Treinverbinding Maastricht-Luik

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plaats reactie
umbusko
Donateur

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik

Bericht door umbusko »

En een perronverhoging. :')
iamthedutchdude

Bericht door iamthedutchdude »

MaartenD schreef: ma 14 okt 2024, 08:20 Dit lijkt de logische optie, een zo kort mogelijke tunnel. Ik heb initieel tot iets verder gemeten.
Spoiler: show
Afbeelding
De kortst mogelijke tunnel vind je in dit geval (met sporen die niet parallel aan elkaar lopen maar juist naar één wissel toelopen) niet door de tunnel loodrecht op het perron uit te lijnen, maar juist door loodrecht uit te lijnen op het pad dat je probeert te bereiken ;). (Wiskundig gezien zoek je namelijk niet de afstand tussen twee lijnen, maar de afstand tussen een punt en een lijn.)

Bemined heeft dus wel degelijk gelijk: de kortst mogelijke tunnel loopt in dit geval iets schuin (niet zo enorm schuin als jij hebt ingetekend) ten opzichte van (het verlengde van) het perron.

Afbeelding
Vinny

Bericht door Vinny »

Vroeger vetrokken daar autoslaaptreinen volgens mij. Beste lijkt me ook een station onder de brug 'Pont du Bouhay' met een lift naar de bovengelegen weg. Je zult één spoor denk ik kwijt zijn dan.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
TomSteyl

Bericht door TomSteyl »

Ik verwacht dat alle gedachtenspinsels hier niet door zullen dringen tot de burelen van NMBS en Infrabel. Als je ziet hoe ver ze achterlopen met veel stations aanpassen en zelfs de prioriteit neerleggen bij het opknappen van veel te dure B-parkings (zie recentelijk in Zottegem), dan heb ik voor Bressoux echt heel weinig hoop.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
DovaModaal

Bericht door DovaModaal »

TomSteyl schreef: wo 16 okt 2024, 00:27 Ik verwacht dat alle gedachtenspinsels hier niet door zullen dringen tot de burelen van NMBS en Infrabel. Als je ziet hoe ver ze achterlopen met veel stations aanpassen [...], dan heb ik voor Bressoux echt heel weinig hoop.
Het gaat tot nader order om een klein station met 93 opstappende reizigers per weekdag (minder in het weekend), aan een kleine lijn met twee stoptreinen (S43 en S44) per uur per richting. Blijkbaar zijn er behalve wat Nederlandse treinliefhebbers niet zo heel veel treinreizigers aan die kant van Luik?
De tram zal het belang verhogen, maar aangezien vlakbij het station de tram-eindhalte Expo aangelegd is, op de dichtst mogelijke plaats naast het station om rechte perrons én tramstelplaats mogelijk te maken, denk ik dat binnen dat project het nodige gedaan is. Het is nu dus afwachten hoeveel Bressoux kan groeien.
TomSteyl schreef: wo 16 okt 2024, 00:27 ...zelfs de prioriteit neerleggen bij het opknappen van veel te dure B-parkings (zie recentelijk in Zottegem)
Dat achterlopen wil ik niet tegenspreken.
Maar een proefproject om uit te testen hoe asfaltvlaktes (van een betalende stationsparking) beter ingericht kunnen worden noem ik juist voorlopen. Jullie weten het misschien niet maar per inwoner is Vlaanderen een waterschaarse regio; regenwater kan beter insijpelen in de bodem dan via een asfaltvlakte direct naar de riolering afgevoerd te worden en zo bij te dragen aan de desastreuze cyclus van droogte en overstromingen bij buien.
Het gaat trouwens niet om geld van de NMBS maar om geld van een andere dienst:
Het gaat om een proefproject van NMBS en de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu binnen het programma BiodiversiScape, waarbij aandacht gaat naar biodiversiteit. De parking wordt ook uitgebreid en de in- en uitrit verplaatst, zodat deze veiliger aansluit op de openbare weg. De werken gaan volgend jaar van start en zullen een jaar duren. Daarnaast gaat NMBS ook de fietsenparking aan de voorzijde van het station vernieuwen.

Het station van Zottegem is één van de belangrijkste vervoersknooppunten in de regio. Op een weekdag nemen gemiddeld meer dan vierduizend reizigers er een van de rechtstreekse treinen richting Brussel, Brugge, Gent, Kortrijk en Oostende

BiodiversiScape: inspiratie voor andere projecten
De parking aan het station van Zottegem is één van de terreinen waar de betrokken FOD meer biodiversiteit wil creëren via het programma BiodiversiScape. Het doel van het programma is om biodiversiteit binnen te brengen op de terreinen van NMBS en van drie andere federale partners: Defensie, de Regie der Gebouwen en Infrabel. Om deze aanpak op lange termijn te bestendigen, verzekert ze een ecologisch beheer van de terreinen. Tot 2028 wil het programma zoveel mogelijk sites vergroenen en voorbeelden stellen.
https://press.nmbs.be/nmbs-maakt-parkin ... en-groener
TomSteyl

Bericht door TomSteyl »

Het gaat zich erom dat de focus vaak op de verkeerde dingen wordt gelegd. Daar zijn ze in België er goed in.
In Bressoux zou het meer dan logisch zijn geweest dat er wel een redelijke afstand tussen tram en trein was geweest ("als de berg niet naar Mohammed komt, komt Mohammed wel naar de berg"). Dergelijke projecten als in Zottegem (= mijn tweede thuis) leveren bij de bevolking grote ergernis op, want nu wordt een parkeerplaats aangepakt die sinds de invoering van betaald parkeren amper gebruikt wordt, terwijl het station zelf een gribuszooitje is. Focus op waar de behoefte ligt en laat de flauwekul eens achterwegen.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
DovaModaal

Dergelijke projecten als in Zottegem (= mijn tweede thuis) leveren bij de bevolking grote ergernis op, want nu wordt een parkeerplaats aangepakt die sinds de invoering van betaald parkeren amper gebruikt wordt
Ik begrijp dat de ergernis van de bevolking/reizigers deels komt omdat ze voortaan moeten betalen voor de autoparking?
Maar in Nederland bestaat toch ook niet dezelfde cultuur als in België van grote, gratis parkeerterreinen bij de stations en de grote meerderheid van de treinreizigers op dat type stations die met de auto naar het station rijdt?
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

De trein tussen Visé en Guillemins zou veel beter presteren als er een paar extra stations waren, en er een integraal tarief was met de TEC. De parallelle buslijn heeft het nummer 140, wat al een teken is dat die buslijn bedacht was als versterkingslijn van de lijn voor het sluiten van stations. Maar met stations als Argenteau-Hermalle, Cheratte, Wandre, Jupille en Liège Poincaré zou je lijn 140 en 240 redelijk overbodig moeten kunnen maken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es

Bericht door en-es »

Waarom zijn die stations nog niet heropend dan?
DovaModaal

Suus schreef: do 17 okt 2024, 10:48 De trein tussen Visé en Guillemins zou veel beter presteren als er een paar extra stations waren
[...]stations als Argenteau-Hermalle, Cheratte, Wandre, Jupille en Liège Poincaré...
Er zijn elders in België een paar stopplaatsen die kandidaat zijn om heropend te worden.
Maar hier noem je er zoveel, en dat gaat zo in tegen de tendens van de spoorbedrijven (niet alleen NMBS maar in het verleden ook NS) die liever van die kleine stopplaatsen en stoptreinen af willen.
Met al die stopplaatsen wordt het onhaalbaar om de internationale sneltrein / Regio Express RE18 Drielandentrein daar overal te laten stoppen. Dus zou je genoeg reizigers moeten hebben om een sneltrein én een stoptrein te vullen. Lijkt mij niet realistisch.
als ... er een integraal tarief was met de TEC.
Dat bestaat nauwelijks in België. Bovendien is treinverkeer geregeld/gesubsidieerd door de federale overheid en busverkeer door de regionale. Ook in Nederland bestaat er toch geen integraal tarief tussen NS-treinen en bussen?
Het lijkt me ook niet realistisch om nog een extra tariefmogelijheid toe te voegen aan de Drielandentrein aangezien het nu al gesukkel is met de tarieven op al die verschillende stukken, en de pogingen om de Nederlandse OV-chipkaart daarmee te doen werken.
Laatst gewijzigd door DovaModaal op do 17 okt 2024, 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

Tariefintegratie bestaat in Nederland daar waar de regionale politiek dit wil: de regionale vervoerders hebben het, en NS biedt het in de regio Utrecht.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Oh, hoe werkt dat dan in Utrecht?

Ik vind dat in NL de "boete" op een reis trein-bus-trein erg hoog is. Vroeger moest ik vanuit het oosten van de Bijlmer naar het zuiden van Utrecht. Als ik via Amstel reisde betaalde ik meer aan metro en trein dan via Bijlmer, maar dat werd gecompenseerd doordat ik pas bij metro uitcheckte op het moment dat de trein aankwam en ik vaak binnen de 35mn weer in de bus kon stappen en dus maar 1x opstaptarief BTM betaalde.

En in dit geval zou je van de trein Visé-Maastricht gewoon een S-trein moeten maken en die 2xpu laten rijden.
DovaModaal

IIVQ schreef: do 17 okt 2024, 14:45 Oh, hoe werkt dat dan in Utrecht?
Ik vond dit:
NAAR MEER TARIEFSAMENHANG
Visie van Rover op tariefintegratie binnen het openbaar vervoer
November 2019

Rond Utrecht en Almere bestaan naast de sterabonnementen voor bus en tram
ook varianten die tevens als vrij-reizenabonnement geldig zijn op NS-treindiensten
in de regio.
[...]
Uit de vorige paragraaf blijkt dat in meerdere regio’s al vormen van integrale
prijsberekening en/of productgeldigheid bestaan voor zowel bus als trein. Op het
hoofdrailnet bestaan dit soort gecombineerde abonnementen voor bus en trein
vooralsnog alleen in Utrecht en Almere.
[...]
Abonnementen voor bus, tram, metro én trein binnen een regio
In Utrecht kost het U-OV Gemak Utrecht Regio abonnement per maand 93,10 euro. Dit
abonnement is geldig in alle bussen, treinen en trams in en rond de stad. Een reiziger
kan dagelijks met de trein van Hollandsche Rading naar Houten Castellum (21
tariefeenheden) en daarnaast onbeperkt bus en tram gebruiken.
https://www.rover.nl/images/PDFs/201911 ... igeerd.pdf
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

IIVQ schreef: do 17 okt 2024, 14:45 Oh, hoe werkt dat dan in Utrecht?
Zo: https://www.u-ov.info/abonnementen-kaar ... ment-regio

Is alleen niet met andere vrij reizen abonnementen naar buiten het gebied te combineren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Ah, jammer. Het zou mooi zijn als je ook een reisproduct had, waardoor treinreizen binnen de regio tegen het BTM-tarief konden.
cassie127

Bericht door cassie127 »

Dan moeten die paaltjes aangepast worden naar BTM en dat zie ik niet gebeuren want dan dupeer je veel meer mensen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Ik denk dat met moderne logica het toch wel mogelijk moet zijn om als je in- én uitcheckt in een Utrecht-zone (of om on topic te blijven, binnen een Arriva-Limburg incl Aken-Luik-station) én je een gratis "Ik reis liever met btm binnen deze zone", je dan op BTM-tarief reist en anders op NS-tarief.

Vergelijkbaar met in G&V, waar, als je met bankpas reist, meer korting krijgt naarmate je meer reist. De prijs wordt dus pas op het moment van uitchecken bepaald met behoorlijk wat businesslogica erachter. Dat kan nu al gewoon.
cassie127

Bericht door cassie127 »

Vergeet niet dat de huidige techniek 15 jaar oud is en daar niet voor gebouwd is. Wellicht is er meer mogelijk als we volledig over zijn op OV-Pay/OV-Pas. Tot die tijd wordt alleen nog het hoogst noodzakelijke aan het OV-Chipkaart systeem gedaan.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Ik zie niet in waarom de palen van NS het niet aan zouden kunnen. Je moet wel met een moderne EMV-pas hebben, dus bankpas of de (volgens mij nog niet publiekelijk uitgerolde) vervanger van de OV-chipkaart.
Vinny

Bericht door Vinny »

DovaModaal schreef: wo 16 okt 2024, 05:41
TomSteyl schreef: wo 16 okt 2024, 00:27 Ik verwacht dat alle gedachtenspinsels hier niet door zullen dringen tot de burelen van NMBS en Infrabel. Als je ziet hoe ver ze achterlopen met veel stations aanpassen [...], dan heb ik voor Bressoux echt heel weinig hoop.
Het gaat tot nader order om een klein station met 93 opstappende reizigers per weekdag (minder in het weekend), aan een kleine lijn met twee stoptreinen (S43 en S44) per uur per richting. Blijkbaar zijn er behalve wat Nederlandse treinliefhebbers niet zo heel veel treinreizigers aan die kant van Luik?
De tram zal het belang verhogen, maar aangezien vlakbij het station de tram-eindhalte Expo aangelegd is, op de dichtst mogelijke plaats naast het station om rechte perrons én tramstelplaats mogelijk te maken, denk ik dat binnen dat project het nodige gedaan is. Het is nu dus afwachten hoeveel Bressoux kan groeien.
Zelf ben ik er wel vanuit gegaan dat de Expo iets is waar wat gebeurt. De website is echter angstwekkend leeg:
https://www.hallesdesfoires.be/fr/88/actualites

Maar goed als dat een soort RAI achtig gebeuren gaat worden, dan lijkt me een station op loopafstand wel fijn. Als er dan gewoon goede looproutes zijn en de openbare ruimte wordt fraai aangekleed kan het wel wat worden. Lijkt me niets op tegen?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
cassie127

Bericht door cassie127 »

IIVQ schreef: do 17 okt 2024, 19:01 Ik zie niet in waarom de palen van NS het niet aan zouden kunnen. Je moet wel met een moderne EMV-pas hebben, dus bankpas of de (volgens mij nog niet publiekelijk uitgerolde) vervanger van de OV-chipkaart.
Dat zeg ik net toch ook :s
Zolang weg nog niet (volledig) over zijn op de OV-Pas is dat niet mogelijk. Straks kan alles achteraf berekend worden. Nu moet het juiste product bij het inchecken al aangesproken worden.
TomSteyl

Bericht door TomSteyl »

DovaModaal schreef: do 17 okt 2024, 10:14
Dergelijke projecten als in Zottegem (= mijn tweede thuis) leveren bij de bevolking grote ergernis op, want nu wordt een parkeerplaats aangepakt die sinds de invoering van betaald parkeren amper gebruikt wordt
Ik begrijp dat de ergernis van de bevolking/reizigers deels komt omdat ze voortaan moeten betalen voor de autoparking?
Maar in Nederland bestaat toch ook niet dezelfde cultuur als in België van grote, gratis parkeerterreinen bij de stations en de grote meerderheid van de treinreizigers op dat type stations die met de auto naar het station rijdt?
Nee, er is ergenis dat men een vrij nutteloze parkeerplaats gaat opknappen ipv het station zelf. In mijn ogen een terechte ergernis, want perronhoogte is niet meer te verkopen (meer dan 50 centimeter verschil), de roltrappen zijn bijna altijd kapot enz.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

cassie127 schreef: do 17 okt 2024, 19:42 Dat zeg ik net toch ook :s
We leggen dezelfde stand van de techniek anders uit. :D

Ik zeg dat het nu al kan, mits je een EMV-pas gebruikt, terwijl jij (volgens mij) bedoelt dat het nog niet (altijd) kan, omdat het met de klassieke OVC nog niet kan.

(Overigens ben ik een luddiet en verstokt OV-chipper. Ik heb in NL nog nooit met EMV in het OV gereisd)
IIVQ

Bericht door IIVQ »

TomSteyl schreef: do 17 okt 2024, 20:34 In mijn ogen een terechte ergernis, want perronhoogte is niet meer te verkopen (meer dan 50 centimeter verschil), de roltrappen zijn bijna altijd kapot enz.
Over perronhoogte gesproken: Waarom heeft Bressoux als enige station op Luik-Mt (tenminste, volgens de omroep) "20 cm lagere perrons"? Is dat gewoon random of zijn er naast "hoge" (76 cm toch?) en "lage" (als bijv Marchienne Zône) ook middelhoge perrons, en is dat dan op een standaardhoogte?
DovaModaal

IIVQ schreef: do 17 okt 2024, 20:55
TomSteyl schreef: do 17 okt 2024, 20:34 In mijn ogen een terechte ergernis, want perronhoogte is niet meer te verkopen (meer dan 50 centimeter verschil), de roltrappen zijn bijna altijd kapot enz.
Over perronhoogte gesproken: Waarom heeft Bressoux als enige station op Luik-Mt (tenminste, volgens de omroep) "20 cm lagere perrons"? Is dat gewoon random of zijn er naast "hoge" (76 cm toch?) en "lage" (als bijv Marchienne Zône) ook middelhoge perrons, en is dat dan op een standaardhoogte?
Er zijn twee standaardhoogtes in Europe: 76 en 55 cm boven de bovenkant van de rail.
Plaats reactie