Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
BasGeluk

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door BasGeluk »

De laatste tijd heel veel uitval in de regio Amersfoort. Syntus zegt dat het allemaal beter wordt omdat er nieuwe chauffeurs worden opgeleid. Dat zeggen ze al twee jaar en breiden de dienstregeling uit omdat er meer chauffeurs zouden zijn. Vervolgens is een tekort de reden voor de grote uitval en worden verdere vragen niet beantwoord. Er is nog iets zoals het ROCOV Utrecht. Er staat een 06-nummer op die site welke niet wordt opgenomen een mailadres wat niet meer werkt; mailadres bestaat niet. Wat een amateurisme. Zo worden mensen het OV uitgejaagd.
Gr BasG
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

BasGeluk schreef: do 03 okt 2024, 20:01 De laatste tijd heel veel uitval in de regio Amersfoort.
Waar zie jij die "heel veel uitval" dan. De uitval is zeker niet nul, maar als ik de uitval van vandaag terugkijk zie ik die concentreren in de spits (als het meeste personeel nodig is) en bij meerdere uitgevallen ritten op dezelfde lijn is het patroon zodanig dat de kans groot is dat het meerdere ritten uit dezelfde dienst zijn die uitvielen.
Syntus zegt dat het allemaal beter wordt omdat er nieuwe chauffeurs worden opgeleid. Dat zeggen ze al twee jaar en breiden de dienstregeling uit omdat er meer chauffeurs zouden zijn.
Er zijn ook daadwerkelijk meer chauffeurs. Halverwege 2024 waren er 11% meer chauffeurs in dienst dan op 1 januari.
Echter rijdt Pouw Vervoer niet alle ritten waarvoor ze zijn ingehuurd, daar zit ook een deel van de uitval (in elk geval op de 298 die Roeland noemde)
Vervolgens is een tekort de reden voor de grote uitval en worden verdere vragen niet beantwoord.
Het tekort zit 'm ook in de hoge leeftijd van het personeel wat daardoor ook in een bredere periode verlof opneemt. De vakantieperiode loopt van april tot half oktober, dus men zit nu de eerste weken van de winterdienst nog wat krapper.
Daarentegen is er nu wel weer sprake van reserves die wat kunnen opvangen. Zo zag ik vanmiddag een rit van lijn 50 eerst als "rijdt niet" in de app staan maar reed die uiteindelijk toch wel.
Er is nog iets zoals het ROCOV Utrecht. Er staat een 06-nummer op die site welke niet wordt opgenomen een mailadres wat niet meer werkt; mailadres bestaat niet. Wat een amateurisme. Zo worden mensen het OV uitgejaagd.
De meeste reizigers zullen niet eens van het bestaan van het ROCOV af weten en nemen er dus geen rechtstreeks contact mee op. Overigens werkt het mailadres wel degelijk: heb er afgelopen maandag nog mail van ontvangen.
Al zit er ergens technisch wel iets niet lekker inderdaad, want soms krijg je een mail van het ene mailadres weer retour en komt 'ie via een ander mailadres wel goed aan.

Uiteindelijk kan je met klachten beter bij de lidorganisaties van het ROCOV terecht want daar komt 'ie uiteindelijk toch terecht. (Al zal je via Rover uiteindelijk toch ook een reactie van mij krijgen :mrgreen: )
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

Het mailadres van het ROCOV werkt nog steeds niet; verzonden mails aan dit adres worden retour gestuurd. Dat is iets anders dan een mail versturen vanaf dat mailadres zoals je schrijft.

Voorts gaan klanten naar andere wegen zoeken als de klantenservice van Syntus geen antwoord geeft, vragen negeert en de provincie als opdrachtgever ook niets doet. Dan kom je al snel bij het ROCOV terecht. Rover is zeker een goede tip, maar die opereren vooral landelijk.
Gr BasG
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

BasGeluk schreef: vr 04 okt 2024, 22:21 Het mailadres van het ROCOV werkt nog steeds niet; verzonden mails aan dit adres worden retour gestuurd.
Ik heb er onlangs ook gewoon nog mail naar kunnen sturen die is aangekomen. Gewoon via KPN dus niks bijzonders ofzo.
Rover is zeker een goede tip, maar die opereren vooral landelijk.
De afdelingen opereren lokaal (en die zitten ook in het ROCOV), maar zoals gezegd: je komt voor de provincie Utrecht dan toch bij mij uit en dan krijg je hetzelfde antwoord als hierboven al staat ;)
Schapekop in de Keistad

waldo79

Bericht door waldo79 »

Ha ha, laat Bas Geluk dan maar de ongelovige Thomas zijn :) Lijkt me dat je het ROCOV wel goed vertegenwoordigt omdat je behoorlijk kennis hebt van het regionale OV in Utrecht.
Philip

Bericht door Philip »

Daniel schreef: do 03 okt 2024, 21:19 Uiteindelijk kan je met klachten beter bij de lidorganisaties van het ROCOV terecht want daar komt 'ie uiteindelijk toch terecht. (Al zal je via Rover uiteindelijk toch ook een reactie van mij krijgen :mrgreen: )
Is dat zo? Ik heb begin van het jaar bij het ROCOV geklaagd over de onmogelijk krappe rijtijden van lijn 1 in Harderwijk. Na twee maanden kreeg ik de reactie van EBS doorgestuurd dat ze dat ook was opgevallen en dat de dienstregeling per april zou worden aangepast. Het duurde lang, maar er gebeurde wel iets. Via de klantenservice komt het op de grote hoop klachten. Dat vind ik handiger voor de klacht dat mijn bus is uitgevallen.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Ligt een beetje aan de provincie hoe het werkt, Gelderland is wat dat betreft sowieso een beetje afwijkend in wat er vanuit het Rocov richting lidorganisaties gaat. Maar ik heb in Utrecht wel eens een klacht via het Rocov doorgestuurd gekregen.
Ik weet niet hoe dat met die specifieke klacht van jou gelopen is, maar in Utrecht hebben we gewoon directe lijntjes naar vervoerders en gemeenten. Zo heb ik na een heel lange adem op Veenendaal-De Klomp de letters op de halteborden ook in dezelfde volgorde als op de DRIP weten te krijgen :mrgreen:
Schapekop in de Keistad

MdJ

Bericht door MdJ »

Op lijn 28 begon op Utrecht Centraal Centrumzijde een enkele citaro (4017) in plaats van 1,8-2x de lengte.

De rit erna (Van Hool 4216) liep al +12 op door werkzaamheden bij Majellapark.

Deze reed in de bocht bij het Smakkelaarveld tegen de daar aanwezige railing aan met een stremming van het tramverkeer en busvervoer in de Leidscheveertunnel op richting Utrecht Centraal Centrumzijde.
Bij twijfel: gebruik beton.
meneerh2o

Bericht door meneerh2o »

Gisteren rond 18u00 de Keolis 1908 gespot op Rijnsweerd Noord in het gezelschap van een dieplader.
meneerh2o

Bericht door meneerh2o »

Het GVB doet aan spionage.... Gelede R-Net Citea 2182 stond vanmorgen bij de halte Meander MC. Heb een foto, maar geen flauw idee hoe die hier te posten. :)
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Lekkere puinzooi vanmiddag door de afgesloten A12: lijn 50 kwam met zo'n +20 aan op Veenendaal-De Klomp. Het liep volgens Google Maps compleet vast in Doorn, Leersum en tussen Elst en Veenendaal door omrijdend verkeer. Dat werkte ook weer door op mijn 80, want dat was dezelfde chauffeur die na een vlug toiletbezoek met +10 weer verder kon.
280 stond ook behoorlijk vast en zelfs de 83 en 5 raakten aardig vertraagd.
Schapekop in de Keistad

waldo79

Bericht door waldo79 »

Dan zou ik volgende week dinsdag en woensdag maar alvast rekenen met vertraging omdat dan de Rijnbrug bij Rhenen is afgesloten.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Vanaf komende week was er toch al een risico op vertraging gezien er dan een omleiding in Amersfoort is op 17 en 80, dan wordt het testtraject om vast te stellen of de TD alle schroefjes heeft vastgedraaid afgesloten (beter bekend als de Heiligenbergerweg tussen Ringweg Randenbroek en Bisschopsweg :lol: )
Syntus heeft daarbij weer voor de lange omleiding gekozen, al snap ik dat ook wel want de korte omweg via de Mozartweg kan erg vervelend worden als je daar een bus in twee richtingen tegelijk hebt rijden.

Vertragingen door de Rijnbrug in Rhenen heb ik eerlijk gezegd al niet meer gehad sinds 80 is ingekort tot De Klomp, de Veenendaalse tak van de 50 waar de chauffeur van mijn rit vanaf komt slaat ook vroeg genoeg af om daar geen last van te hebben.
Schapekop in de Keistad

Durashift

Bericht door Durashift »

^^ moet het niet te druk worden bij het veer Elst - Ingen. ;)

Op die Heiligenbergweg, als er geen tegenverkeer is, in het midden rijden scheelt al een hoop gerammel. Dat probeer ik in ieder geval wel te doen met de werkauto. Mozartweg kan werken als de gemeente een tijdelijk parkeerverbod instelt (of gewoon permanent een stuk groen opoffert voor parkeervakken, is breed genoeg).
meneerh2o

Bericht door meneerh2o »

Doe ik met de bus ook. En een beetje gas terugnemen kan ook enorm schelen, 30 is daar hard zat en dan kan het zelfs zonder rammelen. Als je tenminste geen drieletterbus bij je hebt.
(Veel Dingen Los en Bring Your Ducttape).
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Elektrische lijnbus strandt op A27 bij Utrecht: accu leeg
Een elektrische bus is dinsdagavond gestrand op de A27, vlakbij knooppunt Rijnsweerd in Utrecht. De chauffeur had niet gezien dat de accu van het voertuig nagenoeg leeg was.

Dat meldt weginspecteur William op berichtenplatform X. ,,Stel, u bent bus chauffeur op een lijnbus en u krijgt plots een rit op een onbekende elektrische bus. Je stapt in en ziet dat de accu nog 25 procent vol is, ga je dan een dienst rijden?”, schrijft hij.

Lees verder

Betrof de Syntus 1908. Zo te zien op een matrit naar de stalling want de laatste rit in de omloop was wel gereden.
Schapekop in de Keistad

meneerh2o

Bericht door meneerh2o »

Ik durf te stellen dat dit niet aan de chauffeur lag. Onder chauffeurs is bekend dat de 1908 op de snelweg vaak problemen geeft. Deze week zelf ook mogen ervaren
Laatst gewijzigd door meneerh2o op wo 23 okt 2024, 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Volgens mij hebben die Utrechtse BYDs wel vaker problemen inderdaad. Ik heb er in Amersfoort weleens eentje gezien die stilgevallen was terwijl hij rechtsaf sloeg een drempel over.
Schapekop in de Keistad

Durashift

Bericht door Durashift »

Die weginspecteurs mogen hun popi jopie oordelen wel voor zich houden, vind ik.

Het zal wel een reden hebben gehad, misschien de kou in deze tijd die nog invloed heeft waardoor iets dat, qua kilometers, in de zomer wel lukt nu net niet meer gaat.
waldo79

Bericht door waldo79 »

Als de weginspecteur het als een vraag post op internet zie ik er niet zoveel kwaad in. Het gaat er net om hoe je zijn bericht leest.
Hainje

Bericht door Hainje »

Weet niet hoe lang de rit is, maar met 25% was ik denk ik nog gewoon gaan rijden hoor.

(Tenzij er vanuit kantoor een instructie is geweest om dat niet te doen op/rond/onder een bepaald percentage).
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
Hainje

Bericht door Hainje »

Nachttrein Dordrecht – Utrecht op zijn vroegst volgend jaar

De nachttrein Dordrecht – Utrecht van Qbuzz komt op zijn vroegst een jaar later dan aanvankelijk gepland was. Qbuzz heeft een aanvraag lopen voor een nachttrein in de weekenden. De vervoerder kijkt nu of dit vanaf december 2025 lukt. Andere door Qbuzz aangevraagde (internationale) treindiensten zijn op de lange baan geschoven.

Bron Treinreiziger
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Hainje schreef: zo 27 okt 2024, 09:00 Weet niet hoe lang de rit is, maar met 25% was ik denk ik nog gewoon gaan rijden hoor.
Ligt er een beetje aan wanneer de chauffeur de bus overgenomen heeft, maar mogelijk is het Zeist - Hilversum - Zeist - Hilversum geweest aan ritten en daarna ging het op de MAT rit richting Bunnik mis. Dat leid ik uit de info op busposities af.
Schapekop in de Keistad

Hainje

Bericht door Hainje »

Ja dan had ik 'm ook wel laten staan denk ik. Of hooguit Zeist - Hilversum - Zeist gereden en dan van de verkeersleiding verwacht hebben dat er een andere bus voor de tweede slag geregeld werd.
katvis

Bericht door katvis »

Wellicht dat het al besproken is maar is er een SIG tram bewaard gebleven?
PSA: Links gaan, rechts staan
Plaats reactie