Donkere wolken boven bussenbouwer Ebusco
- nvdw
- Donateur
Re: Toekomst van bussenbouwer Ebusco onzeker na weer slechte cijfers
Bijzonder is wel dat Michiel Peters (de 'co-CEO') op 1 augustus zou zijn begonnen. Benieuwd of die ooit op z'n stoel heeft gezeten.
Op zich is het systeem van een co-CEO niet uniek, al is het inderdaad meestal omdat de reguliere CEO (in dit geval oprichter Peter Bijvelds) al dan niet tijdelijk en/of gedwongen een deel van zijn taken moet overdragen.
Als ik z'n CV zo lees heeft hij in zijn vorige baan bij Go-Ahead en Govia Thameslink de bezem erdoor gehaald nadat er gerommeld was met de cijfers. De snoeischaar zal er dus wel overheen gaan. Moet ook wel want er gaat nu waarschijnlijk een bult geld de deur uit aan huur voor locaties die nu gewoon niet nodig zijn.
Op zich is het systeem van een co-CEO niet uniek, al is het inderdaad meestal omdat de reguliere CEO (in dit geval oprichter Peter Bijvelds) al dan niet tijdelijk en/of gedwongen een deel van zijn taken moet overdragen.
Als ik z'n CV zo lees heeft hij in zijn vorige baan bij Go-Ahead en Govia Thameslink de bezem erdoor gehaald nadat er gerommeld was met de cijfers. De snoeischaar zal er dus wel overheen gaan. Moet ook wel want er gaat nu waarschijnlijk een bult geld de deur uit aan huur voor locaties die nu gewoon niet nodig zijn.
Feed the childrens
-
Re: Toekomst van bussenbouwer Ebusco onzeker na weer slechte cijfers
Het aandeel gaat op dit nieuws even -16%Opnieuw tegenslag voor busfabrikant Ebusco
Een nieuwe tegenvaller voor de bouwer van elektrische bussen Ebusco uit Deurne. Qbuzz heeft een order van 59 bussen bij Ebusco geannuleerd. Dat bedrijf legde eerder al beslag op enkele rekeningen van Ebusco.
Het bedrijf vecht het opzeggen van de order vandaag aan in een kort geding. Ook probeert Ebusco het beslag op de bankrekeningen ongedaan te krijgen.
45 van de 59 bussen zijn al geproduceerd, zegt Ebusco. 30 staan klaar voor levering.
https://nos.nl/artikel/2541569-opnieuw- ... ant-ebusco
-
Re: Donkere wolken boven bussenbouwer Ebusco
Dit kan alles behalve goed nieuws voor Ebusco beteken denk ik.
Ben erg geïnteresseerd in het ov in Nederland
-
Ik zie het al, het was Groningen-Drenthe.
-
https://www.ed.nl/regionale-economie/be ... ~ad5030f8/Qbuzz bestelde bij Ebusco 45 bussen met een lengte van twaalf meter lang en 14 bussen van achttien meter lang. Ze zouden worden ingezet in Groningen en Drenthe.
Ebusco geeft aan dat alle 12 meters al klaar zijn (30 in Europa, 10 in transport, 5 wacht op transport), misschien moet Qbuzz die wel toch nog nemen. Maar die 18 meters gaan we dus nooit zien.
"Tuduu tuduu" van CBTC is mijn favoriete nummer.
- The Greyhound
Als dat zo is, is het wel vreemd dat ze nooit foto's hebben gepubliceerd om dat aan de buitenwereld te bewijzen. Dan is er nog een verschil tussen klaar en klaar. Heeft Ebusco nog de financiële middelen om de bussen echt rijklaar af te leveren?
-
Optimist Bijvelds dacht afgelopen april wel dat de bussen in september geleverd zouden zijn. Niet dus. Mede vandaar dus dit kort geding.
Dat niet alleen, van de vloot geleverde bussen, aan Qbuzz, staat zo'n 10% stil wegens gebrek aan reserve- danwel garantieonderdelen. Ook lekker.
Dat niet alleen, van de vloot geleverde bussen, aan Qbuzz, staat zo'n 10% stil wegens gebrek aan reserve- danwel garantieonderdelen. Ook lekker.

