Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
-
- Berichten: 2351
- Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
- Locatie: Arnhem
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Ik heb de vraag gesteld over het aankoppelen bij het museum, maar niemand geeft me daar antwoord op. Vanaf C kun je niet aan de draad weer naar rechts, daar is geen mogelijkheid voor en de bocht is te krap, dan moet je alweer naar E F G om dat te doen. Dan moet je een bypass aanleggen bij het inrijden en een wissel bij het uitrijden. En dat wissel voor het uitrijden is net de bottleneck, daar is eigenlijk geen plek voor omdat die dan precies moet komen waar nu C D samen komen met E F G.
Het gebeurt nu al geregeld dat een Solaris niet weg komt vanaf Velperplein, wordt spannend als je bij het museum staat en het overig verkeer niet om je heen kan. Op Velperplein kun je tenminste nog het andere perron pakken en sta je alleen bussen in de weg. Stiekem hoop ik dat gelijk op de tweede dage in de ochtendspits dat gebeurt en dat de bus gewoon een half uur niet van zijn plek komt.
Het gebeurt nu al geregeld dat een Solaris niet weg komt vanaf Velperplein, wordt spannend als je bij het museum staat en het overig verkeer niet om je heen kan. Op Velperplein kun je tenminste nog het andere perron pakken en sta je alleen bussen in de weg. Stiekem hoop ik dat gelijk op de tweede dage in de ochtendspits dat gebeurt en dat de bus gewoon een half uur niet van zijn plek komt.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
-
- Berichten: 639
- Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
- Locatie: Arnhem
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
En weer is een van de abri's op Willemsplein gesneuveld
Valt wel op hoe vaak die abri's eruit worden gereden (en vooral die op perron B).

Lijnbus rijdt bushokje in hartje Arnhem aan gruzelementen: ‘Moest uitwijken voor ambulance’
Een lijnbus van Breng heeft woensdagmorgen op het drukke Willemsplein in hartje Arnhem een bushokje aan gruzelementen gereden. De ruiten van het bushokje knalden eruit, mensen die stonden te wachten schrokken behoorlijk.
https://www.gelderlander.nl/arnhem/lijn ... ~a3950db1/
-
- Berichten: 2351
- Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
- Locatie: Arnhem
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Ik snap dat wel een beetje. Zo heel veel ruimte heb je niet en een stuurfoutje is zo gemaakt. Zeker als er plotseling passagiers voor je bus springen.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
-
- Berichten: 639
- Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
- Locatie: Arnhem
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
De abri is in 2023 al een keer ingekort. Maar staan ze dan misschien te dicht op de busbaan?
-
- Berichten: 2351
- Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
- Locatie: Arnhem
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Maar het moet gezegd worden (ene collega over de ander) als hij zijn werk goed had gedaan, en het juiste spoor gepakt had, dan was dit nooit gebeurd. Er zijn collega’s bij die met lijn 21 op perron C halteren terwijl deze vanaf A hoort te vertrekken. Als hij gewoon naar A was gegaan zoals het hoorde dan was dit niet gebeurt balbertjan96 schreef: ↑wo 13 nov 2024, 10:32 En weer is een van de abri's op Willemsplein gesneuveldValt wel op hoe vaak die abri's eruit worden gereden (en vooral die op perron B).
Lijnbus rijdt bushokje in hartje Arnhem aan gruzelementen: ‘Moest uitwijken voor ambulance’
Een lijnbus van Breng heeft woensdagmorgen op het drukke Willemsplein in hartje Arnhem een bushokje aan gruzelementen gereden. De ruiten van het bushokje knalden eruit, mensen die stonden te wachten schrokken behoorlijk.
https://www.gelderlander.nl/arnhem/lijn ... ~a3950db1/
Laatst gewijzigd door Tom024 op wo 13 nov 2024, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Foto uit quote gehaald
Reden: Foto uit quote gehaald
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
-
- Berichten: 2351
- Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
- Locatie: Arnhem
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Er is onvoldoende ruimte voor 6 perrons en 60 bussen per uur per richting in de spits.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
-
- Berichten: 100
- Lid geworden op: vr 04 nov 2022, 12:49
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Over een paar jaar gaat de gemeente het hele Willemsplein aanpakken dus wellicht dat er dan wat meer ruimte voor de bus komt waardoor dit soort situaties niet meer kunnen gebeuren.
-
- Berichten: 46
- Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 11:40
- Locatie: Arnhem
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Dat betekent niet dat je met een bus tegen de abri aanrijdt omdat je uitwijkt voor een stilstaande ambulance. Er is rumite genoeg. Elke beroepschauffeur moet die bocht kunnen maken en elke beroepschauffeur moet op tijd kunnen stoppen voor een stilstaande ambulance.
-
- Berichten: 4405
- Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Je hebt wel rekening gehouden met het feit dat chauffeurs mensen zijn? En dat die mensen wel eens een fout kan maken?
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
-
- Berichten: 2351
- Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
- Locatie: Arnhem
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
En elke beroepschauffeur weet ook dat een ongeluk vaak in(op) een klein hoekje zit. Ik durf best te erkennen dat ik na 30 jaar heus nog wel een foutje maak. Want niemand is feilloos.mark0 schreef: ↑wo 13 nov 2024, 21:50Dat betekent niet dat je met een bus tegen de abri aanrijdt omdat je uitwijkt voor een stilstaande ambulance. Er is rumite genoeg. Elke beroepschauffeur moet die bocht kunnen maken en elke beroepschauffeur moet op tijd kunnen stoppen voor een stilstaande ambulance.
Ben wel van mening dat snelheid hier mede oorzaak van is. Anders heb je wel meer tijd om te sturen.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
-
- Berichten: 5706
- Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Ik vermoed dat de chauffeur de laatste vrije halte op wou rijden, toen de ambulance achter zich zag en op het laatste moment besloot om toch een halte verder naar rechts te halteren om zo een vrije baan voor de ambulance te houden. Op zich een goed idee, alleen was hij hiervoor al net iets te ver waardoor de bocht niet meer goed gemaakt kon worden en in de snelheid net het hoekje van de abri aangetikt werd met de bus.mark0 schreef: ↑wo 13 nov 2024, 21:50Dat betekent niet dat je met een bus tegen de abri aanrijdt omdat je uitwijkt voor een stilstaande ambulance. Er is rumite genoeg. Elke beroepschauffeur moet die bocht kunnen maken en elke beroepschauffeur moet op tijd kunnen stoppen voor een stilstaande ambulance.
-
- Berichten: 1992
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
In het nieuwsartikel staat dat de ambulance al langs een perron stond vanwege een eerder onwel geworden persoon.
-
- Berichten: 46
- Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 11:40
- Locatie: Arnhem
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Dat klopt, het zit vaak in een klein hoekje. Ik maak ook fouten, natuurlijk. Maar wat je meestal ziet bij aanrijdingen, en hier nu weer, is dat het een opeenstapeling van fouten is. In dit geval niet goed vooruit gekeken (stilstaande ambulance niet zien) en een te hoge naderingssnelheid. Te enige juiste snelheid daar is stapvoets. Er ligt daar een zebrapad en er lopen altijd veel mensen. Alsje stap voets rijdt, heb je een hele korte remweg en hoef je niet uit te wijken voor iets 'onverwachts' op je pad.gkw1969 schreef: ↑do 14 nov 2024, 10:52En elke beroepschauffeur weet ook dat een ongeluk vaak in(op) een klein hoekje zit. Ik durf best te erkennen dat ik na 30 jaar heus nog wel een foutje maak. Want niemand is feilloos.mark0 schreef: ↑wo 13 nov 2024, 21:50Dat betekent niet dat je met een bus tegen de abri aanrijdt omdat je uitwijkt voor een stilstaande ambulance. Er is rumite genoeg. Elke beroepschauffeur moet die bocht kunnen maken en elke beroepschauffeur moet op tijd kunnen stoppen voor een stilstaande ambulance.
Ben wel van mening dat snelheid hier mede oorzaak van is. Anders heb je wel meer tijd om te sturen.
-
- Berichten: 2351
- Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
- Locatie: Arnhem
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Vanavond even gekeken. Duidelijk gevalletje van snelheid. Met normale snelheid heb je tijd genoeg om te reageren.
En ik blijf het zeggen ZET HEM OP DE JUISTE HALTE…. C is niet de halte van lijn 21. Het gebeurt zo vaak dat ze via de verkeerde halte rijden waardoor passagiers blijven staan.
En ik blijf het zeggen ZET HEM OP DE JUISTE HALTE…. C is niet de halte van lijn 21. Het gebeurt zo vaak dat ze via de verkeerde halte rijden waardoor passagiers blijven staan.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
-
- Berichten: 12082
- Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
- Locatie: Oosterhout
- Contacteer:
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Staat dat niet op de boordcomputer aangegeven dan bij welke halte je moet halteren bij Breng? Bij Arriva staat op de Albatros bij de meeste busstations aangegeven op welke perron je moet halteren. bijvoorbeeld Centraal Station (E). De letter die tussen haakjes staat is het perron waar gehalteerd moet worden.
-
- Berichten: 639
- Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
- Locatie: Arnhem
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Sinds een tijdje wel volgens mij; tenminste, het staat wel op de CiCo's dus neem aan dat het ook op de Ticketbox staat.
-
- Berichten: 2351
- Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
- Locatie: Arnhem
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Het staat in Arnhem Nijmegen nog niet in de ticketbox. AML en HIJ wel heb ik begrepen. Wij hebben wel op de kaartlezer staan en we kunnen aan het eind van de rit zien op welke beginhalte de bus verder gaat, inclusief perron. Maar niet op de tussenliggende busstations. Maar ja..... dan zijn er nog altijd eigenwijze drollen die zich er niet aan houden. Zo zijn er ook van die gapers die op Velperplein op perron B halteren als ze richting Airborneplein moeten, puur omdat ze anders moeten sturen of omdat perron A even bezet is met een andere bus die daar moet halteren. Ze hebben dan voor hun doen zoveel haast dat ze vergeten dat er passagiers mee moeten.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
-
- Berichten: 639
- Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
- Locatie: Arnhem
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
en dat kan dan ook weer tot ontsporingen leiden?
-
- Berichten: 1042
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Nee, een trolleychauffeur zal zich wel beseffen dat je op het Velperplein niet het andere perron kan pakken om vervolgens richting Airborneplein te rijden. Overigens kan de Solaris in principe wel gewoon afkoppelen op beide perrons en op de accu verder rijden.
-
- Berichten: 2351
- Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
- Locatie: Arnhem
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Het bijzondere van afgelopen week op Willemsplein is dat het een nieuwe chauffeur betrof die de oude situatie met lijn 1 niet kende maar met lijn 21 is begonnen. En lijn 21 is gewoon perron A. Dus of hij is zijn eigen weg gevolgd of zijn mentor heeft het hem verkeerd geleerd. Hoe dan ook blijft het vreemd dat hij via spoor C wilde rijden.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
-
- Berichten: 6074
- Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
- Locatie: Rhenen
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Op welke halte stond de ambulance 

-
- Berichten: 2351
- Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
- Locatie: Arnhem
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Perron C.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
-
- Berichten: 2351
- Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
- Locatie: Arnhem
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Ik bedoelde daarmee eigenlijk de gasbussen. Trolleys houden zich op Velperplein wel aan de sporen. Willemsplein richting CS niet altijd, dat is net even afhankelijk van hoe druk het is en welke lijn je hebt. Afgelopen week ben ik met lijn 3 wel via F gegaan omdat E vol stond met lijn 7 (die er hoort) en lijn 2 (die eigenlijk op F had moeten zijn), om de boel maar niet helemaal te blokkeren.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
-
- Berichten: 2351
- Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
- Locatie: Arnhem
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Formele perronindeling Willemsplein:
A: 8-9-21-33-300-352
B: 2-5-6-60-62
C: 3-7-26-27-29-331
D: 3-10-105-231-302
Toegegeven..... verdeling zou beter kunnen
E: 3-7-33-60-62-105-231-300-302-331-352
F: 2-5-6-8-9-10-21-26-27-29
E en F geheugensteuntje: tot 30 muv 3 en 7 op F; rest op E
Maar om het wissel niet te hoeven te bedienen en het uitloopwissel te ontwijken (eerste streep na 9-oog) gaan collega's vaak met lijn 2 en 6 via spoor E. Dat is prima, zolang ze niet de geplande bussen op E blokkeren.
A: 8-9-21-33-300-352
B: 2-5-6-60-62
C: 3-7-26-27-29-331
D: 3-10-105-231-302
Toegegeven..... verdeling zou beter kunnen
E: 3-7-33-60-62-105-231-300-302-331-352
F: 2-5-6-8-9-10-21-26-27-29
E en F geheugensteuntje: tot 30 muv 3 en 7 op F; rest op E
Maar om het wissel niet te hoeven te bedienen en het uitloopwissel te ontwijken (eerste streep na 9-oog) gaan collega's vaak met lijn 2 en 6 via spoor E. Dat is prima, zolang ze niet de geplande bussen op E blokkeren.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
-
- Berichten: 639
- Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
- Locatie: Arnhem
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Wat is een uitloopwissel en waarom zou je deze willen ontwijken?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 39 gasten