Diverse materieelprojecten bij NS
-
- Contacteer:
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Volgens Railwiki heeft ICNG-B vier toiletten
-
Heeft de NS plannen om de optie te gebruiken om extra ICNG's te bestellen voor binnenlands en/of buitenlands gebruik, naast de huidige extra order van Duitse treinen. Want de tot nu toe bestelde ICNG's zijn voldoende voor de huidige trajecten van de ICR en de doortrekking naar Leeuwarden/Groningen/Enschede, maar niet voor andere trajecten toch? Of wordt de focus nu gelegd op DDNG om de huidige ICM/DDZ te gaan vervangen?
-
Ik verwacht nog wel ergens een vervolg order. Met 60 stellen DDNG en de huidige ICNG order kun je nog geen eens de hele ICM, DDZ en ICR vloot die nu nog in dienst zijn 1 op 1 vervangen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
Als de getallen in dit bericht kloppen dan is ICNG wel een vrij dure trein als je de investering deelt door het aantal stoelen. Op basis daarvan zou je eerder een vervolgorder DDNG verwachten als het om capaciteit gaat. Een vervolgorder ICNG lijkt dan alleen voor de hand liggend als verwacht wordt dat er in de toekomst meer materieel nodig is voor de HSL diensten, of als men meer ambities heeft voor ICNG-B en/of ICNG-D.
Voorlopig lijkt de huidige ICNG bestelling voldoende. Voor de dienstregeling van 2025 heb je overdag zo snel geteld 27 composities nodig voor de HSL (waarvan in het begin een derde nog met TRAXX+ICR zal rijden), met Groningen/Leeuwarden/Enschede erbij en de ICD verlengd van Breda tot Eindhoven loopt dat op tot 42 à 44 (afhankelijk van of men lang of kort keren). Dat is nog goed haalbaar met alleen de NL en BE stellen. Het eindbeeld van de concessie vraagt echter om nog twee extra ICD's tussen Schiphol en Rotterdam en één tussen Rotterdam en Breda. Daarmee kan je al boven de 50 composities uitkomen in 2033. Tenzij je een kwart van de spitsritten met solo ICNG8 denkt te kunnen uitvoeren wordt dat krap met de huidige bestelling.
Voorlopig lijkt de huidige ICNG bestelling voldoende. Voor de dienstregeling van 2025 heb je overdag zo snel geteld 27 composities nodig voor de HSL (waarvan in het begin een derde nog met TRAXX+ICR zal rijden), met Groningen/Leeuwarden/Enschede erbij en de ICD verlengd van Breda tot Eindhoven loopt dat op tot 42 à 44 (afhankelijk van of men lang of kort keren). Dat is nog goed haalbaar met alleen de NL en BE stellen. Het eindbeeld van de concessie vraagt echter om nog twee extra ICD's tussen Schiphol en Rotterdam en één tussen Rotterdam en Breda. Daarmee kan je al boven de 50 composities uitkomen in 2033. Tenzij je een kwart van de spitsritten met solo ICNG8 denkt te kunnen uitvoeren wordt dat krap met de huidige bestelling.
-
De vervolgorder is er al geweest in de vorm van ICNG-D en ik verwacht niet dat er nog een extra bestelling komt.
DDNG en de S5G krijgen beiden het - voor de reiziger het meest in het oog springende - nieuwe interieur, maar belangrijker: beiden zijn een eerste stap voor NS naar een moderner IT platform op de achtergrond.
Bij de ICNG zijn daar wel eerste stappen gezet, maar voldoet het platform niet aan de huidige eisen. Als je nu nog een vervolgbestelling gaat plaatsen, dan wordt dat op z'n vroegst in 2028 geleverd, terwijl de IT techniek aan boord tegen die tijd verouderd is. Zeker in deze huidige tijd waarin IT razendsnel verandert wil je dat gewoon niet.
Kortom: het zou mij heel erg verbazen als er toch nog een bestelling bij komt.
DDNG en de S5G krijgen beiden het - voor de reiziger het meest in het oog springende - nieuwe interieur, maar belangrijker: beiden zijn een eerste stap voor NS naar een moderner IT platform op de achtergrond.
Bij de ICNG zijn daar wel eerste stappen gezet, maar voldoet het platform niet aan de huidige eisen. Als je nu nog een vervolgbestelling gaat plaatsen, dan wordt dat op z'n vroegst in 2028 geleverd, terwijl de IT techniek aan boord tegen die tijd verouderd is. Zeker in deze huidige tijd waarin IT razendsnel verandert wil je dat gewoon niet.
Kortom: het zou mij heel erg verbazen als er toch nog een bestelling bij komt.
- Hainje
Moest S5G wel even googlen, maar staat kennelijk voor Sprinter 5e Generatie. 

♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
- Meltrain
- Donateur
Zijn er nu al plannen voor nieuwe Sprinters?
Ik dacht dat die vloot nu wel op orde was. SLT is nu een kleine 20 jaar oud en kan dus nog wel 15 jaar mee.
Ik dacht dat die vloot nu wel op orde was. SLT is nu een kleine 20 jaar oud en kan dus nog wel 15 jaar mee.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
Die S5G zouden een soort SprinterCity's worden. Sprinters die ingezet kunnen worden op zowel sprinter als IC diensten qua comfort en uitstraling. Ook zit de mogelijkheid voor bestellen van stellen voor België en Duitsland bij de S5G volgens NS (ala ICNG).
Grt. Stefan
-
- Donateur
- Contacteer:
Zei iemand NMBS Desiro? Ook als LokaalCity
-
- Donateur
"Zowel geschikt voor Sprinter als IC" is marketingpraat voor: we maken Sprinters en we zetten ze ook op de lange afstand in. Ik heb nog nooit gezien dat het betekent: we maken een comfortabele Intercity en laten hem ook als Sprinter rijden.
-
Wat is nu de status van de trein? Wanneer wordt de keuze gemaakt voor een fabrikant?
Op de 3200 tussen ROtterdam en Arnhem wordt volgens mij regelmatig SNG ingezet. Niet echt IC-waardig materieel. Dan kan ik mij best voorstellen dat je wat luxere Sprinters bestelt. Kan ook handig zijn voor kortere IC-trajecten als Almere Centrum - Amsterdam, of Rotterdam/Den Haag naar Utrecht.
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Donateur
Precies mijn punt: het zijn altijd “luxere Sprinters”, nooit IC-treinen die ook een beetje op kunnen trekken.
Wat mij betreft moeten we af van het idee dat een Sprinter oncomfortabel moet (mag?) zijn. Natuurlijk zijn er kostenoverwegingen en kunnen bepaalde lay-outs geschikter zijn voor stoptreinen. Maar: “we zetten er een krap, hard, plastic stoeltje in”, daar is niemand mee geholpen. Zeker niet als je probeert te concurreren met de auto waar iedereen in feite zijn eigen fauteuil heeft.
Wat mij betreft moeten we af van het idee dat een Sprinter oncomfortabel moet (mag?) zijn. Natuurlijk zijn er kostenoverwegingen en kunnen bepaalde lay-outs geschikter zijn voor stoptreinen. Maar: “we zetten er een krap, hard, plastic stoeltje in”, daar is niemand mee geholpen. Zeker niet als je probeert te concurreren met de auto waar iedereen in feite zijn eigen fauteuil heeft.
-
Dat is echt niets Nederlands. Het valt mij op dat je in veel andere landen ook in sprinters, regiotreinen en trams betere zittingen krijgt dan het soms letterlijk gestoffeerde plankje (ja jij, GVB!) dat je hier onder je kont mag hebben, als je al een zitplaatsje hebt.
Wel vind ik Nederlandse stoptreinen vaak veel stiller dan materieel uit vergelijkbaar tijdperk in het buitenland.
Wel vind ik Nederlandse stoptreinen vaak veel stiller dan materieel uit vergelijkbaar tijdperk in het buitenland.
-
NS moet maar eens naar de ÖBB kijken voor comfortabele sprinters. Hun Cityjet Talenten en Desiro's zijn goed te doen, comfortabele stoelen, tafeltjes alleen de steek is wat variabel. Sommige coach zitjes zijn best krap terwijl de vis-a-vis best ruim zijn.
-
Verschilt bij de Desiro ML ook heel erg welke bouwserie je hebt. De 4744 en 4746 zijn wat krapper in vergelijking met de 4748 waar een vierzitter (van stoelrugleuning tot stoelrugleuning) bijna een heel raam inbeslag neemt.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
- Meltrain
- Donateur
Dat heeft vooral met de beschikbaarheid van materieel te maken. Als het goed is, rijdt die trein in 2025 weer volledig met VIRM.VIRM schreef: ↑ma 04 nov 2024, 13:18 Op de 3200 tussen ROtterdam en Arnhem wordt volgens mij regelmatig SNG ingezet. Niet echt IC-waardig materieel. Dan kan ik mij best voorstellen dat je wat luxere Sprinters bestelt. Kan ook handig zijn voor kortere IC-trajecten als Almere Centrum - Amsterdam, of Rotterdam/Den Haag naar Utrecht.
Ik snap wat je bedoelt, maar je eerste zin is dan wel enigszins tegenstrijdig met de rest van je verhaal. Immers, als Sprinters altijd luxer zijn, dan hoef je niet per se IC-treinen te hebben die kunnen optrekken.umbusko schreef: ↑ma 04 nov 2024, 13:53 Precies mijn punt: het zijn altijd “luxere Sprinters”, nooit IC-treinen die ook een beetje op kunnen trekken.
In diverse landen wordt de FLIRT gebruikt als IC, terwijl het van nature een stoptrein is.
Overigens heb ik weinig te klagen over de Nederlandse Sprinters. Uiteraard kan het comfort altijd beter, maar ze zijn niet slecht.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
Voor een lullig lijntje Amsterdam Centraal-Hoofddorp hoeft wat mij betreft echt geen Intercity waardig materieel. Liever meer staanplaatsen zodat de capaciteit hoger wordt.umbusko schreef: ↑ma 04 nov 2024, 13:53 Precies mijn punt: het zijn altijd “luxere Sprinters”, nooit IC-treinen die ook een beetje op kunnen trekken.
Ik denk sowieso dat er een groot verschil zit tussen een sprinter in de randstad en een sprinter rond bijvoorbeeld Zwolle.
In het eerste geval is het vooral voor/navervoer, terwijl het in het tweede geval vaak het hoofdvervoersmiddel is. Alleen bij die laatste concurreer je echt met de auto.
Nu moet ik zeggen dat ik intercities ook erg oncomfortabel vind in vergelijking met het buitenland en dat wordt straks alleen maar ergens als usb poorten niet meer verplicht worden.
Ik heb geen onderschrift
-
Uhm, zijn die USB-poorten verplicht? 

-
Doordat Nederland zowel in het westen als het noorden aan zee grenst zijn er nauwelijks doorgaande reizigers die uren in een Nederlandse Intercity zitten. De maximale reistijd vanuit de Randstad naar bijvoorbeeld Groningen en Maastricht bedraagt hooguit 2 en half uur. Dat is toch wel wat anders bij binnenstaten als Zwitserland, Oostenrijk en Tsjechië waar én Zwitsers, Oostenrijks en Tsjechisch materieel ook naar buitenlandse steden rijdt, en er toch best wat reizigers tussen Basel en Chiasso (3,5 uur), tussen Vorarlberg en Wien (ruim 6 uur) en andere reisrelaties reizen waarbij de reiziger toch al gauw minstens 3 uur in de trein zit. Zelfs in Denemarken bedraagt de reistijd tussen Aalborg en Kopenhagen ruim 4 uur. Dan heb je comfortabeler materieel nodig dan voor treinen tussen de Randstad en Groningen/Maastricht.sirvinniei schreef: ↑di 05 nov 2024, 11:50Voor een lullig lijntje Amsterdam Centraal-Hoofddorp hoeft wat mij betreft echt geen Intercity waardig materieel. Liever meer staanplaatsen zodat de capaciteit hoger wordt.umbusko schreef: ↑ma 04 nov 2024, 13:53 Precies mijn punt: het zijn altijd “luxere Sprinters”, nooit IC-treinen die ook een beetje op kunnen trekken.
Ik denk sowieso dat er een groot verschil zit tussen een sprinter in de randstad en een sprinter rond bijvoorbeeld Zwolle.
In het eerste geval is het vooral voor/navervoer, terwijl het in het tweede geval vaak het hoofdvervoersmiddel is. Alleen bij die laatste concurreer je echt met de auto.
Nu moet ik zeggen dat ik intercities ook erg oncomfortabel vind in vergelijking met het buitenland en dat wordt straks alleen maar ergens als usb poorten niet meer verplicht worden.
-
-
- Donateur
Proficiat, je benoemt precies de lijnen waar mensen lang in de trein zitten. Vaak ook op en neer op dezelfde dag: 5 uur in een VIRM. Wat oké is als hij halfvol en schoon is, en wat onplezieriger als hij plakt van het afval van de vorige rit en bomvol is. De lange routes die je noemt, leggen reizigers typisch maar in één richting af op één dag.
Het is geen wedstrijd, waarbij je pas comfort verdient als je 3 uur aan een stuk in een trein doorbrengt. Dat is in de auto ook niet zo.
Het is geen wedstrijd, waarbij je pas comfort verdient als je 3 uur aan een stuk in een trein doorbrengt. Dat is in de auto ook niet zo.
-
Toch snap ik het wel. Waarom zou je in een airportsprinter veel confortabele zitplaatsen en een toilet nodig hebben als je in metro 50 (die bijna 2x zo lang over de volle rit doet) alleen plastic langsbanken en heel veel staplaatsen hebt?
Omgekeerd: NS lijkt te denken dat mensen in Sprinters maar 20 minuten reizen, maar ik ben in de Randstad echt niet bijzonder dat ik wekelijks een reis van 1h50 maak met 58mn sprinter middenin als mijn enige toiletmogelijkheid - Er zit vaak iemand tegenover mij die al vóór Asb instapt en doorreist tot voorbij Rtn. Dat is niet de meest confortabele commute.
Omgekeerd: NS lijkt te denken dat mensen in Sprinters maar 20 minuten reizen, maar ik ben in de Randstad echt niet bijzonder dat ik wekelijks een reis van 1h50 maak met 58mn sprinter middenin als mijn enige toiletmogelijkheid - Er zit vaak iemand tegenover mij die al vóór Asb instapt en doorreist tot voorbij Rtn. Dat is niet de meest confortabele commute.
- Z2N
- Donateur
De stelligheid dat Nederland vanwege kortere reistijden minder comfortabele treinen nodig heeft gaat er bij mij ook niet helemaal in. Treinen mogen prima comfortabel zijn als reizigers er maar kort inzitten. Of het voor de vervoerder waard is om een comfortabeler interieur te installeren is een keuze die we in Nederland echter al snel bij de vervoerders laten. Als wij als samenleving meer comfort willen kan dat, des noods zetten we 'onze' NS onder druk om dat voor ons te realiseren.
-
Die waren in tweede klas voor al het nieuwe en gerenoveerde materieel inderdaad verplicht. Maar nu is de NS zielig omdat ze grote verliezen draaien.
Ik heb geen onderschrift
-
Nooit geweten. Ik dacht dat altijd een vrijblijvende service is van het ov-bedrijf. Net als wifi. Wie is degene die het verplicht eigenlijk?
Maar de zieligheid van NS vind ik geen reden om geen usb in te monteren. Niet dat ik ze gebruik. Het laadt toch te langzaam op. Neem liever een powerbank mee.
Maar de zieligheid van NS vind ik geen reden om geen usb in te monteren. Niet dat ik ze gebruik. Het laadt toch te langzaam op. Neem liever een powerbank mee.
-
De staat, met wie de NS een contract heeft (hoofdrailnet)
Ik heb geen onderschrift