Een tas vol politiek!

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
trolly

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

Ik begon al te denken dat ik hier even een mea culpa zou moeten plaatsen, maar fijn dat je me het nog even inwrijft met de mededeling dat ik ook de keuze heb niet meer te posten hoe ik denk dat de boel in elkaar steekt :pos:

Er begint zich wel een trend af te tekenen onder NSC-bewindslieden: eerst is de soep zó heet dat ze verontwaardigd van tafel gaan,vervolgens blijkt ie toch niet zo warm te worden gegeten. Maar goddank: Pieter is terug.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
TomSteyl

Bericht door TomSteyl »

Hopelijk wordt het geen "bezoek en vis blijven drie dagen fris".

Deze hele soap is ontstaan door zogenaamde getuigen rondom bewindspersonen en de media (ze zaten er dus flink naast). Vanuit de linkse hoek is daardoor flink moord en brand geschreeuwd, twee NSC-kamerleden voor Jan Doedel opgestapt en een staatssecretaris die misschien dingen heeft gehoord die ze niet graag horen wil.

Kortom, morgen pakken we de vis ermee in en kunnen we door naar het volgende relletje. Next!
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
isadora

Bericht door isadora »

De links-populistische dictator van Nicaragua, Ortega, heeft zijn droombaan gevonden, zozeer dat hij zijn macht eens flink gaat uitbreiden.
https://nos.nl/artikel/2545293-presiden ... verder-uit
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

In de Brusselse gemeente Sint-Joost-ten-Node is de uitslag van de gemeenteraadsverkiezing van 13 oktober ongeldig verklaard vanwege gerommel met volmachten. Er is geen bezwaar tegen de ongeldigheidsverklaring ingediend, dus nu komen er binnen 50 dagen nieuwe verkiezingen. Burgemeester Emir Kir, een uit de PS gezette politicus die zijn eigen partij is gestart won een absolute meerderheid op 13 oktober maar is nu ook onderwerp van een gerechtelijk onderzoek naar verkiezingsfraude. Kortom, ook na de nieuwe verkiezingen zal het nog wel even spannend blijven.

Inmiddels is er ook een gemeente in Wallonië waar nieuwe gemeenteraadsverkiezingen dreigen, want ook in Celles in Henegouwen is de uitslag ongeldig verklaard. Als er geen bezwaar wordt gemaakt, wordt er daar in januari opnieuw gestemd.
Laatst gewijzigd door Suus op do 28 nov 2024, 06:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
TomSteyl

Bericht door TomSteyl »

Vanwege? Je zin is afgebroken :mrgreen:
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Er had gerommel met volmachten moeten staan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
isadora

Bericht door isadora »

Er heeft iemand waarschijnlijk langdurige maatschappelijke zorg nodig:
https://nos.nl/artikel/2546256-universi ... k-plagiaat
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
isadora

Bericht door isadora »

Eigenlijk best vreemd dat niemand hier aandacht heeft voor wat er aan de randen van het "vrije' Europa plaats vindt.
Oekraïne zijn we al lang vergeten, Sinterklaas en zijn Pietenbende zijn natuurlijk nu hot item, alle begrip.
Maar er wordt geknaagd aan onze vrijheden, zowel binnen als buiten de lijnen.

https://nos.nl/artikel/2546573-presiden ... rechtmatig
https://nos.nl/artikel/2546559-ambassad ... -eu-beleid
https://nos.nl/artikel/2546530-meer-dan ... in-georgie
https://www.reddit.com/r/Sakartvelo/com ... rotesters/
en-es

Bericht door en-es »

Een van de vele vergeten gebieden.
trolly

Bericht door trolly »

Ja? Ik volg de ontwikkelingen daar met grote interesse, maar dat maakt niet altijd de drang in mij los dat hier te delen. Op de één of andere manier lukt dat de Belgische lokale politiek beter.

________________________________________________________________________________________________
isadora

Bericht door isadora »

De partijen in het conflict in Oekraïne lijken zich te gaan richten op een beëindiging van de speciale militaire operatie:
https://meduza.io/en/news/2024/12/02/kr ... -war-s-end
https://meduza.io/en/feature/2024/11/28 ... -blackmail
Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

Ik had het niet verwacht, maar het lijkt er sterk op dat de Franse regering eerder gaat vallen dan de Nederlandse. Premier Barnier heeft vandaag zijn eerste begroting door het lagerhuis gekregen, door gebruik te maken van artikel 49.3 van de Franse grondwet, waarmee wetten zonder stemming goedgekeurd kunnen worden in ruil voor een vertrouwensstemming. Het blok van Barnier (en van president Macron) heeft geen meerderheid overgehouden aan de meest recente parlementsverkiezingen (30 juni en 7 juli dit jaar). De twee andere grote groepen in het lagerhuis (de linkse samenwerking en de partij van Marine Le Pen) hebben al moties van wantrouwen aangekondigd en de partij van Le Pen heeft ook verklaard dat zij de motie van het linkse blok (die als eerste behandeld gaat worden) steunen. Afhankelijk van de planning van het lagerhuis kan het dus woensdag alweer voorbij zijn met deze regering. :X
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
isadora

Bericht door isadora »

De wereld is weer een stukje minder vrij geworden.

https://nos.nl/artikel/2546913-machtsgr ... ng-gesteld
trolly

Bericht door trolly »

Daarbij heeft de NOS het consequent over dat "de oppositie" de meerderheid in het parlement heeft. Dat verwart mij, omdat de oppositie in een democratie meestal in de minderheid is. Is dat dus een slechte woordkeus van de NOS, gaat het er enkel om dat president Yoon Suk-yeol sowieso nogal wat macht heeft maar uit een (nu) minderheidspartij voortkomt of zit het anders in elkaar? Welke Koreakenner heeft een verklaring?

isadora

Bericht door isadora »

Ik ben ook geen Korea-kenner, maar the Guardian is ietwat specifieker dan de NOS.
In ieder geval begrijp ik dat Zuid-Korea slechts één Kamer heeft (National Assembly), waarin de oppositie het grootste aandeel heeft.
On Tuesday, he (de president) denounced the opposition for using it majority in the National Assembly to impeach members of his cabinet and block his minority government’s budget plans.
https://www.theguardian.com/world/2024/ ... artial-law
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

Zo'n actie van de Koreaanse president is in het internationaal recht toch gewoon een putsch/staatsgreep?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
trolly

Bericht door trolly »

Ik heb er geen betere term voor.
isadora schreef: di 03 dec 2024, 19:30 Ik ben ook geen Korea-kenner, maar the Guardian is ietwat specifieker dan de NOS.
In ieder geval begrijp ik dat Zuid-Korea slechts één Kamer heeft (National Assembly), waarin de oppositie het grootste aandeel heeft.
On Tuesday, he (de president) denounced the opposition for using it majority in the National Assembly to impeach members of his cabinet and block his minority government’s budget plans.
https://www.theguardian.com/world/2024/ ... artial-law
Dank je wel. Helaas geen antwoord op de vraag waarom de grootste partij in die ene kamer nou de oppositie is. Klinkt namelijk alsof ze òf een absolute meerderheid hebben, òf die meerderheid samen met andere partijen vormen. Maar dan ben je toch geen oppositie? Ofis die kamer na de laatste presidentsverkiezing van kleur verschoten? Vragen, vragen...

Edit: Er begint me wat duidelijk te worden, dankzij nu.nl. De Democratische Partij heeft in april een monsteroverwinning op de PPP van Yoon behaald, die dus geen deuk meer in een pakje boter kon slaan in het parlement. Vandaar de staatsgreep. Ziet er verder niet rooskleurig uit voor Yoon: hij heeft kennelijk bakzeil gehaald, maar zal waarschijnlijk gedwongen worden af te treden, waarna hij wellicht strafrechtelijke vervolgd zal gaan worden.

isadora

Bericht door isadora »

Dank je trolly, klinkt allemaal logischer inderdaad.
Ik vermoed, dat Yoon het veld moet ruimen.
Zijn eigen partij was ook niet echt gecharmeerd van zijn actie.
trolly

Bericht door trolly »

Jep, ze zijn al bezig, zegt de NOS.

VIRM

Bericht door VIRM »

isadora schreef: ma 02 dec 2024, 19:37 De partijen in het conflict in Oekraïne lijken zich te gaan richten op een beëindiging van de speciale militaire operatie:
https://meduza.io/en/news/2024/12/02/kr ... -war-s-end
https://meduza.io/en/feature/2024/11/28 ... -blackmail
Dus als partijen gaan onderhandelen, moet Oekraïne territorium gaan inleveren? Ben benieuwd wat landen zoals Georgië en aan Rusland grenzende oost-Europese landen daarvan denken...
Beul van de blindegeleidelijn
isadora

Bericht door isadora »

Ik vermoed dat territoriale afspraken onderdeel zullen zijn van eventuele onderhandelingen.
Oekraïne heeft natuurlijk wisselgeld, de door hen al lang bezette Russische regio Kursk.
trolly

Bericht door trolly »

In Georgië is inmiddels de tweede leider van een oppositiepartij hardhandig afgevoerd door de politie.

Etienne
Donateur
Contacteer:

Bericht door Etienne »

Z2N schreef: ma 02 dec 2024, 21:18 [lap tekst]
En aldus geschiedde; de regering is vanavond gevallen.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Maar wat ik dan niet snap: waarom deed de partij van Macron liever zaken met RN dan met het linkse blok?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

Barnier is rechts, en doet liever zaken met extreem-rechts dan met links. Bovendien zit in het linkse blok ook de partij La France Insoumise, die door rechts als extreem-links wordt bestempeld.

President Macron gaat morgen om 20:00 in een toespraak kenbaar maken wat zijn ideeën nu zijn, nieuwe verkiezingen komen er voorlopig niet omdat die grondwettelijk gezien pas volgend jaar Juli gehouden mogen worden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie