Zugbindung DB

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Plaats reactie
henrivanderweijden

Zugbindung DB

Bericht door henrivanderweijden »

Een vriend van mij heeft 2 weken geleden een super sparpreis bij DB geboekt voor 18 okt.
Arnhem RE19 vertrek 15.45 uur.
Via Oberhausen RE3, Hamm RE 11, Kassel W ICE 635, Nürnberg ICE 821 naar München 0.38 uur.
(Waar begin je aan, maar goed).
Nu kreeg hij gisteren een mail van DB dat er werkzaamheden zijn ergens tussen Paderborn en Kassel en dat er SEV is.
Vertrek uit Arnhem wordt 14.45 uur.

Verder geen melding dat treinbinding is vervallen.
Nu mijn vraag:
Mag dit zomaar?
Of vervalt de treinbinding en mag hij bv ook gewoon om 15.45 uur uit Arnhem vertrekken en vanaf het Ruhrgebiet de ICE via Frankfurt naar München nemen?
verfmeer

Re: Zugbindung DB

Bericht door verfmeer »

Zugbindung vervalt zodra de verwachte aankomsttijd meer dan 20 minuten later is dan op het ticket, met gelijk of later vertrek bij het beginstation. In dit geval zou jouw vriend pas om 6:04 aankomen, dus dat zit wel goed.
De vraag is of ook de Streckebindung (de verplichting om via de route op het ticket te reizen) vervalt. Met meer dan 5 uur vertraging bij gelijk of later vertrek verwacht ik van wel, maar ik kan dat niet ergens duidelijk vinden.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Je bent niet verplicht om een uur eerder te vertrekken. Als DB een andere dienstregeling voorstelt, dan is dat niet meer dan dat: een voorstel.
Je rechten hangen af van de te verwachten vertraging op de eindbestemming als je op de geboekte tijd vertrekt. Zo te zien zou je pas de volgende ochtend aankomen als je de geboekte route zou volgen. Dat is meer dan 1 uur (edit: in Duitsland al vanaf 20 minuten) dus de treinbinding is automatisch vervallen.
Gebruik de DB-planner om een alternatief te vinden. Vertrek om 15:45 met 1 overstap in Duisburg of Düsseldorf op ICE 729, München Hbf 23:17 lijkt me wel aantrekkelijk.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

verfmeer schreef: zo 13 okt 2024, 12:06 De vraag is of ook de Streckebindung (de verplichting om via de route op het ticket te reizen) vervalt. Met meer dan 5 uur vertraging bij gelijk of later vertrek verwacht ik van wel, maar ik kan dat niet ergens duidelijk vinden.
Die vervalt ook automatisch. Vanaf 1 uur vertraging sowieso wegens EU-Verordening 2021/782 artikel 18, want 1 van de opties is: "voortzetting van de reis of vervoer langs een andere route naar de eindbestemming bij de vroegste gelegenheid en onder vergelijkbare vervoersomstandigheden"
verfmeer

Bericht door verfmeer »

Ik vind het ook altijd wel fijn om het op de website van de vervoerder te vinden. Met conducteurs wil je het liefst niet over EU-verordeningen beginnen. Ik heb het nu ook op de DB-website gevonden: https://www.bahn.de/service/fahrplaene/ ... m-fahrplan
Sie haben ein Sparpreis-Ticket gebucht (mit Zugbindung)?

Sollte Ihre gebuchte Verbindung nicht mehr möglich sein (Zug- oder Haltausfall), dürfen Sie mit einem anderen Zug fahren.

Dies können Sie auch, wenn eine Verspätung von mindestens 20 Minuten am Zielort zu erwarten ist. Dann können Sie bei nächster Gelegenheit die Fahrt auf der gleichen Strecke oder über eine andere Strecke fortsetzen oder die Fahrt zu einem späteren Zeitpunkt antreten, wenn dadurch die Ankunftsverspätung am Zielbahnhof verringert werden kann.
Vertaling:
Heeft u een Sparpreis-Ticket geboekt (met Zugbindung)?

Als uw geboekte aansluiting niet meer mogelijk is (annulering van trein of halte), kunt u met een andere trein reizen.

U kunt dit ook doen als u op uw bestemming een vertraging van minstens 20 minuten verwacht. U kunt uw reis dan bij de eerstvolgende beschikbare gelegenheid voortzetten op hetzelfde traject of via een ander traject, of uw reis op een later tijdstip beginnen als dit de vertraging bij aankomst op het station van bestemming kan beperken.
verfmeer

Bericht door verfmeer »

rvdborgt schreef: zo 13 okt 2024, 12:10 Gebruik de DB-planner om een alternatief te vinden. Vertrek om 15:45 met 1 overstap in Duisburg of Düsseldorf op ICE 729, München Hbf 23:17 lijkt me wel aantrekkelijk.
8 minuten eerder vertrekt de ICE uit Arnhem. Daarmee kan de vriend van henrivanderweijden ICE 727 halen in Duisburg, Düsseldorf, Keulen of Frankfurt en al om 22:10 in München Hbf zijn. Dat lijkt mij een nog beter advies.
Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

Waarschijnlijk staat, als het kaartje in de DB app geladen wordt, bij het reisadvies van het ticket de melding dat de treinbinding is opgeheven. Daarmee kan je discussies met HC's voorkomen, zelfs al heb je gelijk omdat de treinbinding opgeheven is.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
henrivanderweijden

Bericht door henrivanderweijden »

Iedereen bedankt voor de reacties. Ik heb ze aan hem doorgestuurd.

Over de melding van treinbinding vervallen stond niets in de App. Alleen een nieuw reisadvies met een uur eerder vertrek.
Plaats reactie