Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Milco »

Dit weekend zijn er werkzaamheden aan de Zuidtak en op Schiphol wat een gewijzigde treindienst als gevolg heeft. Serie 3100 rijdt dit weekend tussen Almere Centrum en Arnhem Centraal en stopt daarbij in Weesp en Diemen Zuid, om vanaf Amsterdam Bijlmer ArenA het huidige stoppatroon te handhaven tot Arnhem.

Vreemd genoeg rijdt op beide dagen trein 3127, met vertrek 7.48 uit Almere, niet verder dan Amsterdam Bijlmer ArenA nadat hij daarvoor een stop heeft van elf minuten in Diemen Zuid. Het is de enige trein van de hele serie die niet doorrijdt richting Utrecht en Arnhem. Wat kan hier de reden voor zijn? Is het spoor op dat moment te druk met andere treinen en wellicht een ICE, wat het doorrijden naar Arnhem belemmert?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
en-es

Bericht door en-es »

Groeten uit de behoorlijk volle IC van 8.54 tussen Utrecht Centraal en Arnhem Centraal. Er is veel koffervolk en dat heeft waarschijnlijk te maken met het dringende advies om ICE123 en ICE125 te mijden. Ik gok zo dat de aansluitende RE19 ook goed gevuld zal zijn.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Dionysusnu schreef: vr 25 okt 2024, 19:20
Suus schreef: vr 25 okt 2024, 18:35 Waar is de intercity om 6:35 van Rotterdam Centraal naar Utrecht Centraal heen morgen? En waarom is er ook geen intercity om 7:05 naar Utrecht Centraal? Die zijn er normaal wel op zaterdag
De 500/600 rijden dit weekend (behalve de zondagavond) alleen Ut-Gn/Lw. De 2800 neemt hun pad in op Rtd-Ut, maar start wel pas wat later op.
Maar rijden er vandaag dan maar twee treinen per uur tussen Rotterdam en Utrecht?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
T-hijs

Bericht door T-hijs »

Dat kun je toch, net als ik, in de planner zien? Twee keer per uur rechtstreeks en twee keer per uur met een overstap in Gouda.
F.k.a. Bollenstad
MetroRET

Bericht door MetroRET »

Meltrain schreef: za 26 okt 2024, 09:09
Dionysusnu schreef: vr 25 okt 2024, 19:20
Suus schreef: vr 25 okt 2024, 18:35 Waar is de intercity om 6:35 van Rotterdam Centraal naar Utrecht Centraal heen morgen? En waarom is er ook geen intercity om 7:05 naar Utrecht Centraal? Die zijn er normaal wel op zaterdag
De 500/600 rijden dit weekend (behalve de zondagavond) alleen Ut-Gn/Lw. De 2800 neemt hun pad in op Rtd-Ut, maar start wel pas wat later op.
Maar rijden er vandaag dan maar twee treinen per uur tussen Rotterdam en Utrecht?
Als je de 6900 meerekend niet :mrgreen: .
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Maar waarom rijden er maar twee Intercity's per uur tussen Rotterdam en Utrecht?
Reizigers tussen Rotterdam en Den Haag moeten immers ook omreizen via Gouda, dus zouden er juist meer treinen tussen Rotterdam en Gouda mieten rijden in plaats van minder.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Daniel schreef: vr 25 okt 2024, 20:30 Die knip in de 500 / 600 zal wel in het beperkt houden van vertragingen zitten, want ik zie dat ze een indrukwekkend intensief gebruik van spoor 2 in Amersfoort gepland hebben. Dat spoor is vrijwel continu in gebruik steeds alternerend tussen richting Utrecht en richting Zwolle.
Kijkend naar de huidige punctualiteit is dat toch zeer onnodig. En de 500/600 keren nu in Utrecht op de ander in 8 minuten, dat is juist onwenselijk omdat een mogelijke vertraging zo terugreflecteert naar Amersfoort.
Etienne
Donateur
Contacteer:

Bericht door Etienne »

MetroRET schreef: za 26 okt 2024, 09:16 Als je de 6900 meerekend niet :mrgreen: .
Zijn die dan ook omgedraaid als gevolg van de gewijzigde IC-verbinding Rotterdam - Utrecht?
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Die wijziging is volgens mij voor de extra s28600, IC Rtd-Asb-Asd
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Waarom stopt die Intercity niet in Gouda (en Rotterdam Alexander)?
Dan zouden reizigers tussen Rotterdam enerzijds en Utrecht en Den Haag anderzijds een extra verbinding hebben.
waldo79

Bericht door waldo79 »

Misschien is die extra trein zuiver bedoeld om nog enigszins in de buurt van de reistijd over de HSL te komen?
en-es

Bericht door en-es »

Wat een meevaller, de RE19 van 13.51 uit Elten vertrok redelijk op tijd naar Arnhem en er waren genoeg zitplaatsen. De tegentrein uit Arnhem was trouwens ook redelijk op tijd.
verfmeer

Bericht door verfmeer »

Meltrain schreef: za 26 okt 2024, 13:35 Waarom stopt die Intercity niet in Gouda (en Rotterdam Alexander)?
Dan zouden reizigers tussen Rotterdam enerzijds en Utrecht en Den Haag anderzijds een extra verbinding hebben.
Misschien is het doel juist om dat te voorkomen. Anders zou de trein tussen Rotterdam en Gouda overvol kunnen worden. De IC naar Utrecht Centraal vertrekt slechts 10 minuten later, dus het reistijdverlies is ook weer niet zo groot.
MetroRET

Bericht door MetroRET »

Men kan ook gewoon iets langers inzetten dan VIRM4 -0- .
Bemined

Bericht door Bemined »

En het VIRM6 in de 2800 zat daarnet alles behalve vol dus zo druk was het ook weer niet tussen Gouda en Rotterdam.
Dennenboom

Bericht door Dennenboom »

Dus de HSL levert tegenwoordig maar 4 minuutjes reistijdwinst Amsterdam - Rotterdam op t.o.v. de tijdelijke Intercity?
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

De route via Gouda - Woerden - Breukelen is best snel ja, die zou qua reistijd kunnen concurreren met de Oude Lijn als er normaal ook ICs zouden rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined

Bericht door Bemined »

Vooral naar Amsterdam Centraal, HSL is zo'n 70km, via Breukelen 79km, via Leiden en Schiphol 82km en via Leiden en Haarlem 85km. Tel daarbij de hoeveelheid stations op die de Oude Lijn sneltrein aan doet en het is niet verwonderlijk dat dit een best rap alternatief is als de HSL niet beschikbaar is. Naar Schiphol liggen de verhoudingen anders.
Laatst gewijzigd door Bemined op za 26 okt 2024, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Ik woon in Amsterdam - maar wel in de oostelijke Bijlmer - en vóór de Fyra was de route Binnendoor ondanks 10 tussenstops de snelste route naar Rotterdam en verder naar België voor mij.

En nu volg ik een opleiding bij metrostation Melanchtonweg. Ondanks dat dat ruim 20mn lopen is vanaf station Rotterdam Noord, is de route via Breukelen en Gouda welgeteld 1 minuut langzamer dan de alternatieven (Metro+Metro naar Asdz, IC+ICD naar Rtd, Metro E, of IC's naar Laa en dan Metro E)... En héél veel goedkoper.

Ik heb me altijd afgevraagd waarom hier geen IC rijdt, dat zou voor heel oostelijk Amsterdam (Bijlmer en Amstel) naar Gouda en heel Rotterdam wat niet direct bij Centraal maar wel bij een metro ligt een stuk schelen. Wellicht een sneltrein, die alleen op Asa, Asb, Ash (ziekenhuis), Gd en dan alle stations tot Rtd stopt. Als ik de drukt zie tussen Rtd en Gd in de slechts 2 sprinters tijdens de spitsen zou daar best behoefte aan zijn denk ik.
verfmeer

Bericht door verfmeer »

Tussen Gouda Goverwelle en Woerden rijden al 12 treinen per uur per richting op dubbelspoor. Daar ga je echt geen trein meer bij passen. En vanwege de slechte bodem zou dit een heel duur stuk zijn om te verdubbelen.
iamthedutchdude

Bericht door iamthedutchdude »

Dat zijn wel veel treinen ja, maar is het op Utrecht - Gouda wel noodzakelijk om ICs te rijden met metro-achtige frequenties? (1)1700, 2000, 2800 en 500/600 leveren gezamenlijk al 8 treinen per uur per richting op. Als dat met 6 treinen per uur per richting afkan (bijvoorbeeld door 2000 en 2800 te combineren), creëer je daarmee ruimte om een extra sneltrein over de Nieuwe Lijn in te passen.
MetroRET

Bericht door MetroRET »

Maar daarbuiten is er langs Amsterdam Amstel ook geen gaatje meer over.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Gisteren was de 6600 verlengd naar Rotterdam Centraal, waar ik persoonlijk ook erg blij mee was. Vandaag is dat echter niet het geval. Waarom niet?
Ik geef toe dat het op zondag niet nodig is om vier Sprinters per uur te laten rijden tussen Dordrecht en Rotterdam Centraal, maar qua aansluitingen kun je dan beter alleen de 6600 verlengen en de 5100 opheffen.
Nitein-Repart

Bericht door Nitein-Repart »

Ondanks dat de NightJets nu een uur extra hadden vanwege het ingaan van de wintertijd is de NightJet uit Wien/Innsbruck nog steeds twee uur te laat :') .

De NightJet uit Zürich was wel op tijd in Nederland.
-
atroffa010

Bericht door atroffa010 »

De 2243 & 2247 stoppen vandaag ook te Rlb.
Plaats reactie