Buslijnen halte Uitstappende reizigers

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
huibf
Donateur

Buslijnen halte Uitstappende reizigers

Bericht door huibf »

Ik ben op zoek naar actuele buslijnen waarbij bijvoorbeeld uitlopende lijnstukken alleen voor uitstappende reizigers zijn.

Hoe worden deze in de reisinfo weergegeven.
Statisch is het niet zo moeilijk. Voetnootje op dr haltevertrekstaat en voila.
Maar kan dit ook met de huidige digitale info.

Ik ben op zoek naar voorbeelden van lijnen.

De reden:

Lijn 657 Valkenswaard-Sterksel is een scholierelijn.
Echter deze lijn rijdt als de reizigers tot 0 zjjn geredecuurd gedurende de rit kapt de rit af en rijdt weer naar het beginpunt in Valkenswaard.
Althans dat is een onofficiele afspraak. Een niets vermoedende reiziger halfweg de rit om op te stappen wordt nergens geantendeerd op dit onofficele fenomeen.

Hoe zit dat in den lande ?

Kan het systeem overweg met het maken van een reis waarbij je wel kunt uitstappen op de halte maar niet instappend?
ZO6176
Donateur

Re: Buslijnen halte Uitstappende reizigers

Bericht door ZO6176 »

Ik weet dat lijn 4 in Eindhoven voor uitstappende reizigers de laatste rit van de dag doorrijdt tot halte wc vaartnroek. Of te wel het lusje wordt afgemaakt. Evenzo voor ritten die daarna leeg naar de stalling gaan. Dit stond dan de ene keer met een voetnoot. De andere keer als een rit van 3 minuten of zo
Voor lijn 6 in Nuenen hetzelfde.
CamilleKreemers

Bericht door CamilleKreemers »

De waddeneilanden doen dat
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Syntus gebruikt in Amersfoort korte ritten op lijnen die niet de hele rit terug rijden, maar of die in de praktijk ook rijden als er niemand in zit is de vraag. (Vooral Pouw was daar berucht in, die wisselden bij aflossingen van bus en dan kon een bus op de toenmalige 298 rustig van Woudenberg tot De Klomp niet rijden als er niemand meer in zat)

U-OV heeft in de dienstregeling van veel lijnen via Utrecht Centraal in de dienstregeling één keer CS Jaarbeurszijde op "niet instappen" staan, maar in OVinfo verschijnt die dan helemaal niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
nvdw
Donateur

Bericht door nvdw »

Dat kunnen vervoerders in hun data zetten.

In de oude kv1-standaard (tegenwoordig is alles Netex, maar dat zal wel hetzelfde werken) heb je per halte een parameter voor instappers, voor uitstappers, voor beide of voor geen van beide.

Aanvullend op Daniëls voorbeeld: U-OV lijn 74 van Vianen naar Zeist heeft op Utrecht CS twee stops: eentje bij perron C6 voor de uitstappers en eentje bij perron C4 voor de instappers. Halte C6 staat gecodeerd als uitstaphalte. Je ziet hem wel in de routestrip, maar er verschijnen (digitale duiveltjes daargelaten) geen vertrekkende ritten van C6 op de overzichtsborden en je krijgt ook geen reisadvies vanaf halte C6.

Omdat dat op halteniveau gaat, kun je dat niet zomaar doen als die halte door meerdere lijnen wel als instaphalte gebruikt wordt. In het voorbeeld van een 657 die vanaf het startpunt alleen uitstappers heeft, zou je dan een aparte haltecode met als property 'alleen uitstappen' moeten toevoegen aan (zeg) een halte Heeze Station, specifiek voor die lijn 657 richting Sterksel.
Feed the childrens
sirvinniei

Bericht door sirvinniei »

Had op 298 wel een keer een chauffeur die me vanaf Woudenberg naar Veenendaal thuis wilde brengen omdat ik de enige op de rit was (toen die nog naar Klp reed) :')
Ik heb geen onderschrift
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Is dit (in de praktijk) niet bij veel scholierenlijnen het geval?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
huibf
Donateur

Bericht door huibf »

ZO6176 schreef: wo 06 nov 2024, 17:46 Ik weet dat lijn 4 in Eindhoven voor uitstappende reizigers de laatste rit van de dag doorrijdt tot halte wc vaartnroek. Of te wel het lusje wordt afgemaakt. Evenzo voor ritten die daarna leeg naar de stalling gaan. Dit stond dan de ene keer met een voetnoot. De andere keer als een rit van 3 minuten of zo
Voor lijn 6 in Nuenen hetzelfde.
Klopt. Dat heet het lusje afmaken. Maar in principe mag je ook opstappen. Daarbij dat lusje kan ook niet door de bus anders worden gereden. Het staat in de voetnoot (rijdt door tot halte tarwelaan) en in de reisinfo komt de rit ook voor.
huibf
Donateur

Bericht door huibf »

CamilleKreemers schreef: wo 06 nov 2024, 17:50 De waddeneilanden doen dat
Ah natuurlijk. Ameland is dacht ik idd een goed voorbeeld.

Edit: op Ameland, lijn 1 is inderdaad watt ik zoek. Op de vertrekstaat/busboekje gaat het goed. Maar een reis plannen kan dus gewoon tussen halten die alleen voor uitstappen de reizigers zijn.
Maar ook hier, de bus rijdt wel helemaal door naar het eindpunt. Omdat deze toch op het eindpunt een terugrit heeft.
Wat is de reden dat je na halte De Stelp niet mag opstappen? Het maakt het toch onnodig complex, en dus bus komt er toch langs.
iamthedutchdude

Bericht door iamthedutchdude »

nvdw schreef: wo 06 nov 2024, 18:07 Dat kunnen vervoerders in hun data zetten.

In de oude kv1-standaard (tegenwoordig is alles Netex, maar dat zal wel hetzelfde werken) heb je per halte een parameter voor instappers, voor uitstappers, voor beide of voor geen van beide.
Bijna: in KV1 had je per halte een parameter voor instappers (ja/nee) en voor uitstappers (ja/nee). De andere twee kon je dan instellen door die twee parameters gelijk te zetten (dus beide ja of beide nee).
De records waarin dit werd gedaan werd een USRSTOP record genoemd.
nvdw schreef: wo 06 nov 2024, 18:07 Omdat dat op halteniveau gaat, kun je dat niet zomaar doen als die halte door meerdere lijnen wel als instaphalte gebruikt wordt. In het voorbeeld van een 657 die vanaf het startpunt alleen uitstappers heeft, zou je dan een aparte haltecode met als property 'alleen uitstappen' moeten toevoegen aan (zeg) een halte Heeze Station, specifiek voor die lijn 657 richting Sterksel.
Ook dit klopt niet helemaal: het was op ritniveau wel degelijk mogelijk om de standaardwaarde zoals die voor de halte was vastgesteld te overschrijven met andere waarden. Kwam het dus incidenteel voor dat een bus vanaf een uitstaphalte moest vertrekken (of dat een bus alleen voor uitstappers halteerde bij een halte waar normaal ook/alleen ingestapt kon worden), dan was dat wel degelijk in KV1 mogelijk.
De records waarin dit werd gedaan werd een JOPATILI record genoemd (JOurney PAttern TIming LInk).

Bron: De vervallen (ten gunste van NeTeX) Specificatie TMI8 - Dienstregeling (Koppelvlak 1)
Gartlin9

Bericht door Gartlin9 »

Lijn 216 van ebs naar Almere, mag niet ingestapt worden almere in en niet uitgestapt almere uit, en vgm komt hier ook geen reisadvies voor in 9292
Ben erg geïnteresseerd in het ov in Nederland
ThatPCDude
Donateur

Bericht door ThatPCDude »

Ondanks dat ik het al een beetje aankijk heb ik de grootste moeite met het begrijpen waar dit toppique nou eigenlijk over gaat. Gaat het nou over lijnen waarvan bepaalde haltes alleen voor in- (of uit-)stappen zijn? (Denk bijvoorbeeld aan lijn 350 binnen alkmaar of de snelbus tussen Emmeloord en Lelystad binnen Lelystad) Of lijnen die eerder keren als ze geen reizigers meer hebben? help me understand...
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
verfmeer

Bericht door verfmeer »

Primair over het eerste, maar het tweede is daar aan gelinkt. Als er alleen nog maar haltes zijn voor uitstappende reizigers en er zit niemand meer in de bus, dan is het logisch dat de buschauffeur direct doorrijdt naar het beginpunt van z'n volgende rit (of de stalling als het z'n laatste rit is).
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Ik maakte uit de OP juist op dat het om het tweede ging: bussen die eerder naar garage/aflospunt/o.i.d. rijden als er geen reizigers meer in de bus zitten en de verwachting bestaat dat er geen instappers meer zullen zijn.
Maar misschien kan TS het nog beter toelichten? :)
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
iamthedutchdude

Bericht door iamthedutchdude »

De eerste zin van OP stelt letterlijk dat eerste:
huibf schreef: wo 06 nov 2024, 17:34 Ik ben op zoek naar actuele buslijnen waarbij bijvoorbeeld uitlopende lijnstukken alleen voor uitstappende reizigers zijn.
Dus niet een verwachting dat er geen instappers meer zijn, maar een zekerheid (want geen instaphaltes meer).

En inderdaad, dat tweede is dan een redelijk logisch gevolg.
huibf
Donateur

Bericht door huibf »

Meltrain schreef: do 14 nov 2024, 18:02 Ik maakte uit de OP juist op dat het om het tweede ging: bussen die eerder naar garage/aflospunt/o.i.d. rijden als er geen reizigers meer in de bus zitten en de verwachting bestaat dat er geen instappers meer zullen zijn.
Maar misschien kan TS het nog beter toelichten? :)
Dat bedoel ik inderdaad. met andere woorden. kan je in een reisadvies halten zo aanmerken dat ze alleen voor uitstappen de reizigers zijn en dus geen reisadvies kan generen aan de halten als je wil opstappen.
In Vlieland is het klaarblijkelijk niet gelukt hier kan je dus een reisadvies generen tussen halten waar je alleen kan uitstappen.

Ik denk dat het scholierenlijn vaker gebeurd, als de bus eeg is halvewege de rit, keer ie gelijk weer terug naar de stalling of weer op het beginpunt voor de volgende rit.
gkw1969

Bericht door gkw1969 »

In een reisadvies kun je dat gewoon opnemen, bij elke halte kun je een voetnoot of vlaggetje geven wat er in de reisinfo met die halte moet gebeuren.

In het verleden gebeurde dat veel vaker dan nu. Tegenwoordig is de eis dat de rit van begin tot eind gereden.
Het fenomeen wat je zoekt komt feitelijk alleen voor bij lijnen met een lusje, zoals de Eindhovense lijn 4. Daarvan kan de vervoerder/concessieverlener bepalen voor wie dat laatste deel is: iedereen of uitstappers. Als het alleen voor uitstappers is dan is er in de reisinformatie geen rit meer te zien, in de systemen in de bus kan dan nog wel informatie staan. In de voetnoot op de vertrekstaat staat er dan tot de eindhalte bij: "rijdt voor uitstappende passagiers verder naar halte ....". En na de eindhalte staat er dan ook geen rit meer op de vertrekstaat op die tijd.
Dit soort dingen kwamen het vaakst voor bij ringlijnen op de stadsdienst, maar omdat opdrachtgevers tegenwoordig vaak de eis neerleggen de hele rit uit te rijden, rijdt ook de stadsbus op de laatste rit in een ringlijn door naar het busstation.
Een chauffeur kan deze rit vaak niet eerder afbreken omdat hij toch dat deel van de route moet rijden om richting de stalling te komen en om dan iets voor de passagiers te doen wordt voor de constructie gekozen "rijdt voor uitstappende passagiers verder naar halte ...."

En dan is er nog de optie dus voor doorrijden met instapmogelijkheden, die geeft vaak op de vertrekstaat tot de eindhalte aan bovenstaand en na de eindhalte: "rijdt niet verder dan halte ....".
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Vroeger, toen Connexxion nog de concessie Almere had, was lijn 328 (Almere Haven-Amsterdam Bijlmer ArenA) in Amsterdam "Niet voor lokaal vervoer". Dat was ook in de reisplanners zo geregeld. Vanuit Bijlmer ArenA mocht je bij de haltes tot Provincialeweg niet uitstappen, omgekeerd niet instappen.
Toen GVB-lijn 45 opgeheven werd, was de 328 de enige lijn die langs Egeldonk (de beste halte voor de HVA-campus) kwam. 9292 kwam toen soms met een reisadvies om van Bijlmer ArenA naar Provincialeweg te reizen met lijn 328 (of 66) en daar over te stappen op de 328 de andere kant op naar Egeldonk.
Sinds Keolis die concessie heeft, mag je er wel in- en uitstappen.

GVB heeft bij een aantal busstations aparte uit- en instaphaltes. Bijvoorbeeld op Gaasperplas, ook voor doorgaande lijnen 47 en 49.

Eurostar heeft op Schiphol dat je niet in mag stappen (richting Amsterdam) / uitstappen (vanuit Amsterdam), zodat je dit nooit in de reisadviezen ziet.

Specifiek voor scholierenlijnen heb ik het nooit meegemaakt dat dat zo ingeregeld werd. De meeste "scholierenlijnen" die ik ken zijn in werkelijkheid gewone openbaar-vervoerlijnen en voor iedereen toegankelijk, en dus mag je overal in- en uitstappen. Vaak is er wel een "tijden kunnen in overleg met de school aangepast worden"-voetnoot waarmee je als vervoerder eigenlijk alles kan maken. Zo konden we bij bijv. toetsdagen de scholierenlijnen eerder of juist later laten rijden of bij bijvoorbeeld de bid- of dankdag voor gewas of arbeid deze geheel laten vervallen. Zo zou je ook als iedereen eruit is vóór de laatste halte de lijn niet verder kunnen laten rijden.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Lijn 328 heeft ook bij Keolis nog een tijd met verbod op lokaal vervoer in Amsterdam gereden net als lijn 323 destijds. Ik geloof dat het enkele jaren na ingaan concessie Keolis pas is opgeheven.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Plaats reactie