Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Er is alvast wat info te vinden bij de NMBS voor de "snelle" Eurocity Direct, en vanaf-prijzen voor het internationaal gedeelte:
EuroCity Direct: de meest praktische optie om naar Amsterdam te reizen
Hoge frequentiegraad: 16 EuroCity Direct treinen verbinden dagelijks Brussel met Rotterdam, Schiphol en Amsterdam
Snelle verbinding dankzij beperkt aantal haltes
Interessant tarievengamma: of je nu flexibiliteit of de laagste prijs verkiest
Gratis voor kinderen jonger dan 12 jaar onder begeleiding van een volwassene (max. 4 kinderen per reiziger)
De voornaamste rechtstreekse Eurocity Direct verbindingen
Brussel - Amsterdam
Rechtstreeks 2u00
vanaf
€ 25 *
Brussel - Rotterdam
Rechtstreeks 1u30
vanaf
€ 20 *
Brussel - Schiphol
Rechtstreeks 1u54
vanaf
€ 25 *
Antwerpen - Amsterdam
Rechtstreeks 1u20
vanaf
€ 21 *
Antwerpen - Rotterdam
Rechtstreeks 0u50
vanaf
€ 16 *
JothamvW schreef: ↑do 10 okt 2024, 20:42
Wat is dat eigenlijk, een tarievengamma? Een prijzenhornbach? Een sompraxis? Of is het gewoon Vlaams voor tarievenstructuur?
Gamma is gebruikelijk Vlaams voor (vrij vertaald) "het hele aanbod". Je hoort regelmatig reclames met zinnen als "Bekijk het hele gamma bij uw Skoda-verdeler" (Kijk het gehele aanbod bij uw Skoda-dealer)
De Gamma-bouwmarkten heten zo omdat ze "het hele gamma" aan DHZ-gereedschap en materialen hebben.
Is "Amsterdam" (Zuid)-Schiphol maar 6 minuten inclusief stop te Shl (verschil tussen Brussel-Shl en Bru-"Amsterdam")? Bij de meeste huidige IC's de aankomsttijd Shl-Aankomsttijd Asdz 7 of 8 minuten.
Laatst gewijzigd door IIVQ op vr 22 nov 2024, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
EuroCity Direct is weer eens wat nieuws. Blijft men de term IC direct ook aanhouden of verdwijnt deze in de prullenbak nu de HSL IC's verder het land in gaan (nu Lls/Amfs, later Gn/Lw)?
Treintje1989 schreef: ↑do 10 okt 2024, 21:32
EuroCity Direct is weer eens wat nieuws. Blijft men de term IC direct ook aanhouden of verdwijnt deze in de prullenbak nu de HSL IC's verder het land in gaan (nu Lls/Amfs, later Gn/Lw)?
Nee, de term Intercity Direct blijft behouden voor de 1x/uur rijdende trein Lelystad Centrum - Rotterdam Centraal en voor de 2x/uur rijdende trein Amersfoort Schothorst - Breda. Ik zou dus eerder spreken over een Direct-toeslag.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Van Dale schreef:²gam·ma(de/het; v(m) en o; meervoud: gamma's)
1. (harmonisch geschikte) reeks: kleurengamma
In het Groot Woordenboek staat het nog iets uitgebreider:
Van Dale schreef:2. (figuurlijk) een naar sterkte, intensiteit enz. geordende reeks het hele gamma van onderwijsvakken
vergelijk: kleurengamma
En daarmee zijn we bij de bij de betekenis die hier bedoeld wordt. Niet verder gemarkeerd als "Vlaams" of ieder dergelijks. Misschien in Nederland niet zo gebruikelijk meer als toen de Gamma werd opgericht.
Er staat nu bij NMBS een bijkomende pagina online met voor beide treinen info over de tarieven, maar zonder de exacte tarieven.
Hier het gedeelte over de "snelle" EuroCity Direct Brussel-Amsterdam:
Tarieven Eurocity Direct
Voor reizen met de Eurocity Direct gelden er specifieke tarieven :
Flex:
Voor een enkele reis of een heen- en terugreis
Ticket geldig op eender welke trein en eender welk tijdstip op het vermelde traject en de vermelde reisdatum
Te koop tot het laatste moment vóór het vertrek
100% terugbetaalbaar bij annulering ten minste één dag voor de reisdatum
Saver:
Voor een enkele reis of een heen- en terugreis. Enkel geldig op de vermelde trein, op het uur dat je tijdens je aankoop selecteerde.
Beperkt aantal tickets beschikbaar, met 25% of 40% korting t.o.v. het Flex tarief. Aankoop mogelijk tot respectievelijk 3 of 5 dagen voor de reisdatum.
Niet beschikbaar tijdens piekuren
Terugbetaling mogelijk bij annulering tot 1 dag vóór de reisdatum (mits afhouding van €5 per ticket).
Kinderen jonger dan 12 jaar reizen gratis indien ze begeleid zijn door een volwassene van min. 18 jaar (max. 4 gratis kinderen per volwassene. Als er meer kinderen per volwassene zijn, moet vanaf het 5e kind een Standard Kids ticket gekocht worden.) https://www.b-europe.com/NL/Treinen/EuroCity/Tarieven
Fiets aan boord van EuroCity en Eurocity Direct
Aan boord van de EuroCity en Eurocity Direct kunnen om veiligheidsredenen maximaal 4 fietsen worden meegenomen. Hiervoor koop je een speciaal fietsticket online, via ons Contact Center of in stations met verkoop van internationale tickets.
De prijs voor een fietsticket tussen België en Nederland is afhankelijk van de afstand. Voorbeelden (prijs per enkele reis):
Brussel-Breda: €7,50
Brussel-Rotterdam: €10,30
Brussel-Amsterdam: €14,10
Antwerpen-Breda: €5,40
Antwerpen-Rotterdam: €8,20
Antwerpen-Amsterdam: €12
Omdat het aantal plaatsen beperkt is, raden we jou aan om buiten de piekuren te reizen. De reiziger moet zelf en op eigen risico zijn fiets in- en uitladen.
Volgens de voorwaarden inzichtelijk bij het boeken van kaartjes op de site van NS International zijn NS kortingskaarten niet geldig tussen Rotterdam Centraal en Hazeldonk Grens. Dat is toch wel even een schokkende prijsstijging dan…
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dit is een gesubsidieerde treindienst en een netkaart is een verplicht voorgeschreven product in de concessie, dus het is op zijn minst merkwaardig om dan plotseling op een lijn van 50 kilometer de 100% korting niet meer aan te bieden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nog wat citaten uit de persberichten van NS en NMBS van vandaag, gedeelte snelle EurocIty Direct. Deze snelle trein wordt blijkbaar met een kleine "c" geschreven, in tegenstelling tot de trage EuroCity.
De treintickets voor de Eurocity Direct en EuroCity zijn vanaf vandaag te boeken via NS International. De prijzen variëren en worden bepaald door het moment van boeken, moment van reizen en de mate van flexibiliteit. Voor reizigers tot en met 25 jaar en groepen gelden speciale kortingen. https://nieuws.ns.nl/eerste-reizigers-m ... r-brussel/
De Eurocity Direct wordt samen met de Nederlandse Spoorwegen (NS) ingelegd en zal er 45 minuten sneller over doen tussen Brussel-Zuid en Amsterdam-Zuid (een reistijd van 2u07 tijdens de week en 2 uur tijdens het weekend; telkens vertrek op xx’49 in Brussel-Zuid).[...]
Een flex tarief tussen Brussel en Amsterdam is al beschikbaar vanaf 64,10 EUR (2de klas): met een "flex" tarief kan een klant eender welke trein op de vermelde reisdatum nemen.
Voor de Eurocity Direct zijn ook zeer voordelige “saver” tarieven beschikbaar die geldig zijn voor de gekozen trein op bepaalde dagen (zonder zitreservatie): Deze tickets kunnen tot enkele dagen voor de reisdatum gekocht worden. Het laagste “saver” tarief tussen Brussel en Amsterdam is er vanaf 25 EUR. Wie gebruikt maakt van een “saver” tarief dient in tegenstelling tot het flex tarief wél een specifieke trein te boeken.
Suus schreef: ↑wo 16 okt 2024, 15:32
Dit is een gesubsidieerde treindienst...
Net zoals de Eurostar (vervoerder NS) naar Parijs en Londen, in Nederland deel van het Hoofdrailnet tot eind dit jaar.
Geldt daar de 100% NS-korting tot de grens?
De treinen van Eurostar staan in de huidige concessie in artikel 63 en het deel over tarieven voor internationale treinen op de HSL Zuid gaat alleen over artikel 62, dus nee. Daarnaast is de huidige concessie niet gesubsidieerd en de nieuwe wel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ik kan er natuurlijk overheen lezen, maar onder andere in het nieuwsbericht op nieuws.ns.nl wordt met geen woord gerept over Lelystad en Almere. Is dat puur om de verbinding eenvoudig te benoemen (Amsterdam kent iedereen) of zit er iets anders achter? Nu lijkt het alsof de trein altijd vanaf Amsterdam Zuid gaat rijden… of gaat de verlenging naar de Flevopolder niet door?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/ Updates: 25-05-2025NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam! 14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Suus schreef: ↑wo 16 okt 2024, 15:32
Dit is een gesubsidieerde treindienst en een netkaart is een verplicht voorgeschreven product in de concessie, dus het is op zijn minst merkwaardig om dan plotseling op een lijn van 50 kilometer de 100% korting niet meer aan te bieden.
De treindienst staat weliswaar in de nieuwe concessie, maar voor de internationale treinen wenste de politiek geen tarifaire verplichtingen op te leggen. Dus ja, dan kun je dit soort dingen krijgen.