Kort Nederlands nieuws
-
Re: Kort Nederlands nieuws
https://omroepvenlo.nl/nieuws/artikel/o ... dusseldorf
Gaat dit over een nieuwe verbinding bovenop de stoptrein die wordt verlengd naar Eindhoven over een paar jaar? Ik kan hier verder niks over vinden.
Gaat dit over een nieuwe verbinding bovenop de stoptrein die wordt verlengd naar Eindhoven over een paar jaar? Ik kan hier verder niks over vinden.
-
-
Rijdt de RE13 tussen Eindhoven en Venlo straks bovenop de 3500 en de 4400 of wordt er één 3500 vervangen door de RE13 en een doorgetrokken 4400?
-
- Z2N
- Donateur
Doel is 1x/uur 3500, 1x/uur de RE13, en daarnaast de 4400 tot Deurne. Meer past niet, om ruimte te houden voor het goederenvervoer.
-
Daarmee voldoet de NS toch niet aan de bedieningseisen voor Deurne, Horst-Sevenum en Blerick? Of gaat de 4400 een keer per uur doorrijden naar Venlo?
Hoeveel goederenverkeer blijft er eigenlijk nog over op de Brabantroute nadat het derde spoor tussen Emmerich en Oberhausen in gebruik genomen is en er dus meer treinen via de Betuweroute kunnen rijden?
Hoeveel goederenverkeer blijft er eigenlijk nog over op de Brabantroute nadat het derde spoor tussen Emmerich en Oberhausen in gebruik genomen is en er dus meer treinen via de Betuweroute kunnen rijden?
- Suus
- Contacteer:
Volgens mij ging de 4400 1x/uur naar Venlo rijden, en 1x/uur keren in Deurne.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
Lekker overzichtelijk voor de reizigers. 

Tja, ik snap niet waarom Rover dit wel kan aankondigen, maar het werkzaamhedenoverzicht van NS nog niet.Dionysusnu schreef: ↑di 03 dec 2024, 14:21 Rover heeft een overzicht van grote werkzaamheden in 2025 gepubliceerd.
Beul van de blindegeleidelijn
-
zover ik weet wordt er een goederenpad gebruikt voor de RE13 en wordt er dus geen 3500 vervangen. Het doortrekken van de RE13 is wel afhankelijk van project Maaslijn en aanpassingen aan emplacement Venlo, dus mogelijk krijgt dat nog een paar jaar vertraging
-
Het gelinkte artikel vertelt dat ProRail nu kijkt of die maatregelen strikt nodig zijn en/of vervroegd kunnen worden.
-
-
Achter de 3500 aan laten hobbelen is vanuit reizigersperspectief een slecht idee, omdat iedereen die verder moet dan Eindhoven alsnog in Venlo op de 3500 moet overstappen om de knoop in Eindhoven te halen. Als de RE13 voor de 3500 uit zou worden gestuurd kan je mooi de krappe overstap op de 1100 verlengen, en daarmee de verbinding Breda - Düsseldorf een stuk betrouwbaarder maken.
-
Het is mede een wens van Eindhoven om de RE13 te verlengen in Nederland. Dat doel is bereikt.
-
Achter de 3500 aan is naar Venlo toe, niet naar Ehv.verfmeer schreef: ↑do 05 dec 2024, 18:57 Achter de 3500 aan laten hobbelen is vanuit reizigersperspectief een slecht idee, omdat iedereen die verder moet dan Eindhoven alsnog in Venlo op de 3500 moet overstappen om de knoop in Eindhoven te halen. Als de RE13 voor de 3500 uit zou worden gestuurd kan je mooi de krappe overstap op de 1100 verlengen, en daarmee de verbinding Breda - Düsseldorf een stuk betrouwbaarder maken.
-
Zooo, ik ben blind. Ik had dat dus helemaal gemist. Hij wordt dus in Venlo al voor de 3500 uit gestuurd. Als richting Duitsland de aankomst- en vertrektijden hetzelfde blijven is het voor iedereen winst.
-
Maar richting Venlo is er dus geen snelle trein elk half uur meer? Dat lijkt me toch wel een vrij groot verlies.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
- ArrivaBas
- Contacteer:
Het is de bedoeling dat de RE13 hetzelfde stoppatroon krijgt als de 3500 tussen Eindhoven Centraal en Venlo, alleen is de verbinding die er nu elk half uur is 1x/uur geknipt.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
dan klopt de informatie van Start (de vervoerder) dus niet meer? Die hebben het over enkel een stop in Helmond en Eindhoven
Laatst gewijzigd door Sebbo op vr 06 dec 2024, 08:31, 1 keer totaal gewijzigd.
-
^^ en Helmond.
Als hij hetzelfde stoppatroon als de 3500 krijgt en als die op 5 minuten afstand van elkaar rijden (zoals hier gezegd wordt) heb je in de praktijk dus ook nog maar één snelle verbinding van Venlo richting het westen. Want die 5 minuten zorgen er niet voor dat je een andere trein haalt in Eindhoven.
En als de RE13 een IC wordt en vervangen wordt door een 4400, dan krijg je dus een snellere verbinding met Eindhoven (RE13), een onbruikbare snelle (naar huidige maatstaven) verbinding met Eindhoven (3500) en een langzame verbinding met Eindhoven (4400).
Nogalwat onduidelijkheid dus. Niet alleen voor het stoppatroon maar ook wat de binnenlandse treinen gaan doen.
Maar eerder werd gezegd dat hij alleen in Hlm stopt.
Als hij hetzelfde stoppatroon als de 3500 krijgt en als die op 5 minuten afstand van elkaar rijden (zoals hier gezegd wordt) heb je in de praktijk dus ook nog maar één snelle verbinding van Venlo richting het westen. Want die 5 minuten zorgen er niet voor dat je een andere trein haalt in Eindhoven.
En als de RE13 een IC wordt en vervangen wordt door een 4400, dan krijg je dus een snellere verbinding met Eindhoven (RE13), een onbruikbare snelle (naar huidige maatstaven) verbinding met Eindhoven (3500) en een langzame verbinding met Eindhoven (4400).
Nogalwat onduidelijkheid dus. Niet alleen voor het stoppatroon maar ook wat de binnenlandse treinen gaan doen.
- Suus
- Contacteer:
Nee, dat is sowieso niet de bedoeling. De Duitse trein moet tussen Eindhoven en Venlo alleen gaan stoppen in Helmond.ArrivaBas schreef:Het is de bedoeling dat de RE13 hetzelfde stoppatroon krijgt als de 3500 tussen Eindhoven Centraal en Venlo, alleen is de verbinding die er nu elk half uur is 1x/uur geknipt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
Wellicht weet Arrivabas iets wat wij nog niet weten?
- ArrivaBas
- Contacteer:
Deze hele pagina staat vol met informatie die elkaar tegenspreekt, maar ik zie grofweg de volgende scenario's voorbij komen:
- De RE13 rijdt bovenop de bestaande dienstregeling en heeft alleen een stop in Helmond.
- De inpassing van de RE13 vraagt om het aanpassen van de dienstregeling, waardoor de 3500 1x/uur stops moet overslaan en de 4400 dat overneemt.
- De RE13 vervangt één van de twee intercity's per uur tussen Eindhoven en Venlo. Alleen lijkt het mij dan wel logisch dat die vaker moet stoppen dan de plannen in 2022 waren, om ervoor te zorgen dat stations als Deurne, Horst-Sevenum en Blerick er qua bediening niet op achteruit gaan. Alternatief voor de twee laatstgenoemden is om de 4400 ook in dit scenario elk uur naar Venlo te laten rijden.
- De RE13 rijdt bovenop de bestaande dienstregeling en heeft alleen een stop in Helmond.
- De inpassing van de RE13 vraagt om het aanpassen van de dienstregeling, waardoor de 3500 1x/uur stops moet overslaan en de 4400 dat overneemt.
- De RE13 vervangt één van de twee intercity's per uur tussen Eindhoven en Venlo. Alleen lijkt het mij dan wel logisch dat die vaker moet stoppen dan de plannen in 2022 waren, om ervoor te zorgen dat stations als Deurne, Horst-Sevenum en Blerick er qua bediening niet op achteruit gaan. Alternatief voor de twee laatstgenoemden is om de 4400 ook in dit scenario elk uur naar Venlo te laten rijden.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
Dat een 3500 stops zou overslaan is nu weer nieuw voor mij. Volgens mij maak jij het alleen nog maar verwarrender door dingen te verzinnen.De inpassing van de RE13 vraagt om het aanpassen van de dienstregeling, waardoor de 3500 1x/uur stops moet overslaan en de 4400 dat overneemt.
-
- Contacteer:
Het bezwaar dat Arriva bij de ACM had ingediend omdat Prorail maar een beperkt aantal treinpaden heeft toegewezen voor hun treinen tussen Groningen/Leeuwarden en zwolle is deels gegrond verklaard:
https://www.acm.nl/nl/publicaties/beslu ... rland-2025
https://www.acm.nl/nl/publicaties/beslu ... rland-2025
-
Dus ProRail moet zijn huiswerk opnieuw gaan doen. Maar wat gaat er op korte termijn veranderen?
Beul van de blindegeleidelijn
-
Ik verwacht dat ProRail hun huiswerk opnieuw doet om tot dezelfde conclusie te komen met een transparantere redenering.