OVer Missers in de Reisinformatie
-
Re: OVer Missers in de Reisinformatie
Vanochtend was ik blij verrast toen de NS-app, Treinposities en de CTA/TBP's eensgezind aangaven dat mijn immer propjevolle 5622 eens niet met SLT-10 maar met liefst 14 bakken eraan kwam. Helaas, toen 'ie kwam voorrijden in Amersfoort kon ik vaststellen dat het toch echt maar 10 bakken waren. Het middelste stel, SLT 2406, was er niet bij.
-
Gelukkig maar voor de reizigers uit Den Dolder, de benodigde perronverlening hiervoor vindt namens in het laatste weekend van november plaats.
-
Sorry, met eerste trein bedoelde ik de trein van Bijlmer-Arena naar Utrecht Centraal. Als die vertraging heeft valt je overstap op de 3000 in het water. Door op de ICE te mikken is de kans dat een van je overstappen in het water valt het kleinst. Als je op tijd bent is het inderdaad beter om de 3000 te pakken, maar probeer dat soort conditionele adviezen maar duidelijk in een reisplanner te zetten.Bemined schreef: ↑wo 30 okt 2024, 13:37 Die tweede trein kan net zo goed vertraging hebben. Gezien de eerste overstap cross-platform is en de tweede niet is je netto wachttijd (overaptijd minus de looptijd) juist korter in de variant met de ICE. Dus het is zeker niet het beste advies. Je bent niet alleen duurder uit maar de kans om de overstap te missen is ook groter.
-
De kans om de overstap in Utrecht te missen is kleiner ja, maar de kans de overstap in Arnhem te missen juist groter. De overstaptijd van de 3500 op de 3000 is 5 minuten, maar is cross-platform. De overstap van de ICE op de 3600 is 6 minuten maar twee perrons verderop. Na aftrek van looptijd is de overstap van de ICE op de 3600 dus krapper dan die van de 3500 op de 3000. Dit overigens los van het feit dat zowel de 3500, 3000 als ICE over hetzelfde spoor rijden en als de eerste vertraagd is de rest ook vertraagd zal raken.
Ik geef toe dat het lastig is voor een reisplanner, zeker op basis van de huidige data. Maar het blijft toch wel een misser vanuit het oogpunt van de reiziger.
Ik geef toe dat het lastig is voor een reisplanner, zeker op basis van de huidige data. Maar het blijft toch wel een misser vanuit het oogpunt van de reiziger.
-
En als de 3000 vertraagd is en de ICE rijdt en Arriva besluit om kort te wachten op de overstappende reizigers, dan houdt men het perron bezet voor de ICE, waardoor die voor een geel/rood sein loopt en de rest van het emplacement van Arnhem met hooguit 40 kan berijden aangezien de rijweg naar Velperpoort nog niet vrij is voor hoog groen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
Dat was ook precies mijn punt. Je kan het algoritme van een reisplanner niet tunen voor specifieke situaties. En als je kijkt wat de planner probeert te optimaliseren, dan zijn dat heel logische doelen. Bij het plannen van een reis wil je de kans op een gemiste aansluiting zo klein mogelijk maken, maar die kans is voor een computer moeilijk te kwantificeren. Dan is totale overstaptijd een logisch getal om daar het originele doel mee te benaderen.
Het enige wat je zou kunnen zeggen is dat wanneer er bij een reis A->B->C->D twee opties zijn voor B->C de trein die als eerste aankomt bij station C getoond moet worden in het reisadvies. Dat is iets wat nog wel in te programmeren is. En zeker wanneer ETMET op meer plekken terugkomt is het een steeds vaker voorkomend scenario, waardoor je er ook meer en meer passagiers mee kan gaan helpen.
-
Dat het lastig is maakt het zeker niet onmogelijk. Dit probleem is gewoon op te lossen, zeker als de NS bereid is extra data te leveren. Maar misschien veel pragmatischer is om gewoon beide adviezen te tonen.
-
Dat gaat dan wel weer ten koste van alternatieve routes, of althans het overzicht daarvan.
-
De 149 staat al ruim een half uur op Asd zonder te vertrekken, en de vertraging op de schermen wordt steeds met stapjes van 5 minuten opgehoogd. Met +25 op de schermen begint de omroep dat-'ie over een paar minuten gaat vertrekken, en net als die is afgelopen in alle drie de talen wordt het opgehoogd naar +35. Met +35 hetzelfde, maar het wordt opgehoogd naar +40 voor de Duitse tekst start, dus die krijgen we niet te horen. Uiteindelijk vertrekt de trein met +37.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
- Meltrain
- Donateur
Volgens de Reisplanner vertrekt de 3770 met +13 uit Utrecht, maar volgens de Actuele Vertrektijden vertrekt de trein op tijd en dat laatste bleek ook de werkelijkheid.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
- Suus
- Contacteer:
Zowel op Rotterdam Blaak en Dordrecht hebben de TB7’s het over mededeling 2 van 1, alleen is ook na meer dan een halve minuut geen notificatie 1 te lezen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
Het is interessant te zien hoe treinposities.nl en bahn.expert verschillende meningen hebben over het verloop van de vertraging in Duitsland.gpvos schreef: ↑do 31 okt 2024, 14:40 De 149 staat al ruim een half uur op Asd zonder te vertrekken, en de vertraging op de schermen wordt steeds met stapjes van 5 minuten opgehoogd. Met +25 op de schermen begint de omroep dat-'ie over een paar minuten gaat vertrekken, en net als die is afgelopen in alle drie de talen wordt het opgehoogd naar +35. Met +35 hetzelfde, maar het wordt opgehoogd naar +40 voor de Duitse tekst start, dus die krijgen we niet te horen. Uiteindelijk vertrekt de trein met +37.
-
Ik heb de indruk dat treinposities voor land-uit treinen helemaal geen info meer krijgt na de grens. Dus het blijft staan op de laatste voorspelling rond Bentheim.
-
Odzg is het laatste meetpunt Duitsland ingaand.
Treinen naar Nederland toe hebben meerdere meetpunten in Duitsland, waardoor die vertraging wel bijwerkt.
Treinen naar Nederland toe hebben meerdere meetpunten in Duitsland, waardoor die vertraging wel bijwerkt.
-
- Oud-beheerder OVNL
Gelukkig wordt er in Utrecht omgeroepen dat reizigers tussen Den Haag en Rotterdam hun reis moeten plannen via Gouda. Dat zal massa's mensen de goede kant op sturen.
-
- Oud-beheerder OVNL
Vandaag vermeldt die omroep ook dat er vervangend vervoer is tussen Delft Campus en Schiedam Centrum. Over Den Haag HS - Delft Campus wordt met geen woord gerept.
-
Dit NOS-artikel over de Lelylijn bevat een foto en reisinformatie van voor 2013. In de foto is een reisinformatiebord te zien op Utrecht Centraal waar een trein wordt aangekondigd naar Groningen en Leeuwarden die in Zwolle splitst. Het onderschrift zegt: "De huidige intercity tussen het westen van het land en Groningen rijdt via Amersfoort en Zwolle". Het bestaan van de Hanzelijn wordt dus compleet genegeerd.
-
- Donateur
Dit rariteitenkabinet besluit de aanleg van de Lelylijn af te blazen op de lange baan te schuiven, maar hier maken we ons druk om fouten van het journaille.

-
Ik heb de komst van de Lelylijn al opgegeven, op de komst verheugen is jezelf ook zand in de ogen strooien.
-
NS meld dat er komende nacht herstelwerkzaamheden zijn tussen Delft Campus en Rotterdam Airport. Wist niet dat daar een spoorlijn lag.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Die ligt er niet, er staat dan ook gewoon Rotterdam Centraal: https://www.ns.nl/reisinformatie/calami ... p-rtd.html
(Wel weer opvallend dan dat dat bericht over "komende nacht" spreekt terwijl het laatst bijgewerkt is op 1 oktober volgens de regel erboven)
(Wel weer opvallend dan dat dat bericht over "komende nacht" spreekt terwijl het laatst bijgewerkt is op 1 oktober volgens de regel erboven)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
Er stond wel Rotterdam Airport. Wat ook aangeeft dat die "laatst gewijzigd" onjuist is.
-
Ik kom met de 2976 om 21:50 aan in Utrecht en moet naar Apeldoorn Osseveld. De 11781 heeft +10 dus de beruchte tweeminutenoverstap in Amersfoort op de 1681 is hopeloos. De voorgaande treinen naar Amersfoort zijn net weg, zo denk ik; de 579 van 21:49 is namelijk al van de vertrektijden verdwenen en de 5679 van 21:50 rijdt voor mijn neus weg. Uur vertraging, grmbl.
Een paar minuten later, staande op gewijzigd vertrekperron 9 van de 11781, check ik uit verveling de vertrektijden en zie ik ineens patspoef de 579 weer terug aangekondigd staan, met +10. Ik zet het op een rennen naar spoor 12, maar ik hoor de fluit al op de roltrap en de deuren sluiten voor m'n neus; de trein vertrekt met +7.
Als de app eerder netjes had aangegeven dat die trein helemaal nog niet vertrokken was, had ik 'm op m'n sloffen gehaald en had ik geen uur vertraging gehad. Meldingen had ik aanstaan in de app, maar die zei geen boe of bah over "neem als vervangende trein de intercity van 21:49 +7 richting Groningen" of zulks.
Moet ik als reiziger dan écht de app constant blijven verversen, constant vertrektijden checken, en gaan rennen naar vertrekperrons van treinen die al vertrokken zouden zijn, om geen onnodig uur vertraging op te lopen?

Een paar minuten later, staande op gewijzigd vertrekperron 9 van de 11781, check ik uit verveling de vertrektijden en zie ik ineens patspoef de 579 weer terug aangekondigd staan, met +10. Ik zet het op een rennen naar spoor 12, maar ik hoor de fluit al op de roltrap en de deuren sluiten voor m'n neus; de trein vertrekt met +7.
Als de app eerder netjes had aangegeven dat die trein helemaal nog niet vertrokken was, had ik 'm op m'n sloffen gehaald en had ik geen uur vertraging gehad. Meldingen had ik aanstaan in de app, maar die zei geen boe of bah over "neem als vervangende trein de intercity van 21:49 +7 richting Groningen" of zulks.
Moet ik als reiziger dan écht de app constant blijven verversen, constant vertrektijden checken, en gaan rennen naar vertrekperrons van treinen die al vertrokken zouden zijn, om geen onnodig uur vertraging op te lopen?

-
Ik heb recent vaker meegemaakt dat treinen opnieuw op schermen verschenen, en ik vermoed dat het situaties zijn waarin de deuren weer opengingen na een afgebroken vertrek.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
-
Dit gebeurt vaak als een trein kort voor het station stil komt te staan. De reisinformatie heeft dan alleen de laatst bekende vertraging van het laatste meetpunt voordat de trein stil is komen te staan.
Die meetpunten zijn over het algemeen vrijwel alle dienstregelingpunten die we kennen (dus ook die in het buitenland). Als een trein dus kort voor Utrecht Centraal stil komt te staan is hij vaak al over het laatste meetpunt gereden, het eerst volgende punt is dan pas de sectie langs het perron van Utrecht Centraal. Als de trein die sectie in rijdt volgt er een nieuwe meting en veranderd de vertraging dus ook in de reisinformatie.
Als de trein in de sectie langs het perron staat maar nog niet aan het rijden is loopt de vertraging over het algemeen wel automatisch op maar dat loopt wel altijd een minuut achter (bijvoorbeeld de trein moet om 14:49 vertrekken en staat om 14:50 nog aan het perron of rijdt binnen die sectie, dan volgt op dat moment automatisch een +1 die net zo lang optelt tot de trein de sectie verlaten heeft, dan volgt via de meting de melding dat de trein vertrokken is.
Die meetpunten zijn over het algemeen vrijwel alle dienstregelingpunten die we kennen (dus ook die in het buitenland). Als een trein dus kort voor Utrecht Centraal stil komt te staan is hij vaak al over het laatste meetpunt gereden, het eerst volgende punt is dan pas de sectie langs het perron van Utrecht Centraal. Als de trein die sectie in rijdt volgt er een nieuwe meting en veranderd de vertraging dus ook in de reisinformatie.
Als de trein in de sectie langs het perron staat maar nog niet aan het rijden is loopt de vertraging over het algemeen wel automatisch op maar dat loopt wel altijd een minuut achter (bijvoorbeeld de trein moet om 14:49 vertrekken en staat om 14:50 nog aan het perron of rijdt binnen die sectie, dan volgt op dat moment automatisch een +1 die net zo lang optelt tot de trein de sectie verlaten heeft, dan volgt via de meting de melding dat de trein vertrokken is.