Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Dionysusnu
Berichten: 2004
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Dionysusnu »

Ik dacht dat het dit weekend vooralsnog om een test met reizigers ging, maar nog niet echt als omschakeling.
MetroRET
Berichten: 4089
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MetroRET »

Jultar
Berichten: 663
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Jultar »

Werkelijke omschakeling kan nog niet tot de trein is ingekort tot Rotterdam Centraal, aangezien de I11 rijtuigen enkel op de zuidsectie van de HSL zijn toegelaten.
Dionysusnu
Berichten: 2004
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Dionysusnu »

MetroRET schreef: vr 06 dec 2024, 14:35 Is enkel proefbedrijf:
https://www.somda.nl/forum/27479/Opvall ... -decenber/
Wij van MetroRET citeren MetroRET :p
MetroRET
Berichten: 4089
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MetroRET »

Nee, ik deel een bericht wat ik elders al had gedeeld. :roll:
Dionysusnu
Berichten: 2004
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Dionysusnu »

Het wekte zo een beetje de indruk van een bronvermelding, terwijl het effectief hetzelfde bericht is.
Michael
Berichten: 12082
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Michael »

Ik zag vandaag in Breda ook meerdere keren een stam I11 met aan beide kanten een loc. Het viel me op dat er ook een stuurstandrijtuig in zat. Is het net zoals bij ICR dat het stuurstandrijtuig niet kan communiceren met de loc waardoor er met I11 ook aan beide kanten een loc aanwezig is?
Jultar
Berichten: 663
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Jultar »

Deze stuurstanden kunnen overweg met de Traxx, maar beschikken nog niet over ATB.
Er komen nieuwe Traxx-en voor 200 km/u (T17) en er wordt ETCS/ATB ingebouwd in de stuurstanden, dus over een paar jaar moet het spul in trek/duw gaan rijden met 200 km/u.
IIVQ
Berichten: 1905
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door IIVQ »

Was het niet goedkoper om ERTMS-balises aan te leggen voor die paar kilometer Willemstunnel en Breda?

4335 vertrok net een volle minuut te vroeg uit dmnz, om 10:42:50-ish werd al gefloten en om 10:43 waren de deuren al dicht. Ook van energiezuinig rijden heeft deze mcn nooit gehoord, want na Gpda worden we langzaam ingehaald door een IC maar na de Muiderspoorbrug over het ARK zet 'ie een tandje bij en halen we de volledige IC weer in, terwijl we daarna moeten stoppen te Wp en de IC lekker doorrolt.

Ook te Wp rijden we weg om 10:58:52, 8 seconden voor de geplande vertrektijd. De deuren waren al dicht dus heb niet kunnen zien wanneer dat was.

- Edit: Terwijl ik dit bericht posste zag ik 11:00 . Ik heb beide tijden op de stationsklok gezien en ik vermoed dat deze klokken achterliepen. Ik heb dat doorgegeven aan de Hc die net langskwam. Er is ook iets mis met de OBIS, want hoewel die het goede treinnummer aangeeft koken we volgens dat ding aan om 11:21 op Poort, :25 op Muziekwijk en :48 op Lls.
De Hc had dat al gezien.

De 9292-app is ook in de flip: de IC van Asdz naar Zl van 10:42 (in een reisadvies van Dmnz naar Gn) wordt in het reisadvies als één rechte streep weergegeven, die een half uur later volgt netjes het spoor.
Jultar
Berichten: 663
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Jultar »

Het is wel iets gecompliceerder dan 'even een paar balises neerleggen'. Je mag dan voor die stukken ook de complete interlocking vervangen, en een overgang maken tussen het RBC van de HSL en van het conventionele spoor (daar is ook nog altijd geen oplossing voor, voor zover ik weet). En dan heb ik het nog niet gehad over specifieke beveiligingen in bijvoorbeeld de Willemsspoortunnel zelf.

Daarnaast zal mettertijd er uiteraard volledig ETCS komen bij zowel Breda als Rotterdam, maar dat zal nog wel een tiental jaren duren, zo niet langer.
IIVQ
Berichten: 1905
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door IIVQ »

Volgens mij kan je met ETCS-Level 1 via actieve balises gewoon de toestand van de huidige beveiliging (interlocking) doorgeven. Alle machinisten rijden op de seinen, alleen de treinbeveiliging vindt bij Nederlandse treinen plaats via ATB en bij Belgische treinen via ETCS. Enige nadeel is dat bij een seinbeeldverbetering de Belgische trein tot aan het sein moet rijden om dit mee te krijgen. Dat kan dan evt met een euroloop voor het sein.

Geen RBS nodig, al kan dat natuurlijk wel want GSM-R is al wél heel goed uitgerold in Nederland.

Een complete nieuwe interlocking is aanbevolen (niet eens nodig) bij ETCS-L2.
Bemined
Berichten: 6955
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

Op Kijfhoek heb je dat nu inderdaad, daar kun je zowel met ATB-EG als ETCS rijden. maar dat is niet iets wat je zomaar even aanlegt, zeker gezien de hoeveelheid rijwegen die je tussen Rotterdam Centraal en Rotterdam Lombardijen hebt. En eigenlijk moet je ook de omleidingsroute via Roosendaal geschikt maken voor dit materieel. Dus dat is niet realistisch, men heeft het al druk genoeg met de andere ERTMS projecten, dan zit men niet te wachten op nog een project dat ook nog eens volgens afwijkende ontwerpvoorschriften gemaakt moet worden.
Dionysusnu
Berichten: 2004
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Dionysusnu »

De omleiding via Roosendaal wordt toch al gedaan, dan is het niet zo ver van Rtz naar het begin bij Kijfhoek (waar is dat eigenlijk precies voor de reizigerssporen?)
Gydo
Berichten: 114
Lid geworden op: vr 26 apr 2024, 11:28
Locatie: Lievelde
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Gydo »

Jultar schreef: za 07 dec 2024, 10:47 Deze stuurstanden kunnen overweg met de Traxx, maar beschikken nog niet over ATB.
Er komen nieuwe Traxx-en voor 200 km/u (T17) en er wordt ETCS/ATB ingebouwd in de stuurstanden, dus over een paar jaar moet het spul in trek/duw gaan rijden met 200 km/u.
De stuurstandrijtuigen I11 kunnen alleen met een Traxx van het type MS3 BR188 overweg, met de MS2 BR186 kunnen ze niet in trek/duw formatie rijden. Ze kunnen in België ook in Trek/duw formatie rijden met een HLE13 en 18 rijden.
Bemined
Berichten: 6955
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

Dionysusnu schreef: za 07 dec 2024, 14:56 De omleiding via Roosendaal wordt toch al gedaan, dan is het niet zo ver van Rtz naar het begin bij Kijfhoek (waar is dat eigenlijk precies voor de reizigerssporen?)
Er wordt ERTMS aangelegd vanaf waar nu seinen 1430/1432/1434/1436 staan op de vrije baan tussen Barendrecht en Zwijndrecht. Maar tegen de tijd dat dat aangelegd is zijn we 5 jaar verder.
Jultar
Berichten: 663
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Jultar »


Gydo schreef:
Jultar schreef: za 07 dec 2024, 10:47 Deze stuurstanden kunnen overweg met de Traxx, maar beschikken nog niet over ATB.
Er komen nieuwe Traxx-en voor 200 km/u (T17) en er wordt ETCS/ATB ingebouwd in de stuurstanden, dus over een paar jaar moet het spul in trek/duw gaan rijden met 200 km/u.
De stuurstandrijtuigen I11 kunnen alleen met een Traxx van het type MS3 BR188 overweg, met de MS2 BR186 kunnen ze niet in trek/duw formatie rijden. Ze kunnen in België ook in Trek/duw formatie rijden met een HLE13 en 18 rijden.
Waarom zouden ze wel met de BR188 en niet met de BR186 overweg kunnen? Beiden ondersteunen bij mijn weten dezelfde communicatiestandaarden.
Als ze niet overweg kunnen met de BR186, dan zouden ze volgens mij ook niet overweg moeten kunnen met de BR188.
Of bedoel je nu de nieuwe T17? Dat is geen standaard BR188 en is specifiek aangepast.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 9522
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ArrivaBas »

Ze bedoelen de HLE17, dus de aangepaste versie van de BR188. Het is voor zover ik weet niet de bedoeling om tussentijds wel een standaardversie te leasen, temeer omdat de toelating van de Traxx MS3 in beide landen nog niet rond is.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40638
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Ik zag net een VIRM op Rotterdam Centraal met "Amsterdam CS via Schiphol" op de koersdisplays, nieuwe optie voor de vele treinen via een omweg die we in 2025 krijgen? Of toch wat ouds (gezien er nog CS stond?)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jultar
Berichten: 663
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Jultar »

Dit is nieuw, de treinen met de laatste update van het reisinformatiesysteem tonen dit.

Edit: Geen idee overigens waarom er CS staat ipv C. Wellicht dat ergens iemand een oude stationslijst per ongeluk heeft ingelezen.
en-es
Berichten: 5404
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

De IC van 16.59 uit Maastricht eindigde onverwacht in Den Bosch. Hier overgestapt op de IC van 18.38 naar Dordrecht via Utrecht, Schiphol en Rotterdam. En die vertrok ook met 14 minuten vertraging.
Michael
Berichten: 12082
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Michael »

Vanochtend werd vanwege de defecte 1133 de 1130 en zeker nog 1 andere trein omgeleid via Dordrecht.
RobertT
Berichten: 670
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door RobertT »

en-es schreef: zo 08 dec 2024, 18:38 De IC van 16.59 uit Maastricht eindigde onverwacht in Den Bosch. Hier overgestapt op de IC van 18.38 naar Dordrecht via Utrecht, Schiphol en Rotterdam. En die vertrok ook met 14 minuten vertraging.
Defect spoor tussen Ht en Zbm
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22811
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

"Recht Ut Craalent"
Kom op NS, die is wel erg makkelijk. :p
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13790
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Z2N »

Ik las dus in eerste instantie het juiste antwoord, en zag toen pas dat er toch echt een anagram stond. :')

In het kader van het omhoog schroeven van de controlegraad kreeg ik net, 20 minuten na de controle door de HC, controle door een team van V&S in dezelfde trein. :X
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Etienne
Donateur
Berichten: 8496
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Etienne »

Het was druk in Rotterdam Centraal rond perron 3/4. Bleek dat de 9212 met +35 reed.
Omgeleid via de Oude lijn?
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten