Het klinkt in mijn oren meer als uitstel van executie. En met het uitbesteden van de productie (waarschijnlijk China) is het niet eens meer een bus fabrikant, maar alleen de eigenaar van een ontwerp.Noodlijdend Ebusco wil 30 miljoen besparen en sluit vestiging in Venray
Donkere wolken boven bussenbouwer Ebusco
Re: Donkere wolken boven bussenbouwer Ebusco
Het laatste nieuws:
Laatst gewijzigd door Tom024 op do 24 okt 2024, 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote ingekort ivm copyright, graag bron toevoegen
Reden: Quote ingekort ivm copyright, graag bron toevoegen
-
- Berichten: 552
- Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02
Re: Donkere wolken boven bussenbouwer Ebusco
https://www.ebusco.com/nl/ebusco-krijgt ... 4wLjAuMA..
Ebusco heeft weer toegang tot de bankrekeningen, meldt Ebusco.
Ebusco heeft weer toegang tot de bankrekeningen, meldt Ebusco.
Grt. Stefan
- trolly
- Berichten: 11428
- Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
- Locatie: Golf van Mexico
Re: Donkere wolken boven bussenbouwer Ebusco
Ik weet natuurlijk niet hoe snel jij doorgaans een busfabriek op poten zet, maar mij lijkt dat niet echt een eeuwigheid voor zo'n project. En ronkende teksten zijn meestal wel handig als je iets wilt verkopen, dus daar lijkt me op zich niks mis mee. Moet je ze wel grotendeels na kunnen komen uiteraard, en daar zat hier het probleem. Dat zal vast ook aan de ambitie en uitvoering van dhr Bijlevelds liggen, maar er zijn ook andere factoren. Maar zonder ambitie en optimisme lukt het je sowieso niet een dergelijk bedrijf op te zetten.Durashift schreef: ↑wo 23 okt 2024, 22:14Opstartend bedrijf?
Ze bestaan 12 jaar (zelfs 14 als je de de twee project jaren van meneer Bijvelds meetelt);
https://www.ebusco.com/nl/historie/
Scroll wat door naar beneden en de productielocaties in Europa komen in beeld. Met die ronkende teksten zou je toch denken dat er geen gebrek qua capaciteit is.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
- The Greyhound
- Berichten: 891
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Donkere wolken boven bussenbouwer Ebusco
Ebusco was het grootste deel van die 12 jaar slechts importeur van in China gebouwde bussen. Bij het opzetten van een nieuwe fabriek voor bussen komt een hoop kijken zeker als je dat voor het eerst doet.Om daar een goed geoliede machine van te maken met de productie, bemensing en logistiek op orde ben je echt wel een paar jaar verder. Als je zoals Ebusco zonder ervaring met meerdere locaties tegelijk begint vraag je om problemen.
-
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26
Re: Donkere wolken boven bussenbouwer Ebusco
Wat Greyhound zegt klopt.
Eigenlijk kan iedereen met een schuurtje, een ingenieur, en een paar goede monteurs en een grote zak geld een zelfbedacht model auto of bus in elkaar schroeven. Zeker met ZE, dat is echt héél veel makkelijker dan verbrandingsmotor.
Het grote probleem is opschalen van je productie. Dat is écht een aparte, zeer onderschatte, tak van sport en niet iets dat je zomaar doet. Ik heb ooit een artikel van een financieel analyst gelezen over hoe dat bij Tesla ging en waarom dat een bodemloze geldput leek, maar hij dat hij niet de hoeveelheid geld die in de put gestort zorgelijk vond, maar juist de kans dat de geldstroom op zou drogen.
Dat artikel kan ik niet meer vinden, maar dit artikel (van voordat Musk compleet doordraaide) vat het redelijk samen.
Busmaken is weliswaar veel meer seriematige productie dan automaken, waar een fabriek duizenden modellen per dag kan uitspugen, die afgezien van de kleur en motor nauwelijks van elkaar verschillen, eventuele "opties" worden op een laat moment in het productieproces als module ingebouwd.
Bij bussen is er veel meer mogelijkheid voor een afnemer om te wijzigen wat ook fundamentele impact heeft op de constructie. Maar toch: een paar bussen per week min of meer rijklaar uitspugen moet een beetje fabriek wel kunnen, en dat lijkt ebusco niet te kunnen. Dat ligt niet per sé aan het ontwerp, gezien de 2.0/1/2/3 wél goede modellen zijn. De kwaliteit van de eerste 3.0's liet bij aflevering te wensen over... Maar dat was bij de eerste Ambassador's ook zo, en die bus is toch een lieveling van vlootmanagers geworden door de betrouwbaarheid en lage onderhoudskosten.
Daarnaast heeft Qbuzz nu de pik op Ebusco omdat ze niet kunnen leveren. Maar volgens mij kampen álle Europese busbouwers met leveringsproblemen. Ook het "betrouwbare" VDL is laat met leveringen. Wel is het achterliggende probleem bij Ebusco dat ze hun productieproces niet op orde hebben, terwijl VDL vooral van personeels- en onderdelentekorten last lijkt te hebben (zoals iedereen postcovid).
Ik zeg dat er grofweg 2 dingen kunnen gebeuren.
- Ebusco vind een investeerder die bereid is om veel geld te investeren in het opschalen van het fabricatieproces (hier, of in een verweggistan, evt in een bestaande fabriek). Daarvoor helpt het als je een gevulde orderportefuille en een goed imago hebt.
- Ebusco vindt geen investeerder en gaat failliet. Daarna kan een investeerder alsnog toehappen.
Eigenlijk kan iedereen met een schuurtje, een ingenieur, en een paar goede monteurs en een grote zak geld een zelfbedacht model auto of bus in elkaar schroeven. Zeker met ZE, dat is echt héél veel makkelijker dan verbrandingsmotor.
Het grote probleem is opschalen van je productie. Dat is écht een aparte, zeer onderschatte, tak van sport en niet iets dat je zomaar doet. Ik heb ooit een artikel van een financieel analyst gelezen over hoe dat bij Tesla ging en waarom dat een bodemloze geldput leek, maar hij dat hij niet de hoeveelheid geld die in de put gestort zorgelijk vond, maar juist de kans dat de geldstroom op zou drogen.
Dat artikel kan ik niet meer vinden, maar dit artikel (van voordat Musk compleet doordraaide) vat het redelijk samen.
Busmaken is weliswaar veel meer seriematige productie dan automaken, waar een fabriek duizenden modellen per dag kan uitspugen, die afgezien van de kleur en motor nauwelijks van elkaar verschillen, eventuele "opties" worden op een laat moment in het productieproces als module ingebouwd.
Bij bussen is er veel meer mogelijkheid voor een afnemer om te wijzigen wat ook fundamentele impact heeft op de constructie. Maar toch: een paar bussen per week min of meer rijklaar uitspugen moet een beetje fabriek wel kunnen, en dat lijkt ebusco niet te kunnen. Dat ligt niet per sé aan het ontwerp, gezien de 2.0/1/2/3 wél goede modellen zijn. De kwaliteit van de eerste 3.0's liet bij aflevering te wensen over... Maar dat was bij de eerste Ambassador's ook zo, en die bus is toch een lieveling van vlootmanagers geworden door de betrouwbaarheid en lage onderhoudskosten.
Daarnaast heeft Qbuzz nu de pik op Ebusco omdat ze niet kunnen leveren. Maar volgens mij kampen álle Europese busbouwers met leveringsproblemen. Ook het "betrouwbare" VDL is laat met leveringen. Wel is het achterliggende probleem bij Ebusco dat ze hun productieproces niet op orde hebben, terwijl VDL vooral van personeels- en onderdelentekorten last lijkt te hebben (zoals iedereen postcovid).
Ik zeg dat er grofweg 2 dingen kunnen gebeuren.
- Ebusco vind een investeerder die bereid is om veel geld te investeren in het opschalen van het fabricatieproces (hier, of in een verweggistan, evt in een bestaande fabriek). Daarvoor helpt het als je een gevulde orderportefuille en een goed imago hebt.
- Ebusco vindt geen investeerder en gaat failliet. Daarna kan een investeerder alsnog toehappen.
-
- Berichten: 1995
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Donkere wolken boven bussenbouwer Ebusco
Toezichthouder AFM schort handel in het aandeel van de noodlijdende bussenbouwer Ebusco op (tot de uitslag van de aandeelhoudersvergadering)
Prachtige "Ebusco" bovenaan het artikel, trouwens.
Prachtige "Ebusco" bovenaan het artikel, trouwens.
-
- Berichten: 12082
- Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
- Locatie: Oosterhout
- Contacteer:
Re: Donkere wolken boven bussenbouwer Ebusco
Ebusco heeft toestemming gekregen voor de extra aandelenuitgifte:
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/457 ... -te-bouwen
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/457 ... -te-bouwen
-
- Berichten: 625
- Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24
Re: Donkere wolken boven bussenbouwer Ebusco
Ze leven nog, ik had het eigenlijk niet meer verwacht.
-
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26
Re: Donkere wolken boven bussenbouwer Ebusco
Een failissement kan pas als twee schuldeisers dat aanvragen. Zolang de lonen betaald worden is het denk ik in het belang van maar weinig schuldeisers om dat aan te vragen - los van de Qbuzz die nu de mogelijkheid heeft zijn order te annuleren.
Waarvan het nog niet gezegd is dat dat gaat gebeuren. Want als Qbuzz nu elders ZE-bussen bestelt staan ze er ook weer 2 jaar op te wachten
Waarvan het nog niet gezegd is dat dat gaat gebeuren. Want als Qbuzz nu elders ZE-bussen bestelt staan ze er ook weer 2 jaar op te wachten
Re: Donkere wolken boven bussenbouwer Ebusco
De bestemming is geannuleerd hoor. Daar ging de rechtzaak over.
En een alternatief is ongetwijfeld al gevonden. Dat zullen ze heus niet achteraf pas bedenken. Ik vermoed Yutong.
En een alternatief is ongetwijfeld al gevonden. Dat zullen ze heus niet achteraf pas bedenken. Ik vermoed Yutong.
-
- Berichten: 625
- Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24
Re: Donkere wolken boven bussenbouwer Ebusco
Ja daar kun je wel van uit gaan. Qbuzz heeft natuurlijk al 2 grote last minute bestellingen gedaan voor ZHN en GD bij Yutong.
-
- Berichten: 6079
- Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
- Locatie: Rhenen
Re: Donkere wolken boven bussenbouwer Ebusco
Vorige week nog een aardig radio discussie over het voortbestaan met aandeelhouder (voor enkele stukken maar) Maarten Steinbuch, tevens hoogleraar TU Eindhoven.
https://www.nporadio1.nl/fragmenten/gel ... ciele-nood
https://www.nporadio1.nl/fragmenten/gel ... ciele-nood
-
- Berichten: 668
- Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
- Locatie: Groningen-Den Haag
Re: Donkere wolken boven bussenbouwer Ebusco
Maarten Steinbuch verteld in dit interview dat hij heel erg hoopt dat Ebusco bussen blijft ontwerpen en met VDL om de tafel zou moeten in zijn visie, om te bespreken dat VDL de bussen van Ebusco gaat bouwen, zodat Ebusco blijft bestaan.Durashift schreef: ↑wo 30 okt 2024, 00:02 Vorige week nog een aardig radio discussie over het voortbestaan met aandeelhouder (voor enkele stukken maar) Maarten Steinbuch, tevens hoogleraar TU Eindhoven.
https://www.nporadio1.nl/fragmenten/gel ... ciele-nood
Waarom zou VDL, die zelf electrische bussen ontwerpt en bouwt, welke ook nog een stuk beter in kwaliteit zijn, in hemels naar. Bussen voor zijn concurrent Ebusco gaan bouwen? Dat klinkt in mijn beleving toch vooral als wens denken aangezien de beste man in Ebusco heeft geïnvesteerd.
Laatst gewijzigd door Lange_Dre op do 31 okt 2024, 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26
Re: Donkere wolken boven bussenbouwer Ebusco
Geïnvesteerd.
Omdat de Ebusco 3.0 in de basis wel een echt goed product is, érg zuinig, alleen met veel kinderziekten. De tijd zal leren of ze die op kunnen lossen.
Alleen de VDL New Citea zal van dezelfde ontwerptechnieken gebruik maken, in ieder geval is dat het eerste VDL-product dat helemaal om een ZE-aandrijflijn gebouwd is. Ik verwacht ook daar een zuinig product met minder kinderziekten, omdat VDL al ruim 100 jaar ervaring heeft met hoe je een bus bouwt waar niets vanaf valt.
Omdat de Ebusco 3.0 in de basis wel een echt goed product is, érg zuinig, alleen met veel kinderziekten. De tijd zal leren of ze die op kunnen lossen.
Alleen de VDL New Citea zal van dezelfde ontwerptechnieken gebruik maken, in ieder geval is dat het eerste VDL-product dat helemaal om een ZE-aandrijflijn gebouwd is. Ik verwacht ook daar een zuinig product met minder kinderziekten, omdat VDL al ruim 100 jaar ervaring heeft met hoe je een bus bouwt waar niets vanaf valt.
- trolly
- Berichten: 11428
- Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
- Locatie: Golf van Mexico
Re: Donkere wolken boven bussenbouwer Ebusco
...wat dan weer handig is voor de Hainjes van deze wereld. Die willen namelijk nog weleens op de bus zitten.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Berichten: 12082
- Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
- Locatie: Oosterhout
- Contacteer:
Re: Donkere wolken boven bussenbouwer Ebusco
Aandeelhouders moeten Ebusco gaan redden van ondergang:
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/458 ... -ondergang
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/458 ... -ondergang
-
- Berichten: 6079
- Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
- Locatie: Rhenen
Re: Donkere wolken boven bussenbouwer Ebusco
Waarde van het aandeel is vandaag weer flink gedaald, hoorde ik vanochtend.
https://www.bnr.nl/podcast/beurs/105608 ... -te-kakken(..)We hebben het ook over de reddingsoperatie van Ebusco. De elektrische bussenbouwer probeert 36 miljoen euro op te halen met een claimemissie. Maar zelfs als het dat beoogde bedrag bij bestaande aandeelhouders weet te ontlokken, heeft het bedrijf nog steeds een financieel gat van tientallen miljoenen.(..)
-
- Berichten: 958
- Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31
Re: Donkere wolken boven bussenbouwer Ebusco
Ebusco heeft 36 miljoen euro opgehaald met de uitgifte van nieuwe aandelen en daarmee een faillissement voorkomen: https://nos.nl/artikel/2545182-bussenbo ... llissement
-
- Berichten: 668
- Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
- Locatie: Groningen-Den Haag
Re: Donkere wolken boven bussenbouwer Ebusco
Ik vermoed eerder om voorlopig een faillissement te voorkomen...
- The Greyhound
- Berichten: 891
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Donkere wolken boven bussenbouwer Ebusco
Er zijn voornamelijk schulden omgezet in aandelen. Wat nodig is, is werkkapitaal en dat is er volgens mij niet
-
- Berichten: 6079
- Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
- Locatie: Rhenen
Re: Donkere wolken boven bussenbouwer Ebusco
Netto opbrengst is iets meer dan 27 miljoen euro.
https://www.deaandeelhouder.nl/nieuws/2 ... missie-af/
Ebusco vertelt zelf ook hoe hun claimemissie werkt en hoe het er nu voor staat met het bedrijf.
Als ze kunnen blijven bestaan, hoopt men eind volgend jaar op een productievolume van 40 ~ 50 bussen te staan. Is dat nu veel of (te) weinig?
https://investors.ebusco.com/wp-content ... Ebusco.pdf
Kortom, de batterijleverancier heeft eigenlijk geld gegeven om zijn eigen rekeningen betaald te krijgen.(..)Met de claimemissie zijn 43,85 miljoen nieuwe aandelen gemoeid. Die worden uitgegeven op 0,8209 euro per stuk. De netto-opbrengst van de emissie is circa 27,7 miljoen euro.
“Het zijn uitdagende tijden voor Ebusco […] De kapitaalverhoging is essentieel voor het voortbestaan van het bedrijf”, zei CEO Christian Schreyer in een toelichting.
De grootaandeelhouders Peter Bijvelds, ING Corporate Investments Participaties en VDVI deden mee door hun leningen aan Ebusco om te zetten in aandelen en door uitoefening van hun claims.
Verder namen ook Heights Capital Management en het Chinese Gotion voor respectievelijk 6,0 miljoen en 1,8 miljoen euro deel door in de schrijven op de claims die niet werden uitgeoefend.
Het door Gotion geïnvesteerde geld zal worden gebruikt om openstaande facturen bij de Chinese partner te voldoen. Ook zal Ebusco een Bava bijeenroepen om toestemming te vragen om meer aandelen te mogen uitgeven aan Gotion.

https://www.deaandeelhouder.nl/nieuws/2 ... missie-af/
Ebusco vertelt zelf ook hoe hun claimemissie werkt en hoe het er nu voor staat met het bedrijf.
Als ze kunnen blijven bestaan, hoopt men eind volgend jaar op een productievolume van 40 ~ 50 bussen te staan. Is dat nu veel of (te) weinig?
(..)
De opbrengsten van de claimemissie zullen worden aangewend om de voortzetting van de bedrijfsactiviteiten te financieren in lijn
met het Turnaround Plan en om het werkkapitaal van Ebusco te verbeteren.
• Naast het betalen van de salarissen en andere operationele kosten, zullen de opbrengsten worden gebruikt om betalingen te
doen aan (i) Ebusco's banken (uitstaande bankleningen als onderdeel van de bankgarantie kredietfaciliteit), (ii) de belastingdienst
en (iii) crediteuren.
• Middels het Turnaround Plan verwacht Ebusco per het einde van 2025 de productie van bussen geleidelijk te kunnen opvoeren
naar 40-50 bussen per maand en een kostenreductie te kunnen realiseren van €30 miljoen op jaarbasis (..)
(..) Zelfs als de claimemissie slaagt (met andere woorden als Ebusco met de claimemissie €36 miljoen ophaalt), dan is er nog
een aantal andere maatregelen nodig om Ebusco's tekort aan werkkapitaal te kunnen aanvullen.
• Dat tekort aan 'kasmiddelen' wordt ingeschat op €25,5 miljoen in Q1 2025.
• De maatregelen kunnen als volgt worden omschreven:
(..)
Versnelde verkoop van bussen uit eerder geannuleerde orders
• Ebusco voert actieve gesprekken met diverse bestaande klanten over de verkoop van 61 bussen
onder geannuleerde orders die zich in een vergevorderd productiestadium bevinden, waarvan
Ebusco er 48 in Q1 2025 wil verkopen en leveren aan andere klanten in de orderportefeuille
• De verkoop en levering van deze 48 bussen zal naar verwachting €22,7 miljoen opleveren in Q1
2025
De achterstallige crediteurenpositie verbeteren
• Ebusco is actief haar achterstallige crediteurenposities aan het adresseren
• Ebusco is in onderhandeling met haar crediteuren over betalingsovereenkomsten, waarbij de
bedragen in de loop van de tijd op een gecontroleerde manier worden afbetaald
• Deze onderhandelingen verlopen constructief
Voorraden afbouwen
• Ebusco heeft momenteel voor ongeveer €110 miljoen aan voorraden, waarvan het ongeveer €5
miljoen verwacht te kunnen verkopen aan derden voor of tijdens Q1 2025
• Ebusco heeft het vertrouwen dat het in staat is om met deze maatregelen (of een combinatie daarvan) het tekort aan
kasmiddelen in Q1 2025 aan te vullen, en door te gaan als going concern.
• Mocht Ebusco er niet in slagen om middels deze maatregelen het tekort aan kasmiddelen aan te vullen, dan is het
aannemelijk dat Ebusco uiteindelijk surséance van betaling of faillissement moet aanvragen
https://investors.ebusco.com/wp-content ... Ebusco.pdf
-
- Berichten: 499
- Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Over Ebusco gesproken, ruim honderd medewerkers bij Ebusco krijgen ontslag.
https://nos.nl/artikel/2550171-ruim-hon ... feestdagen
https://nos.nl/artikel/2550171-ruim-hon ... feestdagen
-
- Berichten: 1995
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Donkere wolken boven bussenbouwer Ebusco
https://dmgdeurne.nl/ebusco-verliest-tw ... rsbedrijf/
Ebusco verliest twee opdrachten van Zweeds openbaarvervoersbedrijf
Ebusco verliest twee opdrachten van Zweeds openbaarvervoersbedrijf
-
- Berichten: 12082
- Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
- Locatie: Oosterhout
- Contacteer:
Re: Donkere wolken boven bussenbouwer Ebusco
Ebusco zit opnieuw dichtbij een faillissement:
https://www.transport-online.nl/83195/b ... sn=scwspwa
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/468 ... sement-aan
https://www.transport-online.nl/83195/b ... sn=scwspwa
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/468 ... sement-aan
-
- Berichten: 160
- Lid geworden op: do 13 mar 2014, 22:35
Re: Donkere wolken boven bussenbouwer Ebusco
Tja, da's geen verrassing.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten