Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
n-evo

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Hoe ik ’m nu lees kan GVB in principe nog iets van 1,5 jaar nieuwe pogingen blijven doen nadat het 2e bod weer niet voldoet of zo? En wat is ondertussen de bedoeling; blijven aanmodderen met een minimale variatie op Vervoerplan 2024, deel 2 tot de nieuwe concessie ingaat of totdat ze de onderhandse gunning eind 2026 definitief verliezen?

Helemaal begrijpen doe ik het volgens mij nog steeds niet. :@
Natorious

Bericht door Natorious »

Hoe ik 'm lees is het zo dat het GVB in januari of februari ergens een tweede versie mag inleveren. Als deze wordt goedgekeurd door de VRA dan gaat de concessie dus in op 1 april 2025. Wordt deze afgekeurd dan blijft het GVB rijden t/m eind 2026. (het volgende vul ik zelf ff in) In die periode van april 2025 t/m december 2026 komt de concessie Amsterdam openbaar toegankelijk en dan kunnen andere vervoerders gaan beginnen met plannen uitwerken en biedingen doen.

Iemand enig idee hoe het GVB de Eendracht gaat bedienen? Bus 61 op en neer of toch bus 21 splitsen?
Laatst gewijzigd door Natorious op di 26 nov 2024, 20:01, 3 keer totaal gewijzigd.
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Natorious schreef: di 26 nov 2024, 19:45 In die periode van april 2025 t/m december 2026 komt de concessie Amsterdam openbaar toegankelijk en dan kunnen andere vervoerders gaan beginnen met plannen uitwerken en biedingen doen.
Nu heb ik het artikel wel gelezen, maar deze passage moet ik dan even gemist hebben.
Natorious

Bericht door Natorious »

Klopt, gigantische aanname van me, maar wat anders kan men nog doen als ze een tweede bod afwijzen? Dit is al best wel wat toch? Dat ze een tweede kans bieden om een concessie onderhands te gunnen.
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Dat staat er: dan wordt de huidige concessie verlengd voor maximaal twee jaar.

Meer ook niet. Het kán zijn dat de VRA dan inderdaad besluit de boel aan te gaan besteden, maar dat zou denk ik wel de nuclear option zijn. Eerder zal men GVB dan nog extra tijd geven met een acceptabel bod te komen, en daar ongetwijfeld ook in meedenken hoe GVB daartoe kan komen.
Natorious

Bericht door Natorious »

Hmmm, ik onderschat waarschijnlijk de bestuurlijke band tussen het GVB en de VRA. Niet dat ik voor een openbare aanbesteding ben, maar de opties lijken zo beperkt, waar de RAR en landelijke politiek ook zeker een vinger in hebbdn
n-evo

Bericht door n-evo »

Het opvallende vind ik dat door eerdere berichtgeving leek dat het bod onvoldoende beoordeeld is vanwege de bediening van een aantal buslijnen. Dat kwam nou ook weer niet zo dramatisch over dat daar nog tot april 2025 tekentafel voor nodig is. Maar blijkbaar dus wel? Over de écht grote wijzigingen voor het nieuwe PvE gaat dit nog niet eens want daarvoor moest GVB pas halverwege volgende jaar een plan indienen. Tenminste, hoe ik het heb begrepen. Als dit tussentijdse vervoerplan wat nog gebaseerd is op het oude (en deels afgeschaalde) PvE al zoveel problemen teweeg brengt... :s Misschien dat daar dan ook de echte frictie zit tussen GVB en de VRA.
regenmaker
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door regenmaker »

Laten we gewoon gaan aanbesteden dan zien we wel of de GVB de beste papieren heeft om de concessie binnen te slepen. Al deze geldverspilling aan achterkamertjes discussies. Met datzelfde geld hadden we al een bod gehad van een winnende vervoerder die gewoon op tijd had kunnen rijden. Grote kans dat veel vervoerders zich gaan inschrijven op een goudmijntje als Amsterdam. In Utrecht kan het ook.

Voordeel zou zijn dat de GVB dan ook kan gaan meebieden naar de concessie Noordwest-Noord-Holland omdat ze geen interne markt meer hebben. Wat leidt tot meer concurrentie, schaalvergroting en efficiëntie.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Het is nog maar de vraag of andere partijen in rijen van drie staan opgelijnd om de concessie over te nemen, ondanks het geborstklop in de media van de usual suspects. Ook andere vervoerders zullen namelijk geconfronteerd worden met hetzelfde probleem waar GVB tegenaan loopt: personeelstekort. Dat is denk ik ook het voornaamste hete hangijzer bij deze nieuwe onderhandse gunning: hoewel dat grotendeels force majeure is, zal de VRA van GVB (en iedere andere vervoerder) wel maximale inspanningen verwachten op dat gebied.

Amsterdam is daarnaast ook geen Utrecht, met vooral bussen en een enkele tram. Je hebt een uitgebreid tramnet met alle dito specifieke kennis en een metronet (idem). Je eigen bussen meenemen, zoals in veel busconcessies gebruikelijk is, zal hier dan ook niet zo makkelijk gaan. En je hebt ook meteen te maken met infrastructuurbeheer, wat nogal typisch is georganiseerd in Amsterdam.

In Utrecht is het GVU trouwens ook gewoon blijven voortbestaan, maar als dochtermaatschappij van Connexxion. Toch wat anders dan een aanbesteding waarbij de uitkomst kan zijn dat de bestaande gemeentelijke vervoerder geheel buitenspel komt te staan. Ik denk dat er in dat laatste geval voor GVB ook weinig bestaansrecht meer is.
Station Luchtbal

Bericht door Station Luchtbal »

Veerponten, Amsterdam schrijft nieuwe aanbesteding uit voor elektrische veerponten:
Amsterdam bereidt een nieuwe aanbesteding voor de bouw van drie elektrische veerponten. Dit aantal is verlaagd van vier naar drie, nadat eerdere pogingen om een geschikte scheepswerf te vinden mislukten. Hierdoor liep de planning vertraging op. Hoewel de stad zich inzet voor emissievrij vervoer, blijven de bestaande dieselponten nog tot ten minste 2030 in gebruik. (meer)
IIVQ

Bericht door IIVQ »

TffpaA schreef: wo 27 nov 2024, 08:50 In Utrecht is het GVU trouwens ook gewoon blijven voortbestaan, maar als dochtermaatschappij van Connexxion.
Tot 2013...
VIRM

Bericht door VIRM »

n-evo schreef: di 26 nov 2024, 16:43 Amsterdam groeit en er wordt op tal locaties enorm verdicht maar qua OV zie je dat eigenlijk weinig terug (zijn ze al concreet bezig met het doortrekken van tram 5 naar de Houthavens bijv.?). Daar staat tegenover dat het erop lijkt dat GVB amper tot geen middelen krijgt om het netwerk echt uit te breiden. Een nieuwe buslijn in Oost moet blijkbaar ten koste gaan van bussen elders. Hetzelfde hebben we ook al aantal keer bij de tram gehoord: "Lijn X verdwijnt want de trams zijn op lijn Y nodig." De RAR vraagt de VRA nu voor de zoveelste keer om opheldering wat voor budget hiervoor beschikbaar wordt gesteld.
Ik denk dat je je eigen vraag al hebt beantwoord. ;) Er zijn natuurlijk de laatste twintig jaar wel dingen veranderd (Noord/Zuidlijn, tram naar Ijburg, tram naar Uithoorn). Maar er zijn ook genoeg zaken door blijven modderen, zoals de toekomst van lijnen 15 en 21. Ik ben vooral benieuwd wat er aan beide kanten van het water gaat gebeuren met Havenstad: er komen tienduizenden mensen bij, en er lijkt weinig te gebeuren met het OV (sluiting van de Ringlijn blijft ook een beetje vaag met de Rijksbijdrage).
Beul van de blindegeleidelijn
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Hoezo? Er gaat toch een HOV-bus rijden?
n-evo

Bericht door n-evo »

Misschien wel 2. En het staat bewoners zelfs vrij om te fietsen naar het dichtstbijzijnde metrostation dat er nu is.
TheAgedGamerYt

Bericht door TheAgedGamerYt »

Wat is de kans dat de dienstregeling weer helemaal voor Corona zal rijden? Of is er al een besluit genomen om het aantal DRU's definitief te verminderen zoals in Amstelland Meerlanden?
n-evo

Bericht door n-evo »

Over dat soort zaken zal nu wel het conflict tussen de VRA en GVB zijn.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

TheAgedGamerYt schreef: do 28 nov 2024, 16:17 Wat is de kans dat de dienstregeling weer helemaal voor Corona zal rijden?
0. Lijn 11 zal echt niet terugkeren.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

OVinfo meldt van alle ritten M53 ri CS dat ze niet op Ganzenhoef en Venserpolder stoppen. In de haltelijst loopt alleen door die laatste een rood streepje (en dat os ook gepland wegens verbouwing perron). Stoppen ze echt niet op GZH of is dat een tekstueel foutje?
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Meltrain schreef: do 28 nov 2024, 23:33
TheAgedGamerYt schreef: do 28 nov 2024, 16:17 Wat is de kans dat de dienstregeling weer helemaal voor Corona zal rijden?
0. Lijn 11 zal echt niet terugkeren.
Bron?
n-evo

Bericht door n-evo »

De borden op CS.
Styyx

Bericht door Styyx »

IIVQ schreef: vr 29 nov 2024, 09:37 OVinfo meldt van alle ritten M53 ri CS dat ze niet op Ganzenhoef en Venserpolder stoppen. In de haltelijst loopt alleen door die laatste een rood streepje (en dat os ook gepland wegens verbouwing perron). Stoppen ze echt niet op GZH of is dat een tekstueel foutje?
GZH kan gewoon gestopt worden. Bij VPD zijn de perronwerkzaamheden op spoor 2 nog bezig dus ri. CS wordt niet gestopt (is ook afgesloten).
"Tuduu tuduu" van CBTC is mijn favoriete nummer.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Ik weet dat het ook kan, maar OVinfo meldde dat het niet gebeurde. Dus was er (tijdelijk, maar zeker 2 uur) iets waardoor metro's in 1 richting niet stopten op Ganzenhoef?
Selivio

Bericht door Selivio »

Gisteren is de laatste M7 van de eerste bestelling van 30 afgeleverd. Wanneer de overige aanvullende 13 komen, is nog niet bekend.

https://over.gvb.nl/nieuws/de-30e-is-ook-binnen/
Grt. Stefan
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Gisteravond is vanwege een stroomstoring in Uithoorn en daarna een defecte tram bij Aan de Zoom een tram gestrand bij het (oude) station en heeft een deel van de nacht in Uithoorn doorgebracht. Verdere afloop weet ik niet.
VIRM

Bericht door VIRM »

Heeft hij wel een dekentje en een schoteltje melk gekregen om de overnachting goed door te komen?
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie