Diverse materieelprojecten bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Michael
Berichten: 12082
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Michael »

Volgens Railwiki heeft ICNG-B vier toiletten
tjoektjoek
Berichten: 449
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door tjoektjoek »

Heeft de NS plannen om de optie te gebruiken om extra ICNG's te bestellen voor binnenlands en/of buitenlands gebruik, naast de huidige extra order van Duitse treinen. Want de tot nu toe bestelde ICNG's zijn voldoende voor de huidige trajecten van de ICR en de doortrekking naar Leeuwarden/Groningen/Enschede, maar niet voor andere trajecten toch? Of wordt de focus nu gelegd op DDNG om de huidige ICM/DDZ te gaan vervangen?
cassie127
Berichten: 7256
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door cassie127 »

Ik verwacht nog wel ergens een vervolg order. Met 60 stellen DDNG en de huidige ICNG order kun je nog geen eens de hele ICM, DDZ en ICR vloot die nu nog in dienst zijn 1 op 1 vervangen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Bemined
Berichten: 6954
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Bemined »

Als de getallen in dit bericht kloppen dan is ICNG wel een vrij dure trein als je de investering deelt door het aantal stoelen. Op basis daarvan zou je eerder een vervolgorder DDNG verwachten als het om capaciteit gaat. Een vervolgorder ICNG lijkt dan alleen voor de hand liggend als verwacht wordt dat er in de toekomst meer materieel nodig is voor de HSL diensten, of als men meer ambities heeft voor ICNG-B en/of ICNG-D.

Voorlopig lijkt de huidige ICNG bestelling voldoende. Voor de dienstregeling van 2025 heb je overdag zo snel geteld 27 composities nodig voor de HSL (waarvan in het begin een derde nog met TRAXX+ICR zal rijden), met Groningen/Leeuwarden/Enschede erbij en de ICD verlengd van Breda tot Eindhoven loopt dat op tot 42 à 44 (afhankelijk van of men lang of kort keren). Dat is nog goed haalbaar met alleen de NL en BE stellen. Het eindbeeld van de concessie vraagt echter om nog twee extra ICD's tussen Schiphol en Rotterdam en één tussen Rotterdam en Breda. Daarmee kan je al boven de 50 composities uitkomen in 2033. Tenzij je een kwart van de spitsritten met solo ICNG8 denkt te kunnen uitvoeren wordt dat krap met de huidige bestelling.
Jultar
Berichten: 663
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Jultar »

De vervolgorder is er al geweest in de vorm van ICNG-D en ik verwacht niet dat er nog een extra bestelling komt.
DDNG en de S5G krijgen beiden het - voor de reiziger het meest in het oog springende - nieuwe interieur, maar belangrijker: beiden zijn een eerste stap voor NS naar een moderner IT platform op de achtergrond.
Bij de ICNG zijn daar wel eerste stappen gezet, maar voldoet het platform niet aan de huidige eisen. Als je nu nog een vervolgbestelling gaat plaatsen, dan wordt dat op z'n vroegst in 2028 geleverd, terwijl de IT techniek aan boord tegen die tijd verouderd is. Zeker in deze huidige tijd waarin IT razendsnel verandert wil je dat gewoon niet.
Kortom: het zou mij heel erg verbazen als er toch nog een bestelling bij komt.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 13643
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Hainje »

Moest S5G wel even googlen, maar staat kennelijk voor Sprinter 5e Generatie. :Y
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22807
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Meltrain »

Zijn er nu al plannen voor nieuwe Sprinters?
Ik dacht dat die vloot nu wel op orde was. SLT is nu een kleine 20 jaar oud en kan dus nog wel 15 jaar mee.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Selivio
Berichten: 551
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Selivio »

Die S5G zouden een soort SprinterCity's worden. Sprinters die ingezet kunnen worden op zowel sprinter als IC diensten qua comfort en uitstraling. Ook zit de mogelijkheid voor bestellen van stellen voor België en Duitsland bij de S5G volgens NS (ala ICNG).
Grt. Stefan
jjasloot
Donateur
Berichten: 214
Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 14:13
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door jjasloot »

Zei iemand NMBS Desiro? Ook als LokaalCity
umbusko
Donateur
Berichten: 6005
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door umbusko »

"Zowel geschikt voor Sprinter als IC" is marketingpraat voor: we maken Sprinters en we zetten ze ook op de lange afstand in. Ik heb nog nooit gezien dat het betekent: we maken een comfortabele Intercity en laten hem ook als Sprinter rijden.
VIRM
Berichten: 8292
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door VIRM »

Selivio schreef: zo 03 nov 2024, 08:48 Die S5G zouden een soort SprinterCity's worden. Sprinters die ingezet kunnen worden op zowel sprinter als IC diensten qua comfort en uitstraling.
Wat is nu de status van de trein? Wanneer wordt de keuze gemaakt voor een fabrikant?
umbusko schreef: ma 04 nov 2024, 10:35 "Zowel geschikt voor Sprinter als IC" is marketingpraat voor: we maken Sprinters en we zetten ze ook op de lange afstand in.
Op de 3200 tussen ROtterdam en Arnhem wordt volgens mij regelmatig SNG ingezet. Niet echt IC-waardig materieel. Dan kan ik mij best voorstellen dat je wat luxere Sprinters bestelt. Kan ook handig zijn voor kortere IC-trajecten als Almere Centrum - Amsterdam, of Rotterdam/Den Haag naar Utrecht.
Beul van de blindegeleidelijn
umbusko
Donateur
Berichten: 6005
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door umbusko »

Precies mijn punt: het zijn altijd “luxere Sprinters”, nooit IC-treinen die ook een beetje op kunnen trekken.

Wat mij betreft moeten we af van het idee dat een Sprinter oncomfortabel moet (mag?) zijn. Natuurlijk zijn er kostenoverwegingen en kunnen bepaalde lay-outs geschikter zijn voor stoptreinen. Maar: “we zetten er een krap, hard, plastic stoeltje in”, daar is niemand mee geholpen. Zeker niet als je probeert te concurreren met de auto waar iedereen in feite zijn eigen fauteuil heeft.
IIVQ
Berichten: 1899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door IIVQ »

Dat is echt niets Nederlands. Het valt mij op dat je in veel andere landen ook in sprinters, regiotreinen en trams betere zittingen krijgt dan het soms letterlijk gestoffeerde plankje (ja jij, GVB!) dat je hier onder je kont mag hebben, als je al een zitplaatsje hebt.

Wel vind ik Nederlandse stoptreinen vaak veel stiller dan materieel uit vergelijkbaar tijdperk in het buitenland.
MaartenD
Berichten: 1131
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door MaartenD »

NS moet maar eens naar de ÖBB kijken voor comfortabele sprinters. Hun Cityjet Talenten en Desiro's zijn goed te doen, comfortabele stoelen, tafeltjes alleen de steek is wat variabel. Sommige coach zitjes zijn best krap terwijl de vis-a-vis best ruim zijn.
cassie127
Berichten: 7256
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door cassie127 »

Verschilt bij de Desiro ML ook heel erg welke bouwserie je hebt. De 4744 en 4746 zijn wat krapper in vergelijking met de 4748 waar een vierzitter (van stoelrugleuning tot stoelrugleuning) bijna een heel raam inbeslag neemt.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22807
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Meltrain »

VIRM schreef: ma 04 nov 2024, 13:18 Op de 3200 tussen ROtterdam en Arnhem wordt volgens mij regelmatig SNG ingezet. Niet echt IC-waardig materieel. Dan kan ik mij best voorstellen dat je wat luxere Sprinters bestelt. Kan ook handig zijn voor kortere IC-trajecten als Almere Centrum - Amsterdam, of Rotterdam/Den Haag naar Utrecht.
Dat heeft vooral met de beschikbaarheid van materieel te maken. Als het goed is, rijdt die trein in 2025 weer volledig met VIRM.
umbusko schreef: ma 04 nov 2024, 13:53 Precies mijn punt: het zijn altijd “luxere Sprinters”, nooit IC-treinen die ook een beetje op kunnen trekken.

Wat mij betreft moeten we af van het idee dat een Sprinter oncomfortabel moet (mag?) zijn. Natuurlijk zijn er kostenoverwegingen en kunnen bepaalde lay-outs geschikter zijn voor stoptreinen. Maar: “we zetten er een krap, hard, plastic stoeltje in”, daar is niemand mee geholpen. Zeker niet als je probeert te concurreren met de auto waar iedereen in feite zijn eigen fauteuil heeft.
Ik snap wat je bedoelt, maar je eerste zin is dan wel enigszins tegenstrijdig met de rest van je verhaal. Immers, als Sprinters altijd luxer zijn, dan hoef je niet per se IC-treinen te hebben die kunnen optrekken.
In diverse landen wordt de FLIRT gebruikt als IC, terwijl het van nature een stoptrein is.

Overigens heb ik weinig te klagen over de Nederlandse Sprinters. Uiteraard kan het comfort altijd beter, maar ze zijn niet slecht.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
sirvinniei
Berichten: 3773
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door sirvinniei »

umbusko schreef: ma 04 nov 2024, 13:53 Precies mijn punt: het zijn altijd “luxere Sprinters”, nooit IC-treinen die ook een beetje op kunnen trekken.

Wat mij betreft moeten we af van het idee dat een Sprinter oncomfortabel moet (mag?) zijn. Natuurlijk zijn er kostenoverwegingen en kunnen bepaalde lay-outs geschikter zijn voor stoptreinen. Maar: “we zetten er een krap, hard, plastic stoeltje in”, daar is niemand mee geholpen. Zeker niet als je probeert te concurreren met de auto waar iedereen in feite zijn eigen fauteuil heeft.
Voor een lullig lijntje Amsterdam Centraal-Hoofddorp hoeft wat mij betreft echt geen Intercity waardig materieel. Liever meer staanplaatsen zodat de capaciteit hoger wordt.
Ik denk sowieso dat er een groot verschil zit tussen een sprinter in de randstad en een sprinter rond bijvoorbeeld Zwolle.
In het eerste geval is het vooral voor/navervoer, terwijl het in het tweede geval vaak het hoofdvervoersmiddel is. Alleen bij die laatste concurreer je echt met de auto.

Nu moet ik zeggen dat ik intercities ook erg oncomfortabel vind in vergelijking met het buitenland en dat wordt straks alleen maar ergens als usb poorten niet meer verplicht worden.
Ik heb geen onderschrift
hauptbahnhof
Berichten: 4283
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door hauptbahnhof »

Uhm, zijn die USB-poorten verplicht? :shock:
Nitein-Repart
Berichten: 4159
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Nitein-Repart »

sirvinniei schreef: di 05 nov 2024, 11:50
umbusko schreef: ma 04 nov 2024, 13:53 Precies mijn punt: het zijn altijd “luxere Sprinters”, nooit IC-treinen die ook een beetje op kunnen trekken.

Wat mij betreft moeten we af van het idee dat een Sprinter oncomfortabel moet (mag?) zijn. Natuurlijk zijn er kostenoverwegingen en kunnen bepaalde lay-outs geschikter zijn voor stoptreinen. Maar: “we zetten er een krap, hard, plastic stoeltje in”, daar is niemand mee geholpen. Zeker niet als je probeert te concurreren met de auto waar iedereen in feite zijn eigen fauteuil heeft.
Voor een lullig lijntje Amsterdam Centraal-Hoofddorp hoeft wat mij betreft echt geen Intercity waardig materieel. Liever meer staanplaatsen zodat de capaciteit hoger wordt.
Ik denk sowieso dat er een groot verschil zit tussen een sprinter in de randstad en een sprinter rond bijvoorbeeld Zwolle.
In het eerste geval is het vooral voor/navervoer, terwijl het in het tweede geval vaak het hoofdvervoersmiddel is. Alleen bij die laatste concurreer je echt met de auto.

Nu moet ik zeggen dat ik intercities ook erg oncomfortabel vind in vergelijking met het buitenland en dat wordt straks alleen maar ergens als usb poorten niet meer verplicht worden.
Doordat Nederland zowel in het westen als het noorden aan zee grenst zijn er nauwelijks doorgaande reizigers die uren in een Nederlandse Intercity zitten. De maximale reistijd vanuit de Randstad naar bijvoorbeeld Groningen en Maastricht bedraagt hooguit 2 en half uur. Dat is toch wel wat anders bij binnenstaten als Zwitserland, Oostenrijk en Tsjechië waar én Zwitsers, Oostenrijks en Tsjechisch materieel ook naar buitenlandse steden rijdt, en er toch best wat reizigers tussen Basel en Chiasso (3,5 uur), tussen Vorarlberg en Wien (ruim 6 uur) en andere reisrelaties reizen waarbij de reiziger toch al gauw minstens 3 uur in de trein zit. Zelfs in Denemarken bedraagt de reistijd tussen Aalborg en Kopenhagen ruim 4 uur. Dan heb je comfortabeler materieel nodig dan voor treinen tussen de Randstad en Groningen/Maastricht.
-
umbusko
Donateur
Berichten: 6005
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door umbusko »

Proficiat, je benoemt precies de lijnen waar mensen lang in de trein zitten. Vaak ook op en neer op dezelfde dag: 5 uur in een VIRM. Wat oké is als hij halfvol en schoon is, en wat onplezieriger als hij plakt van het afval van de vorige rit en bomvol is. De lange routes die je noemt, leggen reizigers typisch maar in één richting af op één dag.

Het is geen wedstrijd, waarbij je pas comfort verdient als je 3 uur aan een stuk in een trein doorbrengt. Dat is in de auto ook niet zo.
IIVQ
Berichten: 1899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door IIVQ »

Toch snap ik het wel. Waarom zou je in een airportsprinter veel confortabele zitplaatsen en een toilet nodig hebben als je in metro 50 (die bijna 2x zo lang over de volle rit doet) alleen plastic langsbanken en heel veel staplaatsen hebt?

Omgekeerd: NS lijkt te denken dat mensen in Sprinters maar 20 minuten reizen, maar ik ben in de Randstad echt niet bijzonder dat ik wekelijks een reis van 1h50 maak met 58mn sprinter middenin als mijn enige toiletmogelijkheid - Er zit vaak iemand tegenover mij die al vóór Asb instapt en doorreist tot voorbij Rtn. Dat is niet de meest confortabele commute.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13789
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Z2N »

De stelligheid dat Nederland vanwege kortere reistijden minder comfortabele treinen nodig heeft gaat er bij mij ook niet helemaal in. Treinen mogen prima comfortabel zijn als reizigers er maar kort inzitten. Of het voor de vervoerder waard is om een comfortabeler interieur te installeren is een keuze die we in Nederland echter al snel bij de vervoerders laten. Als wij als samenleving meer comfort willen kan dat, des noods zetten we 'onze' NS onder druk om dat voor ons te realiseren.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
sirvinniei
Berichten: 3773
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door sirvinniei »

hauptbahnhof schreef: di 05 nov 2024, 12:27 Uhm, zijn die USB-poorten verplicht? :shock:
Die waren in tweede klas voor al het nieuwe en gerenoveerde materieel inderdaad verplicht. Maar nu is de NS zielig omdat ze grote verliezen draaien.
Ik heb geen onderschrift
hauptbahnhof
Berichten: 4283
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door hauptbahnhof »

Nooit geweten. Ik dacht dat altijd een vrijblijvende service is van het ov-bedrijf. Net als wifi. Wie is degene die het verplicht eigenlijk?

Maar de zieligheid van NS vind ik geen reden om geen usb in te monteren. Niet dat ik ze gebruik. Het laadt toch te langzaam op. Neem liever een powerbank mee.
sirvinniei
Berichten: 3773
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door sirvinniei »

De staat, met wie de NS een contract heeft (hoofdrailnet)
Ik heb geen onderschrift
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten