Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
-
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Volgens mij heeft het te maken met het ontwijken van een vonkenvanger (die ‘clip’ die je ziet in wissels) zodat je stroom kunt blijven geven en het stroompedaal niet los hoeft te laten.
Geef je wel stroom terwijl je zo’n stroomloze vonkenvanger passeert zul je even een flinke trilling/blokkade voelen in de bus.
In de situatie op het Willemsplein (richting CS):
Vanaf F vertrekkend moet je even gas (stroom) loslaten, vanuit E kun je gewoon doorrijden door het wissel heen.
Geef je wel stroom terwijl je zo’n stroomloze vonkenvanger passeert zul je even een flinke trilling/blokkade voelen in de bus.
In de situatie op het Willemsplein (richting CS):
Vanaf F vertrekkend moet je even gas (stroom) loslaten, vanuit E kun je gewoon doorrijden door het wissel heen.
-
Ik zie overigens bij halte Museum Arnhem een waarschuwing hangen ‘chauffeurs Breng snelheid matigen AUB’. Waar is dit specifiek voor bedoeld? (Als in, vaak ontsporingen gehad)
-
Is dat richting CS? Dan heeft het te maken met Artez en het feit dat de ingang direct aan de weg zit. Met name met de trolley's horen ze niet aankomen.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
-
Nee, het bord is alleen zichtbaar richting Oosterbeek.
Voor zover ik gezien heb tenminste.
Voor zover ik gezien heb tenminste.
-
Dat heeft te maken met de vangbakken die hier zijn geplaatst. Deze zijn hier geplaatst omdat in de nieuwe dienstregeling lijn 352 wordt ingekort tot Arnhem Centraal. Het wordt dus afkoppelen in de hal, op de batterij naar het Museum en daar weer aankoppelen. Vandaag waren een paar chauffeurs met een Solaris aan het kijken of die bocht vanaf het C-spoor gemaakt kan worden. Het kan net. Eventueel is het alternatief om bij het Museum al af te koppelen en een ander spoor te gebruiken.Wageningen1998 schreef: ↑wo 20 nov 2024, 17:12 Ik zie overigens bij halte Museum Arnhem een waarschuwing hangen ‘chauffeurs Breng snelheid matigen AUB’. Waar is dit specifiek voor bedoeld? (Als in, vaak ontsporingen gehad)
-
Maar moeten we dan wel bij het museum stil gaan staan om aan te koppelen? Kan lachen worden als het niet lukt in de spits.
-
jij mag het ook rijdend proberen! 

-
In China doen ze het rijdend, het kan wel.
. Maar jij vindt het wel logisch bij het museum?
-
Stond net netjes op perron D te wachten op lijn 10, steekt lijn 10 achter me/ons langs bij perron A of B (heb het eigenlijk niet goed gezien). Hij reed ook zo snel door dat ik niet eens de kans had om (met gevaar voor eigen leven) tussen de haltes door te rennen. Kortom, een half uur in de kou/regen wachten...gkw1969 schreef: ↑vr 15 nov 2024, 12:13 Het staat in Arnhem Nijmegen nog niet in de ticketbox. AML en HIJ wel heb ik begrepen. Wij hebben wel op de kaartlezer staan en we kunnen aan het eind van de rit zien op welke beginhalte de bus verder gaat, inclusief perron. Maar niet op de tussenliggende busstations. Maar ja..... dan zijn er nog altijd eigenwijze drollen die zich er niet aan houden. Zo zijn er ook van die gapers die op Velperplein op perron B halteren als ze richting Airborneplein moeten, puur omdat ze anders moeten sturen of omdat perron A even bezet is met een andere bus die daar moet halteren. Ze hebben dan voor hun doen zoveel haast dat ze vergeten dat er passagiers mee moeten.

-
Het lijkt mij in ieder geval totaal onlogisch. Daarnaast had ik juist de indruk dat er wat meer reizigers gebruik maakten van de opstap opties Velperplein/Willemsplein.
-
De bussen rijden iig niet leeg tussen Centraal en Velperplein. In beide richtingen eigenlijk niet. Maar misschien te weinig reizigers om dat rendabel te houden?
-
Nee, verkeerstechnisch is het Museum geen logische plek. Je wil een mooie halte waar je even kan stilstaan. Vanaf het Centraal Station is Oranjestraat de eerst die aan die voorwaarde voldoet. Qua batterij is het Museum wel een logische plek, want je wil zo snel mogelijk weer aan de draad. Aankoppelen bij het Museum is een moeizaam compromis, zoals keren op het Airborneplein dat ook is.
Heb je een link naar die situatie in China?
-
De reden is dat er 17000 uur bezuinigd moet worden omdat door de wijziging op 12 mei er meer uren gereden wordt dan afgesproken (uitbreiding lijn 352 naar Velperplein en verhoging frequentie 's avonds op zondagochtend. En omdat de afschaling van lijn 10 niet doorgaat hebben ze hun pijlen gericht op de 352. Verder vervalt er in de marge wat, wat dan weer gestoken moet worden in lijn 43, zoals tussenslagen lijn 33.albertjan96 schreef: ↑vr 22 nov 2024, 18:12 De bussen rijden iig niet leeg tussen Centraal en Velperplein. In beide richtingen eigenlijk niet. Maar misschien te weinig reizigers om dat rendabel te houden?
-
Link naar China was ik al aan het zoeken.mark0 schreef: ↑vr 22 nov 2024, 21:22Nee, verkeerstechnisch is het Museum geen logische plek. Je wil een mooie halte waar je even kan stilstaan. Vanaf het Centraal Station is Oranjestraat de eerst die aan die voorwaarde voldoet. Qua batterij is het Museum wel een logische plek, want je wil zo snel mogelijk weer aan de draad. Aankoppelen bij het Museum is een moeizaam compromis, zoals keren op het Airborneplein dat ook is.
Heb je een link naar die situatie in China?
Wat betreft 352..... ik heb de oplossing hier al eerder aangegeven: een stukje herinrichting bovenleiding dat je vanaf Wageningen ook op EFG binnen kunt komen vanaf daar ook terug kunt naar Wageningen. Spoor C raakt dan wel de bovenleiding kwijt zodat je mogelijk het wissel DEFG vanaf Wageningen zou kunnen bedienen en bij het uitrijden moet dan ter hoogte C(waar dus geen bovenleiding meer is) weer een wissel naar rechts komen (die kunnen ze dan van Rijkerswoerd wel ophalen als ze mijn idee daar door gaan voeren).
-
Helemaal eens met gkw1969, dan kan perron A ook weer lekker gebruikt worden als uitstapperron. Maar ik begrijp aan alles dat een kleine aanpassing in de bovenleiding niet gedaan gaat worden?
-
https://youtube.com/shorts/Ha1xoFY_ask? ... drPLFSqi4z
Vond deze al wel. Buitenlanders zijn verbaasd over de snelheid bij ons
Vond deze al wel. Buitenlanders zijn verbaasd over de snelheid bij ons
-
Lijn 10 zou nu tot de zomer 2025 rijden wanneer de werkzaamheden voor het verbreden

-
Inmiddels staat de nieuwe dienstregeling online op de website van Breng: https://www.breng.nl/nl/nieuws/nieuwe-d ... ember-2024
-
ik heb de nieuwe perronindeling van Arnhem Centraal gezien: lijn 352 vertrekt met ingang van de nieuwe dienstregeling vanaf spoor C. Dat betekent dus dat de bussen aan de draad de hal in kunnen rijden, dan op de batterij naar Museum Arnhem en vanaf daar aan draad naar de Herberg in Oosterbeek.
Ik denk dat dit zo een jaar blijft en dat bij het heropenen van de Velperweg lijn 352 wordt doorgetrokken naar de HAN. Men vindt het blijkbaar niet de moeite waard om voor 1 jaar de bovenleiding op Arnhem Centraal aan te passen.
Ik denk dat dit zo een jaar blijft en dat bij het heropenen van de Velperweg lijn 352 wordt doorgetrokken naar de HAN. Men vindt het blijkbaar niet de moeite waard om voor 1 jaar de bovenleiding op Arnhem Centraal aan te passen.
-
Iemand enig idee wat er vanavond op Arnhem Centraal aan de hand was? zag de technische dienst op het trolleybusplein staan, bewerkten bij verschillende trolleys de stangen (iets met de schoentjes) om ze daarna weer te hersporen. Was rond een uur of 18:00
Laatst gewijzigd door albertjan96 op do 05 dec 2024, 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Dat is altijd bij nat weer. Ze vervangen dan de kolen in de schoenen preventief. Met een natte bovenleiding slijten die kolen harder dan normaal.
Bij droog weer worden de kolen pas na binnenkomst op de stalling vervangen, bij nat weer doen ze dat tussen 6 en 7 meestal. Dan voorkom je dat ze ieder half uur naar het station moeten om bij 1 bus de kolen te vervangen.
Bij droog weer worden de kolen pas na binnenkomst op de stalling vervangen, bij nat weer doen ze dat tussen 6 en 7 meestal. Dan voorkom je dat ze ieder half uur naar het station moeten om bij 1 bus de kolen te vervangen.
-
Is er al meer bekend over een eventuele verlenging naar de Campus in Wageningen?
-
Die vindt in ieder geval niet plaats voor de concessiewisseling. Ik ben alle vragen die gesteld zijn naar aanleiding van PvE voor concessie ANF en daar wordt door de provincie gesteld dat een doorkoppeling aan de vervoerder wordt overgelaten. Dit wordt dus geen eis vanuit de opdrachtgever.
-
Moeten die dingen dan dus zelfs meermaals per dag vervangen worden?gkw1969 schreef: ↑do 05 dec 2024, 22:43 Dat is altijd bij nat weer. Ze vervangen dan de kolen in de schoenen preventief. Met een natte bovenleiding slijten die kolen harder dan normaal.

-
Als het nat is wel. Na einde dienst is altijd al standaard. Ze mogen maar tot een bepaalde dikte versleten zijn anders geleiden ze niet goed meer en maakt de schoen rechtstreeks contact met de koperdraad. Is wel leuk tijdens oud en nieuw, maar niet bevorderlijk voor de elektromotoren en het rijcomfort van de bus. Dus ze worden preventief vervangen. Het beugelen zelf kost meer tijd dan het vervangen van de kolen.