Kortere reistijd Leerdam-Tilburg Universiteit

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
ikbenerweer

Kortere reistijd Leerdam-Tilburg Universiteit

Bericht door ikbenerweer »

Dit is meer een persoonlijke vraag, maar ik ben een student aan Tilburg University, en ik reis bijna elke dag op en neer van Leerdam naar Tilburg.
Dat betekent maandag tot en met donderdag dat ik altijd op de heenweg een overstap heb van 5 minuten op Geldermalsen en op Den Bosch. Op de terugweg heb ik een overstap van 5 minuten op Den Bosch en van 26 minuten op Geldermalsen.
Op vrijdag is het nog een stuk erger: dan heb ik op de heenweg een overstap van 10 minuten op Geldermalsen en van 31 minuten op Den Bosch en op de terugweg een overstap van 31 minuten op Den Bosch en van 30 minuten op Geldermalsen.
Zou hier een simpele verbetering mogelijk zijn die de reistijd voor mij en anderen die deze reis maken zou verkorten? Bijv. door op Geldermalsen de Qbuzz/R-net trein iets later te laten vertrekken?
en-es

Re: Kortere reistijd Leerdam-Tilburg Universiteit

Bericht door en-es »

Denk het niet. Met dienstregelingen schuiven gaat niet zomaar.
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Is het op die tijdstippen dan niet sneller om (met maar 1 overstap) via Dordrecht te reizen?
verfmeer

Bericht door verfmeer »

Op vrijdagen scheelt het op de terugweg inderdaad een kwartier. Je bent echter nog steeds een kwartier langer onderweg dan de rest van de weeg.
waldo79

Bericht door waldo79 »

Het vele enkelspoor op de lijn Geldermalsen - Dordrecht maakt dat er een dienstregeling is waarbij de gunstiger overstap slechts in één richting bestaat.
nvdw
Donateur

Bericht door nvdw »

Exacter gezegd: als je vijf minuten later uit Geldermalsen wilt wegrijden, moet de tegentrein ook vijf minuten opschuiven omdat je anders de kruising in Leerdam niet haalt, en mis je je overstap naar 's-Hertogenbosch.
Feed the childrens
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

waldo79 schreef: do 24 okt 2024, 15:05 Het vele enkelspoor op de lijn Geldermalsen - Dordrecht maakt dat er een dienstregeling is waarbij de gunstiger overstap slechts in één richting bestaat.
Om precies te zijn: het zit vooral in waar de kruisingen kunnen plaatsvinden. Met een halfuursdienst zou je idealiter om het kwartier kruisen. Geldermalsen - Arkel is precies een kwartier, maar daar ligt enkel spoor. Vandaar dat de dienstregeling niet symmetrisch is, maar richting Dordrecht 5 minuten verschoven. Die 5 minuten wordt in Gorinchem weer gewacht.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Volgens mij zou je op vrijdag de overstap wel kunnen verbeteren door dat laatste om te draaien. Dan gaat de overstap Ldm-Ht van 10 naar 5, en de overstap Ht-Ldm van (3)0 naar 5.
waldo79

Bericht door waldo79 »

Dan wordt het weer slechter vanuit Tl.
Nitein-Repart

Bericht door Nitein-Repart »

De Merwede-Lingelijn heeft een afwijkende symmetrie vanwege de kruising met de lijn Utrecht-Den Bosch te Geldermalsen. Nu ligt de Merwede-Lingelijn los van de lijn Utrecht-Den Bosch en dus kan de Merwede-Lingelijn ook symmetrisch gelegd worden. Dan kun je bijvoorbeeld de volgende dienstregeling hanteren.

Geldermalsen: 03/33
Beesd: 08/38
Leerdam: 14/44
Arkel: 21/51
Gorinchem: 00/17/30/47
Boven-Hardinxveld: 05/22/35/52
Hardinxveld-Giessendam: 10/26/40/56
Hardinxveld Blauwe Zoom: 12/42
Sliedrecht: 14/29/44/59
Sliedrecht Baanhoek: 03/18/33/48
Dordrecht Stadspolders: 06/21/36/51
Dordrecht: 12/27/42/57

Dordrecht: 02/17/32/47
Dordrecht Stadspolders: 06/21/36/51
Sliedrecht Baanhoek: 11/26/41/56
Sliedrecht: 14/29/44/59
Hardinxveld Blauwe Zoom: 17/47
Hardinxveld-Giessendam: 03/19/33/49
Boven-Hardinxveld: 06/22/36/52
Gorinchem: 12/27/42/57
Arkel: 08/38
Leerdam: 14/44
Beesd: 21/51
Geldermalsen: 26/56
-
Dionysusnu

Met dat voorstel heb je in beide richtingen extra inefficiëntie rond Gorinchem/Arkel.
waldo79 schreef: do 24 okt 2024, 19:13 Dan wordt het weer slechter vanuit Tl.
Klopt, al is die toch al niet zo aantrekkelijk met 24 minuten / 15 minuten. En totaal verandert dat niet, je draait ze alleen een beetje om (wordt 19 resp 20), terwijl je de verbinding met den Bosch wel flink verbetert.
Bemined

Bericht door Bemined »

Nitein-Repart schreef: do 24 okt 2024, 19:30 De Merwede-Lingelijn heeft een afwijkende symmetrie vanwege de kruising met de lijn Utrecht-Den Bosch te Geldermalsen. Nu ligt de Merwede-Lingelijn los van de lijn Utrecht-Den Bosch en dus kan de Merwede-Lingelijn ook symmetrisch gelegd worden.
Dat klopt niet, deze huidige symmetrie is pas ingevoerd nadat de Merwedelingelijn vrij gelegd is van de lijn Utrecht - 's-Hertogenbosch. Daarvoor had men een 06/36 symmetrie in Geldermalsen vanwege de reden die je noemt, tegenwoordig is dat overdag een 10/40 symmetrie omdat dit betere aansluitingen gaf in Dordrecht sinds de invoer van ETMET op de Oude Lijn.
Nitein-Repart

Met een 10/40-symmetrie heb je eigenlijk altijd scheve aansluitingen op zowel halfuursdiensten als kwartiersdiensten en dus is het raar dat het, ondanks dat een 00/30-symmetrie technisch mogelijk is, toch een afwijkende symmetrie gehanteerd wordt. Ik dacht dat naast de Merwede-Lingelijn enkel de Valleilijn een scheve symmetrie heeft, vanwege de kruising met de lijn Amersfoort-Apeldoorn nabij Barneveld.
-
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

De aansluitingen in Dordrecht zijn veruit de belangrijkste aansluitingen die de MerwedeLingelijn heeft, daar reist een aanzienlijk deel van de reizigers namelijk verder richting Rotterdam.
Echter lijkt wat Bemined noemt momenteel niet bepaald te kloppen. De aansluitingen in Dordrecht zijn nu namelijk 10-15 minuten op de IC naar Rotterdam (2x/uur dus net geen aansluiting). Op de Sprinter komt helemaal iets bizars uit de planner, namelijk een overstap van 3 minuten om van spoor 15 naar 3a te komen. Dat wordt rennen...

In Geldermalsen zijn de belangrijkste aanslutingen richting Utrecht, die zijn wel netjes met 5-7 minuten in de huidige dienstregeling.
Schapekop in de Keistad

Bemined

Bericht door Bemined »

Dit was zoals QBuzz het destijds omschreef: https://raad.dordrecht.nl/Documenten/Bi ... z-2022.pdf

Een van de overstappen was destijds op de 5200, die momenteel niet rijdt.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Zonder te checken of het klopt: is het op vrijdag niet sneller om de trein naar Gorinchem te nemen, dan met lijn 402 naar Breda te gaan en vanaf daar met de Sprinter naar Tbu?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Dionysusnu

Helaas, geen koelkast. Als je dat doet, is het even snel om gewoon naar Dordrecht te blijven zitten en daar diezelfde sprinter te pakken. Ook op de terugweg is het volgens mij niet sneller, misschien zelfs langzamer omdat het in Breda niet altijd aansluit.
Nitein-Repart

Bemined schreef: do 24 okt 2024, 21:20 Dit was zoals QBuzz het destijds omschreef: https://raad.dordrecht.nl/Documenten/Bi ... z-2022.pdf

Een van de overstappen was destijds op de 5200, die momenteel niet rijdt.
Toch wel grappig dat in het vervoerplan van 2022 wel een symmetrische dienstregeling is voorgesteld op de Merwede-Lingelijn door QBuzz, maar in de praktijk de asymmetrische 10/40-dienstregeling wordt uitgevoerd.
-
Dionysusnu

Waar haal je uit dat de dienstregeling in dat vervoerplan symmetrisch is? Ik zie alleen maar dat ze de patroontijden in Dordrecht aanpassen, maar het suggereert dat de hele lijn meeschuift.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

@Nitein-Repart: Een dienstregeling in 10/40 symmetrie is niet asymmetrisch. Hij is wel afwijkend symmetrisch en daardoor worden de aansluitingen asymmetrisch, maar de dienstregeling zelf is dat niet ;)
Schapekop in de Keistad

Bemined

Bericht door Bemined »

In dit geval is de dienstregeling overigens wel asymmetrisch doordat er slechts in één richting een lange stop in Gorinchem is, in Dordrecht is dus een andere symmetrietijd dan in Geldermalsen. In de avond en in het weekend is de dienstregeling wel symmetrisch met een 08/38 symmetrie op beide eindpunten.
trolly

Bericht door trolly »

En is "een andere symetrietijd" eigenlijk wel een symmetrietijd?

(A)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
MaartenD

Bericht door MaartenD »

Natuurlijk. Vroeger waren er verschillende symmetrietijden. Duitsland zat altijd al op 00/30, Nederland had 16/46 en België 20/50.

Aansluitingen waren daardoor niet symmetrisch.

Een dienstregeling van een trein die niet symmetrisch is betekent verschillende rijtijden van de heen- en terugreis. Bijvoorbeeld bij een kruising komt trein A binnen en staat 10 minuten te wachten totdat tegentrein B binnenkomt die na een korte stop doorrijdt.
gkw1969

Bericht door gkw1969 »

Even een algemeen opmerking van mijn kant, na het lezen van het vervoerplan: De NS verzint iets en de rest van de wereld moet zich maar aanpassen. Vervoersbedrijven moeten zich in allerlei bochten wringen om aansluitingen te handhaven en passagiers zijn de dupe. Het wordt tijd dat de monopolie van de NS eens een keer stopt en ook daar verplicht overleg gevoerd moet worden met andere concessieverleners en concessiehouders. Immers Qbuzz moet overleggen met Transdev/Connexxion en RET m.b.t. hun vervoerplan in DMG, maar de NS mag daar dwars doorheen fietsen en hoeft nergens rekening mee te houden. En de lokale reiziger is de dupe.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
Hainje

Bericht door Hainje »

Monopolie hoeft wat mij betreft niet te stoppen, wel lijkt het mij niet meer dan logisch dat NS betrokken wordt in de afstemming.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
Plaats reactie