Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Negen

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Negen »

010rdamm schreef: wo 20 nov 2024, 23:36 Ik zag vandaag een foto voorbij komen van de vernieuwde abri op de uithoflijn. Zag er mooi uit, maar wat mij dan toch weer verbaasd is dat je niet fatsoenlijk kan schuilen tegen weer en wind. Wellicht wel beschermd tegen regen, maar van windschermen lijkt geen sprake? Idem bijv op Utrecht jaarbeurszijde. Zo’n druk busstation maar fatsoenlijk wachten is er niet bij.

Als je het mij vraagt zie ik liever oude simpele abri’s waar je nog beschut kon wachten op de bus.
Nou ja ik vind het anders zelf wel een stuk beter dan het was.
Op de padualaan richting CS had je bijvoorbeeld twee 'bushokjes'. Nou daar kan echt niet iedereen onder schuilen.
Nu ook niet, maar er is op z'n minst wel veel meer overdekt dan het was en ik vind het er beter uitzien in ieder geval.
Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

Lijn 34 naar de Uithof heeft in de ochtendspits vanuit Zeist een extra rit tussen twee gewone ritten door, die om 08:33 op de halte Winkelcentrum Vollenhove begint. Ideaal, want die halte zijn er rond die tijd veel studenten en Pouw kan voor die rit keren op de rotonde bij die halte.

Nou komt het in de praktijk vaak voor dat de rit te laat begint, omdat deze op een eerdere rit vertraagd is en de chauffeur wel speciaal naar Zeist moet rijden om deze rit te rijden. Maar de rit van vanmorgen maakte het wel heel bont, deze kwam om 08:39 (vlak na de volgende reguliere rit) aanzetten, vanaf de Laan van Vollenhove. Ik ben benieuwd hoe de chauffeur daar terecht gekomen is. Maar heel nuttig was deze rit vandaag niet.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Jonkervoort

Bericht door Jonkervoort »

Lijkt me toch niet zon probleem? 6 minuten vertraging in de spits is niet geheel ondenkbaar lijkt me. En het idee achter die rit is volgens mij dat de reguliere rit capaciteitsproblemen had, en als 'ie een minuut daar achteraan rijdt kunnen eventuele achterblijvers nog steeds mee.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

In 2025 gaat die rit vanaf het Handelscentrum rijden trouwens, dus niet ondenkbaar dat Qbuzz 'm dan zelf met een bus direct uit de stalling rijdt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Hans1952

Bericht door Hans1952 »

Ik heb tussendoor nog nooit begrepen waarom er een lijn 50 tussen Utrecht Centraal en Veenendaal is en een lijn 59 tussen Utrecht Centraal en Wageningen. Vroeger met Midnet was er een lijn 51 tussen Utrecht Centraal en Veenendaal.
Hans1952

Bericht door Hans1952 »

Correctie: lijn 59 moet 50 zijn!
Roeland

Bericht door Roeland »

Omdat er vanouds een lijn 50 Utrecht - Wageningen reed, die minimaal 2x/uur reed, maar tussen Utrecht en Doorn vaker reed.
Toen bedacht Syntus zo'n 10 jaar geleden, dat die korte ritten (die tot Doorn reden) mooi konden doorrijden naar Veenendaal. Wat (qua netwerk) ook een prima oplossing is. Daardoor is het één lijn 50, met op het oostelijke uiteinde twee takken. En op het drukste stuk (Utrecht - Doorn) bleef de 50 gewoon z'n ene nummer houden. Ze hadden er inderdaad ook 50+51 van kunnen maken, maar daar hebben ze toen niet voor gekozen. Misschien kan Maxim ons nog vertellen waarom?
Dat had je vroeger trouwens wel vaker, dat een lijn twee "staartjes" heeft. En nu ook nog weleens, bijv. lijn 5 rond Groesbeek (een tak naar Breedeweg ne een tak naar De Horst). En lijn 331 in Nijmegen Aldenhof en Weezenhof.
T-hijs

Bericht door T-hijs »

Lijn 50 rijdt naar Veenendaal sinds 11 december 2016. Dat is wat minder dan 10 jaar geleden.
F.k.a. Bollenstad
ITF

Bericht door ITF »

Roeland schreef: di 03 dec 2024, 08:05 Omdat er vanouds een lijn 50 Utrecht - Wageningen reed, die minimaal 2x/uur reed, maar tussen Utrecht en Doorn vaker reed.
Toen bedacht Syntus zo'n 10 jaar geleden, dat die korte ritten (die tot Doorn reden) mooi konden doorrijden naar Veenendaal. Wat (qua netwerk) ook een prima oplossing is. Daardoor is het één lijn 50, met op het oostelijke uiteinde twee takken. En op het drukste stuk (Utrecht - Doorn) bleef de 50 gewoon z'n ene nummer houden. Ze hadden er inderdaad ook 50+51 van kunnen maken, maar daar hebben ze toen niet voor gekozen. Misschien kan Maxim ons nog vertellen waarom?
Dat had je vroeger trouwens wel vaker, dat een lijn twee "staartjes" heeft. En nu ook nog weleens, bijv. lijn 5 rond Groesbeek (een tak naar Breedeweg ne een tak naar De Horst). En lijn 331 in Nijmegen Aldenhof en Weezenhof.
Het lijnnummer 51 was toen der tijd in gebruik voor de lijn Driebergen - Kerckebosch - De Bilt - Utrecht CS.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Hans1952

Bericht door Hans1952 »

Driebergen - Kerckebosch - De Bilt - Utrecht CS klopt inderdaad maar in de Midnet periode 1994-1998 heeft lijn 51 ook Amerongen en Veenendaal aangedaan.
T-hijs

Bericht door T-hijs »

Daarvoor ook al; in de periode rond 1983-1986 reed er een lijn 51 van Utrecht CS naar Veenendaal.
F.k.a. Bollenstad
Hans1952

Bericht door Hans1952 »

Dat klopt! Veel beter geregeld was dat :Y
Hans1952

Bericht door Hans1952 »

Ook valt het in ieder geval voor mij niet te begrijpen dat er in de provincie twee lijnen zijn met het nummer 74. En dan nog wel in elkaars buurt, Soest en Zeist.
henrivanderweijden

Bericht door henrivanderweijden »

Lijn 51 is per drg 81/82 gaan rijden van Veenendaal (Valleibad) naar Utrecht Centraal Station via Amerongen. Dit was de opvolger van lijn 85 die vanaf Ede-Wageningen via de Klomp en Veenendaal naar Amerongen reed en vandaar als 85S door naar Utrecht en alleen stopte bij haltes waarvan de tijd in de drg was vermeld en in Utrecht bij alle haltes.
Later, ergens in de jaren 90, werd de route van lijn 51 vanaf Zeist verlegd via de Uithof naar Nieuwegein Stadscentrum.
Etienne
Donateur
Contacteer:

Bericht door Etienne »

En uiteraard ook op de wiki allemaal terug te lezen.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Hans1952

Bericht door Hans1952 »

Dat is mij bekend en leuk om te lezen inderdaad maar uiteindelijk gaat het om de huidige lijn 50 Veenendaal/Wageningen die geen twee verschillende lijnnummers heeft. :Y
Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

In de praktijk werkt het prima, dus wat zou dan het nut zijn van de lijn nummertechnisch in tweeën splitsen?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Hans1952 schreef: di 03 dec 2024, 19:22 Ook valt het in ieder geval voor mij niet te begrijpen dat er in de provincie twee lijnen zijn met het nummer 74.
Er zijn maar liefst drie lijnen 3, 4 en 5. :Y
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Hans1952

Bericht door Hans1952 »

Donateur: Omdat er ook veel onbekenden reizigers (dus niet zoals jij) zijn die daar nauwelijks iets van begrijpen en vaak in alle haast de bestemming niet waarnemen. In de praktijk zoals jij dat noemt zie ik bij aankomst in Veenendaal het genoeg gebeuren dat iemand naar Wageningen of Rhenen moet en dus in de verkeerde lijn 50 zit. Je hebt op een vlucht toch ook niet twee gelijke vluchtnummers naar twee verschillende bestemmingen? _O-
Hans1952

Bericht door Hans1952 »

Donateur: Over de lijnen 3, 4 en 5 weet jij wel veel te vertellen inderdaad maar het kan verwarrend uitpakken :Y
meneerh2o

Bericht door meneerh2o »

Hans1952 schreef: di 03 dec 2024, 23:55 Donateur: Omdat er ook veel onbekenden reizigers (dus niet zoals jij) zijn die daar nauwelijks iets van begrijpen en vaak in alle haast de bestemming niet waarnemen. In de praktijk zoals jij dat noemt zie ik bij aankomst in Veenendaal het genoeg gebeuren dat iemand naar Wageningen of Rhenen moet en dus in de verkeerde lijn 50 zit. Je hebt op een vlucht toch ook niet twee gelijke vluchtnummers naar twee verschillende bestemmingen? _O-
Ik rij regelmatig op beide lijnen 50 en heb dit nog nooit meegemaakt. Waarschijnlijk omdat mensen eerder naar de bestemming kijken dan naar het nummer (net als op het vliegveld).
Wat wèl op wekelijkse basis gebeurt, is verwarring tussen de Amersfoortse lijnen naar Leusden, Leusderkwartier en De Klomp via Leusden. Maar verwarring op nummer is - in ieder geval in mijn twintig jaar ervaring - echt een uitzondering.
meneerh2o

Bericht door meneerh2o »

Hans1952 schreef: di 03 dec 2024, 19:22 Ook valt het in ieder geval voor mij niet te begrijpen dat er in de provincie twee lijnen zijn met het nummer 74. En dan nog wel in elkaars buurt, Soest en Zeist.
Iemand in Soest heeft geen "last" van de bus in Zeist. Je kan overal wel een probleem van maken dat er niet is.

Die twee plaatsnamen lijken ook wel heel erg op elkaar. En dat in één provincie.
meneerh2o

Bericht door meneerh2o »

Hans1952 schreef: di 03 dec 2024, 23:57 Donateur: Over de lijnen 3, 4 en 5 weet jij wel veel te vertellen inderdaad maar het kan verwarrend uitpakken :Y
"Donateur" is geen naam, daar zijn er meerdere van. Maar begin nu wel te begrijpen waarom al die nummers zo verwarrend voor je zijn.
Tjekken
Donateur

Bericht door Tjekken »

Hans1952 schreef: di 03 dec 2024, 23:55 Je hebt op een vlucht toch ook niet twee gelijke vluchtnummers naar twee verschillende bestemmingen? _O-
Fun fact: die bestaan wel degelijk. Je hebt vluchtnummers die in het zomerseizoen voor een andere bestemming worden gebruikt dan in het laagseizoen.
En je hebt vluchtnummers met meerdere bestemmingen op vluchten die een tussenstop maken.

Maar hier geldt hetzelfde als voor regulier ov: de meeste reizigers hebben geen idee wat hun vluchtnummer is en velen weten niet eens met welke maatschappij ze vliegen.
Hans1952

Bericht door Hans1952 »

Meneerh2o: Voor mij zeker niet verwarrend. Ik ben uit goede bedoelingen alleen maar oplettend voor mijn medemens/reizigers. Bedankt overigens voor het begrip of is dat sarcastisch? :D
Plaats reactie