Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Plaats reactie
Michael
Berichten: 12087
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Michael »

Apart. Want bij het plannen van Bodegraven naar Den Haag krijg ik geen optie via Woerden.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10202
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Andersom wel.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
IIVQ
Berichten: 1906
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Korte vragen

Bericht door IIVQ »

Ik zit in DDZ 7522 in de niet-gemotoriseerde kopbak (dat zal wel ABk zijn?) beneden. Daar is tussen 1e en 2e klas een nauwe doorgang tussen wat apparaten in, met geen deur, maar overduidelijk wel deurrubbers en schroeven waar ooit een scharnier heeft gezeten. Ik kan mij nietbherinneren hier ooit een deur gezien te hebben. Heeft deze er sinds de verbouwing tot DDZ ooit gezeten?
diederickx
Berichten: 1700
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Korte vragen

Bericht door diederickx »

Als de omweg via Woerden door de reisplanner is toegestaan mag je die wel nemen maar de reis niet onderbreken bij mijn beste weten. Dus van "bezoeken" komt niets terecht buiten de overstaplooproute.
hauptbahnhof
Berichten: 4283
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Korte vragen

Bericht door hauptbahnhof »

Een vraagje over indirecte internationale verbindingen vanuit Nederland:

Hoe zit het ook alweer met compensatie of andere aansluitende trein nemen, als de eerste vertraging heeft opgelopen?

Twee voorbeelden:
* bij DB kunnen tickets nu 12 maanden van te voren worden geboekt, m.u.v. de internationale. Dat betekent natuurlijk dat op het moment dat de internationale ticket beschikbaar is, de binnenlandse al een stuk duurder is. Dus logisch zou zijn om deze los te bestellen.
Wat gebeurt er als de ICE uit Nederland vertraagd is en ik de aansluiting mis?
* Een reis naar Frankrijk (overstap in Parijs) krijg ik niet geboekt als complete reis. Ik krijg dan dit te zien: "Some international trains are no longer available for booking. Please select the available route that suits you best. For more details, click on "Read more"."
Ik kan wel bij Eurostar de trein naar Parijs boeken en de verdere reis is ook boekbaar mits het OuiGo is. Als ik Eurostar alvast boek en wacht tot inOui beschikbaar is, dan heb ik ook twee losse tickets. Wat gebeurt er bij missen van de aansluiting?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52118
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

IIVQ schreef:Ik zit in DDZ 7522 in de niet-gemotoriseerde kopbak (dat zal wel ABk zijn?) beneden. Daar is tussen 1e en 2e klas een nauwe doorgang tussen wat apparaten in, met geen deur, maar overduidelijk wel deurrubbers en schroeven waar ooit een scharnier heeft gezeten. Ik kan mij nietbherinneren hier ooit een deur gezien te hebben. Heeft deze er sinds de verbouwing tot DDZ ooit gezeten?
Daar zaten glazen deuren in, die vanaf 2019 zijn verwijderd omdat ze niet goed gesloten werden en dus gingen zwaaien met alle risico’s van dien.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 5409
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

@hauptbahnhof: Bij losse boekingen heb je volgens mij gewoon pech als de aansluitingen spaak lopen. En ik denk helemaal bij een reis die met Eurostar en Ouigo gedaan wordt.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13791
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Met inOui kan je dan wel gebruikmaken van de HOTNAT-regel van Railteam, Ouigo moet je zelf zorgen dat je op tijd instapt.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
umbusko
Donateur
Berichten: 6010
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

hauptbahnhof schreef: ma 04 nov 2024, 16:47 Een vraagje over indirecte internationale verbindingen vanuit Nederland:

Hoe zit het ook alweer met compensatie of andere aansluitende trein nemen, als de eerste vertraging heeft opgelopen?

Twee voorbeelden:
* bij DB kunnen tickets nu 12 maanden van te voren worden geboekt, m.u.v. de internationale. Dat betekent natuurlijk dat op het moment dat de internationale ticket beschikbaar is, de binnenlandse al een stuk duurder is. Dus logisch zou zijn om deze los te bestellen.
Wat gebeurt er als de ICE uit Nederland vertraagd is en ik de aansluiting mis?
* Een reis naar Frankrijk (overstap in Parijs) krijg ik niet geboekt als complete reis. Ik krijg dan dit te zien: "Some international trains are no longer available for booking. Please select the available route that suits you best. For more details, click on "Read more"."
Ik kan wel bij Eurostar de trein naar Parijs boeken en de verdere reis is ook boekbaar mits het OuiGo is. Als ik Eurostar alvast boek en wacht tot inOui beschikbaar is, dan heb ik ook twee losse tickets. Wat gebeurt er bij missen van de aansluiting?
In principe heb je in beide gevallen pech. Maar je kunt wel wat doen om de kans daarop klein te houden. Ik probeer aansluitende losse tickets zo te boeken dat de internationale trein op het binnenlandse (Duitse) deel al in de boeking zit: als er dan iets misgaat met die internationale trein, gaat er in principe ook iets mis op het eerste deel van je binnenlandse reis en ben je van je Zugbindung af. Enkele uitzonderingen daargelaten, en soms lukt het toch niet om het zo te boeken. (Als je wil overstappen in Oberhausen gaat die truc bijvoorbeeld niet werken.)

Voor een overstap in Parijs tussen twee hogesnelheidstreinen (Eurostar -> TGV), kun je een beroep doen op HOTNAT. Dat is weliswaar geen recht, maar kan wel helpen. Een ruime overstaptijd kiezen is natuurlijk sowieso wel aan te bevelen: liever voorkomen dan genezen. (En bij Ouigo heb je inderdaad echt pech.)
hauptbahnhof
Berichten: 4283
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Korte vragen

Bericht door hauptbahnhof »

Duidelijk. Dus het is idd kiezen voor een goedkoop tarief en dan groter risico of andersom.

Bij DB is de verbinding helaas slecht tussen Amsterdam en Berlijn in de zomer. Vanaf Amsterdam rijdt de trein om via Venlo (grens), al dan met een met een stop op M'Gladbach naar Keulen. Vanaf daar een overstap van nog net geen half uur. Dat is uiteraard erg krap. Anders wordt het een uur later, en die trein doet er ook een half uur langer over.

Met de Eurostar - OuiGo zou ik een overstap van 53 min hebben. Dat vind ik ook te krap tussen Gare du Nord en Gare de Lyon. Dus een trein eerder uit Nederland. Vind het allemaal wel lastig dit. Maar weet in ieder geval wat mijn rechten zijn nu.

Iedereen bedankt voor de info en hulp.
hauptbahnhof
Berichten: 4283
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Korte vragen

Bericht door hauptbahnhof »

umbusko schreef: ma 04 nov 2024, 17:23 In principe heb je in beide gevallen pech. Maar je kunt wel wat doen om de kans daarop klein te houden. Ik probeer aansluitende losse tickets zo te boeken dat de internationale trein op het binnenlandse (Duitse) deel al in de boeking zit: als er dan iets misgaat met die internationale trein, gaat er in principe ook iets mis op het eerste deel van je binnenlandse reis en ben je van je Zugbindung af. Enkele uitzonderingen daargelaten, en soms lukt het toch niet om het zo te boeken. (Als je wil overstappen in Oberhausen gaat die truc bijvoorbeeld niet werken.)
Dus als ik in de zomer met de omgeleide ICE die dus op Asd, Ut, Ht, M'gladbach en Köln (waar ik moet overstappen richting Berlijn) reis, dan zou ik dus een ticket Ut - M'gladbach en een ticket M'gladbach - Berlin Hbf moeten kopen? Slim. Hele waardevolle tip!
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10202
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Gisteren zag ik dat het bord met de stationsnaam op het perron op station Barneveld Noord een koppelteken heeft, er staat dus Barneveld-Noord. Klopt dit inderdaad door een of andere reden (normaliter gelden koppeltekens in Nederland bij stations enkel bij twee plaatsnamen) of betref het hier een foutje?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40640
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Is inderdaad een foutje wat bij mijn weten ook nog op alle borden op dat station voorkomt.

Terwijl ze normaal best "streng" zijn met die streepjes... het station in Boven-Hardinxveld heeft immers ook "Boven Hardinxveld" op de bordjes staan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 3407
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Korte vragen

Bericht door ICE11 »

Normaal is op station Middelburg perron 1 voor treinen richting Vlissingen en 2 richting Goes. Weet iemand toevallig, waarom (volgens het gele vertrekstaat) het bij de eerste en laatste trein van de dag het op sommige (niet alle!) weekdagen net andersom is?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40640
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Omdat sporen met ATB-EG elke 24? uur bereden moeten worden om roest te verwijderen aannemelijk. Er ligt in Middelburg maar aan één kant van het station een kruiswissel, dus de enige manier is om uit Vlissingen al links te vertrekken en dan na Middelburg weer naar rechts te gaan en met de tegentrein precies omgekeerd. Op die manier heb je alle wissels bij Middelburg volledig roestgereden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
verfmeer
Berichten: 959
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Korte vragen

Bericht door verfmeer »

Ik vermoed roestrijden. Normaal gesproken wordt er in de buurt van Middelburg gekruist met de tegentrein, waardoor de kruiswissels aan beide zijden van het station niet gebruikt kunnen worden zonder vertraging te veroorzaken. Aan het begin en einde van die dag rijden die tegentreinen niet en kan je dus zonder problemen die wissels gebruiken en aan het andere perron stoppen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40640
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

verfmeer schreef: wo 06 nov 2024, 21:57 waardoor de kruiswissels aan beide zijden van het station niet gebruikt kunnen worden zonder vertraging te veroorzaken.
Er liggen in Middelburg slechts aan één kant (Arnemuiden-zijde) wissels ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
verfmeer
Berichten: 959
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Korte vragen

Bericht door verfmeer »

Daniel schreef: wo 06 nov 2024, 21:58
verfmeer schreef: wo 06 nov 2024, 21:57 waardoor de kruiswissels aan beide zijden van het station niet gebruikt kunnen worden zonder vertraging te veroorzaken.
Er liggen in Middelburg slechts aan één kant (Arnemuiden-zijde) wissels ;)
Volgens sporenplan.nl ligt er ook een paar aan de zijde van Vlissingen. Op Google Maps zijn ze ook te zien: https://maps.app.goo.gl/N7muvM8aFLcnF6yA6. Zijn ze recent weggehaald?
Bemined
Berichten: 6955
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Korte vragen

Bericht door Bemined »

Ik zie op jouw google maps link geen wissels liggen maar recht spoor in vers ballast. Op streetview zie je ze bij de beelden van juli 2022 nog liggen maar bij de beelden van november 2022 zijn ze weg (en zo te zien vrij recent want de bouwmaterialen liggen er nog).
Selivio
Berichten: 552
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Korte vragen

Bericht door Selivio »

Laatste update van de wegwijzer is van 14-11-2022 met als bijschrift Saneren sporen en wissels Vs en Mdb, dus waren ze bij de streetview idd net klaar.
Grt. Stefan
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 3407
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Korte vragen

Bericht door ICE11 »

Bedankt voor deze uitleg!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40640
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

verfmeer schreef: wo 06 nov 2024, 22:01 Volgens sporenplan.nl ligt er ook een paar aan de zijde van Vlissingen.
Volgens de uitgebreide tekeningen niet. Ik ken de infra natuurlijk ook niet uit m'n hoofd dus had ook op sporenplan gekeken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael
Berichten: 12087
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Michael »

Bemined schreef: wo 06 nov 2024, 22:05 Ik zie op jouw google maps link geen wissels liggen maar recht spoor in vers ballast. Op streetview zie je ze bij de beelden van juli 2022 nog liggen maar bij de beelden van november 2022 zijn ze weg (en zo te zien vrij recent want de bouwmaterialen liggen er nog).
Bij de standaardweergave en de satelliet weergave zijn die wissels nog wel te zien. Bij de streetview weergave zijn ze inderdaad niet meer te zien.
Bemined
Berichten: 6955
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Korte vragen

Bericht door Bemined »

Alleen als je de oude 2D luchtfoto's bekijkt. Op de moderne 3D luchtfoto's zijn de wissels ook weg.
verfmeer
Berichten: 959
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Korte vragen

Bericht door verfmeer »

Ik ben hier even ingedoken: Blijkbaar kan je recentere satellietbeelden krijgen als je wereldbolweergave aanzet. Waarom dat zo is weet ik ook niet, maar dat kan verklaren waarom ik nog die wissels zag en anderen niet.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten