Concessie Fryslân (2025-2034)
-
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Ik reageerde eerder al mbt toeristen in het kader van Oostmahorn / Landal Esonstad.
Als je als toerist perspectief hebt om ook in de (latere) avond, op zaterdag gen zondag de bus kunt gebruiken, zonder dat je vantevoren moet reserveren, daar een aantrekkelijk tarief tegenover zet, dan zijn daar best wel kansen. Het zal een regulier buslijn dan zeker kunnen ondersteunen in het bestaansrecht.
Vakantieparken, hotels, B&B genoeg in Friesland. Wij zijn fan van vakantieparken, om er eens een paar te noemen:
Landal Esonstad - opstapper
Bungalowpark 't Wiid - opstapper
Diverse parken Terherne - ma t/m vr lijn 95 tot circa 19 uur. Straks ook op zaterdag, maar ook alleen overdag. Daarbuiten opstapper.
Landal Waterpark Elfstedenhart - 20 minuten lopen lijn 99
Ik kijk geregeld naar de bereikbaar per OV voor onze vakantie locaties, simpelweg omdat ik in de vakantie lang niet altijd zin heb om weer met de auto op pad te gaan. En wij ook beide graag een keer een wijntje of biertje drinken.
Bovenstaand zou Elfstedenhart voor ons nog best een optie zijn, 20 minuten lopen en dagelijkse de hele dag tot laat in de avond een bus is prima.
Opstapper vindt ik echt een mooi alternatief en geeft vele plekken die anders niet meer bereikbaar zouden zijn toch een OV mogelijkheid. Maar als ik op mijn gemak wil dineren en een opstapper moet reserveren die ik uiteindelijk niet blijk te halen dan vindt ik dat vooral gedoe.
Als je als toerist perspectief hebt om ook in de (latere) avond, op zaterdag gen zondag de bus kunt gebruiken, zonder dat je vantevoren moet reserveren, daar een aantrekkelijk tarief tegenover zet, dan zijn daar best wel kansen. Het zal een regulier buslijn dan zeker kunnen ondersteunen in het bestaansrecht.
Vakantieparken, hotels, B&B genoeg in Friesland. Wij zijn fan van vakantieparken, om er eens een paar te noemen:
Landal Esonstad - opstapper
Bungalowpark 't Wiid - opstapper
Diverse parken Terherne - ma t/m vr lijn 95 tot circa 19 uur. Straks ook op zaterdag, maar ook alleen overdag. Daarbuiten opstapper.
Landal Waterpark Elfstedenhart - 20 minuten lopen lijn 99
Ik kijk geregeld naar de bereikbaar per OV voor onze vakantie locaties, simpelweg omdat ik in de vakantie lang niet altijd zin heb om weer met de auto op pad te gaan. En wij ook beide graag een keer een wijntje of biertje drinken.
Bovenstaand zou Elfstedenhart voor ons nog best een optie zijn, 20 minuten lopen en dagelijkse de hele dag tot laat in de avond een bus is prima.
Opstapper vindt ik echt een mooi alternatief en geeft vele plekken die anders niet meer bereikbaar zouden zijn toch een OV mogelijkheid. Maar als ik op mijn gemak wil dineren en een opstapper moet reserveren die ik uiteindelijk niet blijk te halen dan vindt ik dat vooral gedoe.
-
Dan kan je toch ook gewoon een ongesubisideerde taxi bestellen?
-
Een taxi kan inderdaad ook, maar daar gaat het volgens mij in de discussie niet om. Er wordt gesteld dat het wellicht interessant is om iets voor de toerist te doen mbt een goedkoop of gratis tarief. Daar zet ik dus de huidige nadelen voor een toerist tegenover. Dan kan je nog zo'n aantrekkelijk bod aan een toerist geven, als die er vervolgens weinig mee kan ivm de slechte bereikbaarheid van zijn/haar vakantie adres dan heb je daar nog niets aan.
Opstapper valt in deze ook al buiten alle gebruikelijke dagkaarten, dus zal bij een toeristenkaart ongetwijfeld ook niet inclusief zijn.
Opstapper valt in deze ook al buiten alle gebruikelijke dagkaarten, dus zal bij een toeristenkaart ongetwijfeld ook niet inclusief zijn.
-
Het probleem met een plek als Esonstad is dat het totaal niet op een logische route ligt om met een bus langs te rijden. Je moet dan vanaf Eanjum een best eindje heen en weer rijden, wat al gauw 8 minuten extra kost. Het is al best een uithoek met dus maar een beperkt aantal buslijnen. Lijn 51 en 52 komen straks in dat gebied en meer niet, en voor lijn 51 is het ook niet ideaal om naar Esonstad heen en weer te rijden. Er is sowieso geen tijd om dat in beide richtingen te doen en daarnaast verlengt dat de reistijd naar Lauwersoog behoorlijk. Het is dus simpelweg totaal niet realistisch om daar met een bus naartoe te rijden. Ja, lijn 52 deed het vroeger, maar er waren toen heel weinig reizigers in Oostmahorn. Misschien zou je iets kunnen proberen met een zomerbus, weet niet hoe groot dat park is. Maar dat zou dan idealiter een samenwerking moeten zijn waarbij het vakantiepark de lijn betaalt en de toeristen gratis mogen reizen met die lijn.
-
Klopt helemaal. Ik ben reeds een aantal keer op Esonstad geweest, dus ik snap dat het niet makkelijk is om daar een bus langs te laten rijden. Ook lijn 51 niet. De klandizie is daarvoor ook echt zeer minimaal. Een zomerlijn zou hierin wellicht kunnen voorzien, maar de praktijk leert ook dat dit meestal geen succes wordt. Het is erg jammer, maar helaas de realiteit. En in de huidige tijd van aanbesteden en geld verdienen past zo'n lijntje helaas niet meer.
Toeristen in je bus krijgen is zeer lastig in landelijke gebieden. Mede door de lage frequenties of uithoeken waardoor regulier OV daarheen sturen geen optie is. In Amsterdam/Volendam/Edam gaat dat bijvoorbeeld veel makkelijker.
Qbuzz in Zuid-Holland Noord gaat in de zomer lijn 90 langs vele parken laten rijden in de regio Noordwijk/Katwijk. Ik ben benieuwd hoe dat aan gaat slaan.
Toeristen in je bus krijgen is zeer lastig in landelijke gebieden. Mede door de lage frequenties of uithoeken waardoor regulier OV daarheen sturen geen optie is. In Amsterdam/Volendam/Edam gaat dat bijvoorbeeld veel makkelijker.
Qbuzz in Zuid-Holland Noord gaat in de zomer lijn 90 langs vele parken laten rijden in de regio Noordwijk/Katwijk. Ik ben benieuwd hoe dat aan gaat slaan.
-
In de Zuidwesthoek is het misschien wel beter. Lijn 44 gaat straks weer in de avond en het weekend rijden met een grote bus en biedt dan vanuit bijvoorbeeld Rijs en Oudemirdum rechtstreekse busverbindingen naar Bolsward, Balk en Sneek. Dat lijkt me wel meer het toeristische gebied, maar ik weet niet waar de grotere vakantieparken in de zuidwesthoek liggen en hoe goed/slecht deze allemaal worden bediend.
-
De grootste toeristencentra zijn Lemmer, Oudemirdum, Rijs, Koudum (Galamadammen), Hindeloopen, Workum en Makkum. Al deze centra (behalve Hindeloopen) worden goed ontsloten. Makkum is de grootste maar heeft zondag geen bediening meer.
In landen als Duitsland en Oostenrijk is gratis OV voor toeristen al heel gebruikelijk; onze auto werd soms de hele week niet eens gebruikt.
In landen als Duitsland en Oostenrijk is gratis OV voor toeristen al heel gebruikelijk; onze auto werd soms de hele week niet eens gebruikt.
-
Makkum is door Arriva ook nooit bediend op zondag voor zover ik weet. Met Qbuzz blijft de frequentie in grote lijnen hetzelfde, alleen in de avond wordt een stuk langer doorgereden. En lijn (6)98 wordt omgezet in een Qliner.
Maar mijn indruk is dat de reizigersaantallen in Makkum op zaterdag ook zeer matig zijn. Sowieso vind ik lijn 98 trouwens maar slecht bezet op een paar spitsritten na.
Maar mijn indruk is dat de reizigersaantallen in Makkum op zaterdag ook zeer matig zijn. Sowieso vind ik lijn 98 trouwens maar slecht bezet op een paar spitsritten na.
-
Inmiddels is deze Citea (de 7029) ook in de Friese kleurstelling te zien.
-
Ik blijf het een interessante kleurstelling vinden, maar ben er nog niet over uit of het nou echt mooi is, en (zelfs met de lichtblauwe logo’s) mis ik nog wat speciaals ofzo
Ben erg geïnteresseerd in het ov in Nederland
- isadora
Ja, een mooi strak NS-logo. 

I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
-
Paar jaar geleden is wel geëxperimenteerd met een gratis dagkaart voor toeristen in Fryslan, deze konden ze toen bij hun accomodatie krijgen.ffk27 schreef: ↑za 23 nov 2024, 22:22 De grootste toeristencentra zijn Lemmer, Oudemirdum, Rijs, Koudum (Galamadammen), Hindeloopen, Workum en Makkum. Al deze centra (behalve Hindeloopen) worden goed ontsloten. Makkum is de grootste maar heeft zondag geen bediening meer.
- Vinny
Het is altijd al een onbetrouwbare overstap geweeest. In de zomer mede vanwege de brugopeningen in Zuidwest-Friesland. Doordat je tegenwoordig ook in Emmeloord moet overstappen maakt de in potentie snelste verbinding naar Amsterdam toch erg onaantrekkelijk. In overleg met de provincie Flevoland zie ik dan toch het meest in een doorgaande buslijn Heerenveen-Joure-Lemmer-Emmeloord-Lelystad die daar aansluit op de IC richting Amsterdam. Lijn 42 hoeft dan geen strakke aansluiting te hebben te Lemmer als je maar niet met flinke vertagingen wordt geconfronteerd als je de aansluiting daar mist en vervolgens in Emmeloord nog een keer...1) De overstap van lijn 42 op 315 (Emmeloord) en vice versa in Lemmer lijkt (weliswaar tenenkrommend kort) gewoon te lukken?

Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
Die kleuren staan een eCitea goed. Alleen vraag ook ik mij af wat de argumentatie is om het rond de koplampen iet zwart maar geel te maken. Dat geldt trouwens ook voor de eCitea in Groningen/Drenthe waar Qbuzz voor grijs ipv zwart rond de koplampen heeft gekozen. Doet het ontwerp van dit type bus niet goed.
-
De 7032 ookomaylie schreef: ↑za 23 nov 2024, 23:31 Inmiddels is deze Citea (de 7029) ook in de Friese kleurstelling te zien.
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
-
Dat opknippen van 315 is eeuwig zonde. Ik heb niet veel verstand van bussen maar klopt het dat er momenteel een elektrische bus tussen Emmeloord en Lelystad rijdt die maar maximaal 70 km/u kan? Hier zou eigenlijk gewoon HOV materieel moeten rijden dat 100 kan.Vinny schreef: ↑zo 24 nov 2024, 13:41 Doordat je tegenwoordig ook in Emmeloord moet overstappen maakt de in potentie snelste verbinding naar Amsterdam toch erg onaantrekkelijk. In overleg met de provincie Flevoland zie ik dan toch het meest in een doorgaande buslijn Heerenveen-Joure-Lemmer-Emmeloord-Lelystad die daar aansluit op de IC richting Amsterdam.
Ik kan mij nog de tijd herinneren dat lijn 42 doorreed naar Emmeloord.
-
Als iets niet geeist wordt, is er kans dat het niet wordt geleverd of gebode ln.
-
De BYD's en VDL Citea's op lijn 214 tussen Emmeloord en Lelystad rijden gewoon 80km/u.ffk27 schreef: ↑zo 24 nov 2024, 16:32 Dat opknippen van 315 is eeuwig zonde. Ik heb niet veel verstand van bussen maar klopt het dat er momenteel een elektrische bus tussen Emmeloord en Lelystad rijdt die maar maximaal 70 km/u kan? Hier zou eigenlijk gewoon HOV materieel moeten rijden dat 100 kan.
-
Ik weet niet of het hier al genoemd is maar schijnbaar zijn de omgeverfde e citeas voor de Waddeneilanden, volgens een chauffeur
Dit onderschrift heeft 5 minuten vertraging.
-
Zeker 2 x per uur, 1 x via Bant en 1 x via Rutten Creil Espel.ffk27 schreef: ↑zo 24 nov 2024, 16:32Dat opknippen van 315 is eeuwig zonde. Ik heb niet veel verstand van bussen maar klopt het dat er momenteel een elektrische bus tussen Emmeloord en Lelystad rijdt die maar maximaal 70 km/u kan? Hier zou eigenlijk gewoon HOV materieel moeten rijden dat 100 kan.Vinny schreef: ↑zo 24 nov 2024, 13:41 Doordat je tegenwoordig ook in Emmeloord moet overstappen maakt de in potentie snelste verbinding naar Amsterdam toch erg onaantrekkelijk. In overleg met de provincie Flevoland zie ik dan toch het meest in een doorgaande buslijn Heerenveen-Joure-Lemmer-Emmeloord-Lelystad die daar aansluit op de IC richting Amsterdam.
Maar ja Lemmer - Emmeloord ligt in de NOP, = andere concessie.
Bant is er daarna niet slechter op geworden met de 315 die eerst 1 a 2 keer en daarna 2 x per uur rijdt.
-
De reden voor de knip is mij nog niet helemaal duidelijk. Het lijkt erop dat er destijds afspraken gemaakt zijn met de overheid om reizigers te dwingen om gebruik te maken van de Hanzelijn. Gevolg is dat plaatsen als Joure en Lemmer hun rechtstreekse verbinding met de verlengde Randstad verloren. Later is de A6-route alleen maar onaantrekkelijker geworden met laagvloerse bussen en materieel dat maximaal 80 rijdt.
Ook voor bijvoorbeeld Heerenveen betekent via het spoor 43 extra kilometers; voor Groningen in verhouding iets minder langer en is via de Hanzelijn beduidend sneller. Het is duidelijk dat de reiziger al lang niet meer op één staat.
Voor zover mijn negatieve en cynische uitlatingen. Wat Qbuzz betreft, ben ik overwegend positief. Vooral het flink uitbreiden van het Qliner-concept spreekt mij erg aan, terwijl dit waarschijnlijk niet eens een concessie-eis was.
Waarschijnlijk zal ik zelf, zolang er geen rechtstreekse bus tussen Lemmer-Balk-Koudum en Workum komt, nooit meer gebruik maken van het busvervoer in Friesland. Heel misschien dat ik ooit nog lijn 41 of 92 pak, wanneer de IC uit Zwolle flinke vertraging heeft.
Ik vraag met het volgde nog af: komt er ook een sterabonnement voor de concessie Friesland beschikbaar? Dit zie ik namelijk nergens staan en het lijkt dat dit alleen in de GD-regio beschikbaar is.
Ook voor bijvoorbeeld Heerenveen betekent via het spoor 43 extra kilometers; voor Groningen in verhouding iets minder langer en is via de Hanzelijn beduidend sneller. Het is duidelijk dat de reiziger al lang niet meer op één staat.
Voor zover mijn negatieve en cynische uitlatingen. Wat Qbuzz betreft, ben ik overwegend positief. Vooral het flink uitbreiden van het Qliner-concept spreekt mij erg aan, terwijl dit waarschijnlijk niet eens een concessie-eis was.
Waarschijnlijk zal ik zelf, zolang er geen rechtstreekse bus tussen Lemmer-Balk-Koudum en Workum komt, nooit meer gebruik maken van het busvervoer in Friesland. Heel misschien dat ik ooit nog lijn 41 of 92 pak, wanneer de IC uit Zwolle flinke vertraging heeft.
Ik vraag met het volgde nog af: komt er ook een sterabonnement voor de concessie Friesland beschikbaar? Dit zie ik namelijk nergens staan en het lijkt dat dit alleen in de GD-regio beschikbaar is.
-
De knip in Emmeloord is er gekomen om de trein aantrekkelijker te maken dan de bus.
Echter gezien de vele verstoringen rond Meppel is het nog maar de vraag.
Qua comfort is de 214 (en voorheen 140) er duidelijk op achteruit gegaan.
De q-liners zijn nou eenmaal een stuk gerieflijker om mee te reizen.
Hoewel de 315 en 345 (Emmeloord - Lelystad met Q-liner) altijd naadloos op elkaar aansloten mocht deze verbinding niet doorgaand gereden worden om de Hanzelijn te promoten.
Een 315 vanaf Lelystad zou het OV een impuls geven (misschien niet voor Groningen, zeker wel voor Friesland).
Echter gezien de vele verstoringen rond Meppel is het nog maar de vraag.
Qua comfort is de 214 (en voorheen 140) er duidelijk op achteruit gegaan.
De q-liners zijn nou eenmaal een stuk gerieflijker om mee te reizen.
Hoewel de 315 en 345 (Emmeloord - Lelystad met Q-liner) altijd naadloos op elkaar aansloten mocht deze verbinding niet doorgaand gereden worden om de Hanzelijn te promoten.
Een 315 vanaf Lelystad zou het OV een impuls geven (misschien niet voor Groningen, zeker wel voor Friesland).
-
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
In het eerste vervoerplan van EBS in IJssel-Vecht hebben zij de wens staan om in de toekomst te kijken of de tussenritten Lelystad - Emmeloord van lijn 214 aan lijn 315 gekoppeld kunnen worden. Natuurlijk is het toekomstmuziek, maar dat de wil er is is al een stap in de goede richting wat mij betreft.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
- Meltrain
- Donateur
Tja, dat is de eeuwige discussie tussen het comfort van een hogevloersbus en de toegankelijkheid van een lagevloersbus.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
En het verschil tussen 80 km/h en 100 km/h op de afstand tussen Lelystad en Emmeloord.
Even een andere vraag: hoelang zou een 100 km/uur-bus non-stop doen over Lemmer (busstation) - Lelystad (station)?
Even een andere vraag: hoelang zou een 100 km/uur-bus non-stop doen over Lemmer (busstation) - Lelystad (station)?