Autonoom rijdend OV

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Plaats reactie
iamthedutchdude

Re: Autonoom rijdend OV

Bericht door iamthedutchdude »

Op het spoor zie ik autonoom rijden sneller gebeuren dan op de weg, aangezien het systeem meer gesloten is (er duikt niet snel nog even een andere trein voor). Daarnaast staat vooraf redelijk vast (ontwerpvoorschriften ProRail) op welke hoogte/afstand van het spoor seinen geplaatst worden (handig voor object-detectie) en wordt het onder ERTMS nog makkelijker aangezien cabinesignalering (wat eventueel ingeladen kan worden in de rijcomputer) dan de basis wordt. Al is het artikel ook wel realistisch:
RTV Noord schreef: Toch is het nog lang niet zover. 'Als dit al lukt, wordt het eind jaren 30, begin jaren 40 voordat die treinen helemaal zonder machinist gerangeerd kunnen worden', voorspelt Visser.
RTV Noord schreef:
Toekomstmuziek
Toch duurt het volgens Visser dus nog zeker vijftien jaar voordat de mogelijkheid van autonoom rijden in de praktijk gebruikt gaat worden.
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

In Duitse hogesnelheidstreinen zit het AFB-systeem (Automatischer Fahr- und Bremssteuerung). Dit systeem staat in verbinding met de LZB die vanaf 160 km/h actief is. Wanneer beide in gebruik zijn is een zekere vorm van autonoom rijden mogelijk, behalve dat het systeem stops op stations niet herkent.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
MaartenD

Bericht door MaartenD »

In een ander bericht las ik (alleen de headline) dat de trein door rood gereden was (of zou rijden) en dat de machinist heeft ingegrepen.
Het is toch ook weer een staaltje hobbyisme zeg. Je gaat nu dingen hobbyen met camera's die seinen kunnen lezen terwijl dit met ETCS gewoon standaard functionaliteit is.
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Treinmachinist grijpt in tijdens automatische demonstratierit in Groningen. Provincie wil middelpunt autonoom vervoer worden
Dat zal dit artikel wel geweest zijn. Aangezien dit rond hetzelfde moment als RTV Noord is gepubliceerd, vraag ik me af of het "gewoon" een artikel over het concept is, en dat ze met "grijpt in" algemeen bedoelen dat de machinist daarvoor aanwezig is, niet dat het specifiek gebeurde. RTV Noord zegt namelijk juist dat er nog nooit een ingreep is geweest. Helaas zit het artikel van DvhN achter een paywall.
Bemined

Bericht door Bemined »

Ook met ERTMS heb je niet centraal bediende gebieden waar in mode SH gereden wordt zonder verbinding met de wal. Dus je zult ook dan met camera's moeten gaan "hobbyen" om te kunnen rangeren met ATO.
MaartenD

Bericht door MaartenD »

Het moet geen enkel probleem zijn om elk spoor bediend te krijgen met een centraal systeem. Om dan terug te vallen op cameras die seinen moeten lezen lijkt me gewoon niet handig.
Uiteraard kan het wel handig zijn voor rangeren of combineren om te zien waar het andere rangeerdeel staat, maar dat is ook van een hele andere orde.
iamthedutchdude

Bericht door iamthedutchdude »

Dionysusnu schreef: za 19 okt 2024, 16:41 Treinmachinist grijpt in tijdens automatische demonstratierit in Groningen. Provincie wil middelpunt autonoom vervoer worden
Dat zal dit artikel wel geweest zijn. Aangezien dit rond hetzelfde moment als RTV Noord is gepubliceerd, vraag ik me af of het "gewoon" een artikel over het concept is, en dat ze met "grijpt in" algemeen bedoelen dat de machinist daarvoor aanwezig is, niet dat het specifiek gebeurde. RTV Noord zegt namelijk juist dat er nog nooit een ingreep is geweest. Helaas zit het artikel van DvhN achter een paywall.
Ik zal de inleiding van het artikel even citeren, voor de rest sluit het aardig aan op het artikel van RTV Noord:
Dagblad van het Noorden schreef:Een zelfrijdende testtrein zonder passagiers dreigde vrijdag in Groningen door rood te rijden tijdens een demonstratie tussen het Hoofdstation en opstelterrein De Vork. Voordat het mis ging, greep een meerijdende machinist in.
In het artikel komt voor de rest nog aan bod dat zowel schemering als laagstaande zon nog lastig is voor de zelfrijdende trein.
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

Dé oplossing voor het chauffeurstekort? Groningen test zelfrijdende bussen met technologie van Wagenings bedrijf

https://archive.ph/mbEb1
Gr BasG
waldo79

Bericht door waldo79 »

Wat verwacht je verder qua reacties? Want dit krantenartikel gaat de opinie veranderen.
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

waldo79 schreef: do 07 nov 2024, 16:35 Want dit krantenartikel gaat de opinie veranderen.
Nou, dat lijkt me dan precies de reactie waar de artikelplugger op zat te wachten *O*
waldo79

Bericht door waldo79 »

Het woordje niet ontbrak (A)
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

Gr BasG
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

Dit artikel en bijbehorende reportages in de televisiejournaals tonen maar weer eens aan dat op een veilige manier autonoom rijden nog heel ver weg is.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
tjoektjoek

Bericht door tjoektjoek »

In de tussentijd zouden we ook meer kunnen inzetten op Parkshuttle-achtige concepten, zodat deze zelfrijdende bussen met een hoge frequentie wijken aan kunnen doen.
Heel_Holland_Spot

Bericht door Heel_Holland_Spot »

Op zich een goed idee lijkt mij.

Ik wil niet flauw doen, maar als je van die "Zeelandse hubs" aan de rand van een dorp, of eentje in het midden hebt en vanaf, daar gewoon met je OV-kaart/Pinpas, naar je eigen wijk/werk kan met een parkshuttle-achtig busje, denk dat je ook wel een prima reisproduct kunt realiseren. Al is dat natuurlijk niet voor elke plek geschikt...
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
verfmeer

Bericht door verfmeer »

Het probleem is dat de parkshuttle een eigen rijbaan nodig heeft met hekken en slagbomen. Dat ga je niet zomaar in ieder wijk ingepast krijgen, en als het al lukt kost het miljoenen. Ik denk niet dat dat het waard is.
Heel_Holland_Spot

Bericht door Heel_Holland_Spot »

Waren er geen plannen om de parkshuttle uit te breiden over de openbare weg? Of is dat inmiddels alweer van de (bus)baan?
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
Bemined

Bericht door Bemined »

Ja, sterker nog die uitbreiding van de Parkshuttle ligt er al zo'n 4 jaar maar is nog altijd niet in gebruik genomen en je hoort er ook weinig meer van.

Er zijn overigens ook al een tijd plannen voor een zelfrijdende Airportshuttle naar Meijersplein. Die zou volgens eerder bericht dit jaar nog moeten gaan rijden, maar ik heb er sindsdien niets meer van vernomen: https://mrdh.nl/nieuws/voorbereiding-au ... (RDW)%20in.
Vinny

Bericht door Vinny »

verfmeer schreef: za 09 nov 2024, 20:29 Het probleem is dat de parkshuttle een eigen rijbaan nodig heeft met hekken en slagbomen. Dat ga je niet zomaar in ieder wijk ingepast krijgen, en als het al lukt kost het miljoenen. Ik denk niet dat dat het waard is.
Dat is in mijn optiek helemaal niet nodig; maar er kunnen dan wel incidenten met andere weggebruikers of spelende kinderen ontstaan. Dat is potentieel gevaarlijk. Je levert in op *veiligheid*. Dat is heiligschennis.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Not Just Bikes heeft toevallig net een video over zelfrijdende auto's gepubliceerd. Geen idee of hij goede punten maakt; ik heb nog maar een klein stukje gekeken.
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

verfmeer schreef: za 09 nov 2024, 20:29 Het probleem is dat de parkshuttle een eigen rijbaan nodig heeft met hekken en slagbomen. Dat ga je niet zomaar in ieder wijk ingepast krijgen, en als het al lukt kost het miljoenen. Ik denk niet dat dat het waard is.
Heel Almere heeft vrije busbanen met verkeerslichten bij vrijwel iedere oversteek.
Gr BasG
trolly

Bericht door trolly »

Almere zou mij niet meteen te binnen schieten als ik een gemiddelde Nederlandse stad zou moeten noemen. Maar misschien een leuk idee om ze daar met autonoom OV op te zadelen ja. Hoewel ze al problemen genoeg hebben.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
nvdw
Donateur

Bericht door nvdw »

Dionysusnu schreef: ma 11 nov 2024, 00:02Geen idee of hij goede punten maakt;
De kern van NJB's betoog is dat de zelfrijdende auto of taxi op zijn best niets doet aan het belangrijkste probleem van de auto (beslag op de openbare ruimte), en in het slechtste geval dat probleem alleen maar erger maakt. Dat zou gebeuren als de investeerders achter de autonoom-rijden-projecten (want er zit blijkbaar al 140 miljard dollar in op wat voor manier dan ook) die projecten koste wat kost willen laten slagen, ook al zou dat rigoureuze infrastructurele ingrepen betekenen met verstrekkende negatieve gevolgen.

Voor de goede orde; het gaat in die video om zelfrijdende particuliere auto's c.q. taxi's, niet om zelfrijdend openbaar vervoer. Dan snijdt het mes in theorie wel aan twee kanten: minder beslag op openbare ruimte door grotere vervoersvolumes, tegen lagere kosten omdat je minder personeel hebt (waardoor het ineens kan lonen om bijvoorbeeld 24 uur per dag te rijden).

Ook dan zou ik eerder voor autonome voertuigen per spoor kiezen, zoals metro's en treinen: de infrastructuur loont zich daar veel beter voor (en is er in sommige gevallen al op voorbereid). Voor trams en bussen in een drukke binnenstad die te maken hebben met voetgangers en fietsers: nee. Daar kunnen die Amerikaanse Waymo-hokken al slecht mee omgaan, en die rijden dan nog in grotendeels autovriendelijk ingerichte steden...
Feed the childrens
Bemined

Bericht door Bemined »

Automatische treinen is leuk, maar de (buurt)bus wordt veel ernstiger in zijn bestaan bedreigt door bezuinigingen en personeelstekorten. Dus de behoefte aan autonoom OV lijkt me wel veel groter bij het voor- en natransport vanaf (trein)stations.
trolly

Bericht door trolly »

Dat gaat dan om erg dunne vervoersstromen. Daar gaan geen miljardeninvesteringen mee terugverdiend worden. Met andere woorden: daar ga je de komende eeuw geen autonoom OV zien.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie