Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Milco »

Waar zou EBS dan die 'betere bussen' vandaan moeten halen? Van de vloot BYD's van Keolis was al bekend dat er zo'n 25 niet mee zouden gaan naar EBS en mogelijk hadden die dus al een tweede bestemming. Het is niet altijd mogelijk om zomaar bussen over te nemen...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Stan_Bronstring

Bericht door Stan_Bronstring »

De schuld ligt hier volgens mij wel een beetje bij de provincie. Als ik het me goed herinner was in de aanbesteding opgenomen dat 163 van de 188 standaard bussen (2001-2188) moesten worden overgenomen, met de keuze om de resterende 25 ook over te nemen. EBS koos ervoor om dit niet te doen en bestelde 31 Ebusco’s, die zoals bekend nog niet geleverd zijn. Toegegeven: daaraan konden zowel EBS als de provincie weinig veranderen, maar door in de nieuwe aanbesteding niet te verplichten om alle bussen over te nemen is er wel een risico door de provincie genomen. Het was immers al wel bekend dat meerdere busfabrikanten met leveringsproblemen te maken hadden, waardoor de extra bussen die vanaf december vorig jaar al nodig waren wellicht niet op tijd geleverd zouden kunnen worden.

Het zou, los hiervan, misschien sowieso goed zijn als niet langer de vervoerders maar de OV-autoriteiten voor het materieel zouden zorgen. Er is dan meer controle over de vloot en vervoerders kunnen dan niet langer inschrijven met loze beloftes over ZE-bussen die vanaf het begin van een concessieperiode allemaal al beschikbaar zullen zijn.
Frequent reiziger in Haarlem IJmond.
Zonnig

Bericht door Zonnig »

Je kan ook stellen dat als EBS alles bussen had overgenomen er geen probleem zou zijn geweest.
M.a.w. EBS heeft zelf het risico genomen ....
De provincie had het natuurlijk ook kunnen verplichten ....
regenmaker
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door regenmaker »

Dat geklaag hier over bussen van 11 jaar oud. Dan mag je blij zijn dat je niet net over de grens reist. Daar rijden in Kleve doordeweeks nog enkele oude gelede Mercedes-Benz Citaro's van de NIAG uit 2005. Volgens mij is onderhoud ook een deel van het plaatje en wordt daar in Nederland nog wel eens de kantjes van afgelopen. Aan de andere kant heeft een bus uit 2005 toch ook weer zijn charme.

https://busphoto.eu/vehicle/581530/
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
MichOV

Bericht door MichOV »

Eens regenmaker, hoe oud de bus ook is zolang die trouw rijdt en APK is goedgekeurd prima toch. Het is belangrijker de passagiers te kunnen vervoeren van A naar B dus moet een bus van hoe oud die ook is niks uitmaken want dat zal een passagier 9 vd 10 keer een rotzorg zijn zolang die maar weet dat degene op zijn/haar plaats van bestemming komt :Y
bartjemestrom

Bericht door bartjemestrom »

De gemiddelde oude bus heeft niet het comfort van de huidige bussen, bijv airco. De ontwikkelingen hebben niet stilgestaan ;)
Stan_Bronstring

Die airco heb je in het najaar gelukkig niet nodig, maar dit kan ik idd wel volgen. De gemiddelde reiziger zal het waarschijnlijk worst wezen wat voor bus hij/zij meekrijgt, als het maar op tijd rijdt en enigszins comfortabel is.
Philip

Bericht door Philip »

Voor mij als reiziger is een Mercedes Citaro G uit 2008 zoals die in Veluwe-Zuid rijdt een uiterst comfortabele bus. De Citea's uit dezelfde concessie zijn matig, in IJssel-Vecht is ook het uiterlijk minder, maar dat boeit weinig.
Hainje

Bericht door Hainje »

Een airco unit kun je nadien altijd nog inbouwen.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
Nickipedia
Contacteer:

Bericht door Nickipedia »

Ja, dat kan zeker. Dat dat niet zo’n succes is, hebben we onder andere gezien bij de MAN’s die Syntus van de HTM
heeft overgenomen :X
Stillstand ist der sicherste Betriebszustand
meneerh2o

Bericht door meneerh2o »

Wacht.. zat daar airco in? Die dingen waren net een broeikas.
flipje

Bericht door flipje »

erjeebee schreef: vr 04 okt 2024, 02:09 ELLUF plukbussen?
Is er zoveel te plukken dat je het met een paar bussen niet redt?
NintendoC schreef: ma 14 okt 2024, 14:09 Het blijft vreemd dat er elf(!) 'plukbussen' zijn terwijl er vrolijk wordt gedieseld. Ook blijft het raar dat er een jaar later nog geen Ebusco is gesignaleerd maar de niet overgenomen Keolis-BYD's niet zijn overgenomen.
Plukbus is misschien niet helemaal de juiste benaming, maar...
deze 11 bussen zijn nog steeds in onderhoud bij Buspartner en die willen nog wel eens wat onderdelen uit deze bussen halen (vanwege lange levertijden bij BYD) om ze later weer terug te plaatsen. Waarom deze bussen niet mee zijn overgenomen durf ik niet 100% te zeggen, maar ik vermoed dat het nog wel eens te maken kan hebben gehad met het poederblusser incident destijds in Apeldoorn (Bron).
iamthedutchdude

Bericht door iamthedutchdude »

Poederblussers staan er inderdaad wel om bekend meer kapot te maken dan je lief is...
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

regenmaker schreef:Dat geklaag hier over bussen van 11 jaar oud. Dan mag je blij zijn dat je niet net over de grens reist. Daar rijden in Kleve doordeweeks nog enkele oude gelede Mercedes-Benz Citaro's van de NIAG uit 2005. Volgens mij is onderhoud ook een deel van het plaatje en wordt daar in Nederland nog wel eens de kantjes van afgelopen. Aan de andere kant heeft een bus uit 2005 toch ook weer zijn charme.

https://busphoto.eu/vehicle/581530/
Bussen uit 2011 zijn inmiddels 13 jaar oud. Dat is in de nodige concessies niet eens toegestaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
teun

Bericht door teun »

Over krap twee weekjes worden de oudste ambassadors in ZOB 16, volgens de letter van het PvE mogen ze dan al 4 jaar niet meer rondrijden. :Y
NintendoC

Bericht door NintendoC »

En feitelijk ontstaat er daarmee een situatie die niet te tolereren is. Je ziet steeds vaker dat inschrijvers gedurende de concessies om allerlei 'ontheffingen' vragen en de provincies daar ook in meegaan, of zelfs schaamteloos de regels/kantjes er af lopen. Daarmee haal je de gehele gedachte van een aanbesteding onderuit (los even van de vraag of de bussen nog prima zijn of niet). Immers, als je concurrent bij zijn inschrijving deze ontheffingen meecalculeert/de gok neemt en jij als mede-inschrijver niet ben je altijd duurder.

Daarbij komt dat provincies onvoldoende grip hebben op de maatschappijen. Een ontheffing voor PvE-eisen zou eigenlijk alleen toe moeten worden gestaan als gevolg van totaal onvoorspelbare situaties. Noem een brand in de busremise, corona, etc. Maar niet met een smoesje.
Hainje

Bericht door Hainje »

Ik vind de coronapandemie en de naweeën daarvan anders wel een geldig argument. Als ze die trucendoos over 15 jaar nog durven open te trekken, dan heb wel gelijk.

(Al is het nog maar afwachten of we over 15 jaar nog steeds aanbesteden zoals dat nu gebruikelijk is).
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
gkw1969

Bericht door gkw1969 »

Als het uitblijven van leveringen door de pandemie veroorzaakt is: ja. Maar de levering van de Ebusco's is vertraagd omdat Ebusco zelf de zaken niet op orde heeft. Daarnaast is het bestellen lastig omdat alle leveranciers achterstand hebben omdat overal elektrische bussen moeten komen, Nederland voorop. Vervoerders hebben wel zeker een onderhandelingspositie hierin: "Jullie eisten alleen maar ZE, wij hebben aangegeven dat dat niet haalbaar is, dus geef ons maar ontheffing". Vandaar de draai in Gelderland voor de concessie ANF.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
Selivio

Bericht door Selivio »

Hainje schreef: vr 18 okt 2024, 11:32 Ik vind de coronapandemie en de naweeën daarvan anders wel een geldig argument. Als ze die trucendoos over 15 jaar nog durven open te trekken, dan heb wel gelijk.

(Al is het nog maar afwachten of we over 15 jaar nog steeds aanbesteden zoals dat nu gebruikelijk is).
Vraag me wel af hoelang Corona nog als excuustruus gebruikt (kan) worden (net als de oorlog in Oekraïne overigens). 2 jaar geleden was de pandemie wel zo'n beetje op het einde, en 2 jaar is best veel tijd om dingen weer op orde te krijgen naar mijn idee (en het vergelijken met hoe het vóór de corona-tijd was, begint inmiddels ook wel een grijs gedraaide plaat te worden van bepaalde vervoerders).
Grt. Stefan
NintendoC

Bericht door NintendoC »

Vanmiddag in Harderwijk gesproken met iemand die een goede bron had binnen EBS. Volgens hem is EBS in onderhandeling om de BYD's K7 van Connexxion over te nemen. Men wil die na een revisie inzetten op de rustigere lijnen binnen het IJssel-Vecht gebied.
CamilleKreemers

Bericht door CamilleKreemers »

Welke lijnen zijn rustiger?
Stan_Bronstring

Hoewel die bussen natuurlijk niet zonder reden zijn weggedaan, lijkt mij dat een goede zet van EBS. Kunnen ze het materieeltekort in elk geval weer een beetje opvullen en dan hoeft dat verschrikkelijke plan met die Scania's misschien niet door te gaan.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Ik begreep dat Connexxion die bussen vooral buiten dienst gesteld heeft omdat het een kleine vloot is en het steeds moeilijker werd om aan reserve-onderdelen te komen.
Connexxion had 21 bussen en EBS heeft er 12 of 13 (verschillende pagina's op onze Wiki spreken elkaar tegen), dus dat zijn samen 33/34 bussen. Dan heb je gelijk wat meer reserve.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Heel_Holland_Spot

Bericht door Heel_Holland_Spot »

EBS heeft er 13, maar eentje rijdt in Zaanstreek-Waterland, dus 12 in IJssel-Vecht
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
Hainje

Bericht door Hainje »

Selivio schreef: vr 18 okt 2024, 14:26
Hainje schreef: vr 18 okt 2024, 11:32 Ik vind de coronapandemie en de naweeën daarvan anders wel een geldig argument. Als ze die trucendoos over 15 jaar nog durven open te trekken, dan heb wel gelijk.

Vraag me wel af hoelang Corona nog als excuustruus gebruikt (kan) worden (net als de oorlog in Oekraïne overigens). 2 jaar geleden was de pandemie wel zo'n beetje op het einde, en 2 jaar is best veel tijd om dingen weer op orde te krijgen naar mijn idee (en het vergelijken met hoe het vóór de corona-tijd was, begint inmiddels ook wel een grijs gedraaide plaat te worden van bepaalde vervoerders).
Bedoel meer te zeggen, door de pandemie is het hele aanbestedingscircus opgeschoven. Doordat contracten verlengd werden zag men natuurlijk niet echt de noodzaak om de vloot te verduurzamen, je wist als vervoerder natuurlijk niet of je het contract dan wel zou houden en je met bussen bleef zitten die je wellicht minder snel in een andere concessie kwijt kon. Zodra alles weer aanbesteed is van wat in de periode 2020-2024 aanbesteed moest worden, zal het volledige wagenpark ook weer up-to-date zijn en extremiteiten hooguit aantreffen op een scholierenlijntje.
Plaats reactie