Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Chollo

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Chollo »

dylanwild94 schreef: vr 08 nov 2024, 11:56
atroffa010 schreef: vr 08 nov 2024, 11:51 Weet ik, ik bedoelde over de Langenhorst ;)

In Schiebroek hebben ze trouwens ook de lijnstickers veranderd naar lijn 8 ;)
Hoe zie je het voor je om bij de halte langehost een keerlus aan te leggen?
Doortrekken over de Slinge via Metrostation Slinge tot aan de Kromme Zandweg, en dan via een mega lus via de route van lijn 2 en Putselaan terug ;)
Let op: links uitstappen!
atroffa010

Bericht door atroffa010 »

In Zuid op de route van tramlijn 25 zijn de lijnstickers ook veranderd naar lijn 5.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Dat is wel erg vroeg.
Ik snap dat er veel geregeld moet worden, maar om nu twee maanden van tevoren al alle lijnstickers aan te passen?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
atroffa010

Dat vind ik dus ook ;). Ik hoop dat de RET dan ook zo vroeg mogelijk de nieuwe dienstregeling publiceert :D
Julius

Bericht door Julius »

Ook staat er nu bij Keizerswaard en mogelijk andere tramhaltes een poster over die wijzigingen.

Sommige haltes staat er alleen dat de tram tot 6 jan rijdt, en geen nieuwe tramlijn.
Trams zijn geweldig, waarom bouwen we er niet meer van?
Busseninportland
Contacteer:

Bericht door Busseninportland »

Meltrain schreef: vr 08 nov 2024, 15:50 Dat is wel erg vroeg.
Ik snap dat er veel geregeld moet worden, maar om nu twee maanden van tevoren al alle lijnstickers aan te passen?
Op sommige haltes op de routes van lijn 21 en 24 zijn de lijnstikkers ook al aangepast naar lijn 1 en 11. Op Marconiplein zijn de lijnstikkers ook al aangepast naar de nieuwe tramlijnen en bestemmingen, maar er staat wel in het rood vanaf 6 januari 2025! Maar aan de andere kant staat nog wel de normale tramlijn
atroffa010

In Schiebroek en Zuid (op de route van tramlijn 25) zijn ze ook al aangepast, zonder de oude stickers.
jesse-cruzu

Bericht door jesse-cruzu »

Ik weet niet of jullie het wellicht over het hoofd gezien hebben. Maar bij de halte Langenhorst is er veel ruimte voor een keerlus op waar nu een grasveldje ligt tussen de Vaerhorst en de Langenhorst zelf... Daar was ook lang geleden de bedoeling om de keerlus in tw passen maar is echter nooit dus uitgevoerd.
Busseninportland
Contacteer:

Bericht door Busseninportland »

010rdamm schreef: vr 08 nov 2024, 11:07
atroffa010 schreef: vr 08 nov 2024, 11:00
dylanwild94 schreef: vr 08 nov 2024, 10:57 Einde van het TramPlus tijdperk. :Y
En einde aan de rechtstreekste tramlijnen van Zuid naar West/Noord :cry:
Er was altijd wel al een vervoersbreuk in het centrum op lijn 23/25. Dus zal qua impact wel meevallen voor de reizigers.

Ik wacht nog steeds op een keerlus op lijn 25 ergens in Zuid. Hiermee zou je vaker in zuid kunnen rijden en minder in Barendrecht. Verder benieuwd naar de maatregelen om deze lijn te versnellen.
Ik vind een keerlus in zuid eigenlijk niet nodig voor lijn 5 (nu lijn 25). Juist in de tegenspitsrichting is het druk naar Waterkant en stappen scholieren daar over op de buslijnen 183 en 283 naar hun school in Barendrecht Vrouwenpolder. Als hun school klaar is gaan deze scholieren weer terug over dezelfde route in tegengestelde richting. In Carnisselande worden er nog huizen gebouwd! En lijn 5 willen ze misschien doortrekken naar de Hoeksche Waard!
Bemined

Bericht door Bemined »

Je hoeft ook niet de hele dag de keerlus te gebruiken, je kan ook alleen in de daluren de helft van de trams laten keren en in de spits wel alles laten doorrijden, dan bespaar je alsnog op exploitatiekosten. Laatste keer dat ik lijn 25 in het weekend had vond ik de frequentie van 6x per uur ook wat overdreven in Barendrecht, maar richting het centrum was het wel echt nodig.
atroffa010

Tussen de Langenhorst en het centrum vind ik lijn 25 juist drukker dan in Barendrecht. Vooral in het weekend voornamelijk op de zaterdag zijn de trams vaak overvol op dit traject.
atroffa010

https://www.ret.nl/home/reizen/nieuwe-tramnetwerk.html

Zo te lezen gaat de frequentieverhoging op de lijnen 1, 2, 8 en 11 nog niet per direct in januari in. Voor Schiebroek betekent dit 4x per uur een tram i.p.v. 8x per uur. Lijn 2 blijft hoogstwaarschijnlijk ook nog tijdelijk 6x per uur :cry:

De lijnen 3 en 5 worden bij Rotterdam Centraal aan elkaar gekoppeld.
Bemined

Bericht door Bemined »

Alle doorgaande tramlijnen via de buitenste sporen op centraal, klinkt alsof de binnenste sporen vrijgemaakt worden zodat de lijnen 3 en 5 hier buffertijd kunnen krijgen op hun eindpunt.
dylanwild94
Donateur

Bericht door dylanwild94 »

Opzich niet heel gek.
wat ik niet snap is dat tramlijn 12 niet op halte E staat. Lijkt mij voor een stukje crowed controle een betere plek om mensen te laten instappen.
Hoe voller de bus des meer vertraging heeft hij.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Oef, slechts 4x/uur een tram naar Schiebroek is wel erg karig. :(
Dat lijn 2 "slechts" 6x/uur rijdt, is voorlopig wel acceptabel.
Ik hoop vooral dat in het weekend alle tramlijnen (m.u.v. lijn 4 en 6) minimaal 4x/uur gaan rijden.
Laatst gewijzigd door Meltrain op za 09 nov 2024, 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

dylanwild94 schreef: za 09 nov 2024, 11:46 wat ik niet snap is dat tramlijn 12 niet op halte E staat. Lijkt mij voor een stukje crowed controle een betere plek om mensen te laten instappen.
Dan moeten ze wel meer oversteken. Ik zou zeggen dat A juist handiger is, maar dan moet je wel bij evenementen de andere lijnen verplaatsen.
jesse-cruzu

Een keerlus bij Langenhorst zou ook bijdragen aan meer flexibiliteit voor lijn (2)5, zodat in geval van calamiteiten of werkzaamheden verderop de lijn niet meteen de hele lijn vanaf Breeplein eruit ligt. Voorbeelden genoeg zoals de driehoek bij Pr. Beatrixlaan, keerlus Pelgrimstraat en Schiedam Centrum.
hauptbahnhof

Bericht door hauptbahnhof »

Er zijn toch enkele punten aan dit tramnetwerk die ik raar vind.
*de koppeling van lijn 3 en 5. Ik begrijp de reden van de koppeling (want er is niet echt een betere koppeling met een andere tak van het tramnet waar de frequentie matcht), maar deze heeft voor de reiziger geen toevoegde waarde.
*Heemraadsplein is een bestemming waar vrijwel niemand naartoe moet. Ik had liever gezien dat bijvoorbeeld lijn 4 vanaf Heemraadsplein doorreed naar Spangen, en dat lijn 6 vanaf de Eendrachtsplein via de Westzeedijk naar Delfshaven en Heemraadspleinzou rijden. Zo hebben beide lijnen een overlap en een aansluiting op de metro.
*De lijn vanuit Schiebroek alsnog naar zuid sturen om de drukkere lijnen te ondersteunen. Eventueel naar Station Lombardijen. Juist omdat het een ondersteunende lijn is, kan de frequentie lager dan lijn 3 en 5.
*Ik ga ervan uit dat de uitvoering hetzelfde blijft als nu bij de tak naar Holy en Woudhoek (correct me if I'm wrong). In de avonduren geen trams naar Woudhoek, terwijl een lage frequentie naar Holy ook prima kan, waardoor er Woudhoek op alle momenten door de tram bediend blijft.

Ik heb alleen zo uit het hoofd geen idee of dit meer DRU's kost, maar het maakt het tramnet el een stuk aantrekkelijker dan het huidige plan.
Bemined

Bericht door Bemined »

Een koppeling tussen 3 en 5 zal alleen bedoelt zijn om te voorkomen dat de trams een extra rondje moeten rijden maar direct op het stationsplein hun begin- en eindpunt kunnen hebben. Heemraadsplein zal ook alleen eindpunt zijn omdat daar een keerlus ligt. In de toekomstplannen was het idee die lijnen tot Eendrachtsplein in te korten, al zou ik dan eerder lijn 8 inkorten en 4/6 via de route van lijn 8 sturen aangezien de route via de Westzeedijk denk ik wel potentie kan hebben gezien de woningbouwprojecten langs die route.
ODRAIL

Bericht door ODRAIL »

Meltrain schreef: za 09 nov 2024, 11:58 Oef, slechts 4x/uur een tram naar Schiebroek is wel erg karig. :(
Waarom vindt je dit erg karig? Het is toch om de 15 minuten?

Als het 3x/ uur was of 2x/ uur is dat is het nog minder.

Persoonlijk vind ik 4x/ uur een goede bediening voor een buitenwijk. Ook voor het ziekenhuis vind ik dit een goede bediening.
atroffa010

Ik vind het ook behoorlijk karig hoor, op een plek waar er normaal 8x per uur een tram ging rijden gaat er nu maar nog 4x per uur een tram.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Een tram die op meerdere plekken op een 6x/uur rijdende metro moet aansluiten gaat 4x/uur rijden. Misschien was 8x/uur teveel, maar meteen halveren is ook wel dramatisch, het is niet dat de trams leeg zijn.

Bovendien is het Franciscus in aantal bezoeken aan de poliklinieken veel groter dan het ErasmusMC. Ik ben zelf eerder dit jaar door mijn huisarts naar het Franciscus verwezen voor een behandeling, toen heb ik gevraagd of ik naar de locatie Vlietland kon omdat de bereikbaar per OV van de locatie Gasthuis echt matig is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
jesse-cruzu

SFG is inderdaad best slecht bereikbaar vanuit de omliggende wijken. Overschie, Oude Noorden en Hillegersberg hebben niet eens een directe verbinding met hun lokale ziekenhuis. _O-

Je zou maar met een gebroken been vanuit Noord naar het SFG moeten. Eerst met lijn 8 of 4 naar Weena, overstappen en dan terugsteken met lijn 25. :roll:
Daantje
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daantje »

Jep dat had ik dus. Ik woon in het liskwartier en moest met mijn gipsbeen naar het sfg en de fysio in Blijdorp maar overstappen van de tram naar de bus op centraal station was al te ver lopen.

Ik ben blij dat ik niet meer langs de zaagmolen straat woon als daar straks geen tram meer rijdt maar ik vind die lijn 4 en 6 echt onzinnig. Als ik met de tram ga, ga ik vaak naar de Meent maar dat kan dan niet meer.
Plaats reactie