Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
maurits-07 schreef: ↑vr 01 nov 2024, 23:02
... Als vervangers voor de Setra's. Wellicht Off-topic maar waar gaat (een deel van, deze Mans vervangen ze niet allemaal, samen met de 6 Volvo's die daar ook instromen kom je op 17) deze bussen dan heen?
Er gaan 15 Setra's van GD naar Fryslân, samen met 5 Integro's.
Ik vermoed ook dat 380 doorrijdt naar het Van Knobelsdorffplein. Mogelijk wordt deze gekoppeld aan de tussenritten 320, die een iets andere tijdligging krijgen omdat de 320 vanaf Leeuwarden in een strakke kwartiersdienst gaat rijden.
Dan weet jij meer dan wij, want het vervoerplan is nog altijd niet gepubliceerd en in de presentatie vind ik het niet terug. Vind het trouwens wel slecht dat er 6 weken voor de start van de concessie nog vrijwel niets officieel bekend is.
CamilleKreemers schreef: ↑zo 03 nov 2024, 01:00
Wat is er hoogwaardig aan de route van de 380?
Dat is vooral om een snelle verbinding Drachten - Oosterwolde te bieden, die het gehele traject over de N381 rijdt. Vanaf Drachten Transferium wordt direct de N381 op gereden, net als de vroegere Qliner 322 ook deed. Het deel Oosterwolde - Assen is niet echt een Qliner route, maar is vooral bedoeld om vanuit Appelscha een snelle rechtstreekse/doorgaande verbinding naar Drachten te bieden. Nu wordt Appelscha bediend door 114/115 die afwisselend doorrijden naar Drachten en Heerenveen. Kennelijk is gebleken dat het overgrote deel van de reizigers doorreist naar Drachten, en dus is besloten om 2x/uur een rechtstreekse verbinding naar Drachten te bieden en lijn 15 als losse lijn in te leggen tussen Heerenveen en Oosterwolde.
Kampeerder schreef: ↑di 29 okt 2024, 14:53
Qliner 380 wordt de basislijn Drachten - Oosterwolde en neemt daarmee die functie over van lijn 14/114. Nu nog vormen lijn 14/114 samen een (in Oosterwolde scheve) halfuursdienst op dit traject, maar de 114 vervalt en lijn 14 verliest de functie en zal enkel nog bedoeld zijn ter ontsluiting van de dorpen. Lijn 14 wordt namelijk nog tien minuten langzamer tussen Drachten en Wijnjewoude, omdat deze via Frieschepalen en Bakkeveen gaat rijden. Tussen Drachten en Oosterwolde is lijn 380 altijd sneller.
Kampeerder schreef: ↑zo 03 nov 2024, 13:32
Dan weet jij meer dan wij, want het vervoerplan is nog altijd niet gepubliceerd en in de presentatie vind ik het niet terug.
Het staat toch echt in de kaartjes in de presentatie. Op dia 13, 14 en 15 is te zien dat bij Van Knobelsdorffplein ook lijn 380 genoemd wordt. Op de andere kaartjes is de resolutie net niet goed genoeg om de lijnnummers bij Van Knobelsdorffplein te lezen.
De kaartjes zijn overal nogal wazig, maar op de laatste dia's is met enige moeite wel 380 te lezen inderdaad. Wel opvallend is dan weer dat lijn 320 niet in het rijtje staat, ook niet op Transferium. En lijn 27 lijkt ook niet naar het Transferium te rijden.
Kampeerder schreef: ↑zo 03 nov 2024, 14:09
De kaartjes zijn overal nogal wazig, maar op de laatste dia's is met enige moeite wel 380 te lezen inderdaad. Wel opvallend is dan weer dat lijn 320 niet in het rijtje staat, ook niet op Transferium. En lijn 27 lijkt ook niet naar het Transferium te rijden.
Het lijkt mij dat de kaartjes gewoon nog niet kloppen. Op het kaartje lijkt 355 ook bij Feanwâlden te stoppen terwijl de 356 pas vanaf Quatrebras verschijnt (deze staat ook niet bij Dokkum).
Aangezien Qbuzz nu ook in Friesland gaat buzzen had ik het logisch gevonden als er een combi zou komen zoals een Qliner Groningen-Leeuwarden.
Groningen Hoofdstation-P+R Kardinge-Winsum-Lauwersoog-Haven-Dokkum-P+R Hurdegaryp-Leeuwarden.
Ik denk dat je daarmee echt reizigers kunt trekken naar de boot vanuit trein en auto.
Vroeger kon dat, nu niet meer.
Zo zie je ook goedlopende lange lijnen uiteindelijk wegkwijnen omdat er een knop in moet van de OV-autoriteiten.
Bovendien zou een doorgaande lijn niet handig zijn omdat je ruim voor vertrek van de boot aanwezig wil zijn en na aankomst ook moet wachten op de laatste boot-passagiers. Dat zou een veel te lange stop geven bij Lauwersoog waardoor de vervoerswaarde fors omlaag gaat..
Laatst gewijzigd door Zonnig op di 05 nov 2024, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Daarbij lijkt mijn een rechtstreekse Qliner Groningen - Leeuwarden niet nodig gezien de trein die er al rijdt. En als men met de bus wil kan dat al snel via Drachten.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/ Updates: 25-05-2025NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam! 14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Zo zie je ook goedlopende lange lijnen uiteindelijk wegkwijnen omdat er een knop in moet van de OV-autoriteiten.
Korte lijnen zijn veel beter voor de vervoersprestatie omdat je minder oponthoud kan tegenkomen. Voor vervoerders veel makkelijker om te exploiteren. Ik ben het overigens wel eens dat sommige lijnen concessieoverschrijdend zijn en erg belangrijk (zoals de bussen over de Afsluitdijk of een lijn als Emmeloord-Groningen). Zulke lijnen zou je eigenlijk in een aparte concessie moeten stoppen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Niet geheel mee eens.
Als je kleine concessies maakt is het afbreukrisico groter.
Een kleine concessie heeft in de regel minder vervangende bussen beschikbaar.
Wat je wel kan doen is bijv alle Q-liners in een groter gebied (Groningen Friesland Drenthe) in een aparte concessie onderbrengen echter dat levert soms concurrentie op met lijnen van de reguliere bus vervoerder, dat lijkt mij ook niet optimaal.
marcel.nl schreef: ↑di 05 nov 2024, 07:40
Aangezien Qbuzz nu ook in Friesland gaat buzzen had ik het logisch gevonden als er een combi zou komen zoals een Qliner Groningen-Leeuwarden.
Groningen Hoofdstation-P+R Kardinge-Winsum-Lauwersoog-Haven-Dokkum-P+R Hurdegaryp-Leeuwarden.
Ik denk dat je daarmee echt reizigers kunt trekken naar de boot vanuit trein en auto.
In het verleden reed Qbuzz GD lijn 163 door naar Dokkum (en zelfs een tijdje naar Holwerd/Ameland). Ik reisde wel eens naar Noord-Groningen vanuit Dokkum destijds maar was bijna altijd de enige reiziger in een gelede bus tot Lauwersoog, dus had niet het idee dat het een succes was (en dat trajectdeel is nu ook vervallen).
Schijnbaar komen er ook enkele 10m Iveco Crossways. Op social media gaan foto's rond van de 1001. Tevens zijn er ook foto's opgedoken van een onbestickerde Qliner Iveco.
Ik bedoelde dat de stadsbussen bij Qbuzz meestal het laagst mogelijke honderdtal toegewezen krijgen binnen het duizendtal van de concessie, zoals 30xx, 40xx, 70xx en 80xx.
De foto's van de nieuwe bussen staan overigens hier, misschien is het nodig om bij Instagram in te loggen.