Concessie Achterhoek-Rivierenland (2010-2025)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2010-2025)

Bericht door Milco »

Er staat niet dat dat doorgevoerd gaat worden toch? Ik zie dat enkel terug bij het "Terugvalscenario".
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
22-06-2025 NIEUW --> 116 foto's uit de provincies Noord-Brabant, Utrecht en Gelderland!
25-05-2025 --> 30 foto's uit Amsterdam!
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Ik kan op zich nog wel begrijpen dat Arriva de route in Ammerzoden wil versnellen, maar je kunt de twee haltes in Well nog steeds gewoon bedienen door terug te rijden via (de straten) Heust of Onderwaard.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
TomSteyl

Bericht door TomSteyl »

Ik had serieus hier meer moord-en-brand-geschreeuw verwacht nav dit vervoerplan. Het riekt (in mijn ogen) naar het stevig onder druk zetten van de provincie Gelderland. Ik kan me voorstellen dat die laatste weer denkt om Arriva gewoon aan haar contract te houden.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
MdJ

Bericht door MdJ »

Let hierbij even op de versie en status: versie 1.8, status concept en vertrouwelijk van afgelopen juli.

Er zijn opmerkingen eerder gemaakt over SOV (zie vervoersplan EBS/IJssel Vecht) waarin pas in juli duidelijkheid was over SOV.

Gezien het hoge versienummer (er zijn meerdere versies, dat duidt op eerder beginnen) heeft Arriva Achterhoek/Rivierenland een scenario geschetst "wat als".

De definitieve versie waar meer duidelijkheid over SOV (en het verwerken van reacties op dit plan) hebben we nog niet hier voorbij zien komen.
Bij twijfel: gebruik beton.
busentrein
Contacteer:

Bericht door busentrein »

Inmiddels heeft de provincie ook van zich laten horen in de pers

https://www.gelderlander.nl/doetinchem/ ... ~a4ab1935/

Provincie gaat absoluut niet akkoord met de plannen van Arriva.
Nitein-Repart

Bericht door Nitein-Repart »

Was ook wel te verwachten dat de Provincie niet akkoord gaat met het opheffen van de gehele weekenddienstregeling van alle busdiensten in de Achterhoek en Rivierenland, wat ook geldt voor bijvoorbeeld Enschede-Groenlo wat toch wel een drukkere verbinding is. Bovendien zijn er ook andere bespaarmogelijkheden die minder pijn doen, zoals de buslijnen op werkdagen buiten de spits 1x per uur laten rijden of de treindiensten 's avonds en in het weekend 1x per uur laten rijden.
-
huibf
Donateur

Bericht door huibf »

Ik heb dat terugval scenario even gelezen.

Dat ze het überhaupt al op durven schrijven.
Ze zouden ook kunnen opschrijven.

" Het gehele management van de Arriva concessie Achterhoek-Rivieteland werken tot aan het einde van de concessie voor een 0 euro tarief op basis van een 40 uurige werkweek."

Het is namelijk zo zo onzinnig als die gehele pagina in het vervoersplan of in Brabantse termen te blijven "ze praten poep"

Een Provincie die zich niet onder druk laat zetten.
Je schrijft je in op een concessie en daarme ga je dus een bepaald risico aan.
Er zal zeker iets over de SOV kaart in staan.

Arriva Rivierenland kan gewoon bij 'papa' aankloppen voor meer Euros.

Personeelstekorten is een ander dingetje. Maar ook hier krijgt de vervoerder gewoon een boute en wordt er 1:1 gekort in DRU.
huibf
Donateur

Bericht door huibf »

Nitein-Repart schreef: do 10 okt 2024, 12:41 Was ook wel te verwachten dat de Provincie niet akkoord gaat met het opheffen van de gehele weekenddienstregeling van alle busdiensten in de Achterhoek en Rivierenland, wat ook geldt voor bijvoorbeeld Enschede-Groenlo wat toch wel een drukkere verbinding is. Bovendien zijn er ook andere bespaarmogelijkheden die minder pijn doen, zoals de buslijnen op werkdagen buiten de spits 1x per uur laten rijden of de treindiensten 's avonds en in het weekend 1x per uur laten rijden.
Management een jaar geen salaris uitbetalen scheelt ook.
T-hijs

