Bussen en trams langs het water in Zuid-Holland (20 foto’s)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bussen en trams langs het water in Zuid-Holland (20 foto’s)

Bericht door Milco »

Afgelopen woensdag werd het weer eens prachtig weer en nu het de komende periode in rap tempo eerder donker wordt besloot ik nog maar eens een rondje te gaan reizen. Ditmaal ging de reis door Zuid-Holland, om nu het nog kan een rondje te reizen met de bussen van Arriva.

Vanuit huis ging het eerst lopend naar station Almere Buiten om vervolgens per trein naar Duivendrecht te reizen. Na daar een ontbijtje te hebben gescoord reisde ik verder naar Gouda. Aldaar kocht ik een dagkaart om vervolgens nog een stuk te lopen en te wachten tot het wat lichter werd en de wolken die nog aanwezig waren niet meer voor de zon hingen. Na uiteindelijk relatief lang wachten werd het goed licht en kon ik mijn slag slaan. Op de Goejanverwelledijk langs de Hollandsche IJssel kon ik een van de nu nog rijdende VDL Berkhof Ambassadors van 10,6 meter op de foto zetten:
Afbeelding

Met lijn 497 reisde ik hierna verder naar Bergambacht. Hoewel de bussen daar veelal over de Provincialeweg rijden kon ik er wel een aantal leuke plaatjes maken, zoals hier van de Arriva 8817 die op lijn 295 rijdt die uiteindelijk een samenwerking wordt tussen Keolis en Qbuzz:
Afbeelding

Een stukje dichter bij de halte Centrum kon ik even later lijn 497 op de foto zetten die hier onderweg is naar Schoonhoven:
Afbeelding

Hierna reisde ik verder en dat deed ik met lijn 194. Na in Lekkerkerk een behoorlijke slinger te maken over een bedrijventerrein stapte ik uit om op de Schuwacht langs de Lek enkele bussen af te wachten. De eerste volgde al snel en dat werd de Arriva 8827 die hier onderweg is naar Bergambacht:
Afbeelding

Eigenlijk zou ik hierna de rit van een halfuur later afwachten, maar gezien de stand van de zon en de dijk die niet kaarsrecht loop begon ik te twijfelen. Het zou moeten lukken om ook juist nog een bus in de andere richting te fotograferen! Na snel doorlopen was ik dan exact op tijd en zodoende kon ik de Arriva 8809 mooi op de foto zetten langs de Lek in Lekkerkerk:
Afbeelding

Hierna volgde nog een foto verderop langs de dijk van lijn 194 naar Lekkerkerk die daarna door zou rijden als lijn 292 naar Rotterdam:
Afbeelding

Hierna had ik het in Lekkerkerk wel gezien en reisde ik met lijn 194 naar de Capelsebrug in Rotterdam. Tijdens de overstap op de metro had ik nog wel tijd om enkele bussen te fotograferen, zoals de Syntus 1023 die hier fors vertraagd vanuit Utrecht arriveert terwijl enkele Citea’s van Arriva, nu het nog kan, staan uit te rusten:
Afbeelding

Met de metro ging het hierna zeer snel naar Rotterdam Centraal om daar vrijwel direct over te stappen op buslijn 40. Ook deze buslijn rijdt voor een deel van de route langs het water en wel langs de Delftse Schie. Nadat ik langs het kanaal was uitgestapt bleek het inmiddels wel wat bewolkt te worden, maar juist daardoor kon ik de volgende bus die onderweg was naar Delft mooi op de foto zetten op de Delftweg:
Afbeelding

Een klein stukje verderop en iets dichter bij het gehucht De Zweth trof ik dan weer de RET 1523 die mij eerder hierheen had vervoerd en nu weer onderweg was naar Rotterdam:
Afbeelding

Met de volgende bus reisde ik verder en wel naar station Delft. Ik besloot de gezamenlijke bus- en tramroute een stukje af te lopen op zoek naar een mooie fotolocatie. Met wat geluk doordat de zon even tussen de wolken door ging schijnen kon ik langs de Phoenixstraat de HTM 3101 op de foto zetten die hier onderweg is naar de wijk Tanthof in Delft:
Afbeelding

Hierna ging de reis verder en wel per tram naar de halte Verffabriek in Rijswijk. Hier rijden de trams langs het Rijn-Schiekanaal en parallel aan de Delftweg kon ik hier even later de HTM 3138 op de foto zetten:
Afbeelding

Door de aanwezigheid van wat wolken die de zon tegenhielden kon ik ook een aardig plaatje maken van de tegentram die hier vanwege werkzaamheden onderweg is als lijn 1 tot het centrum van Den Haag:
Afbeelding

Hierna begon de zon nog wat uitbundiger te schijnen en daardoor besloot ik nog een tram naar Delft af te wachten om deze in een lekker zonnetje op de foto te zetten:
Afbeelding

Nadat ik het hier wel had gezien reisde ik verder en wel naar Moerkapelle, wat ik bereikte met overstappen bij achtereenvolgens de halte Herenstraat in Rijswijk, bij station Voorburg en bij station Lansingerland-Zoetermeer. Eenmaal uitgestapt in Moerkapelle trof ik een mooie fotolocatie aan en daar had ik zowel geluk met het tegenverkeer dat niet in de weg reed en met de zon die tussen de wolken door scheen, waardoor ik de Arriva 8791 op de foto kon zetten op de Moerkapelse Zijde als “Qliner” 383 naar Den Haag:
Afbeelding

Een stukje verderop had ik al een zeer smal straatje gezien waar ook de bussen doorheen rijden. Doordat het verkeer vanuit beide richtingen beurtelings middels verkeerslichten erlangs rijden, kon ik er prima gaan staan zonder last te hebben van eventueel tegenverkeer. Op de volgens Google Maps Hollevoeterbrug en volgens Arriva nabij de halte Holvoetersebrug trof ik de Arriva 7748 in R-netlivrei aan die hier als Qliner 384 onderweg is naar Den Haag:
Afbeelding

Vanaf dezelfde locatie maar dan wat meer uitgezoomd trof ik even later de Arriva 8809 die eveneens onderweg is naar Den Haag:
Afbeelding

Hierna zocht ik een ander fotostandpunt wat met de zon nog te doen was. In het dorp zelf maar inmiddels weer op de Moerkapelse Zijde trof ik R-netwagen 7701 aan die als Qliner 384 onderweg was naar Den Haag:
Afbeelding

Een stuk verderop, op de Bredeweg, trof ik even later dan weer de Arriva 7784 die ooit in de regio Dordrecht is begonnen als Qliner, later is verhuisd naar Zuid-Holland-Noord om na nog een tijdelijke inzet in Limburg naar Brabant te verhuizen. Na een avontuurtje bij de Keukenhof en terug te keren naar Brabant rijdt de bus dan nu weer in R-netkleuren in Zuid-Holland-Noord om hier dan weer op een Qliner te rijden. Snapt u het nog? :mrgreen:
Afbeelding

Met deze bus reisde ik hierna verder en wel naar Waddinxveen. Terwijl de zon al flink aan het zakken was kon ik in het laatste licht nog wel een foto maken van twee VDL Citea’s, waarvan er een op een streeklijn rijdt en de ander voor Qliner mag spelen:
Afbeelding

Hierna maakte ik echt het laatste plaatje van een arriverende lijn 382 die hier vanuit Den Haag komt en zijn eindhalte heeft bereikt:
Afbeelding

Hierna was de avondspits ook voorbij en reisde ik per trein naar Alphen aan den Rijn. Nadat ik daar bij een pizzeria had gegeten reisde ik met de bus naar Schiphol om daarvandaan per trein weer huiswaarts te keren na een leuke dag reizen en ruim 17 kilometer lopend te hebben afgelegd! :D
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
02-07-2025 NIEUW --> 25 foto's uit Zandvoort, Haarlem en IJmuiden!
22-06-2025 --> 116 foto's uit de provincies Noord-Brabant, Utrecht en Gelderland!
Meltrain
Donateur

Re: Bussen en trams langs het water in Zuid-Holland (20 foto’s)

Bericht door Meltrain »

Mooie foto's. :pos: :)
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
waldo79

Bericht door waldo79 »

Leuke foto's.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Fraaie platen weer :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Leuke foto's, vooral ook van de trammetjes zo langs het water! (En leuk om het contrast te zien van twee verveelde bestuurders en een heel enthousiaste bestuurder. :mrgreen: )
Plaats reactie