Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
MaartenD schreef: ↑vr 06 dec 2024, 14:08
De HVV Switch app blijkt geupdate te zijn, je kunt de startdatum niet meer kiezen, er wordt wel nog proportioneel afgerekend.
Met een truukje kunt je de startdatum wel kiezen: je moet de dag van de telefoon veranderen en dan de app opnieuw starten.
Ik had hem in gewoon het Engels gestart en dat werkte nog als voorheen...
Maar ik vermoed dat al die workarounds zullen worden aangepakt.
Suus schreef: ↑vr 06 dec 2024, 15:31
Bij de HVV kan je na de 10e van de maand niet meer opzeggen.
Waardoor Tranzer vanaf/na de 10e van de maand al snel interessant is al je weet dat je hem de volgende maand niet gaat gebruiken.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS. 2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
DDietzen schreef: ↑vr 06 dec 2024, 16:22
Werkt mo.pla ook met iDeal of alleen Duitse betaalmethoden?
Ik citeer uit eigen werk:
rvdborgt schreef: ↑vr 06 dec 2024, 14:01
- Mo.pla (app of website): je betaalt de hele maand maar je kunt tot 24 uur voor het eind van de maand opzeggen. Betalen met creditcard, Sofort of Paypal.
Dus geen iDeal, maar Sofort kan ook voor een aantal Nederlandse banken worden gebruikt. Of je gebruikt Paypal en je koppelt die aan je bankrekening.
Hainje schreef: ↑vr 06 dec 2024, 14:12
Net te laat met dat trucje, het abonnement twee minuten eerder aangeschaft. Maar goed, € 49,- voor heel Duitsland is alsnog een koopje.
Per januari wordt het 58,- (nog steeds een koopje). Wie nu een Deutschlandticket heeft moet daar nog wel mee akkoord gaan, anders eindigt je abonnement (denk ik).
Ardan schreef: ↑vr 06 dec 2024, 17:24
Per januari wordt het 58,- (nog steeds een koopje). Wie nu een Deutschlandticket heeft moet daar nog wel mee akkoord gaan, anders eindigt je abonnement (denk ik).
Bij DB is dat zo. Andere aanbieders kunnen dat anders doen, aldus DSO.
Even voor de duidelijkheid: als ik op de app van NMBS International een retour Maastricht-Luxemburg aanschaf dan heb ik geen treinbinding? Er wordt me gevraagd een verbinding te kiezen maar ze bieden maar twee verbindingen per dag terwijl ik andere tijden op het oog heb.
en-es schreef: ↑vr 06 dec 2024, 19:34
Even voor de duidelijkheid: als ik op de app van NMBS International een retour Maastricht-Luxemburg aanschaf dan heb ik geen treinbinding? Er wordt me gevraagd een verbinding te kiezen maar ze bieden maar twee verbindingen per dag terwijl ik andere tijden op het oog heb.
Er is geen treinbinding. Vergeet ook niet je Nederlandse korting aan te geven, als je die hebt.
Als Ceske Drahy hun rijtuigstammen in de Eurocity (Hamburg-)Berlin-Praha vervangen hebben door ComfortJet-rijtuigstammen is het dan niet mogelijk dat Ceske Drahy hun rijtuigstammen gaat uitlenen aan Deutsche Bahn, zodat de CD-rijtuigstammen inclusief BordRestaurant ingezet kan worden tussen Amsterdam en Berlin?
Z2N schreef: ↑wo 04 dec 2024, 22:50
De wijzigingsbladen zijn een afspraak tussen de spoorweginfrastructuurbeheerders in Europese landen, en hebben niets met de EU te maken. Dat is vooral praktisch voor het grensverkeer.
Het eiland Ierland hoeft niet mee te doen met die afspraken, en heeft dus ook niet die vaste zondagen. Iarnród Éireann wijzigt bijvoorbeeld op maandagen de dienstregeling.
Hoe zit het dan bijvoorbeeld met landen als Rusland, Servië en Turkije die slechts beperkte aansluiting hebben op de rest van het Europese Spoornet? Vinden in deze landen ook op de zondag na de tweede zaterdag in december de grote dienstregelingswijzingingen plaats of is dat op een andere datum? Ik kan namelijk niets vinden op de sites van de spoorwegen van de desbetreffende landen. Ik zag wel dat Finland hun dienstregelingswijzigingen ook op de zondag na de tweede zaterdag in december doorvoert, ondanks dat Finland gaan aansluiting heeft op Spoornetten van andere landen.
rvdborgt schreef: ↑ma 09 dec 2024, 09:14
Het Luxemburgse deel is automatisch gratis. Een ticket naar Troisvierges heeft dan ook dezelfde prijs als naar Luxemburg stad.
Ah gelukkig, ik was er al bang voor dat je zo'n ticket moest gaan knippen.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Nitein-Repart schreef: ↑ma 09 dec 2024, 09:31
Als Ceske Drahy hun rijtuigstammen in de Eurocity (Hamburg-)Berlin-Praha vervangen hebben door ComfortJet-rijtuigstammen is het dan niet mogelijk dat Ceske Drahy hun rijtuigstammen gaat uitlenen aan Deutsche Bahn, zodat de CD-rijtuigstammen inclusief BordRestaurant ingezet kan worden tussen Amsterdam en Berlin?
We krijgen (zeer waarschijnlijk) in de loop van dienstregeling 2025 een omstelling van IC1 naar ICE-3 NEO op de IC Berlijn.
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS. 2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Nitein-Repart schreef: ↑ma 09 dec 2024, 09:31
We krijgen (zeer waarschijnlijk) in de loop van dienstregeling 2025 een omstelling van IC1 naar ICE-3 NEO op de IC Berlijn.
Is de toestand van de IC-rijtuigen zo ernstig dat ze voor de korte tijd totdat ICE L komt eerst nog met ICE3 Neo gaan rijden?
De huidige IC-rijtuigen vallen haast van ellende uit elkaar en bovendien jagen de zespersoonscoupés in de eerste klasse en het ontbreken van een eet- en drinkgelegenheid veel reizigers weg. Het is jammer dat Bad Bentheim door die trein naar Nordhorn volledig bezet is, maar anders was de treindienst opsplitsen in Bad Bentheim waardoor er tussen Bad Bentheim en Berlin een binnenlandse ICE (ICE1LDV, ICE4 of ICE-T) ingezet kon worden een mogelijkheid geweest.
Momenteel is er veel uitval op de IC Berlijn, door onder andere achterstallig onderhoud aan het materieel en de hoeveelheid vlakke plaatsen aan de rijtuigen. Daarnaast wordt de werkplaats in Berlijn (gedeeltelijk) omgebouwd om straks onderhoud te kunnen plegen aan andere treinsoorten, waardoor er daar ook minder capaciteit is om alles te verhelpen. Overigens gaat ook de Nightjet begin april over op de nieuwe stammen (zie exacte datum via boekingsmodule, deze periode is nog gesloten voor verkoop).
Jep, dus het aantal (betaalbare) reismogelijkheden naar Oost-Oostenrijk, Oost-Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Slovenië, Kroatië, Servië (met dank aan de HSL Beograd-Subotica en verder richting Hongarije) en Roemenië (met dank aan dat Roemenië waarschijnlijk op 1 januari 2025 volledig tot Schengen toetreedt) worden zo flink verhoogd. En misschien wordt het ook weer mogelijk om dankzij Trump veilig naar Lviv en West-Oekraïne te reizen.
Laatst gewijzigd door Nitein-Repart op ma 09 dec 2024, 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.