Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Meltrain
Donateur

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Meltrain »

Wordt er überhaupt overgestapt tussen lijn 178 en 357?
Lijn 178 dient toch alleen maar om het westelijk deel van Amstelveen een (rechtstreekse) verbinding met Amsterdam Zuid te geven?
Doorgaande reizigers kunnen beter bij Sacharovlaan overstappen tussen lijn 25 en 357.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
fred1954

Bericht door fred1954 »

Klopt, ten behoeve van passagiers van en naar Amstelveen-West, inclusief Busstation Amstelveen en van en naar Buitenveldert-West.
sneltram

Bericht door sneltram »

Maar de vraag is dus of je niet beter af bent met een goed interval tussen de 357 en 178 op het gezamenlijke trajectdeel en met een robuuste aansluiting dan met de huidige krappe aansluiting voor een klein groepje reizigers en een slechte verdeling over het uur.
Styyx

Bericht door Styyx »

Vandaag reed de hele dag een gelede Citea op lijn 341. Van de 15 Ebusco's die normaal gesproken op de 341 zitten, hebben 3 al een tijdje niet gereden terwijl 2 andere op de 397 zaten. Als er een materieeltekort is op de 341 rijden meestal de 10.8/13m Iveco's van stadsdienst Hoofddorp mee. Een 18m die overgebracht is van de 397 heb ik nooit eerder gezien.

Afbeelding
"Tuduu tuduu" van CBTC is mijn favoriete nummer.
OV-Ambtenaar
Contacteer:

Bericht door OV-Ambtenaar »

Bijzonder inderdaad. Zag dat in het pré-Ebusco tijdperk wel af en toe - net als inderdaad Iveco's op lijn 341 - maar geleed is al even niet geweest. Jouw verhaal verklaart ook waarom op de aanstaande lijn 343 (nog geen R-net, wel R-net nummer) gemixt zal worden gereden met R-net en niet R-net materieel. In eerste instantie was het idee dat met het inkorten van lijn 341 tot Airport er voldoende Ebusco's vrij konden komen om lijn 343 te rijden.
We gaan in Nederland van openbaar vervoer naar publieke mobiliteit
Styyx

Bericht door Styyx »

Over de 243/343 gesproken, is er nog nieuws over die lijn? Het laatste wat ik me kan herinneren is dat CXX de route had getest, maar dat er wat aanpassingen nodig waren (veilig afslaan van Hoofdweg naar R-net busbaan op de Van Heuven Goedhartlaan, keer mogelijkheid tussen Hoofddorp station en Beukenhorst en natuurlijk de nieuwe haltes zelf). De gemeente (of VRA, weet niet meer precies) was het daar niet mee eens en wilde een langere route via Hoofddorp centrum, maar dat kost dus een extra bus en daar was dan CXX niet mee eens. Vervoerplan 2025 heeft 2 asteriskjes staan: "Wordt ingevoerd als infrastructuur om lijn 243 veilig te rijden, gereed is". Kan die lijn gewoon in december beginnen of zijn ze nog steeds niet daar uitgekomen?
OV-Ambtenaar
Contacteer:

Bericht door OV-Ambtenaar »

Er is een alternatieve route bedacht gevonden en akkoord bevonden door alle partijen. Op dit moment wordt alle communicatie voorbereid over route, haltes, frequenties. Naar verwachting komt daar komende maand meer over naar buiten. Er komt ook bij de start van de lijn in december een officiële kick-off moment met alle bobo's.

Route via Hoofddorp Centrum is mij niet bekend. Klinkt als iets wat door de RAR bedacht kan zijn. Die zijn vaak goed in creatieve lijnvoeringen :mrgreen:. Komt in ieder geval niet uit de hoed van HLMR, VRA of CXX zo ver ik weet.

Voor HLMR is met name van belang dat de nieuwe wijk Lincolnpark een goede bediening krijgt, omdat deze wijk met ca. 1.600 woningen een duurzaam karakter krijgt met een lage parkeernormen en parkeren in hubs (dus geen auto voor de deur). Daar past een lijn 162 met 1x per uur niet bij.

Eigenlijk is daar HOV voor nodig (om parkeernormen omlaag te brengen). Daar wordt door meerdere partijen op gestudeerd (Planstudie HOV Haarlemmermeer Zuidwest: https://haarlemmermeergemeente.nl/haarl ... r-zuidwest). Dat moet uiteindelijk een HOV-lijn (er wordt zelfs gedacht aan BRT/Metrobus) worden van Schiphol of Hoofddorp naar Lisse/Sassenheim/Noordwijk, náást de 361 van Arriva/Qbuzz. De 243 - die dan nu alsnog 343 lijkt te worden - is feitelijk de eerste aanzet daartoe terwijl de planstudie over het definitieve tracé nog loopt. De verplaatsing van 2 middelbare scholen naar Lincolnpark die in februari/maart gaan openen op de nieuwe locatie was voor de drie genoemde partijen (HLMR, VRA en CXX) de aanleiding om te kijken of lijn 343 als een soort ingroeimodel alvast kan starten tussen Hoofddorp en het SKWA.
We gaan in Nederland van openbaar vervoer naar publieke mobiliteit
Styyx

Bericht door Styyx »

Ik had het mis met de route van 243 via centrum. Het was wel het voorstel van de gemeente om van Hoofdweg af te slaan naar Van Heuven Goedhartlaan (en niet de busbaan R-Net), zodat de lijn die weg kon volgen tot het station en dan beneden kon keren (i.p.v. boven met een nieuwe keerlus). Dan hoeft de gemeente voorlopig bijna niks te doen.

Ben in ieder geval benieuwd naar wat er volgende maand naar buiten gaat komen. OV bediening van Floriande Zuid (niet de halte) is echt te slecht geworden na het opwaarderen van de 168 naar R-Net.
TLP

Bericht door TLP »

Op rit 682 van lijn 357 rijdt vandaag een chauffeur in opleiding onder begeleiding. Aan zijn rijstijl voelde ik duidelijk dat hij nog moest wennen. De bus vertrok als rit 673 met +5 uit Aalsmeer en had bij aankomst op de Elandsgracht +11. Hij begon daarna direct aan de terugrit naar Kudelstaart, maar had bij het Leidseplein al +10 en de volgende bus achter zich aan, die er na de Amstelveenseweg voorbij ging. Bij de Bovenkerkerweg was de vertraging +15 en kwam de bus van twee ritten later al bijna. Gelukkig is er in Aalsmeer wat rijtijdspeling om bij het busstation met +12 te kunnen vertrekken, maar volgens mij moet de bus straks nog laden en terug naar Amsterdam. Hoe wordt bepaald of een chauffeur ver genoeg is om in de spits tijdens en na zonsondergang te rijden en worden er eventueel andere chauffeurs met bussen standby gezet, want het is duidelijk het gebrek aan ervaring van de chauffeur dat voor de vertraging zorgt en het zou ook voor Connexxion problematisch zijn als er hierdoor ritten uit zouden vallen.
Laatst gewijzigd door TLP op do 07 nov 2024, 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Je hebt trouwens zelf dan ook wel een flink eind in de bus gezeten dan, eerst van Aalsmeer naar Amsterdam en daarna terug...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
TLP

Bericht door TLP »

Ik reed slechts mee vanaf het Leidseplein naar Amstelveen, maar heb de rest van de tijden op OVinfo opgezocht om de achtergrond van de vertraging te begrijpen.
ThatPCDude
Donateur

Bericht door ThatPCDude »

TLP schreef: do 07 nov 2024, 18:46 Op rit 682 van lijn 357 rijdt vandaag een chauffeur in opleiding onder begeleiding. Aan zijn rijstijl voelde ik duidelijk dat hij nog moest wennen. De bus vertrok als rit 673 met +5 uit Aalsmeer en had bij aankomst op de Elandsgracht +11. Hij begon daarna direct aan de terugrit naar Kudelstaart, maar had bij het Leidseplein al +10 en de volgende bus achter zich aan, die er na de Amstelveenseweg voorbij ging. Bij de Bovenkerkerweg was de vertraging +15 en kwam de bus van twee ritten later al bijna. Gelukkig is er in Aalsmeer wat rijtijdspeling om bij het busstation met +12 te kunnen vertrekken, maar volgens mij moet de bus straks nog laden en terug naar Amsterdam. Hoe wordt bepaald of een chauffeur ver genoeg is om in de spits tijdens en na zonsondergang te rijden en worden er eventueel andere chauffeurs met bussen standby gezet, want het is duidelijk het gebrek aan ervaring van de chauffeur dat voor de vertraging zorgt en het zou ook voor Connexxion problematisch zijn als er hierdoor ritten uit zouden vallen.
Als je nooit in die omstandigheden rijdt, leer je het ook niet. Ik vind je wel erg streng tegenover iemand die - denk ik - net begonnen lijkt te zijn. Toen ik net begon op de bus zei mijn mentor immers tegen me: "Laten we eerst rustig aan beginnen en het op tijd rijden komt vanzelf wel". Het zou een hoop extra druk opleveren om - als je net begint - naast het onder controle houden van het voertuig, comfortabel haltes in en uit, noem het maar op, ook nog eens op te letten of dat hokje in je boordcomputer niet te ver in het rood gaat.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Inmiddels is voor deze concessie de dienstregeling die vanaf december geldt te vinden in de ovinfo-app.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
TLP

Bericht door TLP »

ThatPCDude schreef: do 07 nov 2024, 19:53 Als je nooit in die omstandigheden rijdt, leer je het ook niet. Ik vind je wel erg streng tegenover iemand die - denk ik - net begonnen lijkt te zijn. Toen ik net begon op de bus zei mijn mentor immers tegen me: "Laten we eerst rustig aan beginnen en het op tijd rijden komt vanzelf wel". Het zou een hoop extra druk opleveren om - als je net begint - naast het onder controle houden van het voertuig, comfortabel haltes in en uit, noem het maar op, ook nog eens op te letten of dat hokje in je boordcomputer niet te ver in het rood gaat.
Maar zijn de lessen er niet op gericht dat je eerst een goede voertuigbeheersing krijgt, op tijd kan rijden zonder reizigers (bijvoorbeeld tussen twee ritten in), dan op rustige momenten de dienst op gaat en daarna pas zwaardere omstandigheden meepakt? Want de omstandigheden van deze rit lijken me pas reëel als iemand de eerdergenoemde situaties goed beheerst en dat leek bij deze chauffeur nog niet het geval te zijn. De drukte viel nog enigszins mee aangezien de bus niet van voor naar achter toe volstond (hoewel dat bij een verstoring of uitgevallen rit in de buurt snel het geval zou zijn geweest en dat lijkt me in de gewenningsperiode ook geen pretje).
Laatst gewijzigd door TLP op do 07 nov 2024, 21:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Stefan

Bericht door Stefan »

Ik heb ruim 11 jaar mijn busrijbewijs, dus ik kan denk ik wel zeggen dat ik kan rijden, maar toen ik bijvoorbeeld bij Syntus begon, moest ik toch echt weer mijn best doen om mijn ritjes op tijd te rijden hoor…
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Hainje

Bericht door Hainje »

Same here.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
TLP

Bericht door TLP »

Maar werden jullie aan het begin gelijk op de zwaarste ritten ingezet of voornamelijk op ritten waar wel enige rijtijdspeling is?
Hainje

Bericht door Hainje »

Zowel bij Hermes als Arriva werd ik gelijk op de dienst gezet samen met een mentor om zo lijnverkenning te gaan doen.
Bij Hermes was dat beleid, weet niet of dat nog zo is (Hans?) Was niet echt van gecharmeerd van die werkwijze, maar durfde mijn mening niet echt te laten horen.

Bij Arriva werd ik gelijk op de dienst gezet omdat dit in de week van de stakingen in 2023 was en het "raar is om met een lege bus lijnverkenning te gaan doen tijdens stakingsdagen en ik had al rijervaring". Achteraf gezien had ik gewoon een week later moeten beginnen daar. Dan had ik wel met een lege bus lijnverkenning kunnen doen, al had het wel wat voeten in de aarde gehad, want personeelstekort.

Laat je overigens niet bang maken door mijn verhaal (mocht je overwegen te solliciteren). Tegenwoordig ga je (bij ons) eerst met een lege bus op lijnverkenning en als je alle tien de stadslijnen een paar keer gereden hebt ga je met de mentor op dienst om met passagiers te rijden. Je merkt dat dit werkt, want de nieuwe chauffeurs rijden zelden met extreem dikke vertragingen rond.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
TLP

Bericht door TLP »

Ik ben ongeschikt voor de bus, want ik heb maar één redelijk functionerende hand. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door TLP op do 07 nov 2024, 21:14, 2 keer totaal gewijzigd.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

In principe heb je al je rijbewijs als je als chauffeur in dienst komt, al heeft Transdev ook een eigen rijopleiding, maar dat is gescheiden van je introductie als chauffeur.

Als je begint krijg je een mentor en een beetje afhankelijk van het gebied ga je redelijk snel (meestal al de eerste of tweede dag) "de dienst" op. Daarmee leer je het, maar kan de mentor ook goed zien hoe je waar mee om gaat.

Een vertraging is natuurlijk altijd vervelend, maar specifiek de route in het centrum van Amsterdam is al erg vertragingsgevoelig. Ervaren reizigers zullen hier vaak genoeg vertraging oplopen als er een ervaren chauffeur op de bus zit.
TLP

Bericht door TLP »

Juist omdat de lijnen in het centrum van Amsterdam zo vertragingsgevoelig kunnen zijn, zou je zeggen dat je daar niet in het begin van je dienstverband op gaat rijden, laat staan in het donker tijdens de spits. Midden op de dag zijn die lijnen meestal wel goed te doen.
Wat is er vereist om het rijexamen te halen? Ik heb ook een chauffeur gehad die op een reguliere streeklijn met een 13-meter Iveco nog stuurinstructies kreeg van de mentor. Krijg je tijdens je rijopleiding geen instructie met bussen in het gebied waar je gaat rijden? Wat de 13-meter Iveco's betreft zijn er diverse die speciaal voor de Transdev Academy worden gebruikt.

De bus in kwestie heeft de vertraging de afgelopen ritten trouwens genoeg binnen de perken gehouden om zojuist weer op tijd te kunnen vertrekken uit Aalsmeer, dus gelukkig ging de dienstuitvoering in dit geval niet te veel overhoop.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

De nieuwe lijn 343 gaat dagelijks tot minimaal 22:00 uur rijden.
Tijdens de brede spitsuren 4x/uur, tijdens de daluren 2x/uur en 's avonds en in het weekend 1x/uur.
Lijn 198 gaat, zoals verwacht, 2x/uur rijden, maar blijft wel tot middernacht rijden. In tegenstelling tot lijn 341 stopt die lijn ook bij Anderlechtlaan.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
ThatPCDude
Donateur

Bericht door ThatPCDude »

Er is geen onderscheid in diensten. 'Makkelijke' en 'lastige' diensten bestaan eigenlijk alleen maar omdat ze toevallig zo gemaakt zijn. In ZHN rij je na de "polderdagen" (lijnverkenning met lege bus) mee in het rooster van je mentor en krijg je gewoon de diensten die in zijn/haar roulering staan.

Ik heb gelest op een Ambassador, maar toen ik op de dienst ging en naast de praktisch identieke Citea's ook op de Volvo's 8900 en 7900 ben gaan rijden moest ik wel even wennen aan hoe die werken. En dan heb ik al geluk gehad, want er zijn legio chauffeurs die op een touringcar lessen en vervolgens in het OV gaan rijden (wat soms fundamenteel andere bussen zijn).

Dit is namelijk omdat je ieder bustype op nét even een andere manier de bocht om legt. Denk hierbij niet alleen aan draaicirkel, maar ook aan lengte, wielbasis, voor- en achteroverbouw en uitzwaai. Daarnaast zijn er op buslijnen veel kleine details om het allemaal net even soepeler te laten verlopen, zoals een onorthodoxe manier van insturen, een voorkeursrijstrook, et cetera die een mentor je dan vertelt.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
TLP

Bericht door TLP »

Krijg je als chauffeur dan geen tijd om een voor jou nieuw bustype een paar keer zonder reizigers uit te proberen om in ieder geval het sturen onder de knie te krijgen, en anders eerst een paar rustige diensten van de mentor meedraaien voordat je de moeilijkere routes en rijomstandigheden uitprobeert? Sowieso vind ik het verrassend dat chauffeurs die op touringcars gelest hebben zonder veel bijscholing in het openbaar vervoer gaan rijden.
Styyx

Bericht door Styyx »

Meltrain schreef: do 07 nov 2024, 22:29 De nieuwe lijn 343 gaat dagelijks tot minimaal 22:00 uur rijden.
Tijdens de brede spitsuren 4x/uur, tijdens de daluren 2x/uur en 's avonds en in het weekend 1x/uur.
Lijn 198 gaat, zoals verwacht, 2x/uur rijden, maar blijft wel tot middernacht rijden. In tegenstelling tot lijn 341 stopt die lijn ook bij Anderlechtlaan.
Frequentie van de 343 is beter dan eerst geschat door CXX zelf (2x/uur de hele dag, alleen ma-vr). Met zo'n frequentie kun je wel de 341 ontlasten van de lange stop op Floriande Sportdorp. Maar is de dienstregeling die op OVinfo staat ook definitief? Want daar staat dat deze lijn van SKWA naar het station nog alleen stopt op De President (bestaande halte voor lijn 162), dus er komen geen nieuwe haltes er bij. Lijkt mij wel raar dat je heel Hoofddorp aflegt en ondertussen maar 1 keer stopt.
Plaats reactie