Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
- Suus
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Bayonne is een fijn stadje inderdaad, en de stranden bij Biarritz zijn misschien wel de mooiste van Frankrijk. Ik ben er graag 

Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- ArrivaBas
- Contacteer:
Op station Hasbergen, tussen Osnabrück en Münster, heeft de Deutsche Bahn anderhalf perron opgehoogd naar Europese maatstaven:
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
- ICE11
In Bad Kreuznach in Rheinland-Pfalz rijden de bussen nu op oude frituurvet. Nog komt dit vooral uit de horeca en industrie, maar toekomstig wil men het ook van privehuishoudens inzamelen:
https://www.tagesschau.de/inland/region ... t-100.html
https://www.tagesschau.de/inland/region ... t-100.html
-
- Donateur
Toch wel mooi, hoe Duitsland vooroploopt. Kun je er nu ook al met een strippenkaart reizen, of is het nog steeds handje contantje met dee-marken bij de chauffeur afrekenen?
- Hainje
Dat laatste is mijn meest recente ervaring.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
-
- Donateur
-
Goeie zaak dat ze daar nog betaalmogelijkheden hebben waarbij je gegevens niet bij elke transactie in een grote databank gestopt worden.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
-
Dan zal ik wel prominent in deze databank voorkomen aangezien ik sinds corona nog amper cash afrekent. 

- Suus
- Contacteer:
Daarom hebben ze nu in Hamburg contant geld afgeschaft in de bus. Je kan bij een informatiepunt of tabakszaak nu een betaalpas kopen voor de bus, en ook opladen. In de bus kan je vervolgens je tickets ermee afrekenen.gpvos schreef:Goeie zaak dat ze daar nog betaalmogelijkheden hebben waarbij je gegevens niet bij elke transactie in een grote databank gestopt worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- ICE11
Sinds enkele weken kan men in Aachen ook pinnen in de bus, maar de weinige klanten die dat tot nu toe bij mij gedaan hebben waren allemaal toeristen uit NL en nog geen enkele ingezetene. 

- ArrivaBas
- Contacteer:
Ik zag afgelopen zondag in een aantal bussen van de Regionalverkehr Köln ook pinterminals bij de chauffeur hangen. Zou het Deutschlandticket ervoor zorgen dat de wagenverkoop dusdanig afgenomen is dat het contante wisselgeld steeds moeilijker rond te krijgen is?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
Het lijkt mij niet dat een daling van de verkoop er opeens voor zorgt dat je problemen krijgt met het wisselgeld.
-
Zowel in Berlijn als blijkbaar in Hamburg kan je niet meer contant betalen in de bus. Als er echt maar een paar reizigers per dag per bus contant betalen snap ik die afweging wel (zowel kosten als het risico op diefstal/beroving), al ben ik er niet blij mee.
Je "daarom" snap ik niet helemaal, contant geld werkt nog altijd het beste qua privacy. Maar verder klinkt die Hamburgse betaalpas wel slim.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
- ICE11
Officiele reden in Hamburg was, citaat: "Das Bargeld im Bus wird abgeschafft, weil es kaum noch jemand nutzt. Pro Bus und Tag werden im Durchschnitt nur zehn Tickets gekauft. Das Deutschlandticket hat dem HVV rund 300.000 neue Abo-Kundinnen und Kunden verschafft, diese kaufen keine Einzeltickets mehr." (Bron: https://www.ndr.de/nachrichten/hamburg/ ... vv750.html)
Overigens is niet alleen contant betalen afgeschaft, maar ook papieren tickets, want de tickets die je in de bus koopt (bij een self-service apparaat, dus de chauffeur doet qua verkoop helemaal niets meer) worden op de prepaid-card opgeslagen.
In de ook in en rondom Hamburg rijdende bussen van de VHH kan je nog steeds contant betalen.
Overigens is niet alleen contant betalen afgeschaft, maar ook papieren tickets, want de tickets die je in de bus koopt (bij een self-service apparaat, dus de chauffeur doet qua verkoop helemaal niets meer) worden op de prepaid-card opgeslagen.
In de ook in en rondom Hamburg rijdende bussen van de VHH kan je nog steeds contant betalen.
-
Kaartcontrole op zijn Portugees: De conducteur vraagt of ik Diederickx ben, ik zeg ja, de conducteur zegt in orde en gaat door met de volgende klant. En ik kan mijn ongetoonde ticket weer opbergen. Iets zegt mij dat dit niet waterdicht is en wellicht tot privacy-vragen leidt, maar toch schijnt het te werken. Ik had, net als de meeste van mijn medereizigers, een e-ticket in een trein met verplichte plaatsreservering.
Overigens, in de metro van Porto ben ik vrijwel alle ritten gecontroleerd, dat is toch knap.
Overigens, in de metro van Porto ben ik vrijwel alle ritten gecontroleerd, dat is toch knap.
Laatst gewijzigd door diederickx op do 17 okt 2024, 00:21, 1 keer totaal gewijzigd.
- Suus
- Contacteer:
Ik zat vandaag op lijn E22 van de TEC tussen Chapon-Seraing en Waremme in een voor mij onbekend bustype van MAN van Hansea. Nazoeken op het internet leert dat ik in een MAN Lion's Intercity zat. De bus moet behoorlijk nieuw zijn geweest, want hij had geen buitenspiegels maar camera's voor de bestuurder binnen.
Waar ik mij echter ernstig zorgen over maak zijn de bagagerekken die in het lagevloersvloersgedeelte boven de stoelen zijn aangebracht. Deze zijn op vier plekken aan de stijlen tussen de ramen vastgeschroefd. Bij al deze vier bevestigen zaten echter duidelijke scheuren in de stijlen, en kon je er op sommige plekken tussendoor kijken. Nu ben ik niet heel technisch aangelegd, maar ik ga dan toch twijfelen of de constructie van de bus zelf deugt
Waar ik mij echter ernstig zorgen over maak zijn de bagagerekken die in het lagevloersvloersgedeelte boven de stoelen zijn aangebracht. Deze zijn op vier plekken aan de stijlen tussen de ramen vastgeschroefd. Bij al deze vier bevestigen zaten echter duidelijke scheuren in de stijlen, en kon je er op sommige plekken tussendoor kijken. Nu ben ik niet heel technisch aangelegd, maar ik ga dan toch twijfelen of de constructie van de bus zelf deugt

-
Klinkt bijna hetzelfde als ik had toen ik in Portugal reisde met een IC. Naam opgeven was voldoende.diederickx schreef: ↑wo 16 okt 2024, 20:05 Kaartcontrole op zijn Portugees: De conducteur vraag of ik Diederickx ben, ik zeg ja, de conducteur zegt in orde en gaat door met de volgende klant. En ik kan mijn ongetoonde ticket weer opbergen. Iets zegt mij dat dit niet waterdicht is en wellicht tot privacy-vragen leidt, maar toch schijnt het te werken. Ik had, net als de meeste van mijn medereizigers, een e-ticket in een trein met verplichte plaatsreservering.
En de metro van Porto is eigenlijk zo ongeveer een tramnet met trams die op de vrije baan rijden en hier en daar een tunnel of een verdiepte ligging
-
- Donateur
Terug van weggeweest: Eurostar Snap. Tot 14 dagen van tevoren kun je (goedkopere) kaartjes kopen voor een specifiek traject; 48 uur van tevoren krijg je te horen met welke trein je mee mag. Beschikbaar voor Londen-Parijs, Londen-Brussel en Londen->Amsterdam, en ook voor Parijs-Brussel, Parijs-Keulen en Parijs-Amsterdam. Loont zich eigenlijk alleen als je in beide steden flexibel bent (aangezien ze je dus in de eerste, maar ook in de laatste trein kunnen zetten op de dag die je kiest), maar wellicht voor sommigen toch interessant.
-
Deutsche Bahn is goed bezig met ICE 2415.
Vertrek van Köln Hbf was met +26, aankomst in Darmstadt was nog maar +10 en de aankomst in Heidelberg was -5.
Zoals het er nu naar uitziet komen we pünktlich aan in Stuttgart
Vertrek van Köln Hbf was met +26, aankomst in Darmstadt was nog maar +10 en de aankomst in Heidelberg was -5.

Zoals het er nu naar uitziet komen we pünktlich aan in Stuttgart

Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
- Suus
- Contacteer:
De IC Berlijn rijdt op 3 treinen maandagochtend na volgende week niet. Oorzaak: problemen in het buitenland, maar welke problemen weet ik (nog) niet.
https://www.nsinternational.com/nl/actu ... GqrG1ierQ7
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Wat mij in de planner op bahn.de opvalt is dat de IC Berlijn met de route Rheine - Osnabrück - Münster - Hamm vermeld wordt, terwijl de aparte website met werkzaamheden aangeeft dat Rheine - Osnabrück gestremd is en er van Rheine rechtstreeks naar Münster gereden wordt (ligt qua route ook meer voor de hand).
Foutje in de planning gemaakt en nu geen capaciteit meer op de bedoelde route?
Doorrijden van Hamm richting Hannover en Berlijn doen ze nu niet toch? Want tussen Hamm en Hannover is volgens DSO sprake van kilometers beschadigd spoor na een ontsporing van een goederentrein.
Foutje in de planning gemaakt en nu geen capaciteit meer op de bedoelde route?
Doorrijden van Hamm richting Hannover en Berlijn doen ze nu niet toch? Want tussen Hamm en Hannover is volgens DSO sprake van kilometers beschadigd spoor na een ontsporing van een goederentrein.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
De 240-241-242-243 reden de afgelopen weken wel via Hamm van/naar Hannover, maar ongetwijfeld via Paderborn, gezien er geen kopgemaakt wordt op de route.
-
Nou lekker, ook week erna dus groot deel geen treinen. Dan maar even reisplanning aanpassen... Toch maar auto meenemen denk ik. Want ik gok dat je met bus stuk langer onderweg bent, en recht op GTBV is natuurlijk niet want aangekondigt denk ik? Want de 3 genoemde treinen rijden alleen op maandag als ik zo lees?Suus schreef: ↑za 19 okt 2024, 22:42 De IC Berlijn rijdt op 3 treinen maandagochtend na volgende week niet. Oorzaak: problemen in het buitenland, maar welke problemen weet ik (nog) niet.
-
Als je je ticket al gekocht hebt heb je gewoon recht op gtbv op basis van de originele reistijd.
-
NS maakt het weer een zoekplaatje, want https://www.nsinternational.com/nl/actu ... f10Mq5A07j waar alleen de 148 en 149 genoemd staan staat nog gewoon online.