Bericht door T-hijs »

Ik weet niet waarom je die opmerking maakt, maar dat scheelt echt niet in de tekorten die (in dit geval) Arriva oploopt. Dat laatste bedrag loopt in de honderden miljoenen; op dat bedrag voel je die salarissen niet.
F.k.a. Bollenstad
gkw1969

Bericht door gkw1969 »

Je kunt merken dat jullie geen chauffeurs zijn en al helemaal geen verstand van het OV hebben.
Openbaar Vervoer is een gesubsidieerde levensbehoefte.
Ja, de vervoerder schrijft in onder voorwaarden, maar…. de tijd haalt ons soms in. Waar Arriva op reageert is o.a. de VERLAGING van de bijdrage vanuit de overheid. Dat heeft helemaal niets te maken met dat Arriva meer geld wil hebben. Nee, de regering verlaagt de bijdrage aan de provincies waardoor de provincies zeggen dat er minder geld beschikbaar is. Arriva wil gewoon voldoende geld om dat uit te voeren wat afgesproken is, maar de provincie zegt dat niet meer te kunnen betalen omdat ze uit Den Haag minder krijgen.
En dat, beste mensen, krijg je als je 2 PVV-ers op het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zet die in hun verkiezingsprogramma hadden staan dat we weer 130 km/u moeten gaan rijden en meer geld voor asfalt beloofd. En ja, dan moet er bezuinigt worden. (Voor de goede sier hebben ze dan nog wel “geregeld” dat de prijsverhoging bij de NS is gehalveerd, en je mag 3 maal raden waar dat geld vandaan komt)
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Als ik het goed begrijp uit het nieuwsartikel loopt dit niet via de provincie's, maar is het een direct contract tussen het ministerie van onderwijs en de vervoerders gezamenlijk.
Ik vraag me wel af hoe het nou zit met de legale kant als de bezuiniging toch doorgaat - de provincie zegt dat Arriva zelf verantwoordelijk is voor meer- en minderinkomsten, en dit tekort dus voor eigen rekening zal moeten nemen. Klopt dat?
DPDelft
OVNL-beheerder

Bericht door DPDelft »

Vervoerders krijgen, hoofdzakelijk, twee financieringen vanuit de overheid: de exploitatiesubsidie van de OV-autoriteit (provincie, Vervoerregio of I&W voor NS) en het geld voor de studenten ov-kaart van het ministerie van OCW.

Het ministerie van OCW koopt het reisproduct voor studenten in bij de vervoerders. De kosten daarvan zijn op basis van het gebruik van de studenten ov-kaarten en worden iedere paar jaar opnieuw vastgesteld. Dat vaststellen is met Corona nog een jaar extra uitgesteld maar is gebaseerd op het gebruik in 2022 (dacht ik, kan ook 2023) zijn.

In ieder geval is het gebruik toen veel lager geweest dan de vorige meting (door minder studenten en minder reisbewegingen per student) waardoor de kosten voor OCW fors omlaag gaan. In veel concessies is het reisproduct een behoorlijke inkomstenbron van de concessie en wordt er dus meer mee gefinancierd dan puur studentenlijnen. Als die financiering dus een flinke afname kent zal je als veevoeder moeten gaan bezuinigen want de vervoerder is in vrijwel alle concessies opbrengstverantwoordelijke.

Afspraken over het aanbod zijn echter gemaakt met de regionale overheid. Het studenten reisproduct is gewoon een inkomstenbron voor de vervoerder en zal vermoedelijk vallen onder het risico van de vervoerder.

De bezuiniging voor de stadsvervoerders in Den Haag, Rotterdam en Amsterdam komt door de gemeentelijke uitkering van het Rijk en daar de bezuinigingen op. Dat zorgt wel voor een vermindering van de exploitatie subsidie en dus voor de inkoop van minder DRU's.
huibf
Donateur

Bericht door huibf »

T-hijs schreef: do 10 okt 2024, 15:10 Ik weet niet waarom je die opmerking maakt, maar dat scheelt echt niet in de tekorten die (in dit geval) Arriva oploopt. Dat laatste bedrag loopt in de honderden miljoenen; op dat bedrag voel je die salarissen niet.
Dat weet ik ook wel. Ik snap ook niet dat Arriva dergelijke opmerkingen maakt 😇
T-hijs

Bericht door T-hijs »

huibf schreef: do 10 okt 2024, 15:04 Management een jaar geen salaris uitbetalen scheelt ook.
Ik doelde op deze nodeloos stigmatiserende en tendentieuze opmerking, niet over een opmerking van Arriva. Maar iets in mij zegt dat je dat wel wist.
F.k.a. Bollenstad
Philip

Bericht door Philip »

gkw1969 schreef: do 10 okt 2024, 22:40 Je kunt merken dat jullie geen chauffeurs zijn en al helemaal geen verstand van het OV hebben.
Openbaar Vervoer is een gesubsidieerde levensbehoefte.
Ja, de vervoerder schrijft in onder voorwaarden, maar…. de tijd haalt ons soms in. Waar Arriva op reageert is o.a. de VERLAGING van de bijdrage vanuit de overheid. Dat heeft helemaal niets te maken met dat Arriva meer geld wil hebben. Nee, de regering verlaagt de bijdrage aan de provincies waardoor de provincies zeggen dat er minder geld beschikbaar is. Arriva wil gewoon voldoende geld om dat uit te voeren wat afgesproken is, maar de provincie zegt dat niet meer te kunnen betalen omdat ze uit Den Haag minder krijgen.
En dat, beste mensen, krijg je als je 2 PVV-ers op het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zet die in hun verkiezingsprogramma hadden staan dat we weer 130 km/u moeten gaan rijden en meer geld voor asfalt beloofd. En ja, dan moet er bezuinigt worden. (Voor de goede sier hebben ze dan nog wel “geregeld” dat de prijsverhoging bij de NS is gehalveerd, en je mag 3 maal raden waar dat geld vandaan komt)
Mag het ietsje vriendelijker qua toon?

Arriva is opbrengstverantwoordelijk. Het risico op een lagere bijdrage vanuit de rijksoverheid komt daarom voor rekening van Arriva. Zij hebben daarvoor een contract ondertekend. De provincie Gelderland zal er alles aan doen om de korting vanuit de rijksoverheid te voorkomen. Dat betekent niet dat deze extra kosten voor rekening van de provincie Gelderland moeten komen. De provincie is geen partij in de overeenkomst tussen Arriva en de rijksoverheid. Arriva heeft bovendien niet aangetoond dat zij geen geld hebben om te rijden volgens afspraken. Zij hebben immers geen faillissement aangevraagd. Dit is gewoon de juridische stand van zaken. Je kunt dat onnodig hardhandig vinden, maar zo zit het wel. Arriva weet dat zelf ook en probeert de provincie onder druk te zetten met dit vervoerplan. Als de provincie Gelderland verplicht was om bij te springen, hadden ze niet dit vervoerplan aangeleverd, maar een rechtszaak gestart tegen de provincie. Arriva heeft echter zelf met de provincie afgesproken om hetzelfde aantal DRU te bieden in 2025.

Dat er nu een achterlijk kabinet zet, daar ben ik het helemaal mee eens overigens.
huibf
Donateur

Bericht door huibf »

T-hijs schreef: vr 11 okt 2024, 07:36
huibf schreef: do 10 okt 2024, 15:04 Management een jaar geen salaris uitbetalen scheelt ook.
Ik doelde op deze nodeloos stigmatiserende en tendentieuze opmerking, niet over een opmerking van Arriva. Maar iets in mij zegt dat je dat wel wist.
Ik doel inderdaad ook op het nodeloos tendentieuze bericht van Arriva.
Goed dus ook dat de Provincie het negeert.

Philip schreef: vr 11 okt 2024, 09:28 Dat er nu een achterlijk kabinet zet, daar ben ik het helemaal mee eens overigens.
Heb je een beter alternatief. Die kortingen van de SOV kaar zijn al jaren een discussiepunt.
Helaas zijn onderwijsinstellingen niet in staat om te starten op 10 uur. Het is even een gedragsverandering en niet alleen voor het onderwijs, maar de hele samenleving moet zich dan aanpassen. Kan niet is te gemakkelijk.
Selivio

Bericht door Selivio »

