Kort Nederlands nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gartlin9

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Gartlin9 »

Nee, niet dat jaar tenminste
Ben erg geïnteresseerd in het ov in Nederland
Selivio

Bericht door Selivio »

BasGeluk schreef: wo 04 sep 2024, 19:48
Daniel schreef: wo 04 sep 2024, 18:00 Aanstaande vrijdag vanaf 12 uur rijden de eerste drie elektrische touringcars van Nederland op het NS vervoer tussen Amersfoort en Harderwijk
Ik lees nergens dat het om NS-vervoer gaat.
https://nieuws.ns.nl/voor-het-eerst-zer ... eindienst/ Ik wel :mrgreen:
Grt. Stefan
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

Dat nieuwsbericht was er nog niet toen ik mijn post plaatste ;)
Gr BasG
regenmaker
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door regenmaker »

Regeerprogramma: Zeeuwse aanpak publiek vervoer voorbeeld voor ov landelijk gebied

Het openbaar vervoer in het landelijk gebied moet beter, stelt het kabinet in het vrijdag verschenen regeerprogramma. Komend najaar wil zij daarover in gesprek met andere overheden, waarbij de aanpak in Zeeland met publiek vervoer als voorbeeld dient.

https://www.mobiliteit.nl/ov/2024/09/13 ... jk-gebied/
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Als nu één provincie een slecht voorbeeld is, is het Zeeland wel. _O-
Op zich heb ik niets tegen deelmobiliteit en vervoer op afroep, maar in Zeeland hebben ze het veel te moeilijk gemaakt met aparte passen enzo.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Nitein-Repart

Bericht door Nitein-Repart »

Die aparte passen zijn ook gewoon ontmoedigingsbeleid, zodat de haltetaxis zo min mogelijk gebruikt wordt en dus belastinggeld scheelt.
-
gkw1969

Bericht door gkw1969 »

Ik zit nou ruim 30 jaar in de mobiliteit, daarvoor jarenlang met mijn vader opgetrokken die lijndienstchauffeur was bij de OAD.
Ik ken de belbus, een initiatief van de OAD begin jaren 80. Octobus, een initiatief van de TET begin jaren 90. Teletaxi, een initatief van ministerie van verkeer en waterstaat. Regiotaxi, een initiatief vanuit provincies. In de Syntus periode probeerden ze in Twente al een combinatie te maken van doelgroepenvervoer, WMO en buurtbus.
Feit is en blijft: je kunt niet mensen met een verstandelijke beperking in dezelfde rit zetten als een scholier die naar school wil of een zwangere vrouw die naar het ziekenhuis wil.

Er zijn enkele initiatieven die redelijk goed lukken, maar een combinatie maken van ritten is schijnbaar moeilijk. Voorbeeld:
In 1994 begon bij de TET, daar werd ik ingedeeld op de octobus. Octobus is in feite de voorloper van de Regiotaxi. We hadden in Almelo 2 busjes rijden overdag en eventueel een taxi die bij kon springen. Omdat er op papier gepland werd per busje werden mensen naar een bepaalde vertrektijd gepraat waardoor er meerdere ritten rond dezelfde tijd met het zelfde busje mee konden. Vooral ritten richting het ziekenhuis. Toen het automatisch plannen ingevoerd werd, in 1996/1997, konden mensen uit Sluitersveld en Schelfhorst in Almelo niet gecombineerd worden richting het ziekenhuis omdat het volgens de postcode niet kon. De wijken liggen naast elkaar en de 2 adressen werden alleen gescheiden door de N349. Maar ik mocht ze niet meer combineren van de planning omdat het systeem aangaf dat het niet paste. Ik moest dus in een kwartier heen en terug naar het ziekenhuis.

Daarbij komt dat mensen niet een half uur van te voren een bus willen reserveren. Ik werk, naast buschauffeur, ook als front office medewerker bij een hotel waarbij gasten die afhankelijk van het OV zijn met de buurtbus, of in de avonduren met RRReis moeten reizen. Gasten komen om 20.00 aan de balie dat ze graag om 20.15 met de bus weg willen. Helaas moet je een half uur van te voren reserveren dus kunnen ze pas om 21.15 met ReserveerRReis weg. Die kiezen wel een andere manier om te reizen.
Dus.... ik ben geen fan van vraagafhankelijk vervoer als vervanger van het OV. Een reiziger heeft meer aan een twee uursdienst die wel op een vast tijdstip komt dan een uursdienst die je moet reserveren en hopen dat die op komt dagen.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Wat dat betreft werkt een flexdienst of Vlinder al een stuk beter, waarbij een half uur daadwerkelijk een half uur is. In jouw voorbeeld is het voor de vervoerder een half uur, maar gekoppeld aan een vaste uurdienst kan de wachttijd voor de reiziger daarmee oplopen tot anderhalf uur. En als je dan pech hebt, sluit die uurdienst op het andere einde ook nog eens niet aan en ben je nog meer tijd kwijt. Dat wordt vaak vergeten.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

gkw1969 schreef: za 21 sep 2024, 10:46Feit is en blijft: je kunt niet mensen met een verstandelijke beperking in dezelfde rit zetten als een scholier die naar school wil of een zwangere vrouw die naar het ziekenhuis wil.
Waarom niet (oprechte vraag)?

Ik vind het heel dubbel. Ik denk dat we pas sinds een paar jaar in een stadium zitten waarin echt vrijwel iedereen een smartphone heeft en altijd overal kan boeken. Voor die paar mensen die dat niet hebben moet je een telefooncentrale hebben. Een goed(!) rit- en combinatie-algoritme én goed verwachtingsmanagement zou tot een fijne reiservaring moeten leiden.

Daarnaast zitten we in een hypernutijdperk. Men is gewend dat als je nu, in een opwelling, zin hebt in etheopisch eten, dat dan ook in 20 minuten voor je deur staat.

Dat kan qua vervoer ook, maar dan moet je een taxi bestellen of je eigen auto klaarzetten. Of het geluk hebben in een gebied te wonen met tientallen eettentjes / hoogfrequent vervoer.

Maar voor mensen die in een klein dorpje wonen, is de keuze beperkt tot thuisblijven of de snackbar die tot 20:00 open is / de lijntaxibus die je een uur van te voren moet bestellen.

Op de een of andere manier wil het gros van de mensen daar (nog) niet aan wennen. Het helpt ook niet dat 9292 daar nog niet zo goed in is. Het schotelt me gerust een reisadvies voor over 5 minuten waarin een "bus" zit die je een half uur van te voren moet bestellen (AML flex) zonder waarschuwing (dwz, alleen als je op de individuele rit klikt) en zonder mogelijkheid direct te boeken (daarvoor moet ik bellen of een app downloaden). Google idem. Er missen dus nog een paar stappen in het makkelijk maken van (kotswoord) "de klantreis".

Ik zou zeggen dat een combinatie van zittend ziekenvervoer, WMO, Valys en laagvolume OV moet kunnen, mits de boeking goed geregeld. Er zijn een paar deelOV-systemen die redelijk werken, zoals Texelhopper of dat systeem in Gelderland waarvan ik niet op de naam kan komen - maar dat wegens gebrek aan geld niet verder is gekomen dan een pilotfase.

En bij dat laatste wringt ook de schoen, OV-autoriteiten verwachten de kwaliteit van vrijwel een taxi voor het geld wat bij een renderende buslijn hoort. Een klein busje is goedkoper, maar de chauffeur (vrijwel) net zo duur als eem gewone bus, en met een bezetting van 2 á 3 mensen (if that) moet er heel veel geld tegenaan. Een bezetting hoger dan 5 is ook weer onrendabel, want als er incidenteel 9 reizigers opdagen moet er een tweede bus komen, en dan is een grote bus alweer goedkoper.

Vandaar dat veel initiatieven een stille dood sterven: er moet veel geld bij vanuit de vervoerder, die de dienst dus zo min mogelijk promoot en actief reizigers wegpest.
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

9292 heeft toch de optie "Plannen met vervoer op aanvraag"?
gkw1969

Bericht door gkw1969 »

IIVQ schreef: za 21 sep 2024, 19:27
gkw1969 schreef: za 21 sep 2024, 10:46Feit is en blijft: je kunt niet mensen met een verstandelijke beperking in dezelfde rit zetten als een scholier die naar school wil of een zwangere vrouw die naar het ziekenhuis wil.
Waarom niet (oprechte vraag)?
Omdat het doelgroepen vervoer destijds niet voor niks is ingevoerd. Het is zaak, met de meeste doelgroepen, dat ze zo kort mogelijk in de bus zitten om niet te lang aan prikkels bloot te staan. Het zou wat zijn als iemand met een autistische stoornis een omweg moet maken omdat er tussendoor iemand nog opgehaald moet worden. Dat gaat hem niet worden. Wij hadden destijds een client van de dagopvang die was al van slag als we 1 iemand uit de groep niet hoefden op te halen en daardoor sneller op de plaats van bestemming waren. Dat werkte de hele dag door op de dagopvang en 's avonds thuis totdat hij ging slapen. En dat soort mensen wil je dan even om laten rijden langs het ziekenhuis?
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Nee, er zijn gradaties. Maar een lichamelijk zwaar gehandicapte vriendin van mij* wilde met 3 vrienden naar een klein dorpje ergens. Zij en 1 begeleider werden met de WMO-taxi opgehaald van het station, terwijl 2 anderen er met het 8-persoons taxibusje mét rolstoellift van hetzelfde bedrijf, maar nu betalend met de OV-chipkaart, achteraan hobbelden. Er waren geen andere reizigers, dus ze reden de hele rit achter elkaar aan.

Er zit meer in allerlei busjes dan zwaar autistische kinderen, ook allerlei mensen die geestelijk prima in orde zijn, of niet maar prima tegen verandering kunnen.
dennistd

Bericht door dennistd »

Een chauffeur van (vermoedelijk) Bak Reizen uit Alkmaar bleek bij een controle niet in het bezit te zijn van een geldig rijbewijs toen hij/zij met een bus vol kinderen vanaf een AZC bij een school in Heemskerk aankwam: https://x.com/ILT_Wegvervoer/status/1838571673542402104
Durashift

Bericht door Durashift »

^^ Jammer dat de tweet dan niet vermeldt of de beste man wél de juiste veiligheidsmaatregelen had getroffen.
DPDelft
OVNL-beheerder

Bericht door DPDelft »

Als ik de Tweets in de reactie lees had de chauffeur wel een geldig rijbewijs maar geen geldige Code95. Code95 is nodig om beroepsmatig te mogen rijden met een bus met passagiers. Zonder Code95 ben je ook niet verzekerd met reizigers.
Heel_Holland_Spot

Bericht door Heel_Holland_Spot »

https://www.ad.nl/amersfoort/hogesnelhe ... ~ac905498/

Op zich een artikel met (voor mij) niet zoveel nieuwe informatie, behalve dan dat Connexxion op de Valleilijn rijdt... (A) Dit laatste zei de directeur van Rover.
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
Bemined

Bericht door Bemined »

Ook nieuw dat de hogesnelheidslijn tot Amersfoort verlengd wordt, tot nu toe was alleen sprake van dat de hogesnelheidstrein verlengd zou worden :X
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Dat moet nogal een lange trein worden dan (A)
iamthedutchdude

Bericht door iamthedutchdude »

Ik heb ook nog nooit gehoord van een hogesnelheidslijn die ergens langs sjeest. Meestal liggen die maar een beetje te liggen... :roll:
RnBn

Bericht door RnBn »

Volgens mij was het probleem de laatste tijd juist dat hij niet bleef liggen ;)
Anderzam

Bericht door Anderzam »

Het is weer tijd voor een Gadgetbahn-idee! Met deze keer in de hoofdrol: de Mall van Leidschendam.
https://www.omroepwest.nl/nieuws/489055 ... onderzocht
As long as I know how to love, I know I'll stay alive.
MaartenD

Bericht door MaartenD »

_O- Van het strand in Scheveningen naar de Mall of the Netherlands want "daar loopt het allebei vast in de zomer". Ja, alsof dat elkaar opheft. Wat een gedachtengang zeg.
Er ligt toch al een tramlijn langs? Als mensen niet met de tram komen, komen ze ook niet met de monorail.
TU Delft te betrekken
Nee, dan gaat het goedkomen. Zet nog een superbus in, dat lost alle parkeerproblemen op.
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

En omdat dit soort ideeën op zichzelf eigenlijk al niet meer serieus te nemen zijn, heeft men er om het af te maken ook nog AI-gegenereerde 'impressies' bij geplaatst *O*

En ik bedoel - wat de neucq (linksonder):

Afbeelding

Als je je imago als regionaal sufferdje keihard wil bevestigen: missie geslaagd :')
erjeebee

Bericht door erjeebee »

Das echt een monorail hoor. Hij gebruikt alleen de linkerrail.
De rechterrail is reserve voor als de linker kapot gaat.

En ik kan het weten want ik heb een bel op mijn fiets!
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

AnderzamNL schreef: di 15 okt 2024, 13:07 Het is weer tijd voor een Gadgetbahn-idee! Met deze keer in de hoofdrol: de Mall van Leidschendam.
https://www.omroepwest.nl/nieuws/489055 ... onderzocht
Een treinstation Leidschendam Noord bouwen en daar tram 6 en 19 naar verlengen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie