Internationale treinen
-
- Berichten: 1789
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Internationale treinen
Het lijkt sowieso enkelsporig geëlektrificeerd te zijn, dus LiMaX en ICNG-D kunnen elkaar niet kruisen op dat deel. Maar zelfs dan zou een kwartiersdienst op die sporen in te passen zijn, aangezien Landgraaf - Herzogenrath 6 minuten rijtijd kost (incl. stop op Eygelshoven Markt).
Overigens betwijfel ik of het één blok is, aangezien emplacement Haanrade er nog tussen ligt.
Overigens betwijfel ik of het één blok is, aangezien emplacement Haanrade er nog tussen ligt.
-
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 13754
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
- Locatie: Utrecht
Re: Internationale treinen
Het is één blok, zolang Haanrade niet in de beveiliging komt.
Als ik een reis plan voor Landgraaf - Herzogenrath zegt de planner dat die 7 minuten kost, en je hebt sowieso nog meer tijd nodig omdat het perronspoor van Landgraaf aan het enkelspoor ligt, dus de halteertijd in Landgraaf en de tijd die je nodig hebt om op het dubbelspoor te komen komt daar bovenop.
In dienstregeling 2024 is er een wens om 2 reizigerstreinen per uur per richting en 1 goederentrein te rijden, dat heeft geleid tot een overbelastverklaring (pdf). Het is dus twijfelachtig of 3 reizigerstreinen per uur past (en dan hebben we het maar niet over een goederentrein).
Als ik een reis plan voor Landgraaf - Herzogenrath zegt de planner dat die 7 minuten kost, en je hebt sowieso nog meer tijd nodig omdat het perronspoor van Landgraaf aan het enkelspoor ligt, dus de halteertijd in Landgraaf en de tijd die je nodig hebt om op het dubbelspoor te komen komt daar bovenop.
In dienstregeling 2024 is er een wens om 2 reizigerstreinen per uur per richting en 1 goederentrein te rijden, dat heeft geleid tot een overbelastverklaring (pdf). Het is dus twijfelachtig of 3 reizigerstreinen per uur past (en dan hebben we het maar niet over een goederentrein).
-
- Berichten: 6951
- Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45
Re: Internationale treinen
De wissels bij Haanrade liggen inderdaad op de vrije baan en zijn voorzien van een grendel. Bij Landgraaf richting Herzogenrath staat nog een automatisch sein, maar in de andere richting staat alleen een voorsein en is het dus één blok.
-
- Berichten: 448
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Re: Internationale treinen
In het geval van Den Haag - Aken, zou ik de trein doortrekken naar Keulen. Dan kan de trein ook gebruik maken van de Schnellfahrstrecke tussen Aken en Keulen en verminder je een overstap over de langeafstandstreinen vertrekkende vanuit Keulen.
-
- Berichten: 448
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Re: Internationale treinen
Update sinds de ontwikkelingen van afgelopen jaar. Nu bekend is geworden dat er een Eurocity gaat rijden en NS/DB naar München gaat rijden, ben ik mijn plannen aan het aanpassen.
Hogesnelheidstreinen
As 1: HSL-Zuid
Er zijn 4 hogesnelheidstreinpaden per uur beschikbaar naar België:
1x p/u Eurocity Direct Groningen - Brussel-Zuid/Midi (treinpad 1)
Stopt in: Heerenveen, Almere Centrum, Amsterdam Zuid, Schiphol, Rotterdam Centraal, Antwerpen-Centraal, Brussel-Noord, Brussel-Centraal
De nieuwe en aangepaste NS/NMBS Eurocity Direct Brussel die wel stopt op Brussel-Noord en -Centraal en voor binnenlands verkeer is opengesteld.
1x p/u Eurostar Amsterdam Zuid - Paris-Nord (treinpad 2)
Stopt in: Schiphol, Rotterdam Centraal, Antwerpen-Centraal, Brussel-Zuid/Midi
4x p/d Frecciarossa Amsterdam Centraal - Lyon (- Torino - Milano) (treinpad 3)
Stopt in: Schiphol, Rotterdam Centraal, Antwerpen-Centraal, Brussel-Zuid/Midi, Aéroport Charles de Gaulle, Marne-la-Vallée–Chessy, Lyon-Part-Dieu, Chambéry-Challes-les-Eaux, Torino Porta Susa
Directe trein naar Milaan vertrekt als eerst, daarna twee die eindigen in Lyon en als laatste weer een trein naar Milaan.
2x p/d Renfe Amsterdam Centraal - Lyon-Saint-Exupéry TGV - Barcelona Sants (treinpad 3)
Stopt in: Schiphol, Rotterdam Centraal, Antwerpen-Centraal, Brussel-Zuid/Midi, Aéroport Charles de Gaulle, Marne-la-Vallée–Chessy, Lyon-Saint-Exupéry TGV, Valence TGV, Montpellier, Perpignan, Barcelona Sants
Nadat LGV Montpellier - Perignan aangelegd is, een vroege rit en een middagrit.
2x p/d Renfe Amsterdam Centraal - Bordeaux-Saint-Jean - Madrid Atocha (treinpad 3)
Stopt in: Schiphol, Rotterdam Centraal, Antwerpen-Centraal, Brussel-Zuid/Midi, Aéroport Charles de Gaulle, Marne-la-Vallée–Chessy, Bordeaux-Saint-Jean, San Sebastian, Vitoria, Valladolid
Nadat LGV Interconnexion Sud, Basque Y en LGV Bordeaux - Espagne zijn aangelegd, een vroege rit en een middagrit.
1x/2h Eurostar Amsterdam Zuid - London St. Pancras International (treinpad 4)
Stopt in: Rotterdam Centraal, Brussel-Zuid/Midi, Lille Europe
4x/d Eurostar Amsterdam Zuid - Manchester Piccadilly (treinpad 4)
Stopt in: Rotterdam Centraal, Brussel-Zuid/Midi, Stratford International, Birmingham New Street
Aansluiting HS1 en HS2 vereist. Vertrekt vanuit Amsterdam Zuid vanwege de grensfaciliteiten, anders liever vanuit Amsterdam.
As 2: 'HSL-Duitsland'
1x p/u ICE Amsterdam Centraal - Frankfurt (- Zürich HB / München Hbf)
Stopt in: Utrecht Centraal, Arnhem Centraal, Oberhausen Hbf, Duisburg Hbf, Düsseldorf Hbf, Köln Messe/Deutz, Frankfurt Flughafen
Trein wordt versneld met een versnelde lijn tussen Utrecht en Oberhausen. Wanneer het spoor in Duitsland dusdanig betrouwbaar is doortrekken naar Zürich HB.
- Eerste treinpaar van de dag van/naar Zürich HB
- Tweede treinpaar van de dag van/naar München Hbf
- Tussenliggende treinparen van/naar Frankfurt Hbf
- x-de treinpaar van de dag van/naar Zürich HB (middagtrein/aankomst avond)
- x-de treinpaar van de dag van/naar München Hbf (middagtrein/aankomst avond)
- Tot einde dienst van/naar Frankfurt
Stopt in: Amersfoort Centraal, Hengelo Centraal, Osnabrück Hbf, Hannover Hbf, Berlin-Spandau
Ik stuur deze liever via de huidige route maar dan met minder stops. Daarnaast zou ik een directe hsl (200 km/h) willen langs de A1 tussen Amersfoort en Hengelo, Hengelo en Bad Oeynhausen en bij Bad Oeynhausen aansluiten op de NBS Bielefeld - Hannover.
Zelfde patroon als de ICE naar Frankfurt.
- Eerste treinpaar van de dag van/naar Warszawa Wschodnia via Poznan en Lodz over de te bouwen hsl
- Tweede treinpaar van de dag van/naar Praha hl. n. via Dresden
- Tussenliggende treinparen van/naar Berlin Ostbf/Südbf
- x-de treinpaar van de dag van/naar Warszawa Wschodnia via Poznan en Lodz over de te bouwen hsl (middagtrein/aankomst avond)
- x-de treinpaar van de dag van/naar Praha hl. n. via Dresden (middagtrein/aankomst avond)
- Tot einde dienst van/naar Berlin Ostbf/Südbf
Reguliere eurocity's/sneltreinen
1x p/u Eurocity Eindhoven Centraal - Brussel Zuid
Stopt in: Tilburg, Breda, Noorderkempen, Antwerpen-Centraal, Antwerpen-Berchem, Mechelen, Brussels Airport, Brussel-Noord, Brussel-Centraal
De nieuwe route van NS/NMBS maar dan vanuit Eindhoven. Sluit aan in Breda op de ICD richting Amsterdam Zuid en verder. Vormt samen met ICD Amsterdam - Breda - Eindhoven een halfuursdienst tussen Breda en Eindhoven.
1x p/2u Eurocity Den Haag Centraal - Hamburg Hbf (- København H)
Stopt in: Schiphol, Amsterdam Zuid, Amersfoort Centraal, Hengelo, Osnabrück Hbf, Bremen Hbf
Ik zou de route naar Hannover ombuigen naar Hamburg zodat je ook het noorden van Duitsland bedient. Deze trein gaat ook over de nieuwe hsl tussen Amersfoort en Hengelo en verder. Wordt uitgevoerd met ICNG-D materieel. Twee treinparen naar Kopenhagen via Lübeck Hbf en de Fehrmanbelttunnel, een als eerste trein en een in de middag. DSB-Talgo-treinen voor de twee treinparen naar Denemarken.
1x p/u Eurocity Den Haag Centraal - Köln Hbf - Köln Messe/Deutz - Köln/Bonn Flughafen
Stopt in: Den Haag HS, Delft, Rotterdam Centraal, Breda, Tilburg, Eindhoven, Venlo, Mönchengladbach Hbf
Uitgevoerd met ICNG-D materieel. Den Haag is opstelplaats voor ICNG-D materieel. Vormt samen met IC Den Haag Centraal - Venlo een binnenlandse halfuursdienst. Vormt samen met de Eurocity en ICD een kwartiersdienst tussen Breda en Eindhoven.
1x p/u Sneltrein Groningen - Bremen Hbf
Stopt in: Groningen, Groningen Europapark, Scheemda, Winschoten, Bad Nieuweschans, Weener, Leer, Oldenburg Hbf
In het brede zomerseizoen doorgetrokken naar Leeuwarden.
Regionale treinen
In dit scenario wordt elke grensovergang minstens 2x per uur per richting gebruikt door een regionale trein.
- 2x p/u IR Antwerpen - Weert
- 2x p/u L Terneuzen - Gent
- 1x p/u RB Zwolle - Dortmund Hbf
- 1x p/u RB Zwolle - Münster Hbf
- 1/2x p/u RE61 Arnhem - Zutphen - Hengelo (- Bielefeld Hbf)
- 2x p/u RE5/19 Arnhem Centraal - Düsseldorf Hbf (- Koblenz Hbf)
- 2x p/u RE10 Nijmegen - Düsseldorf Hbf
- 1x p/u RE13 Eindhoven - Venlo - Hamm Hbf - Rheine - Hengelo
- 1x p/u RE8 Venlo - Koblenz Hbf
- 2x p/u RE18 Aachen Hbf - Heerlen - Luik-Guillemins
- 1x p/u RE6 Groningen - Leer (i.c.m. sneltrein Groningen - Bremen)
- 2x p/u L Roosendaal - Puurs
-
- Berichten: 8475
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Internationale treinen
Hartstikke leuk, maar zit er ook een gedachte achter behalve lijntjes trekken op een kaart?
-
- Berichten: 5393
- Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11
Re: Internationale treinen
Gewoon een beetje knutselen. En daar hoort lijntjes trekken op een kaart ook bij.
-
- Berichten: 448
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Re: Internationale treinen
Visie op de lijnvoering van internationale en regionale treinverbindingen
De visie voor de toekomst van het hogesnelheids- en regionale treinverkeer in Nederland richt zich op het vergroten van de connectiviteit met grote steden in Europa tot ongeveer 1000 kilometer, het verbeteren van grensoverschrijdend verkeer en het optimaliseren van de treinpaden binnen Nederland. Hierbij wordt gefocust op snelheid, frequentie en betrouwbaarheid, zodat reizigers gemakkelijk en duurzaam door heel Europa kunnen reizen.
Hogesnelheidstreinen
As 1: HSL-Zuid
De HSL-Zuid speelt een cruciale rol in de verbinding van Nederland met België, Frankrijk, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Hier ligt de focus op een mix van frequentie en langeafstandstreinen.
1. Eurocity Direct Groningen - Brussel-Zuid/Midi
Een nieuwe hogesnelheidslijn met een directe verbinding tussen Groningen en Brussel, waarbij deze stopt in belangrijke Nederlandse en Belgische steden, waaronder Amsterdam Zuid, Rotterdam en Antwerpen. Deze trein biedt niet alleen grensoverschrijdende mobiliteit, maar opent ook meer mogelijkheden voor binnenlands verkeer in België.
2. Eurostar Amsterdam Zuid - Paris-Nord
Deze snelle verbinding tussen Amsterdam en Parijs blijft een belangrijke route voor reizigers naar Frankrijk. De trein stopt onderweg op belangrijke knooppunten zoals Rotterdam, Antwerpen en Brussel-Zuid, en biedt daarmee een snelle en directe route naar Parijs.
3. Frecciarossa Amsterdam Centraal - Lyon/Turijn/Milaan
De introductie van de Frecciarossa biedt een rechtstreekse verbinding van Amsterdam naar Milaan, met stops in grote steden zoals Lyon en Turijn. De trein zal vier keer per dag rijden, wat nieuwe mogelijkheden biedt voor reizigers richting Zuid-Europa.
4. Renfe Amsterdam Centraal - Barcelona en Madrid
De uitbreiding van hogesnelheidsdiensten naar Spanje, met twee dagelijkse treinen naar zowel Barcelona als Madrid, speelt in op de toenemende vraag naar duurzame vervoersopties tussen Noord- en Zuid-Europa.
5. Eurostar Amsterdam Zuid - Londen en Manchester
De route naar Londen wordt frequenter met een trein om de twee uur, terwijl de uitbreiding naar Manchester vier keer per dag voorziet in een snelle verbinding naar het noorden van Engeland. De treinen zullen vertrekken vanaf Amsterdam Zuid vanwege de grensfaciliteiten.
As 2: HSL-Duitsland
De verbinding met Duitsland wordt sterk uitgebreid met hogesnelheidstreinen naar Frankfurt, München, Zürich, Berlijn, Warschau en Praag.
1. ICE Amsterdam - Frankfurt/Zürich/München
De versnelde ICE-diensten naar Frankfurt en verder naar München en Zürich zorgen voor een snelle, betrouwbare verbinding met het zuiden van Duitsland en Zwitserland. Deze treinen maken gebruik van nieuwe hogesnelheidstrajecten tussen Utrecht en Oberhausen, wat de reistijd aanzienlijk verkort.
2. ICE Amsterdam - Berlijn/Praag/Warschau
De verbinding naar het oosten van Europa wordt verbeterd met minder stops en een nieuwe hogesnelheidsroute langs de A1 tussen Amersfoort en Hengelo. Dit maakt een directe, snellere route mogelijk naar Berlijn en verder naar Praag en Warschau, waarbij ook de frequentie wordt verhoogd.
Reguliere Eurocity's
Naast de hogesnelheidstreinen is er een uitgebreid netwerk van reguliere Eurocity's en sneltreinen die belangrijke grensovergangen bedienen en regio's binnen Europa beter verbinden.
1. Eurocity Eindhoven - Brussel Zuid
Deze nieuwe verbinding tussen Eindhoven en Brussel biedt een frequente en snelle route met stops in Breda, Antwerpen en Brussel. Het sluit naadloos aan op de binnenlandse IC-diensten, wat zorgt voor een halfuursdienst tussen Breda en Eindhoven.
2. Eurocity Den Haag - Hamburg/Kopenhagen
Door deze route via Hamburg te leiden, wordt het noorden van Duitsland beter bereikbaar. Twee dagelijkse treinparen rijden door naar Kopenhagen via de Fehrmanbelttunnel, wat de Scandinavische landen dichter bij Nederland brengt.
3. Eurocity Den Haag - Keulen
Deze trein biedt een frequente verbinding tussen Nederland en de luchthaven van Keulen, met stops in belangrijke steden als Breda, Tilburg en Venlo. Dit vergemakkelijkt het internationale reizigersverkeer en versterkt de aansluiting tussen de steden.
Regionale treinen
De regionale verbindingen richten zich op een betere benutting van grensovergangen, waarbij elke grens minstens twee keer per uur bediend wordt. Dit draagt bij aan de toegankelijkheid en de uitwisseling van mensen en goederen over de grens heen.
1. IR Antwerpen - Weert en L Terneuzen - Gent
Verbeterde regionale verbindingen zorgen voor een sterke link tussen België en Nederland. Dit vergroot de economische en toeristische mogelijkheden in de grensregio’s.
2. RB Zwolle - Dortmund/Münster en RE Eindhoven - Venlo - Hengelo
De uitbreiding van regionale treinen naar Duitsland, zoals de RE13 tussen Eindhoven en Venlo naar Hamm, verhoogt de frequentie en betrouwbaarheid van het grensverkeer naar Nordrhein-Westfalen.
3. RE Arnhem - Düsseldorf en Nijmegen - Düsseldorf
Regelmatige regionale treinen tussen Nederland en grote Duitse steden zoals Düsseldorf verbeteren de verbindingen voor zowel forensen als toeristen.
De visie voor de toekomst van het hogesnelheids- en regionale treinverkeer in Nederland richt zich op het vergroten van de connectiviteit met grote steden in Europa tot ongeveer 1000 kilometer, het verbeteren van grensoverschrijdend verkeer en het optimaliseren van de treinpaden binnen Nederland. Hierbij wordt gefocust op snelheid, frequentie en betrouwbaarheid, zodat reizigers gemakkelijk en duurzaam door heel Europa kunnen reizen.
Hogesnelheidstreinen
As 1: HSL-Zuid
De HSL-Zuid speelt een cruciale rol in de verbinding van Nederland met België, Frankrijk, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Hier ligt de focus op een mix van frequentie en langeafstandstreinen.
1. Eurocity Direct Groningen - Brussel-Zuid/Midi
Een nieuwe hogesnelheidslijn met een directe verbinding tussen Groningen en Brussel, waarbij deze stopt in belangrijke Nederlandse en Belgische steden, waaronder Amsterdam Zuid, Rotterdam en Antwerpen. Deze trein biedt niet alleen grensoverschrijdende mobiliteit, maar opent ook meer mogelijkheden voor binnenlands verkeer in België.
2. Eurostar Amsterdam Zuid - Paris-Nord
Deze snelle verbinding tussen Amsterdam en Parijs blijft een belangrijke route voor reizigers naar Frankrijk. De trein stopt onderweg op belangrijke knooppunten zoals Rotterdam, Antwerpen en Brussel-Zuid, en biedt daarmee een snelle en directe route naar Parijs.
3. Frecciarossa Amsterdam Centraal - Lyon/Turijn/Milaan
De introductie van de Frecciarossa biedt een rechtstreekse verbinding van Amsterdam naar Milaan, met stops in grote steden zoals Lyon en Turijn. De trein zal vier keer per dag rijden, wat nieuwe mogelijkheden biedt voor reizigers richting Zuid-Europa.
4. Renfe Amsterdam Centraal - Barcelona en Madrid
De uitbreiding van hogesnelheidsdiensten naar Spanje, met twee dagelijkse treinen naar zowel Barcelona als Madrid, speelt in op de toenemende vraag naar duurzame vervoersopties tussen Noord- en Zuid-Europa.
5. Eurostar Amsterdam Zuid - Londen en Manchester
De route naar Londen wordt frequenter met een trein om de twee uur, terwijl de uitbreiding naar Manchester vier keer per dag voorziet in een snelle verbinding naar het noorden van Engeland. De treinen zullen vertrekken vanaf Amsterdam Zuid vanwege de grensfaciliteiten.
As 2: HSL-Duitsland
De verbinding met Duitsland wordt sterk uitgebreid met hogesnelheidstreinen naar Frankfurt, München, Zürich, Berlijn, Warschau en Praag.
1. ICE Amsterdam - Frankfurt/Zürich/München
De versnelde ICE-diensten naar Frankfurt en verder naar München en Zürich zorgen voor een snelle, betrouwbare verbinding met het zuiden van Duitsland en Zwitserland. Deze treinen maken gebruik van nieuwe hogesnelheidstrajecten tussen Utrecht en Oberhausen, wat de reistijd aanzienlijk verkort.
2. ICE Amsterdam - Berlijn/Praag/Warschau
De verbinding naar het oosten van Europa wordt verbeterd met minder stops en een nieuwe hogesnelheidsroute langs de A1 tussen Amersfoort en Hengelo. Dit maakt een directe, snellere route mogelijk naar Berlijn en verder naar Praag en Warschau, waarbij ook de frequentie wordt verhoogd.
Reguliere Eurocity's
Naast de hogesnelheidstreinen is er een uitgebreid netwerk van reguliere Eurocity's en sneltreinen die belangrijke grensovergangen bedienen en regio's binnen Europa beter verbinden.
1. Eurocity Eindhoven - Brussel Zuid
Deze nieuwe verbinding tussen Eindhoven en Brussel biedt een frequente en snelle route met stops in Breda, Antwerpen en Brussel. Het sluit naadloos aan op de binnenlandse IC-diensten, wat zorgt voor een halfuursdienst tussen Breda en Eindhoven.
2. Eurocity Den Haag - Hamburg/Kopenhagen
Door deze route via Hamburg te leiden, wordt het noorden van Duitsland beter bereikbaar. Twee dagelijkse treinparen rijden door naar Kopenhagen via de Fehrmanbelttunnel, wat de Scandinavische landen dichter bij Nederland brengt.
3. Eurocity Den Haag - Keulen
Deze trein biedt een frequente verbinding tussen Nederland en de luchthaven van Keulen, met stops in belangrijke steden als Breda, Tilburg en Venlo. Dit vergemakkelijkt het internationale reizigersverkeer en versterkt de aansluiting tussen de steden.
Regionale treinen
De regionale verbindingen richten zich op een betere benutting van grensovergangen, waarbij elke grens minstens twee keer per uur bediend wordt. Dit draagt bij aan de toegankelijkheid en de uitwisseling van mensen en goederen over de grens heen.
1. IR Antwerpen - Weert en L Terneuzen - Gent
Verbeterde regionale verbindingen zorgen voor een sterke link tussen België en Nederland. Dit vergroot de economische en toeristische mogelijkheden in de grensregio’s.
2. RB Zwolle - Dortmund/Münster en RE Eindhoven - Venlo - Hengelo
De uitbreiding van regionale treinen naar Duitsland, zoals de RE13 tussen Eindhoven en Venlo naar Hamm, verhoogt de frequentie en betrouwbaarheid van het grensverkeer naar Nordrhein-Westfalen.
3. RE Arnhem - Düsseldorf en Nijmegen - Düsseldorf
Regelmatige regionale treinen tussen Nederland en grote Duitse steden zoals Düsseldorf verbeteren de verbindingen voor zowel forensen als toeristen.
-
- Donateur
- Berichten: 5048
- Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37
Re: Internationale treinen
Het klinkt bijna als iets wat ChatGPT uitgespuugd heeft 

-
- Berichten: 448
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Re: Internationale treinen
Ja, dat is het ook, maar met enige nabewerking.
-
- Donateur
- Berichten: 5048
- Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37
Re: Internationale treinen
Check. Nog een nagel aan de doodskist van dit forum.
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: wo 07 aug 2019, 12:29
- Locatie: Twente
Re: Internationale treinen
Luchtfietserij van ChatGPT. Het moet niet gekker worden.
-
- Berichten: 5393
- Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11
Re: Internationale treinen
Het zijn ideeën OVer OV. Of er iets mee gedaan wordt is weer een andere vraag. 

-
- Berichten: 448
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Re: Internationale treinen
Even ter verduidelijking de lijnvoeringideeën komen vanuit mijzelf. Er werd om een visie gevraagd en dat heb ik laten uitschrijven door middel van ChatGPT met als input mijn lijnvoeringsmodel. Daarnaast heb ik de output van ChatGPT nog zelf bewerkt.
- trolly
- Berichten: 11425
- Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
- Locatie: Golf van Mexico
Re: Internationale treinen
Blijft de vraag: waarom? Wat wil je ermee? AI laten verzinnen waarom een verbinding leuk zou wezen geeft namelijk niet allen weinig aanknopingspunten voor de realiteitszin van zo'n verbinding, maar roept ook de vraag op wat andere forummers er mee moeten.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Donateur
- Berichten: 5048
- Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37
Re: Internationale treinen
Het leest bovendien als één grote hal vol open deuren. Niet alleen tocht het daardoor ontzettend en voelt het met dit weer koud aan - er is ook bar weinig in te brengen tegen zelfbevestigende dooddoeners als "[d]e uitbreiding van regionale treinen naar Duitsland [...] verhoogt de frequentie en betrouwbaarheid van het grensverkeer [...]".
-
- Berichten: 311
- Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31
Re: Internationale treinen
Dan vraag je even aan ChatGPT of hij de opendeuren en dooddoeners eruit wil halen. Vindt hij vast een kleine moeite
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
-
- Donateur
- Berichten: 5048
- Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37
Re: Internationale treinen
Blijft over de vraag: welke verwachting wordt er (impliciet) mee uitgesproken naar andere forummers? ChatGPT is een (heel geavanceerde) computer: er komt uit wat je ervan vraagt. Is die output bedoeld om een discussie te ontlokken? Niet alleen met de huidige dooddoeners, maar ook al met de insteek van de ChatGPT-bediener, lijkt me dat niet het geval. Het lijkt er vooral om te gaan leuk lijntjes te trekken, wat de rest dan al nitpickend mag afkeuren.
-
- Berichten: 311
- Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31
Re: Internationale treinen
Eens, dus dan ben ik op zich wel benieuwd:
Wie heeft een andere visie (die mogelijkerwijs enigszins onderbouwt is en dus niet leuk lijntjes trekken) op internationale treinen vanuit Nederland?
Wie heeft een andere visie (die mogelijkerwijs enigszins onderbouwt is en dus niet leuk lijntjes trekken) op internationale treinen vanuit Nederland?
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
-
- Berichten: 448
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Re: Internationale treinen
Mijn visie is ook meer een eindbeeld dan een wens voor 2026 bijv. Mijn inziens zou je gradueel moeten groeien zodat het behapbaar blijft voor de treinmaatschappijen. Zo zou een tijdspad kunnen uitzien voor de komende 5 jaar:
Vanaf 2035 zou de trein door kunnen rijden naar Turijn, wanneer de basistunnel Turijn-Lyon gereed is.
Vanaf 2040 zou de verbinding naar Barcelona mogelijk moeten zijn met de gereedstelling van LGV Montpellier–Perpignan.
- 2025: Eurocity Direct en Eurocity Brussel en ICE naar München (bevestigde plannen)
- 2026: vijfde en zesde Eurostar naar Londen, vergroten capaciteit terminal Rotterdam d.m.v. uitbreiding naar de leegstaande Stationshuiskamer
- 2027: introductie ICNG-D naar Köln Hbf in de uren waarop de ICE niet rijdt, wat zorgt voor een uursdienst naar Keulen, versnellen IC Berlijn met Talgo-locomotieven, enkele ICE-Sprinter diensten naar Berlijn in het brede zomerseizoen
- 2028: zevende en achtste Eurostar naar Londen, versnelling ICE naar München door ingebruikname Stuttgart 21, tweede middagverbinding naar München
- 2029: introductie Eurocity Amsterdam - Hamburg d.m.v. ICNG-D, twee verbindingen per dag
- 2030: introductie Eurocity Amsterdam - Kopenhagen via Osnabrück, Bremen en Hamburg, twee verbindingen per dag, wanneer de Fehrmanbelttunnel af is
Vanaf 2035 zou de trein door kunnen rijden naar Turijn, wanneer de basistunnel Turijn-Lyon gereed is.
Vanaf 2040 zou de verbinding naar Barcelona mogelijk moeten zijn met de gereedstelling van LGV Montpellier–Perpignan.
-
- Berichten: 58
- Lid geworden op: zo 29 jan 2023, 19:00
Re: Internationale treinen
Sinds DB nu ICE3neo's gebruikt tussen Amsterdam en Frankfurt, zou het niet mogelijk zijn om deze treinen te gebruiken voor de route tussen Amsterdam en Berlijn?
Op het traject Wolfsburg - Berlijn zullen deze treinen veel sneller kunnen rijden, de gehele reistijd zal hierdoor verkort worden tussen Amsterdam en Berlijn zonder een nieuwe HSL of upgrade van de bestaande lijn te bouwen in Nederland.
(Buiten het feit dat er al voor deze route nieuwe treinen zijn besteld)
Op het traject Wolfsburg - Berlijn zullen deze treinen veel sneller kunnen rijden, de gehele reistijd zal hierdoor verkort worden tussen Amsterdam en Berlijn zonder een nieuwe HSL of upgrade van de bestaande lijn te bouwen in Nederland.
(Buiten het feit dat er al voor deze route nieuwe treinen zijn besteld)
-
- Berichten: 311
- Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31
Re: Internationale treinen
Er zijn momenteel wel plannen om de Vectrons met de IC-rijtuigen te vervangen door ICE3neo's, dit omdat de Talgo's nog meer vertraging hebben opgelopen. Het is dus zeker mogelijk.
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
-
- Berichten: 109
- Lid geworden op: ma 30 okt 2023, 14:38
Re: Internationale treinen
2026 is te optimistisch, ik heb nog niets over concrete plannen gehoord, en als de reizigers in Rotterdam, zoals jij wil, meer Eurostars krijgen, is er juist geen nood om de capaciteit per trein te verhogen.tjoektjoek schreef: ↑zo 13 okt 2024, 18:36 [*] 2026: [...] vergroten capaciteit terminal Rotterdam d.m.v. uitbreiding naar de leegstaande Stationshuiskamer
Het lijkt mij vreemd dat Deutsche Bahn extra treinen en personeel zou betalen voor één periode in het jaar, juist op het moment dat er minder goedbetalende zakenreizigers in de ICE zitten en het personeel minder beschikbaar is.[*] 2027: [...] enkele ICE-Sprinter diensten naar Berlijn in het brede zomerseizoen
Dat klinkt onmogelijk, aangezien Eurostar nu al publiek de vraag stelde of het nog wel een toekomst heeft vanuit Nederland, en de SNCF zelfs aarzelt om de vereiste ETCS in de tricourante TGV-Réseau-treinstellen in te bouwen om vanaf 2026 de bestaande TGV-verbindingen vanuit Brussel te blijven rijden. Hoe zou de SNCF-groep dan nog bijkomende multisysteem-treinstellen voor Eurostar kunnen vinden?[*] 2026: vijfde en zesde Eurostar naar Londen,
[*] 2028: zevende en achtste Eurostar naar Londen
Er zal eerder meer concurrentie zijn (Eurocity Direct, Heuro, QBuzz/Trenitalia, en het beter vullen van de bestaande halfgevulde Eurostartreinen naar Nederland, dan extra Eurostartreinen.
Doortrekken aan twee kanten tegelijk (Amsterdam én naar Turijn/Milaan) is onrealistisch. Dan heb je aan beide kanten extra systeemeisen aangezien Nederland ATB nog niet opgeeft, en je moet voor zo'n lange reis de volledige HST kunnen vullen aan de eindpunten, omdat je in het midden de drukke stad Parijs links laat liggen.Vanaf 2030 zou de introductie van de nieuwe treinstellen bij Eurostar, zou de capaciteit naar Parijs moeten verhogen en mogelijk moeten maken om een dagelijkse verbinding naar Lyon te starten. Dit zou een doortrekking kunnen zijn van de huidige trein vanuit Brussel-Zuid naar Lyon.
Vanaf 2035 zou de trein door kunnen rijden naar Turijn, wanneer de basistunnel Turijn-Lyon gereed is.
Vanaf 2040 zou de verbinding naar Barcelona mogelijk moeten zijn met de gereedstelling van LGV Montpellier–Perpignan.
De 15 multisysteem-TGV-M die de SNCF tot nu besteld heeft, zijn ook niet beschikbaar richting Nederland/België, want de SNCF heeft al aangekondigd daar volop de concurrentie mee aan te gaan in Italië zelf, tot Rome-Napels...
-
- Berichten: 1129
- Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31
Re: Internationale treinen
ICE3neo zijn wel een heel stuk duurder dan ICE-L, die kosten moet je dan ook weer terugverdienen.Citea schreef: ↑zo 27 okt 2024, 13:54 Sinds DB nu ICE3neo's gebruikt tussen Amsterdam en Frankfurt, zou het niet mogelijk zijn om deze treinen te gebruiken voor de route tussen Amsterdam en Berlijn?
Op het traject Wolfsburg - Berlijn zullen deze treinen veel sneller kunnen rijden, de gehele reistijd zal hierdoor verkort worden tussen Amsterdam en Berlijn zonder een nieuwe HSL of upgrade van de bestaande lijn te bouwen in Nederland.
Op wikipedia vind ik prijzen van 24 miljoen per ICE-L, 35 miljoen per ICE3neo (met 23% minder zitplaatsen!) en iets van 20 miljoen per ICE4 (gemiddelde prijs).
Het is een beetje jammer dat DB de ICE 4 niet als multisysteemstel heeft laten bouwen.
Verkijk je ook niet op de vermeende snelheidswinst. De SFS Oebisfelde - Spandau is maximaal 250 km/h, daar doet een ICE3 het niet veel beter dan een ICE-L met 230 km/h. Een ICE is nu ook maar 6 minuten sneller dan een IC.
De SFS is 156 km voor 250 km/h met 16 km 200 km/h (het Havellandische Luch)
Met 200 km/h is dat theoretisch 47 minuten.
Met 230 km/h is 42 minuten.
Met 250 km/h is 39 minuten.
Als ze de hele SFS eens opwaarderen naar 300 dan is het theoretisch 31 minuten en als ze het dan ook nog eens vanaf Lehrte gaan doen...
Hierbij reken ik geen tijd voor versnellen en afremmen, dus in de praktijk zal het verschil wat minder zijn.
-
- Berichten: 448
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Re: Internationale treinen
Eurostar probeert gewoon te dreigen en probeert een schop onder de kont van Prorail te geven. De Eurostar-treinen naar Nederland zijn goed gevuld. Bij de herstart begin 2025 gaan er naar verwachting al 5 treinen per dag naar Londen. Een zesde kan zo volgen in 2026. Met de komst van CSRD zal het zakelijk verkeer per trein ook toenemen. Verder komt de concurrentie nog niet van de grond. Van Heuro zijn nog geen bestellingen uitgegaan, dus in 2028 zouden er nog steeds geen treinen kunnen rijden. En QBuzz heeft de avonturen ook op een lager pitje gezet.DovaModaal schreef: ↑zo 27 okt 2024, 15:02tjoektjoek schreef: ↑zo 13 okt 2024, 18:36Dat klinkt onmogelijk, aangezien Eurostar nu al publiek de vraag stelde of het nog wel een toekomst heeft vanuit Nederland, en de SNCF zelfs aarzelt om de vereiste ETCS in de tricourante TGV-Réseau-treinstellen in te bouwen om vanaf 2026 de bestaande TGV-verbindingen vanuit Brussel te blijven rijden. Hoe zou de SNCF-groep dan nog bijkomende multisysteem-treinstellen voor Eurostar kunnen vinden?[*] 2026: vijfde en zesde Eurostar naar Londen,
[*] 2028: zevende en achtste Eurostar naar Londen
Er zal eerder meer concurrentie zijn (Eurocity Direct, Heuro, QBuzz/Trenitalia, en het beter vullen van de bestaande halfgevulde Eurostartreinen naar Nederland, dan extra Eurostartreinen.
De treinen van Eurostar zijn nog niet besteld en de nieuwe lijn naar Turijn zal volledig uitgerust zijn met het Europese ERTMS. De treinen zullen naar Nederland moeten kunnen rijden als Eurostar de treinen op het hele huidige Eurostar-netwerk wil inzetten.DovaModaal schreef: ↑zo 27 okt 2024, 15:02Doortrekken aan twee kanten tegelijk (Amsterdam én naar Turijn/Milaan) is onrealistisch. Dan heb je aan beide kanten extra systeemeisen aangezien Nederland ATB nog niet opgeeft, en je moet voor zo'n lange reis de volledige HST kunnen vullen aan de eindpunten, omdat je in het midden de drukke stad Parijs links laat liggen.tjoektjoek schreef: ↑zo 13 okt 2024, 18:36 Vanaf 2030 zou de introductie van de nieuwe treinstellen bij Eurostar, zou de capaciteit naar Parijs moeten verhogen en mogelijk moeten maken om een dagelijkse verbinding naar Lyon te starten. Dit zou een doortrekking kunnen zijn van de huidige trein vanuit Brussel-Zuid naar Lyon.
Vanaf 2035 zou de trein door kunnen rijden naar Turijn, wanneer de basistunnel Turijn-Lyon gereed is.
Vanaf 2040 zou de verbinding naar Barcelona mogelijk moeten zijn met de gereedstelling van LGV Montpellier–Perpignan.
De 15 multisysteem-TGV-M die de SNCF tot nu besteld heeft, zijn ook niet beschikbaar richting Nederland/België, want de SNCF heeft al aangekondigd daar volop de concurrentie mee aan te gaan in Italië zelf, tot Rome-Napels...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten