Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Plaats reactie
Suus
Contacteer:

Re: Beenruimte VIRM NS treinen.

Bericht door Suus »

Volgens mij is het het makkelijkste om een meetlint in je tas te doen en op zoek te gaan naar een trein die met een VIRM met treinstelnummer 9548 of hoger gereden wordt. Die hebben exact dezelfde meubels erin staan, alleen in een andere kleur en met blauwe bekleding.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
joos77

Bericht door joos77 »

Probleempje 1, ik zit 1 a 2 keer per jaar in de trein.

2, welke trein bedoel je nu precioes? Volgens mij is de VIRM die ik beschreef uit de rolatie.

3.schaamte, of ga jij wel gewapent met een rolmaat in de trein?

IK heb het idee dat het tegenwoordig toch wat ruimer is???
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

In 2008 en 2009 zijn er nog 50 VIRMs geleverd met dit interieur, maar met een andere stoelbekleding, dat zijn de stellen genummerd 9547-9597. De revisie daarvan is nog niet gestart, dus je kan ze nog gewoon vinden.

Ik ben zelf overigens wel eens met een rolmaat in de weer geweest in een trein, omdat ik toch eens wilde weten wat het verschil was in de stoeldiepte tussen de eerste generatie gemoderniseerde VIRM en de tweede generatie gemoderniseerde VIRM. Er zijn ook voldoende rustige treinen te vinden waar niemand kijkt wanneer je met een rolmaat in de weer bent :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
joos77

Bericht door joos77 »

Nou dan heb ik blijkbaar altijd de verkeerde treinen want die waar ik in zit zitten altijd heel vol. (enkele keer per jaar ik er in zit)
sirvinniei

Bericht door sirvinniei »

Meetlint? Kom nou! Straks lijk ik nog op iemand van het Somda forum.
Ik heb geen onderschrift
trolly

Bericht door trolly »

Hebben al die meetlintschuwen geen meten-app op hun foon?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
waldo79

Re: Korte vragen

Bericht door waldo79 »

Wel een probleem hier neerleggen waarvoor een oplossing voorhanden is en dan vervolgens niet op dat voorstel in gaan. Dat noem ik het jezelf onnodig moeilijk maken :')
TomSteyl

Bericht door TomSteyl »

TomSteyl schreef: wo 13 nov 2024, 07:28 Is er iemand bekend of Qbuzz zowel voor ZHN als Fryslân nog verkooppunten gaat openen? Zo ja, of er ook nog een voorverkoop van bijvoorbeeld dagkaarten zal zijn?
Iemand toevallig nog meer info over?
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
en-es

Bericht door en-es »

Heb je die vraag al aan hun gesteld?
TomSteyl

Bericht door TomSteyl »

Met Qbuzz kom je als klant voor desbetreffende regio's niet zo makkelijk in contact (laat staan dat op de mobiele site de knoppen werken). Dus ja, daarom dat ik de vraag hier stel.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
GroeneRuiter

Bericht door GroeneRuiter »

Er komen in Friesland in ieder geval fysieke servicepunten van Qbuzz in Heerenveen en Leeuwarden.

Het PvE verplicht tevens een samenwerking met de bloemist op station Sneek en het aanbieden van een mobiel servicepunt, zoals nu ook rondrijdt door Friesland, maar daar weet ik verder niks concreets over.

Edit: Over kaartverkoop weet ik zo snel niks, behalve dat in Friesland de kaartverkoop in de bussen blijft bestaan als het goed is.
Laatst gewijzigd door GroeneRuiter op do 21 nov 2024, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Visgraatmodel

Bericht door Visgraatmodel »

Hoe zat dat alweer met de perronhoogte in Duitsland? Ik zat laatst in een Flirt 3XL waarvan bijna alle perrons te hoog waren.
Worden alle stations van Duitsland op den duur verbouwd naar één standaard hoogte?
TomSteyl

Bericht door TomSteyl »

GroeneRuiter schreef: wo 20 nov 2024, 13:34 Er komen in Friesland in ieder geval fysieke servicepunten van Qbuzz in Heerenveen in Leeuwarden.

Het PvE verplicht tevens een samenwerking met de bloemist op station Sneek en het aanbieden van een mobiel servicepunt, zoals nu ook rondrijdt door Friesland, maar daar weet ik verder niks concreets over.

Edit: Over kaartverkoop weet ik zo snel niks, behalve dat in Friesland de kaartverkoop in de bussen blijft bestaan als het goed is.
Dankjewel voor je antwoord!! Bijzondere goede ontwikkeling dat juist in Friesland er nog wel wagenverkoop blijft. In andere concessies weten de vervoerders de OVPay zeer snel door te duwen (weg voordeel reiziger), terwijl de ticketboxen/DC-800 nog lang niet afgeschreven zijn. Daar betalen we in Limburg nog steeds aan mee in het kilometertarief van de OVC.
Visgraatmodel schreef: do 21 nov 2024, 00:31 Hoe zat dat alweer met de perronhoogte in Duitsland? Ik zat laatst in een Flirt 3XL waarvan bijna alle perrons te hoog waren.
Worden alle stations van Duitsland op den duur verbouwd naar één standaard hoogte?
Als we het over NRW hebben, dan denk ik dat je die ex-Abellio Flirts bedoelt die nu bij DB rijden? Die hebben idd 76 centimeter perronhoogte en stoppen vaak op S-Bahnlijnen nog aan perrons met 96 centimeter perronhoogte.
Roeland

Nieuwe concessies

Bericht door Roeland »

Het valt me op dat er de laatste tijd bij veel nieuwe concessies (Zuid-Holland Noord, Friesland, HWGO) weer (flink) meer DRU's worden geboden.
Terwijl er zo'n 10 jaar geleden (in diezelfde regio's) juist minder DRU's kwamen in die concessies.
Is hier inderdaad sprake van een nieuwe trend?
En waardoor komt deze positieve wending? Is er meer geld beschikbaar, of worden de DRU's goedkoper? Of schatten de vervoerders de vervoersgroei positiever in?
teun

Bericht door teun »

Voor zover ik weet is dit iets wat vooral door de provinciale politiek gedreven wordt. In Zeeland wordt het OV met elke aanbesteding weer verder ontmanteld ook al denken we steeds dat de ondergrens nu wel bereikt is en ook in Noord Holland (denk aan de aanbesteding van Gooi en Vecht, de "rationalisering" van het netwerk in NHN afgelopen zomer en het achterblijvende herstel in Haarlem-IJmond dat op dit forum veel ter sprake komt) en Gelderland (Veluwe-Zuid) zien we momenteel meer bezuiniging dan investering. Dat er in het bericht over de winst van Arriva in Achterhoek-Rivierenland nergens een DRU-toernamepercentage te bekennen is en dat de provincie overwoog er een 17-jarige concessie van te maken zullen ook geen toeval zijn.
Michael
Contacteer:

Bericht door Michael »

TomSteyl schreef: do 21 nov 2024, 07:40 Dankjewel voor je antwoord!! Bijzondere goede ontwikkeling dat juist in Friesland er nog wel wagenverkoop blijft. In andere concessies weten de vervoerders de OVPay zeer snel door te duwen (weg voordeel reiziger), terwijl de ticketboxen/DC-800 nog lang niet afgeschreven zijn. Daar betalen we in Limburg nog steeds aan mee in het kilometertarief van de OVC.
Bij heel Arriva Nederland is er gewoon wagenverkoop. Waarom zou je in Limburg een hoger kilometertarief betalen vanwege de reden dat er geen wagenverkoop meer zou zijn?
TomSteyl

Bericht door TomSteyl »

Het gaat zich erom dat er in Limburg en ik dacht ook in Brabant de vervoerder het voor elkaar hebben gekregen dat er een hoger kilometertarief bij de OVC gevraagd mocht worden, zodat de Ticketboxen/DC-800 bekostigd konden worden. In het verleden zijn er wel meer prijsverhogingen geweest, zoals afschaffen strippenkaart en hoge brandstofprijzen. Krom, maar het is ze wel gelukt.

Overigens dacht ik dat de wagenverkoop bij Arriva ZHN was afgeschaft, maar dat is dan mogelijk een misverstand.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Maar wat is dan nog het voordeel van wagenverkoop?
Je moet daar met dezelfde pinpas ritkaarten kopen die duurder zijn dan het OVC-tarief.
Alleen dagkaarten hebben nog een toegevoegde waarde, maar die zijn ook in een app te koop.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Meltrain schreef: do 21 nov 2024, 15:29 Je moet daar met dezelfde pinpas ritkaarten kopen die duurder zijn dan het OVC-tarief.
A) Een pinpas die voor OVpay geblokkeerd is werkt meestal nog wel om een kaartje te pinnen
B) Van papieren kaartjes kan je er meerdere kopen, maar je kunt niet voor meerdere personen met bankpas inchecken
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Meltrain schreef: do 21 nov 2024, 15:29 Maar wat is dan nog het voordeel van wagenverkoop?
Je moet daar met dezelfde pinpas ritkaarten kopen die duurder zijn dan het OVC-tarief.
Alleen dagkaarten hebben nog een toegevoegde waarde, maar die zijn ook in een app te koop.
Wat willekeurige vragen daarbij:
Hoe werkt dat voor kinderkaartjes? Moeten kinderen dan verplicht eerst een OVC kopen?
Hoe moeten buitenlandse toeristen een dagkaart kopen? Is die app ook bruikbaar met een willekeurige creditcard?
Ben je verplicht een smartphone te hebben om met de bus te reizen? 20 tot 30% van de bevolking heeft daarmee problemen, ook al hebben ze een smartphone. Daar is in verschillende landen onderzoek naar gedaan.
Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

In eigenlijk alle gebieden waar de wagenverkoop is afgeschaft zijn ook de kinderkaartjes afgeschaft, en reizen kinderen (tot 3 per volwassene) gratis. En voor de buitenlandse gebruikers en gebruikers zonder kennis van het systeem of een App kan er ingecheckt worden met de bankkaart, NFC is een internationale standaard waardoor buitenlandse passen ook gewoon werken. In de provincie Utrecht werkt prima, dan zou het elders ook gewoon moeten werken.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

rvdborgt schreef: do 21 nov 2024, 16:21 Hoe werkt dat voor kinderkaartjes? Moeten kinderen dan verplicht eerst een OVC kopen?
Kinderkaartjes zijn in veel regio's afgeschaft. Tot 3 meereizende kinderen zijn dan gratis. Alleenreizende kinderen hebben wel een chipkaart nodig, maar die mochten vaak al niet op een kinderkaart mee.
Hoe moeten buitenlandse toeristen een dagkaart kopen? Is die app ook bruikbaar met een willekeurige creditcard?
Volgens mij is Tranzer toch redelijk gangbaar ook buiten Nederland?
In de provincie Utrecht kan je in elk geval nog kaartjes bij servicepunten kopen (en had de chauffeur sowieso al geen dagkaarten in het assortiment)
Ben je verplicht een smartphone te hebben om met de bus te reizen? 20 tot 30% van de bevolking heeft daarmee problemen, ook al hebben ze een smartphone. Daar is in verschillende landen onderzoek naar gedaan.
Nee, een OV chipkaart of bankpas mag ook.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael
Contacteer:

Bericht door Michael »

Meltrain schreef: do 21 nov 2024, 15:29 Maar wat is dan nog het voordeel van wagenverkoop?
Dagkaarten zijn niet overal in een app te koop. Het dalurendagkaartje in Brabant is bijvoorbeeld alleen in de voorverkoop en in de bus te koop. E-tickets vooraf online kopen via de website heeft Arriva afgeschaft omdat daar op grote schaal mee gefraudeerd werd. Alleen e-tickets die in een app gekocht zijn zijn geldig omdat daar ook een bewegend Arriva logo te zien is zodat duidelijk is dat het om een echt e-ticket gaat.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Visgraatmodel schreef:Hoe zat dat alweer met de perronhoogte in Duitsland? Ik zat laatst in een Flirt 3XL waarvan bijna alle perrons te hoog waren.
Er komt niet één standaardhoogte, maar alleen bij bijzondere uitzondering mogen er nog andere perronhoogtes dan 55 en 76 cm boven de spoorstaaf gebouwd worden. In principe worden op grote knoopstations en op lijnen met een grote hoeveelheid reizigers perrons van 76 cm gebouwd, en op minder belangrijke lijnen perrons van 55 centimeter. Het doel is dat een trein gedurende zijn rit zoveel mogelijk dezelfde perronhoogtes tegenkomt. Voor stations met Fernverkehr wordt de voorkeur gegeven aan 76 cm, maar als Fernverkehr een enkele trein per dag is mag 55 cm ook als dat beter bij de regionale bediening past.

S-Bahn netwerken zijn vanaf de jaren ‘70 met 96 cm hoge perrons gebouwd. Eén nadeel is dat perrongebruik niet valt te combineren met andere treinsoorten. Een tweede probleem is dat bij de aanschaf van nieuwe treinen er een specifieke serie aangekocht moet worden, waar de VRR geen zin in had want duurder dan standaardproducten uit de catalogus van fabrikanten als Alstom of Stadler. München en Köln zijn nu wel voor specifieke treinmodellen voor de S-Bahn gegaan.
ITF

Bericht door ITF »

Een voordeel van treinen met een vloerhoogte van 96 cm, is dat het mogelijk is om korte bakken met 3 deuren te gebruiken. De afstand tussen de (Jacobs)draaistellen bij lage vloertreinen zoals de Flirt en Coradia is eigenlijk net te kort om in een bak 3 deuren kwijt te kunnen. Tot op heden is dat alleen gelukt in de kopbakken van de Flirt treinstellen van de S-Bahn Hannover.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Plaats reactie