Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
IIVQ

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door IIVQ »

Dat zag ik gisteravond om 20:17 op Asb ook, maar de poortjes waren daar wel dicht en gingen vrolijk open toen ik mijn pas ervoor hield. Ik dacht dat dat met de wedstrijd van het Nederlands Elftal te maken had. Ik zie nu in OV-chipkaart.nl dat ik ook daadwerkelijk uitgecheckt ben.
De melding "verlaat direct het station" was op een gele achtergrond.

Ik heb die melding wel eerder gezien, maar dan met een rode achtergrond. Dan staan de poortjes wel open en kan je ook niet uitchecken. Ik heb dat 1x meegemaakt bij een verdacht pakketje en 1x omdat iemand de noodknop had ingedrukt (dat heeft tegenwoordig niet meer dat effect dat je niet uit kan checken), en een paar keer om geen duidelijke reden.
John Hill

Bericht door John Hill »

Reden dat ze gister openstonden was een storing in het camerasysteem. Vanwege de veiligheid hebben ze daarom alle poortjes opengezet.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Op spoor 2 van Schiphol is van minstens één pilaar de grijze bekleding verdwenen, waardoor de heerlijke geel-blauwe tegeltjes van vroeger weer zichtbaar zijn *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
trolly

Bericht door trolly »

daar is trolly blij mee
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Hainje

Bericht door Hainje »

Hainje heeft echt geen idee waar Suus het over heeft

Dus binnenkort maar eens even langs Schiphol om te kijken.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Ik denk deze (van Nico Spilt):

Afbeelding
Hainje

Bericht door Hainje »

Wauw, dat station zag er vroeger echt veel mooier uit.

(Beetje Sovjet ook wel.)
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
trolly

Bericht door trolly »

Vroegûh was alles betûh jongûh :Y

________________________________________________________________________________________________
en-es

Bericht door en-es »

Ik durf echt niet te zeggen dat station Schiphol vroeger mooier was.
Hainje

Bericht door Hainje »

Was zo te zien in ieder geval lichter. Nu vind ik het zo'n donkere grot.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

TffpaA schreef: zo 17 nov 2024, 19:54 Ik denk deze (van Nico Spilt):

Afbeelding
Ha, een foto van het toen nog 3-sporige Schiphol, van vóór mei 1994.
Is daarna 4- en later 6-sporig geworden. Heel vroeger had het kunst op de pilaren waarbij onder bepaalde hoeken als een trompe-l'oeil pijlen te zien waren: https://commons.m.wikimedia.org/wiki/Fi ... hiphol.jpg
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

De foto op deze pagina heeft de daadwerkelijke geel-blauwe tegeltjes op spoor 2 die nu deels zichtbaar zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Nice. En verbazingwekkend dat ze ze hebben laten zitten.
trolly

Bericht door trolly »

Erafhalen is ook werk, en als het niet hoeft... Voordat die tegeltjes er zaten waren die pilaren overigens in die kleuren geschilderd met muurverf. Het patroon gaf wel een aardig effect, want de kleuren (geel, blauw, lichtblauw, oranje, rood) versprongen van zuil tot zuil, waardoor een soort perspectief van pijlvormen te zien was als je in de richting van het spoor keek.

trolly

Bericht door trolly »

En we hebben beeld:
Afbeelding

IIVQ

Bericht door IIVQ »

De 2400 lijkt vandaag extra te stoppen te Wp.
Edit: En ook om een andere tijd: om :26/:56 vanaf Dvd ri Lls.
EditEdit: In 11631 wordt thv kvda omgeroepen (Eerst in het Engels dat 'ie het zo in het Engels zal doen) dat als u naar Amsterdam Centraal had gewild, dit niet de juiste trein is, en u te Hvs moet overstappen.
trolly schreef: zo 17 nov 2024, 23:45Voordat die tegeltjes er zaten
Was je de draad kwijt? 8-)
IIVQ schreef: zo 17 nov 2024, 20:33 Heel vroeger had het kunst op de pilaren waarbij onder bepaalde hoeken als een trompe-l'oeil pijlen te zien waren: https://commons.m.wikimedia.org/wiki/File:HUA-170823-Gezicht_op_de_perrons_van_het_N.S.-station_Schiphol.jpg
Laatst gewijzigd door IIVQ op ma 18 nov 2024, 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.
trolly

Bericht door trolly »

Ik had je post even over het hoofd gezien, kennelijk. Punt is, dat de tegeltjes exact hetzelfde patroon volgden (maar waarschijnlijk iets makkelijker graffitti-vrij te maken waren).

Terugkijkend naar mijn foto valt mij overigens de overmatige belijning op. Een geleidestrook voor blinden snap ik, en een blokkenlijn, en omdat het Schiphol is en de gele verf in de aanbieding was snap ik die gele lijn ook nog wel, maar wat doen die zalmroze blokjes tegen de perronrand daar nou weer?

umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Ik denk dat het vroegere station ook een stuk aangenamer oogt, omdat het plafond veel ruimtelijker is. Door dat raster en het licht krijg je een soort gevoel van openheid.
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Het feit dat de foto op kabouterhoogte is gemaakt en ook nog eens over een open deel van het perron kijkt, zal ook wel meespelen in die 'ruimtelijke beleving'. Doe hetzelfde op de lange perrons achter de opgangen waar iedereen zich altijd op een kluitje verzamelt, en je krijgt vast dezelfde 'beleving'.
VIRM

Bericht door VIRM »

Het viel mij afgelopen week op dat één van de roltrappen op station Bijlmer (perron richting Duivendrecht/Zuid) nog is voorzien van een blindegeleidelijn. Interessant, want volgens ProRail-logica mogen roltrappen niet worden 'aangelijnd' omdat ze in twee richtingen gebruikt moeten kunnen worden.
Beul van de blindegeleidelijn
IIVQ

Bericht door IIVQ »

trolly schreef: ma 18 nov 2024, 09:44 Ik had je post even over het hoofd gezien, kennelijk. Punt is, dat de tegeltjes exact hetzelfde patroon volgden (maar waarschijnlijk iets makkelijker graffitti-vrij te maken waren).
Geeft niet, maar had ik alleen niet verwacht. Normaal stoppen trolleys als ze de draad kwijt zijn :p
trolly schreef: ma 18 nov 2024, 09:44Terugkijkend naar mijn foto valt mij overigens de overmatige belijning op. Een geleidestrook voor blinden snap ik, en een blokkenlijn, en omdat het Schiphol is en de gele verf in de aanbieding was snap ik die gele lijn ook nog wel, maar wat doen die zalmroze blokjes tegen de perronrand daar nou weer?
De "blokkenlijn" op Schiphol bestaat uit metalen platen en is levensgevaarlijk, ik ben er wel eens over uitgegleden.

De zalmroze zijn volgens mij restanten van een voorloper van "u bent nu hier en de trein is zo lang"-meldingen in de perronaanwijzers: volgens mij was het perron in 4 kleurzones ingedeeld bij de Fyra/IC Direct, als ik me herinner groen, blauw, rozerood en nog een kleur.
hier is dat beter te zien. Ook waren er stickers/tegels met het rijtuignummer. Datzelfde was er ook voor Thalys.

Wat het nut van de gele lijn was weet ik niet. Er komen hier niet zoals op Lisse met 160 treinen langs. Alleen de Eurostar (blue) stopt hier niet.
TffpaA schreef: ma 18 nov 2024, 10:06 Het feit dat de foto op kabouterhoogte is gemaakt en ook nog eens over een open deel van het perron kijkt, zal ook wel meespelen in die 'ruimtelijke beleving'. Doe hetzelfde op de lange perrons achter de opgangen waar iedereen zich altijd op een kluitje verzamelt, en je krijgt vast dezelfde 'beleving'.
Nee. Vroeger was het plafond boven de perrons veel hoger, en veel lichter van kleur, en van onder/zij aangelicht. Er is tegenwoordig denk ik wel een meter onder gehangen. Dat, in combinatie met het grijze, niet-aangelichte plafond boven de perrons en zwarte plafond boven de sporen zorgt voor een optisch flink kleinere ruimte dan ze al is.

Kijk ook maar eens naar metrostation Amsterdam Centraal Oostlijn, dat is sinds de verbouwingen in de jaren '10 door andere kleuren optisch ook veel kleiner geworden.
DDietzen

Bericht door DDietzen »

IIVQ schreef: ma 18 nov 2024, 10:37
trolly schreef: ma 18 nov 2024, 09:44Terugkijkend naar mijn foto valt mij overigens de overmatige belijning op. Een geleidestrook voor blinden snap ik, en een blokkenlijn, en omdat het Schiphol is en de gele verf in de aanbieding was snap ik die gele lijn ook nog wel, maar wat doen die zalmroze blokjes tegen de perronrand daar nou weer?
[...]Wat het nut van de gele lijn was weet ik niet. Er komen hier niet zoals op Lisse met 160 treinen langs. Alleen de Eurostar (blue) stopt hier niet.
Gokje: een extra (en extra opvallende) lijn op de perronrand voor alle Domme Toeristen (bijvoorbeeld uit treinschaarse landen zoals de VS) die niet snappen dat je niet op de rand van het perron moet wachten als een trein aankomt?
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Is de gele lijn over het hele perron/alle perrons of alleen op de smalle delen bij de roltrappen?

Het valt me nog mee dat ze ter plaatse nog niet van die "verboden hier te staan"-markering zoals op Asd naast de trappen hebben.

Ik ben er trouwens wel voor om die pijlen op een of andere manier terug te brengen. Brengt toch wat vrolijkheid in het station.
trolly

Bericht door trolly »

Bovenaan is er wel een leuke animatie van een menneke dat een pijl voortduwt, met af en toe de tekst "more waiting space". Maar er kan vast nog wel wat bij op het perron :Y

Oh, je bedoelt vast de tegeltjes. Gaat niet gebeuren, veuls te jaren '80. En ze zitten vol gaten van alles wat er tegenaangeschroefd zit, en bovendien heb je het sowieso maar over minder dan de helft van de pilaren.

Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Voor de tweede dag op rij kwam de 3727 te laat aan op Amsterdam Zuid, waardoor ik de overstap op metrolijn 51 miste.
Ten opzichte van gisteren was de lengte van de trein wel verdubbeld.
De metro die ik uiteindelijk had, was wel beide dagen een losse M7.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Plaats reactie