Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
-
- Berichten: 1514
- Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Is het dan niet efficiënter om juist de tram vaker (en ook in het weekend) te gaan rijden? Qua materieel zou dat volgens mij toch makkelijk moeten kunnen, en één trambestuurder is vast goedkoper in de inzet dan meerdere buschauffeurs.
Of boort de tram een heel ander publiek aan dan lijn 28 door de afwijkende routes? Of zijn er andere dingen die hogere frequenties en langere bedieningstijden van de tram verhinderen, zoals gebrek aan opgeleid trampersoneel voor besturen, onderhoud enz. of bewonersklachten over geluidsoverlast van de tram o.i.d.?
Of boort de tram een heel ander publiek aan dan lijn 28 door de afwijkende routes? Of zijn er andere dingen die hogere frequenties en langere bedieningstijden van de tram verhinderen, zoals gebrek aan opgeleid trampersoneel voor besturen, onderhoud enz. of bewonersklachten over geluidsoverlast van de tram o.i.d.?
-
- Berichten: 3773
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Lijn 12 doet Rijnsweerd niet aan, een plek die toch veel reizigers trekt.
Ik heb geen onderschrift
- Lijn 45
- Berichten: 5831
- Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
- Contacteer:
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Daarom rijdt lijn 12 natuurlijk ook met standaardbussen. 

-
- Berichten: 1764
- Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
- Locatie: Helmond
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
De tram en de bus bedienen nu al best verschillende relaties, (Rijnsweerd is niet onbelangrijk maar denk bijvoorbeeld ook P+R/Uithof naar Neude, de stadsschouwburg, en de unigebouwen aan de Drift) in het weekend zal de tram misschien wel wat van lijn 28 kunnen overnemen, maar ik denk dat je juist dan liever een wat frequentere lijn hebt die meerdere stromen bundelt.
-
- Berichten: 318
- Lid geworden op: wo 05 jun 2024, 20:53
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Het eerste idee was om de tram door de binnenstad te laten rijden. Ongeveer de route van de huidige 28. Dat ging niet door en nu rijdt de tram langs een begraafplaats en een stadion wat gebruikt wordt op de tijden dat de tram niet rijdt. De drukte in lijn 28 en de lege trams in de tegenspits richting zijn o.a. een gevolg van deze politieke keuze.
Gr BasG
-
- Berichten: 245
- Lid geworden op: za 07 dec 2013, 17:38
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Dat de tram niet in de late avonduren en het weekend reist is wel een gemis. De tram zou wel te leeg rondrijden op deze momenten, maar wel zou zorgen voor een welkome verlichting van de drukte op lijn 28. Tijdens de late avonduren en weekend bestaat een aanzienlijk deel van de reizigers wel uit mensen die anders de snellere tram gepakt zouden hebben. Het is een goede ontwikkeling dat bij evenementen nu wel de tram gaat rijden.
-
- Berichten: 616
- Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Dat komt omdat Utrecht lange tijd eigenlijk geen tram wilde.BasGeluk schreef: ↑ma 21 okt 2024, 13:42 Het eerste idee was om de tram door de binnenstad te laten rijden. Ongeveer de route van de huidige 28. Dat ging niet door en nu rijdt de tram langs een begraafplaats en een stadion wat gebruikt wordt op de tijden dat de tram niet rijdt. De drukte in lijn 28 en de lege trams in de tegenspits richting zijn o.a. een gevolg van deze politieke keuze.
- Kopri
- Donateur
- Berichten: 106
- Lid geworden op: ma 22 jul 2024, 16:23
- Locatie: Utrecht
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Het was ook volgens mij de bedoeling dat de tram ook gedeeltes onder de grond ging rijden, dat het een soort hybride metro werd. Er is zelfs genoemd om een metro naar Amersfoort te maken. Alleen zitten de partijen die daar over gaan elkaar de hele tijd in de weg.
Bronnen:
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/346718 ... ooit-komen
https://www.ad.nl/amersfoort/komt-er-ee ... ~a1a8a8d8/
Bronnen:
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/346718 ... ooit-komen
https://www.ad.nl/amersfoort/komt-er-ee ... ~a1a8a8d8/
Favoriete bussen: VDL SLFA-181 Electric, MB eCitaro G, Setra S418 LE Business, Van Hool newAGG300, MB CapaCity L.
Favoriete treinen: Stadler FLIRT, ICMm, VIRMm 2/3.
Favoriete treinen: Stadler FLIRT, ICMm, VIRMm 2/3.
-
- Berichten: 1305
- Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
En naast deze 96 Solaris bussen worden er ook 46 Volvo’s die het Egyptische MCV nu maakt besteld:ovVeluwe schreef: ↑do 17 okt 2024, 14:06 Transdev bestelt 96 elektrische bussen bij Solaris.
https://www.sustainable-bus.com/electri ... _pmJnNyHdA
Er worden geen lengtes genoemd.
https://www.bussmagasinet.se/2024/10/st ... rlanderna/
- Lijn 45
- Berichten: 5831
- Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
- Contacteer:
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Dat zijn nog steeds 100 minder dan de aangekondigde 250. 

-
- Berichten: 1764
- Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
- Locatie: Helmond
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Dan staat er dus nog een hope leuke variatie te wachten. 

-
- Berichten: 816
- Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Variatie is er zeker, want we hebben qua bussen nu:
Nieuw
* 96x Solaris
* 46x Volvo
* 108x n.n.b.
Overname:
* 3x Iveco E-way
* 20x Ebusco 2.2
* 35x Heuliez GX437
Kortom, met 308 bussen (of het nou inclusief 8-persoonsbusjes voor wijkbus 565 is of niet) is er dus genoeg te zien binnenkort.
Nieuw
* 96x Solaris
* 46x Volvo
* 108x n.n.b.
Overname:
* 3x Iveco E-way
* 20x Ebusco 2.2
* 35x Heuliez GX437
Kortom, met 308 bussen (of het nou inclusief 8-persoonsbusjes voor wijkbus 565 is of niet) is er dus genoeg te zien binnenkort.
-
- Berichten: 23
- Lid geworden op: vr 22 jun 2012, 20:27
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Zijn die Volvo’s 18 meter of 12 meter?
-
- Berichten: 1305
- Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
18 meter zie ik zojuist voorbij komen in een persbericht van Volvo, inclusief illustratie van de bus:
https://www.volvobuses.com/en/news-stor ... buses.html
https://www.volvobuses.com/en/news-stor ... buses.html
-
- Berichten: 70
- Lid geworden op: ma 29 jan 2024, 22:00
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Mooie wagens wel tot nu toe
, de provincie krijgt een leuke mix van bussen straks. Ben onderhand wel heel erg benieuwd naar de verdeling van lengte's in beide bestellingen, had gehoopt op meer info daarvan in de persberichten. Waarschijnlijk is het wachten tot de provincie en Transdev hun presentatie aan de commissie geven over de inhoud van de implementatie.

-
- Berichten: 207
- Lid geworden op: di 09 sep 2014, 20:02
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Volgens de render komen ze voor U-Bus
-
- Berichten: 23
- Lid geworden op: vr 22 jun 2012, 20:27
-
- Berichten: 188
- Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 13:30
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Is 308 bussen niet erg veel? Of tel je de Atlassen en buurtbussen ook mee?omaylie schreef: ↑do 24 okt 2024, 13:45 Variatie is er zeker, want we hebben qua bussen nu:
Nieuw
* 96x Solaris
* 46x Volvo
* 108x n.n.b.
Overname:
* 3x Iveco E-way
* 20x Ebusco 2.2
* 35x Heuliez GX437
Kortom, met 308 bussen (of het nou inclusief 8-persoonsbusjes voor wijkbus 565 is of niet) is er dus genoeg te zien binnenkort.
Ik kom op 279 bussen die er nu rijden, waarvan een paar met schade stilstaan. Als lijn 41 en 56 wegvallen en lijn 50 helemaal door Keolis wordt gereden (is dat zo?) dan zouden er toch eerder minder dan meer bussen moeten komen?
de 279 bussen die ik tel zijn:
Citaro 3300-serie 19
Citaro G 3400-serie 24
Citaro 4000-serie 61
Citaro G 4100-serie 74
Van Hool AGG300 4200-serie 7
Capacity 4200-serie 10
Iveco E-way 4300-serie 3
Ebusco 2.1 4600-serie 10
Ebusco 2.0 4611 1
Ebusco 2.2 4600-serie 20
Setra S418 4700-serie 15
Heuliez 4800-serie 35
Totaal excl 279
-
- Berichten: 1305
- Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
VDL gaat de ook leveren; 86 stadsbussen.Stadsbus schreef: ↑do 24 okt 2024, 12:15En naast deze 96 Solaris bussen worden er ook 46 Volvo’s die het Egyptische MCV nu maakt besteld:ovVeluwe schreef: ↑do 17 okt 2024, 14:06 Transdev bestelt 96 elektrische bussen bij Solaris.
https://www.sustainable-bus.com/electri ... _pmJnNyHdA
Er worden geen lengtes genoemd.
https://www.bussmagasinet.se/2024/10/st ... rlanderna/
Op hun eigen site staat nog niks, wel op de Facebook pagina van VDL: https://www.facebook.com/share/p/QJB5cm ... tid=WC7FNe
-
- Berichten: 70
- Lid geworden op: ma 29 jan 2024, 22:00
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Toch nog een Nederlandse bus
Dan hebben ze wel vertrouwen gekregen dat met de fabriek in Roeselare de levertijden zullen verbeteren de komende tijd, wat ik ook wel begrijp.
Volwaardige vloot zo.

Volwaardige vloot zo.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 40631
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Met die VDLs erbij zijn we wel rond dan denk ik zo: heb je 225 bussen in bestelling ter vervanging van 195 dieselbussen.
Daarbij de Setra's niet meegerekend gezien die vooral 41 rijden die naar Buiten gaat.
Daarbij de Setra's niet meegerekend gezien die vooral 41 rijden die naar Buiten gaat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 188
- Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 13:30
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Ja dan kom je op 286 bussen waar het er nu 279 zijn. Dus toch nog een flinke uitbreiding omdat er lijnen naar Utrecht Buiten gaan.
Wel goed zo, risicospreiding. En met deze 3 nieuwsberichten kunnen ze het bezwaar van Qbuzz aanvechten.
Wel goed zo, risicospreiding. En met deze 3 nieuwsberichten kunnen ze het bezwaar van Qbuzz aanvechten.
-
- Berichten: 668
- Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
- Locatie: Groningen-Den Haag
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Kan het zijn dat ze bepaalde bestaande e-bussen niet gaan overnemen of direct doorverkopen en ze daarom meer nieuwe bussen bestellen dan dat er nu in dienst zijn?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 40631
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Doorgaans heb je met elektrische bussen wel wat meer materieel nodig omdat die moeten laden gedurende de dag, terwijl een dieselbus doorgaans niet tussendoor hoeft te tanken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- Kopri
- Donateur
- Berichten: 106
- Lid geworden op: ma 22 jul 2024, 16:23
- Locatie: Utrecht
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Hele interessante concessie wordt Binnen wel: Solaris, Volvo & VDL naast de bestaande bussen.
Favoriete bussen: VDL SLFA-181 Electric, MB eCitaro G, Setra S418 LE Business, Van Hool newAGG300, MB CapaCity L.
Favoriete treinen: Stadler FLIRT, ICMm, VIRMm 2/3.
Favoriete treinen: Stadler FLIRT, ICMm, VIRMm 2/3.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 gasten