeftijd zien geen gevaar)
12. gillende keukenmeiden die keihard schreeuwen als ze ingehaald worden omdat ze met heel wat andere dingen bezig zijn dan het verkeer
En dit is nog lang niet alles van wat wij, als beroepschauffeur, elke dag tegenkomen in het verkeer. Sterker nog, in stedelijk gebied kun je alle twaalf in een half uur tegenkomen.
Laatst gewijzigd door gkw1969 op do 10 okt 2024, 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
-
- Berichten: 329
- Lid geworden op: wo 05 jun 2024, 20:53
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)
In de huidige dienstregeling komt lijn 505 van Overberg naar Wekerom op station Lunteren om :30 u aan vertrekt de trein naar Barneveld om :34 u. Dat is toch een prima overstap?
Gr BasG
-
- Berichten: 560
- Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)
Ik haalde even twee dingen door elkaar vanmorgen. Je hebt gelijk.
-
- Berichten: 499
- Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)
Vraagje.. misschien weet iemand van stalling Ede dit te beantwoorden. Is de Citea 5852 toevallig uit dienst? Deze rijd namelijk al bijna een maand niet meer.
- Lijn 45
- Berichten: 5832
- Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
- Contacteer:
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)
Bijna een maand is niks vergeleken met sommige andere bussen die later weer terug in dienst komen...
-
- Berichten: 4405
- Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)
Ik kan maandag even voor je kijken

Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
-
- Berichten: 499
- Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)
Thnx voor de moeite @Stefan.



- Suus
- Berichten: 52109
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)
Waarom heeft lijn 107 een dienstregeling die alleen vandaag geldig is en non-stop van Wittenberg naar Putten gaat?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 10198
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)
Die dienstregeling die enkel vandaag geldt zie ik in elk geval niet terug op de website van RRReis. Dat non-stop rijden heeft in elk geval te maken met werkzaamheden, zie https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn ... en_Station
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
- Suus
- Berichten: 52109
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)


De gehele zaterdagdienstregeling staat er dubbel in, met een voetnoot a en b. A rijdt alleen vandaag, B rijdt niet vandaag.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten