Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
-
- Berichten: 1897
- Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Als ik de foto D10067009833 op de Beeldbank Amsterdam bekijk, zie ik denk ik links spoor 1 en rechts spoor 3. Daarbij lijkt de afstand tussen het midden van perron 1-2 tot de palenwand die spoor 2 en 3 scheidt, gelijk aan de afstand van die palenwand naar spoor 3.
Op foto 170656 uit het Utrechts Archief lijkt het perron van spoor drie juist behoorlijk breed te zijn.
De dilitatievoeg zal waarschijnlijk de buitenkant van de oorspronkelijke buis zijn, dus inderdaad verder dan de helft van het perron; maar de vaste buitenwand is afgebroken waar een kolommenrij (middenop perron 3-4) voor terug is gekomen. Dus welke constructieve wijzigingen er zijn gebeurd weet ik niet.
Volgens Wikipedia is de lengte van de perrons op van de oorspronkelijke 340 naar de uiteindelijke 400m uitgebreid, maar ik kan niet vinden of dat gebeurd is bij de uitbreiding naar 4 sporen (ergens jaren '90) of naar 6 (in 2000). Ik verwacht eigenlijk het laatste, omdat dat nodig was om de Thalys hier te laten rijden, die pas sinds 1996 rijdt, maar in de beginjaren zelden of nooit met gekoppelde stellen.
Ik denk dat de afbuiging van spoor 4 naar de zuidelijke schipholtunnel zich buiten de lengte van het oorspronkelijke perron bevond. Maar zeker weten doe ik dat niet. Ik vind op het Utrechts Archief en op de Amsterdamse Beeldbank geen foto's van de periode 1990-nu waar duidelijk uit op te maken valt wanneer spoor 4 geopend is en wanneer de spoorverlenging.
Overigens acht ik niet onwaarschijnlijk dat deze uitbreidingen (naar 4 en later 6) één groot project is, wat in bouwfases is gebeurd.
Op foto 170656 uit het Utrechts Archief lijkt het perron van spoor drie juist behoorlijk breed te zijn.
De dilitatievoeg zal waarschijnlijk de buitenkant van de oorspronkelijke buis zijn, dus inderdaad verder dan de helft van het perron; maar de vaste buitenwand is afgebroken waar een kolommenrij (middenop perron 3-4) voor terug is gekomen. Dus welke constructieve wijzigingen er zijn gebeurd weet ik niet.
Volgens Wikipedia is de lengte van de perrons op van de oorspronkelijke 340 naar de uiteindelijke 400m uitgebreid, maar ik kan niet vinden of dat gebeurd is bij de uitbreiding naar 4 sporen (ergens jaren '90) of naar 6 (in 2000). Ik verwacht eigenlijk het laatste, omdat dat nodig was om de Thalys hier te laten rijden, die pas sinds 1996 rijdt, maar in de beginjaren zelden of nooit met gekoppelde stellen.
Ik denk dat de afbuiging van spoor 4 naar de zuidelijke schipholtunnel zich buiten de lengte van het oorspronkelijke perron bevond. Maar zeker weten doe ik dat niet. Ik vind op het Utrechts Archief en op de Amsterdamse Beeldbank geen foto's van de periode 1990-nu waar duidelijk uit op te maken valt wanneer spoor 4 geopend is en wanneer de spoorverlenging.
Overigens acht ik niet onwaarschijnlijk dat deze uitbreidingen (naar 4 en later 6) één groot project is, wat in bouwfases is gebeurd.
-
- Berichten: 6952
- Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Dit lijkt me een foto van de oude ligging van spoor 4. Het perron is hier ook keurig betegeld langs de oude ligging van het spoor dus het lijkt me dat het perron al voor de tweede tunnel tot hier liep: https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... 1992_4.jpg
Als je deze cabinerit bekijkt zie je dat de betonconstructie onder spoor 4 wijzigt op het moment dat het spoor de boog naar rechts in gaat, als je goed kijkt zie je nog wat restanten die rechtdoor lopen: https://youtu.be/BL-Q4blFIv0?t=9255
Als je deze cabinerit bekijkt zie je dat de betonconstructie onder spoor 4 wijzigt op het moment dat het spoor de boog naar rechts in gaat, als je goed kijkt zie je nog wat restanten die rechtdoor lopen: https://youtu.be/BL-Q4blFIv0?t=9255
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 40631
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Deze foto is van 1992, dus het vermoeden van IIVQ lijkt me juist: spoor 4 was hier net nieuw aangelegd en dat is tegelijkertijd met de uitbreiding naar 6 sporen gebeurt (want je ziet rechts nog een perron in aanbouw liggen).Bemined schreef: ↑ma 14 okt 2024, 20:03 Dit lijkt me een foto van de oude ligging van spoor 4. Het perron is hier ook keurig betegeld langs de oude ligging van het spoor dus het lijkt me dat het perron al voor de tweede tunnel tot hier liep: https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... 1992_4.jpg
Schiphol Plaza is in 1995 geopend, dus het ligt ergens ook best voor de hand dat het zessporige station daar al afgebouwd onder lag, terwijl de tweede tunnelbuis pas later geopend is waarmee het station ook zessporig gebruikt kon worden.
Deze foto lijkt de andere kant op te kijken, dan zie je rechts vermoedelijk de verlenging van spoor 1/2 in aanbouw: https://commons.m.wikimedia.org/wiki/Fi ... 1992_1.jpg
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 1897
- Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Leuk, al jullie bijdragen! Ik heb op Wikipedia deze aanvullingen gedaan.
-
- Berichten: 132
- Lid geworden op: do 12 nov 2015, 23:31
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Sta aan het uiterste rand van perron spoor 3/4 aan zuidzijde op Schiphol Airport te kijken naar een niet meer gebruikte tunneldeel. Zoals eerder gemeld liep spoor 4 eerst tijdelijk anders. Ook op de openstreetview te zien..maar aan het einde van het perron is een afgescheiden tunneldeel welke loopt naar de eerste oostelijke tunnel. Deze is aan huidige spoorzijde afgesloten, maar vanaf het perron lijk je zo de oude tunnel in. Deze loopt perfect door op het perron welk later verbreed om aan te sluiten bij de huidige spoor 4.
Interessant om dit stukje historie nog te kunnen zien.
https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... 1992_4.jpg
De tunnel links dus. Het perron wat hier naar links wegloopt is nu in lijn gebracht met tunneldeel aan de rechterzijde.
Interessant om dit stukje historie nog te kunnen zien.
https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... 1992_4.jpg
De tunnel links dus. Het perron wat hier naar links wegloopt is nu in lijn gebracht met tunneldeel aan de rechterzijde.
-
- Berichten: 51
- Lid geworden op: di 15 okt 2024, 20:05
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 10190
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Nee, daar heb ik geen foto’s van gezien.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
-
- Berichten: 3572
- Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik heb überhaupt nog nooit foto’s van een gelede Citea Nieuwe Generatie gezien. Krijgt GVB de eerste?
- Lijn 45
- Berichten: 5830
- Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
- Contacteer:
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Dat zou dan de eerste na de demo zijn.
-
- Berichten: 3549
- Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
- Locatie: Amstelveen
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
https://www.vdlbuscoach.com/nl/producte ... ie-citea-s
Op de website van VDL staan zowel foto’s van de standaard als de gelede nieuwe generatie Citea’s
Op de website van VDL staan zowel foto’s van de standaard als de gelede nieuwe generatie Citea’s
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 10190
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Op de website van GVB zijn de dienstregelingen bekend t/m 14 januari 2025 en is dus de nieuwe dienstregeling op te vragen. Ook de nieuwe R-netlijn 360, die eerst nog met blauw/witte bussen gaat rijden, is bekend. De bus stopt tussen Bijlmer ArenA en de Diemerknoop enkel bij Gaasperplas en rijdt 4x/uur in de spits en 2x/uur daarbuiten.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
-
- Berichten: 3572
- Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Is lijn 360 wat eerder lijn 348 zou worden naar IJburg?
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 10190
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Lijnnummer 348 komt mij dan weer niet bekend voor, 345 juist wel, maar lijn 360 wordt inderdaad uiteindelijk een R-netlijn Bijlmer-IJburg.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
-
- Berichten: 3572
- Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
345: die bedoelde ik idd. 

-
- Berichten: 1764
- Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
- Locatie: Helmond
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Wellicht dat men net als elders graag een reeksje voor het GVB wil reserveren: 360-369?
-
- Berichten: 3549
- Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
- Locatie: Amstelveen
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Lijnnummerreeks 360-369 zou kunnen, een deel is voor NHN gereserveerd, maar 331-339 is nog vrij voor NHN in noodgevallen.
https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Rand ... nnummering
https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Rand ... nnummering
-
- Berichten: 3572
- Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Best een rommelige indeling. Wat in essentie stadslijnen zijn zou ik sowieso niet zo hoog nummeren. R-net of niet. Met metro en tram doen ze dat immers ook niet.
- Meltrain
- Donateur
- Berichten: 22807
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
- Locatie: Delft
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik vind het ook wel bijzonder dat deze lijn als R-net wordt aangemerkt.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
- Berichten: 479
- Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
- Locatie: Groningen
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Het idee is natuurlijk dat deze bus in de toekomst veel vaker gaat rijden.

Ook op zaterdag en zondagmiddag rijdt deze bus 4x/u!
Wellicht, cijferesthetisch begrijp ik het wel weer: op Bijlmer Arena heb je natuurlijk de 300, 330, 370 en dan binnenkort de 360

-
- Berichten: 493
- Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Zo te zien is de frequentie van tram 26 ook weer eens verhoogd, nu 11x/uur in de spits.
-
- Berichten: 1897
- Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Gaat de aangekondigde lijn IJburg-Weesp nog niet per december rijden?
-
- Berichten: 3572
- Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Eind volgend jaar.
-
- Berichten: 1897
- Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Thx. Ik dacht dat doe gelijktijdig zouden zijn, maar had deze 360 ook eind 2025 verwacht.
-
- Berichten: 144
- Lid geworden op: do 21 mar 2024, 16:32
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik vraag mij af waarom op Amsterdam Noord laadpaal installatie zijn gekomen als de nieuwe bussen van VDL toch zonder pantograaf worden uitgevoerd. Of heb ik het mis?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 78 gasten