https://nos.nl/artikel/2541620-rekening ... wer-ebusco(..)Ebusco heeft een kort geding aangespannen omdat Qbuzz een bestelling voor 59 bussen wil annuleren. De bussen hadden eind maart al geleverd moeten worden, en sommige bussen maanden daarvoor. Maar Qbuzz heeft ze nog steeds niet gekregen.
Volgens Ebusco komt de vertraging door problemen in de toeleveringsketen.
"Het vertrouwen is volledig weg", zegt advocaat Erik Verweij van Qbuzz. De vervoerder heeft ook problemen met de Ebusco-bussen die al zijn aangeschaft. "Er worden geen reserveonderdelen en geen garantieonderdelen geleverd. 10 procent van de bussen staat stil."
Ebusco en Qbuzz sloten in april een nieuwe overeenkomst om de leveringsdeadline op te schuiven naar 1 september. In die nieuwe overeenkomst werd ook afgesproken dat Ebusco een schadevergoeding van 1,2 miljoen euro moet betalen als de deadline niet wordt gehaald.
Maar ook op 1 september werden geen bussen afgeleverd, Dat was voor Qbuzz reden om de overeenkomst op te zeggen. Ebusco stelt dat zo'n dertig van de bestelde bussen klaar zijn voor aflevering. Het bedrijf vindt het daarom onredelijk dat Qbuzz nu door de hele order een streep zet.(..)
Het slechts nieuws voor Ebusco is dat de koers weer 12% gedaald is.
Het nog slechtere nieuws is dat dat nog maar een paar cent is. Dieptepunt van de dag was een waarde van slechts 46 cent.
Ik zie een garage sale aankomen....
Het nog slechtere nieuws is dat dat nog maar een paar cent is. Dieptepunt van de dag was een waarde van slechts 46 cent.
Ik zie een garage sale aankomen....
- ArrivaBas
- Contacteer:
Ik vraag me vooral af of het nog zin heeft om meer aandelen uit te geven als het aandeel al zo laag staat. Ik heb ze lang verdedigd, maar inmiddels komt het verhaal Ebusco op mij over als een bodemloze put.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
Ik vermoed ook dat Ebusco geen heel lang bestaan meer heeft. Volgens mij is het een grote puinhoop bij dat bedrijf en weten ze zelf niet meer hoe ze het tij moeten keren. Vanuit het oogpunt van Ebusco snap ik dat ze kort geding tegen Qbuzz hebben aangespannen. Ik ben heel benieuwd naar het oordeel morgen, maar ik vermoed dat Ebusco dit aan zichzelf heeft te danken.
Als je de grafiek van de beurskoers bekijkt dan zie je dat die eigenlijk meteen in een vrij constante daling is gegaan. Niet iets waarbij ik als leek het idee krijg dat er ergens onderweg een keer iets wèl goed is gegaan. Vanaf dag één op weg naar de bodem. Klinkt wel vet; "de Ebusco Titan".
- The Greyhound
Ook in de Drechtsteden begint men zich zorgen te maken:
https://merwertv.nl/rijdt-de-stadsbus-s ... W8gArvCPuQ
Moraal van het verhaal is eigenlijk, het was niks, het is niks en het zal nooit wat worden ….. en Bijleveld was een hele goede verkoper.
https://merwertv.nl/rijdt-de-stadsbus-s ... W8gArvCPuQ
Moraal van het verhaal is eigenlijk, het was niks, het is niks en het zal nooit wat worden ….. en Bijleveld was een hele goede verkoper.
- trolly
Er zijn best wel wat kleine dingetjes die Ebusco als opstartend bedrijf behoorlijk parten hebben gespeeld en die niet helemaal te voorzien waren — zoals corona. Maar achteraf is het uiteraard mooi wonen.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
Uiteraard heeft corona een grote rol. Maar los daarvan denk ik dat ze bij Ebusco vanaf het begin foute keuzes hebben gemaakt. Dat zei ik overigens al voor de pandemie uitbrak. Te snel willen groeien is daar één van de in mijn ogen fouten van.
Bijleveld heeft een Stockton Rush gedaan. De diverse tests van de 3.0 zijn eenduidig: zijn revolutionaire bussen zijn op zijn zachtst gezegd niet al te best.
En tot zover het "we kopen alleen maar goedkope shit uit China terwijl de kwaliteit in de achtertuin ligt."
En tot zover het "we kopen alleen maar goedkope shit uit China terwijl de kwaliteit in de achtertuin ligt."
-
Qbuzz op alle punten in het gelijk gesteld, geen verrassing.
https://www.rechtspraak.nl/Organisatie- ... busco.aspx
-
Dat is dus hoogstwaarschijnlijk een eind aan Ebusco (in deze vorm)
- ArrivaBas
- Contacteer:
Ebusco kan nog in beroep gaan tegen het besluit van de rechtbank, al maakt die vaststellingsovereenkomst die Qbuzz en Ebusco met elkaar hadden gesloten de positie van Qbuzz erg sterk.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
Zeker kan dat, maar morgen is ook de bestuursoverleg he, en ik denk dat veel aandeelhouders hier niet veel lof meer in zien maar we zullen het zien. Zou het wel jammer vinden om een (Nederlandse) busbouwer ten onder zien gaan. Maar zo gaan dingen
-
Opstartend bedrijf?
Ze bestaan 12 jaar (zelfs 14 als je de de twee project jaren van meneer Bijvelds meetelt);
https://www.ebusco.com/nl/historie/
Scroll wat door naar beneden en de productielocaties in Europa komen in beeld. Met die ronkende teksten zou je toch denken dat er geen gebrek qua capaciteit is.
-
- Donateur
Nu is ook helder wat er is afgesproken en heeft Qbuzz dus gewoon het recht om de order in te trekken.custermans schreef: ↑wo 23 okt 2024, 18:25 Qbuzz op alle punten in het gelijk gesteld, geen verrassing.
Echter ook OV bureau Groningen-Drenthe mag aan Qbuzz een fikse boete opleggen omdat december 2024 niet haalbaar is en dat wellicht elke maand repeterend totdat de electrische bussen er wel zijn. En dat kan zomaar 2 jaar duren. Maar de afspraken en boteclausele hierin kennen we niet.
Denk maar dat de concurrent vervoeders het OV bureau nauwlettend in de gaten houden. Immers met een verzwakte uitvoering had de concurrent wellicht wel het winnende bod.
- Suus
- Contacteer:
Het OV-Bureau legt een boete op aan de hand van de gemiddelde hoeveelheid CO2-uitstoot per reizigerskilometer. Als Qbuzz met meer diesel rijdt dan afgesproken, volgt daarop een boete. Het is aannemelijk dat Qbuzz daarvoor die boete al had voorzien.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
^^ wellicht met die 1,2 miljoen euro van Ebusco.. maar die zullen wel niet (meer) komen, denk ik.
Zal er nu geen boot uit China varen met Yutong's voor Groningen-Drenthe? Dat ze wat gaan schuiven met een andere concessie waarin de boete schappelijker is?
Zal er nu geen boot uit China varen met Yutong's voor Groningen-Drenthe? Dat ze wat gaan schuiven met een andere concessie waarin de boete schappelijker is?
-
De vraag is wat er afgesproken is bij het aangaan van de concessie. Naar mijn weten (uit de noordelijke media destijds) was het verder elektrificeren van de vloot naar voren gehaald uit milieutechnisch, maar ook uit kostenoogpunt. Dus of het dan ook een boete op gaat leveren is maar de vraag (en meer voor het topic GD dan dit topic
)
Ah, hier had ik dat onder andere vandaan: https://www.ovmagazine.nl/article/veert ... -drenthe-2

Ah, hier had ik dat onder andere vandaan: https://www.ovmagazine.nl/article/veert ... -drenthe-2
Grt. Stefan
Volgens dit artikel is er ook sprake van een flinke belastingschuld.
https://www.beurs.nl/beursnieuws/binnen ... overleven/
https://www.beurs.nl/beursnieuws/binnen ... overleven/