Wellicht dat ik wat gemist heb, maar waarom gaat Arriva juist hier er zo hard in? Je zou denken dat dit dan zou moeten spelen bij de overgrote meerderheid van de concessie-gebieden, maar daar lees/hoor je niet zulke extreme maatregelen als nu in Achterhoek-Rivierenland...
Grt. Stefan
Jonkervoort

Bericht door Jonkervoort »

Het zou natuurlijk best kunnen dat dit bij andere concessies ook gebeurd is, het gaat immers om een vertrouwelijke "tussenversie", die zien we niet overal. Ik kan me wel voorstellen dat het in Achterhoek-Rivierenland meer speelt dan elders, omdat het grotendeels een plattelandsconcessie is. Vrijwel alle volwassenen hebben dus een auto, dus scholieren en studenten vormen dan (lijkt mij) een groter deel van de reizigers.
iamthedutchdude

Bericht door iamthedutchdude »

Van 16 november t/m 1 december zijn er werkzaamheden tussen Elst en Tiel, waardoor er daar geen treinen rijden. Voor bijna alle stations wordt er treinvervangend vervoer ingezet.

... ja, je leest het goed: BIJNA alle stations. Want hoe je in die periode op Hemmen-Dodewaard moet komen meldt Arriva niet, alleen dat het treinvervangend vervoer er niet stopt.

Heeft Arriva geen verplichting om treinvervangend vervoer in te zetten naar Hemmen-Dodewaard, net als voor alle andere stations?
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Zowel Hemmen als Dodewaard lagen toch dichter bij een ander station dan dat ze bij Hemmen-Dodewaard liggen? Is er dan überhaupt een reden voor een reiziger om naar Hemmen-Dodewaard te willen als er geen treinen rijden?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
cassie127

Bericht door cassie127 »

Daarnaast zijn de wegen rondom station Hemmen-Dodewaard niet echt geschikt voor een grote bus. Een pendel met een taxibusje zou wel kunnen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

De laatste keer dat ik TVV meemaakte tussen Tiel en Elst reed er ook geen grote bus overigens, maar een 15-persoons busje met Duits kenteken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
albertjan96

Bericht door albertjan96 »

Denk dat station Hemmen-Dodewaard op de lijn wel het minst gebruikte station, dus kan opzich wel begrijpen dat dat station wordt overgeslagen. Het zou me niks verbazen als het station ooit nog een keer opgeheven wordt wegens een te laag aantal instappers. Vooral buiten de spits stapt hier zelden iemand in- of uit/ Voor het grootste gedeelte van Dodewaard is Opheusden net zo dichtbij, en vanuit Hemmen station Zetten-Andelst.

Overigens reed er tijdens grootschalige werkzaamheden in 2017 TVV wat Hemmen-Dodewaard wél aan deed; er is ook een halte voor treinvervangend vervoer
Bus moest toen wel binnendoor rijden tussen Zetten-Andelst en Opheusden. Als je Hemmen-Dodewaard overslaat kun je alle haltes snel vanaf de snelweg bereiken.
Durashift

Bericht door Durashift »

Selivio schreef: vr 11 okt 2024, 12:51 Wellicht dat ik wat gemist heb, maar waarom gaat Arriva juist hier er zo hard in? Je zou denken dat dit dan zou moeten spelen bij de overgrote meerderheid van de concessie-gebieden, maar daar lees/hoor je niet zulke extreme maatregelen als nu in Achterhoek-Rivierenland...
Dit zal bij alle concessies spelen, dat er minder geld te verdelen wordt in 2026. Dit betreft namelijk de (generieke, efficiency) korting van 10 procent op de zgn. brede doel uitkering.
(..)
In het Hoofdlijnenakkoord van het kabinet stond prominent het ‘afschaffen van alle specifieke uitkeringen vanaf 2026’ – dat wil zeggen met uitzondering van de brede doeluitkering voor de bijstand. Na aftrek van 10 procent efficiencykorting zouden die middelen aan het gemeentefonds worden toegevoegd.
Controlelast

Die efficiencykorting zinde de decentrale overheden niet, wel het afschaffen van de zogeheten Spuks. Het aantal specifieke uitkeringen was immers gestegen van 16 in 2018 naar 154 in 2023. Gemeenten – en ook provincies – vonden dat die toename hun mogelijkheden beperkt om autonome beleidskeuzes te maken. Daarnaast brengen de specifieke uitkering veel administratieve- en controlelasten met zich mee.(..)
https://www.binnenlandsbestuur.nl/finan ... itroeibaar

Voorbeeld uit regio A'dam.
(..)Het kabinet wil de Brede doeluitkering, het fonds van de vervoerregio’s in Amsterdam en Rotterdam/Den Haag, korten met 10 procent. Vervoerregio’s in Amsterdam (VRA) en MRDH luiden de noodklok over deze bezuiniging van 110 miljoen euro.

De vervoersorganisaties sturen vandaag een brandbrief naar fractievoorzitters in de Tweede Kamer. “Deze korting, die ingaat vanaf 2026, heeft verstrekkende gevolgen voor de bereikbaarheid en betaalbaarheid van het ov en voor de 4 miljoen reizigers die wij vertegenwoordigen”, schrijven zij.(..)
https://groot-waterland.nl/2024/09/17/k ... s-duurder/
iamthedutchdude

Bericht door iamthedutchdude »

Daniel schreef: di 05 nov 2024, 21:36 Zowel Hemmen als Dodewaard lagen toch dichter bij een ander station dan dat ze bij Hemmen-Dodewaard liggen?
Vrijwel heel Dodewaard ligt over de weg (hemelsbreed is een ander verhaal) dichter bij Hemmen-Dodewaard dan bij Opheusden. Alleen het industrieterrein (waar logischerwijs niet veel reizigers zullen wonen) ligt dichter bij Opheusden.

Hemmen ligt inderdaad wel grotendeels dichter bij Zetten-Andelst.
Daniel schreef: di 05 nov 2024, 21:36 Is er dan überhaupt een reden voor een reiziger om naar Hemmen-Dodewaard te willen als er geen treinen rijden?
Hoewel ik je argument begrijp, zou het niet zo moeten zijn dat Arriva die beslissing neemt. Dat is namelijk een keuze die de reiziger zou moeten maken. Als je een verplichting hebt om treinvervangend vervoer te regelen, dan moet ook die hele trein vervangen worden en niet enkele stations naar keuze van de vervoerder.

En voor de duidelijkheid: voor het aantal reizigers dat van/naar Hemmen-Dodewaard reist zou zelfs een voorziening waarbij er voor de reiziger een taxi van Hemmen-Dodewaard naar Opheusden/Zetten-Andelst (afhankelijk van reisrichting) geregeld wordt al voldoen. Probleem is nu echter dat de reiziger straks de extra reiskosten die hij/zij/die maakt maar weer terug moet zien te krijgen van Arriva (o.b.v. de EU-verordening 2021/782).
albertjan96 schreef: di 05 nov 2024, 22:28 Als je Hemmen-Dodewaard overslaat kun je alle haltes snel vanaf de snelweg bereiken.
Het aandoen van Hemmen-Dodewaard kost slechts 2 minuten meer t.o.v. over de snelweg. Als die twee minuten nu ervoor zouden zorgen dat daarmee de rit niet meer te redden is binnen een heel of half uur, zou ik de keuze om Hemmen-Dodewaard over te slaan nog enigszins logisch vinden. De rit zonder Hemmen-Dodewaard kost echter in beide richtingen 1u01. Toevoegen van Hemmen-Dodewaard zou hier dus 2 minuten bij optellen om op een reistijd van 1u03 te komen. Als ik dan naar de rijtijdenwet kijk, kost je dat dus omlooptechnisch (zowel voertuig als chauffeur) niets extra.

Komt nog bij dat er dus ook met één taxibusje tussen Opheusden en Zetten-Andelst gereden kan worden in een halfuursdienst (9 minuten per richting, dus in 18 minuten ben je rond) of zelfs simpelweg pendelen tussen Hemmen-Dodewaard en één van die twee stations.

-----------------------------------------------------

In aansluiting hierop trouwens: hoe gaat dat met de uitgevallen 31100 tussen Arnhem en Elst? Moeten de reizigers daar ingecheckt blijven bij Arriva maar reizen in de trein van NS, of moet de reiziger overchecken naar NS en dan maar weer zien hoe die de extra reiskosten (vanwege bijv. ongeldig OV-Oost-abonnement) terugkrijgt?
Plaats reactie